Mitt livs sämsta upplevelse som konsument hos Inet - vad bör jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag begriper inte alls vad du snackar om.
För inte fram statistik ur tomma intet.

Sverige stavas med stort "S", för kännedom.

"Speciallagen" heter konsumentköplagen och det du tänker på avser den treåriga reklamationsrätten.
Det avser givetvis inte självvållade skador eller rätt vid reklamationskrav vid felaktigt användande eller installation.

http://www.konsumentverket.se

Förlåt mig, jag skall sluta försöka vara ironisk på internet....

Visa signatur

Asus ATX VIA PT890Pro | Kingston 512MB DDR2 PC2-3200 400MHz | Intel Celeron 430 1.8GHz | Thermalright - Ultra-120 eXtreme x2 | Tagan TG1100W | Samsung Diskettstation (Floppy) | Intel 32GB X25-E Extreme (SSD) | Seagate 1,5TB (för skolarbeten och pappas jobb)| Albatron GeForce 7200GS 256MB | Club 3D ATI Radeon HD 4870X2 2GB (PhysX) | Lian Li PC-P80 | Noctua 120mm x2. Köpt med hjälp av min kompis som sa att det var bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlakhar:

Förlåt mig, jag skall sluta försöka vara ironisk på internet....

Två hittills som inte uppfattade ironin - det är humor det

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Dessutom så får man flera pingvinstänger om man köper alla delar över 500:- i olika paket

Nej, var snäll och utnyttja inte tjänsten på det sättet. Frakten täcks genom att höja priset på komponenterna de säljer även om bara marginellt. Det är extra administration för personalen och saknar helt miljötänk.
En pingvinstång kostar inte mycket.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

UPPDATERING:

Ok, först och främst vill jag rikta ett STORT tack till dom som har varit med och kommmenterat i denna tråd. Tack för att ni bryr er om någon som har ett problem, och för att ni bistår med er kunskap.

Problemet med skärmarna är nu löst. Så sent som idag talades jag vid med Inet, och som det sas så löstes problemet genom att jag kombinerade en DVI port med en displayport. Om det inte hade varit för dom som kommenterade i den här tråden, så hade jag med hundra procents säkerhet tagit in datorn en tredje gång, så återigen, stort tack.

Vad gäller Inet och hela den här historien, tror jag att det var tre saker som samverkade på ett olyckligt sätt: 1. Rejält med otur 2. En oerfaren noob (dvs jag) på köpsidan och 3. hyfsat avancerade komponenter som supportsidan kanske har bra koll på om dom dealar med en erfaren kille som kan beskriva problem och komma med lite egna lösningar, men att det kan bli lite bökigt annars, speciellt med såpass avancerade komponenter. Det är nog omöjligt för en support att ha 100 % -ig koll på alla dessa komponenter, och jag har förstått att jag förmodligen måste investera en del tid för att nästa gång ge mig på ett eget bygge för maximal kontroll.

Det som verkligen talar till Inets fördel är dock att när dom väl inser att det föreligger ett problem så tar dom det på allvar, och vill att man går därifrån en nöjd kund (blev kontaktad av en av deras representanter, som inte kunde vara trevligare). Ett härligt gäng bakom helt enkelt. Nästa gång jag beställer en dator ska jag se till att göra min hemläxa och vara extra påläst vad gäller de komponenter jag beställer och inte förvänta mig allt på ett silverfat. Dock tackar jag fan att det finns ett ställe som sweclockers under tiden. Nu ska jag njuta av min dator till nästa härdsmälta. Tack killar och tjejer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Ingen tillverkare/återförsäljare testar allt på en dator innan leverans, inte en chans. Tar för mycket tid.
Med det sagt tycker jag att du ska häva köpet ändå, eller ge dom en chans till att fixa det, men en "besatt" dator som redan krånglat och uppvisat fel trots att den inte borde göra det är bäst att lämna åt sidan.
Lycka till!

det gjorde vi när jag jobbade i datorbutik, men det är väl 10 år sen snart, kanske inte funkar i dagens läge

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av juridicum88:

[IMG]http://i394.photobucket.com/albums/pp25/juridicum/

varför bytte de nätverkskort om du använder den som finns på moderkortet?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Nej, var snäll och utnyttja inte tjänsten på det sättet. Frakten täcks genom att höja priset på komponenterna de säljer även om bara marginellt. Det är extra administration för personalen och saknar helt miljötänk.
En pingvinstång kostar inte mycket.

Dom tjänar ändå på er som köper från Inet av bara farten, eftersom de flesta länkar dit.
Jag köper mycket från komplett för det är bara 99:- frakt och oftast så köper man flera grejjer och de är oftast billigare och har större lager, och lika snabb frakt. så det jämnar ut sig, men de har inga pingvinstänger

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem

En mycket fin sammanfattning och avslutning på vad som hänt. Tack för den och God Jul!

