få tyst på hårddisken

Permalänk

få tyst på hårddisken

tjenare har försökt att få tyst på datorn och allt är tyst men hårdisken låten som mest.. för allt snurrar så mycke i den.. finns det nåt sätt att få den lite tystare??
inställningar eller nåt?

tack i för hand

Permalänk
Medlem

Har du provat defragmentera hårddisken?

Visa signatur

ASUS PRIME X570, Ryzen 5900x, 32GB 3200MHz, RTX 3080, Corsair SF600, Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Skrivet av Enic:

Har du provat defragmentera hårddisken?

ja faktiskt flera gånger men hjälper inte...

Permalänk
Medlem

Köp SSD eller green hårddiskar.
Annars om du inte använder den 24/7 så kan du ställa in i kontrollpanelen att den ska stänga av efter x minuter.

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Köp SSD eller green hårddiskar.
Annars om du inte använder den 24/7 så kan du ställa in i kontrollpanelen att den ska stänga av efter x minuter.

SSD har jag inte råd med Green hårddisk är det =P men jag haft den ett par månader =P får väl önska mig till jul då

Permalänk
Medlem
Skrivet av style_019_AMDx2:

SSD har jag inte råd med Green hårddisk är det =P men jag haft den ett par månader =P får väl önska mig till jul då

kolla mitt andra alternativ då.

Permalänk
Skrivet av SayZk:

kolla mitt andra alternativ då.

att stänga av hårddisken.. varför ska jag göra de när jag har mitt operativsystem i hårddisken ??!!

Permalänk
Medlem

Testa med att hänga upp hårddisken i något som t.ex. gummiband eller andra "mjukare" material
Mekaniska hårddiskar har tendens att överföra vibrationer till chassit som i sin tur skapar ljud.

Visa signatur

It is possible to reduce the noise of a resistor
by reducing T, B, or R but it is NOT possible
to reduce k because Boltzmann is dead.

Permalänk
Medlem
Skrivet av style_019_AMDx2:

att stänga av hårddisken.. varför ska jag göra de när jag har mitt operativsystem i hårddisken ??!!

låter ganska kul för mig som lekt mycket med datorer.

hårddisken används för att lagra filer på, när datorn laddar operativsystemet så laddas det som används mest in i ram minnet när det är klart kan hårddisken stängas av. när den sedan behövs startar den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Köp SSD eller green hårddiskar.
Annars om du inte använder den 24/7 så kan du ställa in i kontrollpanelen att den ska stänga av efter x minuter.

vart gör man detta? Letat efter funktionen men hittar den inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjukness:

vart gör man detta? Letat efter funktionen men hittar den inte

Bara att leta sig fram och trycka på redigera avancerade alternativ.

Permalänk
Skrivet av SayZk:

http://i41.tinypic.com/ogu2w.png

Bara att leta sig fram och trycka på redigera avancerade alternativ.

jag pröva faktiskt och göra som du sa och du hade rätt.. de blev jävligt tyst tack tack så mycke =D=D