Ingen låsning för satakabeln på SSD?

Permalänk
Medlem

Ingen låsning för satakabeln på SSD?

Skulle montera en Kingston HyperX 120GB och märkte att sata-kabeln inte låstes fast. "Vilken designmiss Kingston" tänkte jag och plockade fram en Corsair Force 3 120GB som jag haft liggande. Och till min förskräckelse låste inte kabeln i den heller.

Varför i hela fridens namn finns det inga plastpluppar som låser låsclipsen på satakabeln på dessa enheter? Kablarna sitter ju skitdåligt och gör det omöjligt att göra en tight kabeldragning. Värdelöst. Båda diskarna kommer direkt ur kartong. Har inte sett något om detta tidigare?

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

jag har sånna med låsclips som ligger o skräpar

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Jag tror det är i själva ssd'n han menar och inte själva kabeln.
Dvs han har låsclips på sina kablar men dom låses inte fast i ssd'n då denna saknar "stödet" för det.

Har sett det på nån,några enheter tidigare men kommer tyvärr inte ihåg om det var på dvd,bluray,hd,ssd.
Har även sett att detta "stöd" inte finns på vissa moderkort med (men kommer inte ihåg vilka).

Men det är väl som med allt annat dom sparar in 1 öre på varje sata port och därmed skiter i det för att maximera vinst.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Jag tror det är i själva ssd'n han menar och inte själva kabeln.
Dvs han har låsclips på sina kablar men dom låses inte fast i ssd'n då denna saknar stödet för det.

Har sett det på nån,några enheter tidigare men kommer tyvärr inte ihåg om det var på dvd,bluray,hd,ssd.

Jaha, det suger ju röv låter som tillverkarna inte visste riktigt vad som gjorde:P

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Inte sett en enda ssd som man kan låsa fast sata'n i, men mina sitter hyfsat tight ändå. Gäller bara att inte slita i den och ha sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Jag tror det är i själva ssd'n han menar och inte själva kabeln.
Dvs han har låsclips på sina kablar men dom låses inte fast i ssd'n då denna saknar "stödet" för det.

Har sett det på nån,några enheter tidigare men kommer tyvärr inte ihåg om det var på dvd,bluray,hd,ssd.
Har även sett att detta "stöd" inte finns på vissa moderkort med (men kommer inte ihåg vilka).

Men det är väl som med allt annat dom sparar in 1 öre på varje sata port och därmed skiter i det för att maximera vinst.

Om det beror på det är det ju faktist löjligt. Det kan ju inte ens handla om ören i det här fallet.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Om det beror på det är det ju faktist löjligt. Det kan ju inte ens handla om ören i det här fallet.

De kanske tänker att SSD inte har några rörliga delar och inte vibrerar och därför inte behöver det?

Men tycker det där är lite "random" när det är bra fästanordningar eller ej på kablar, min VGA-kabeln till min gamla (men bra ) CRT "skruvar" jag i, sitter ju som berget, medan HDMIkabeln till platt-TVn bara trycks i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

De kanske tänker att SSD inte har några rörliga delar och inte vibrerar och därför inte behöver det?

Men tycker det där är lite "random" när det är bra fästanordningar eller ej på kablar, min VGA-kabeln till min gamla (men bra ) CRT "skruvar" jag i, sitter ju som berget, medan HDMIkabeln till platt-TVn bara trycks i...

Tyckte alltid det var konstigt att VGA och DVI-kontakter måste skruvas fast med skruvar, medan strömkabeln bara trycks in. Känns värre att förlora strömförsörjningen än bildsignalen...

Men jag antar att det är lätt att skada dom små pinnarna i VGA och DVI kontakter om man rör kablarna för mycket?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Entusiast

Tycker det är skönt, nu slipper man kavla upp armarna, sätta upp staket runt arbetsplatsen för att minimera skaderisken, dra igång final countdown på högsta volym, höja sin powerlevel till över 9000, och sen... sen jävlar ska kabelhelvetet loss!