Skrivet av juridicum88:

UPPDATERING:

Ok, först och främst vill jag rikta ett STORT tack till dom som har varit med och kommmenterat i denna tråd. Tack för att ni bryr er om någon som har ett problem, och för att ni bistår med er kunskap.

Problemet med skärmarna är nu löst. Så sent som idag talades jag vid med Inet, och som det sas så löstes problemet genom att jag kombinerade en DVI port med en displayport. Om det inte hade varit för dom som kommenterade i den här tråden, så hade jag med hundra procents säkerhet tagit in datorn en tredje gång, så återigen, stort tack.

Vad gäller Inet och hela den här historien, tror jag att det var tre saker som samverkade på ett olyckligt sätt: 1. Rejält med otur 2. En oerfaren noob (dvs jag) på köpsidan och 3. hyfsat avancerade komponenter som supportsidan kanske har bra koll på om dom dealar med en erfaren kille som kan beskriva problem och komma med lite egna lösningar, men att det kan bli lite bökigt annars, speciellt med såpass avancerade komponenter. Det är nog omöjligt för en support att ha 100 % -ig koll på alla dessa komponenter, och jag har förstått att jag förmodligen måste investera en del tid för att nästa gång ge mig på ett eget bygge för maximal kontroll.

Det som verkligen talar till Inets fördel är dock att när dom väl inser att det föreligger ett problem så tar dom det på allvar, och vill att man går därifrån en nöjd kund (blev kontaktad av en av deras representanter, som inte kunde vara trevligare). Ett härligt gäng bakom helt enkelt. Nästa gång jag beställer en dator ska jag se till att göra min hemläxa och vara extra påläst vad gäller de komponenter jag beställer och inte förvänta mig allt på ett silverfat. Dock tackar jag fan att det finns ett ställe som sweclockers under tiden. Nu ska jag njuta av min dator till nästa härdsmälta. Tack killar och tjejer!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Känns dock dumt att inte förvänta sig att de skall fungera bara man säger sina behov klart och tydligt. Enligt va
jag läst så ser de ut som att du förklarade att du skulle ha 2x 30" skärmar i en viss upplösning, då tycker jag nästan
inet borde säga hur man måste göra för att få de att funka. Men bra gjort annars av inet för den supporten, har själv alltid
varit nöjd där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Humper:

Känns dock dumt att inte förvänta sig att de skall fungera bara man säger sina behov klart och tydligt. Enligt va
jag läst så ser de ut som att du förklarade att du skulle ha 2x 30" skärmar i en viss upplösning, då tycker jag nästan
inet borde säga hur man måste göra för att få de att funka. Men bra gjort annars av inet för den supporten, har själv alltid
varit nöjd där.

Enligt uppgift kommer ju trådskaparens skärmar med rätt sorts kablar som passar direkt. Borde inte det räcka? Hur ingående tycker du supporten ska förklara?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Humper:

Känns dock dumt att inte förvänta sig att de skall fungera bara man säger sina behov klart och tydligt. Enligt va
jag läst så ser de ut som att du förklarade att du skulle ha 2x 30" skärmar i en viss upplösning, då tycker jag nästan
inet borde säga hur man måste göra för att få de att funka. Men bra gjort annars av inet för den supporten, har själv alltid
varit nöjd där.

Och lägga på ett par tusen i konsulttid på priset också? Vad är det för fel på att läsa manualer?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Dom tjänar ändå på er som köper från Inet av bara farten, eftersom de flesta länkar dit.
Jag köper mycket från komplett för det är bara 99:- frakt och oftast så köper man flera grejjer och de är oftast billigare och har större lager, och lika snabb frakt. så det jämnar ut sig, men de har inga pingvinstänger

Håller med, kolla exempelvis på windows 7-licenser. 799 på komplett, 999 på inet. Fraktfritt eller inte så sparar man fortfarande över hundringen på att handla den på komplett. Det är bara ett exempel av många. Tror en av anledningarna till att inet är så framgångsrika är deras smarta kundvagnskoncept. Folk länkar inet-kundvagnar till varandra, och då handlar folk från inet av bara farten, trots att dom väldigt sällan är det billigaste alternativet, även med fraktfritt.

Jag har ofta fått lika snabb frakt från andra försäljare, bättre kundservice, och en bra och pålitlig relation. Det är väl pingvinstängerna som är hemligheten

Permalänk
Medlem

Glad att det löste sig för dig:)
Kul att se någon få igång sina saker efter en tids strul!
Lycka till nu och mången timma lycklig användning framför dig under julledighet:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av juridicum88:

... Ok, först och främst vill jag rikta ett STORT tack till dom som har varit med och kommmenterat i denna tråd. Tack för att ni bryr er om någon som har ett problem, och för att ni bistår med er kunskap. ...

Trevligt att läsa att det löst sig. Nu har jag ju inte varit till nån hjälp i den här tråden, men jag vill bara säga att det är skönt att se att nån tackar för hjälpen! Det finns alldeles för många trådar där det inte sker.

Sen skulle jag önska att du, om möjligt, ändrar/uppdaterar trådens titel eller din första post så att nytillkomna läsare ser att det löst sig på ett bra sätt.

Ha det gott och ha en trevlig helg!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Enligt uppgift kommer ju trådskaparens skärmar med rätt sorts kablar som passar direkt. Borde inte det räcka? Hur ingående tycker du supporten ska förklara?

Betalar man 27k, specificerar sina behov och berättar att man är nybörjare så bör man få en dator som fungerar efter sina önskemål. Supporten bör väl vara kompetent nog att försäkra sej om att han har kopplat in sina skärmar korrekt? Vill man sälja den typen av dator till den typen av konsument så får man se till att det fungerar också. Jag vet inte varför man ska förvänta sej något annat när man betalar för en färdigbyggd dator.

Jag förstår inte varför inet är så helig mark på dessa forum. Personligen har det alltid funkat bra när jag handlat på inet, men så även när jag handlat hos de andra stora butikerna som för tillfället tycks vara billigare på det mesta.

Förövrigt gillar jag hur TS blir positivt överraskad av att inet kontaktar honom efter att han har en aktiv tråd med namnet "Mitt livs sämsta upplevelse som konsument hos Inet". Det är väl helt självklart att de har sett denna tråd och gör allt för att den ska få ett lyckligt slut. Hej personal på inet!

Visa signatur

KDMBBBB!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av solomoniac:

Betalar man 27k, specificerar sina behov och berättar att man är nybörjare så bör man få en dator som fungerar efter sina önskemål. Supporten bör väl vara kompetent nog att försäkra sej om att han har kopplat in sina skärmar korrekt? Vill man sälja den typen av dator till den typen av konsument så får man se till att det fungerar också. Jag vet inte varför man ska förvänta sej något annat när man betalar för en färdigbyggd dator.

Jag förstår inte varför inet är så helig mark på dessa forum. Personligen har det alltid funkat bra när jag handlat på inet, men så även när jag handlat hos de andra stora butikerna som för tillfället tycks vara billigare på det mesta.

Förövrigt gillar jag hur TS blir positivt överraskad av att inet kontaktar honom efter att han har en aktiv tråd med namnet "Mitt livs sämsta upplevelse som konsument hos Inet". Det är väl helt självklart att de har sett denna tråd och gör allt för att den ska få ett lyckligt slut. Hej personal på inet!

Jag har i princip aldrig handlat av Inet under alla år. Det enda jag kan minnas är en HD för några år sedan. För mig är Inet i princip sista valet eftersom deras begränsade utbud och fraktsubventioneringar som går ut över priset, inte alls passar mig.

Min kommentar har alltså ingenting med någon bias för Inet att göra. Jag tycker fortfarande att en datoranvändare ska klara av att koppla in en skärm eller två. Speciellt en yngre sådan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har i princip aldrig handlat av Inet under alla år. Det enda jag kan minnas är en HD för några år sedan. För mig är Inet i princip sista valet eftersom deras begränsade utbud och fraktsubventioneringar som går ut över priset inte alls passar mig.

Min kommentar har alltså ingenting med någon bias för Inet.

Det finns trots allt hopp om framtiden.

Annars är det ju "gratis frakt" som är ledordet här.

Permalänk
Medlem

Gratis frakt kan vara bra på ett chassie, för där kan det springa iväg, men komplett tar oftast bara 99:-, Och Alina kostar bara bensinpengar 20min bilfärd, och så handlar man ju alltid i någon mataffär på vägen iallafall, synd att NetOnNet föll ur komponentmarknaden, hade ett flertal butiker i en 5 mils radie. men för folket på landet så kan det ju vara en fördel med billig frakt, då det kan vara långt till butik.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomoniac:

Betalar man 27k, specificerar sina behov och berättar att man är nybörjare så bör man få en dator som fungerar efter sina önskemål. Supporten bör väl vara kompetent nog att försäkra sej om att han har kopplat in sina skärmar korrekt? Vill man sälja den typen av dator till den typen av konsument så får man se till att det fungerar också. Jag vet inte varför man ska förvänta sej något annat när man betalar för en färdigbyggd dator.

Människor kan göra fel, så även supporten på inet som inte hade 100% koll på vilka skärmar TS hade och ifall de hade displayport eller ej. Det viktiga är väl snarare bemötandet när fel upptäcks än att allt skall vara perfekt från start varje gång, ett väldigt konstigt krav att ställa på ett företag som i första hand sysslar med att sälja datordelar och inte datorbygges-konsult. De erbjuder en tjänst att bygga ihop datorn utifrån delar kunden valt, det skall ju knappast ses som någon helhetslösning utan snarare en tidssparare.

Som någon skrev tidigare, vill man ha det hela på silverfat får man köpa från dell eller liknande och då kostar det även därefter.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv

Inet gjorde mycket mer för TS än vad man kan begära. Jag har bara handlat några få grejer, oftast det som de är billigast på. Problemet med inkopplingen av 30-tums skärmarna var att man måste ta hänsyn till begränsningarna som 69x0 har på DVI-portarna. Jag har varit på sweclockers.com i över 10 år, men jag är inte säker på att jag skulle ha tänkt på det vid inkoppling av skärmarna. I princip har jag alltid kopplat in antingen VGA/DVI-kablar in i skärmarna.

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Dom tjänar ändå på er som köper från Inet av bara farten, eftersom de flesta länkar dit.
Jag köper mycket från komplett för det är bara 99:- frakt och oftast så köper man flera grejjer och de är oftast billigare och har större lager, och lika snabb frakt. så det jämnar ut sig, men de har inga pingvinstänger

När jag köpte mitt datorbygge i september så fick jag köpa chassit och grafikkortet på Komplett.se för att Inet inte hade dem i lager, det blev 79kr för Pick up Point-Göteborg då jag inte ville betala runt 300kr frakt, eller vad det nu blev för det

Jag lade dessutom upp alla mina datorkomponenter på komplett precis för att se hur Postpaket frakten skulle bli, och det blev otroliga 475.80kr och 99kr för PoP, men har man inga problem med det så är det okej.

Föredrar postpaket istället för pick-up-point, även ifall Göteborg centrum inte är så värst långt ifrån där jag bor, men mitt postombud där alla mina paket kommer är ungefär 400 meter ifrån mitt hus. Det mesta beror på var du bor kan jag tänka mig då leveranstider varierar. I alla fall kom Inet paketet en dag efter beställning och Komplett paketet kom dagen därpå att hämta på Pick-Up-Point Göteborg.

P.S Är inte fanboy till någon butik, är ny till dessa butiker när det gäller köp, ville bara säga hur det gick till för mig, har handlat tre gånger till på Inet sedan och jag byggde ihop datorn till brorsan förra veckan, han beställde den på torsdag runt 02.00-tiden, och fick SMS-avi dagen därefter klockan 11.30-tiden, då fick jag gå upp och bygga den åt honom efter jobbet

/Stridsvagnen91

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av stridsvagnen91:

När jag köpte mitt datorbygge i september så fick jag köpa chassit och grafikkortet på Komplett.se för att Inet inte hade dem i lager, det blev 79kr för Pick up Point-Göteborg då jag inte ville betala runt 300kr frakt, eller vad det nu blev för det

Jag lade dessutom upp alla mina datorkomponenter på komplett precis för att se hur Postpaket frakten skulle bli, och det blev otroliga 475.80kr och 99kr för PoP, men har man inga problem med det så är det okej.

Föredrar postpaket istället för pick-up-point, även ifall Göteborg centrum inte är så värst långt ifrån där jag bor, men mitt postombud där alla mina paket kommer är ungefär 400 meter ifrån mitt hus. Det mesta beror på var du bor kan jag tänka mig då leveranstider varierar. I alla fall kom Inet paketet en dag efter beställning och Komplett paketet kom dagen därpå att hämta på Pick-Up-Point Göteborg.

P.S Är inte fanboy till någon butik, är ny till dessa butiker när det gäller köp, ville bara säga hur det gick till för mig, har handlat tre gånger till på Inet sedan och jag byggde ihop datorn till brorsan förra veckan, han beställde den på torsdag runt 02.00-tiden, och fick SMS-avi dagen därefter klockan 11.30-tiden, då fick jag gå upp och bygga den åt honom efter jobbet

/Stridsvagnen91

Jag åker ofta till Alina i Uppsala när jag ska köpa något tungt. det tar 20 minuter.
Dom har nästan alltid samma priser som dom andra.
Inet på Sveavägen får man rusa in mellan lapplisorna, så man måste veta vad man vill ha.
Det är inte alltid riskfritt att köpa chassin, och få dom med posten, dom slänger med grejjorna, och tunga lådor går lätt sönder.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Mycket som är lätt men det betyder inte att alla kan allt. Exempelvis stava ^^

Smart du är, kila nu tillbaka till svenska lektionen & lär dig stava.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless