Permalänk
Medlem

Starta eget företag

Hej allihop, har fått reda på att den avdelningen av företaget jag jobbar på kommer läggas ner under nästa år vilket innebär att jag är arbetslös om ungefär fem månader vilket är rätt tråkigt. Lyckligtvis drar alla bygg projekt igång igen till våren vilket borde ge mig möjlighet att få jobb på annan firma ganska enkelt så jag är inte särskilt oroad.

Men så tänkte jag att nu när jag ändå har möjlighet så kanske man skulle testa på att starta eget som man funderat på ett par år. Det jag hade tänkt mig är då att jag öppnar ett bemanningsföretag och hyr ut mig själv till andra firmor.

Vi är ett helt gäng med gubbar som kommer bli av med jobbet så antagligen kan jag få med ett par av dessa på ett hörn också vilket ger mig tillgång till 4-6 full utbildade arbetare med många års erfarenhet.

Frågan är hur fan man gör sånt här, jag har googlat runt en del men det lutar åt att gå en kurs i hur man startar eget företag. Jag gick igenom grunderna i företagsekonomi i gymnasiet så det borde inte vara några problem att friska upp den delen i alla fall.

Jag kommer antagligen inte kunna sysselsätta alla dessa gubbar 40 timmar i veckan från början och funderar då på hur man gör de dagarna som man inte har jobb till dom, måste man specificera antalet arbetstimmar på deras kontrakt eller kan man skriva att timmarna varierar beroende på mängden jobb vi får in?

Har någon koll på hur sånt här fungerar och vill du i så fall ge mig lite tips så hade jag blivit mycket tacksam.

Mvh: S

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";11740295]Hej allihop, har fått reda på att den avdelningen av företaget jag jobbar på kommer läggas ner under nästa år vilket innebär att jag är arbetslös om ungefär fem månader vilket är rätt tråkigt. Lyckligtvis drar alla bygg projekt igång igen till våren vilket borde ge mig möjlighet att få jobb på annan firma ganska enkelt så jag är inte särskilt oroad.

Men så tänkte jag att nu när jag ändå har möjlighet så kanske man skulle testa på att starta eget som man funderat på ett par år. Det jag hade tänkt mig är då att jag öppnar ett bemanningsföretag och hyr ut mig själv till andra firmor.

Vi är ett helt gäng med gubbar som kommer bli av med jobbet så antagligen kan jag få med ett par av dessa på ett hörn också vilket ger mig tillgång till 4-6 full utbildade arbetare med många års erfarenhet.

Frågan är hur fan man gör sånt här, jag har googlat runt en del men det lutar åt att gå en kurs i hur man startar eget företag. Jag gick igenom grunderna i företagsekonomi i gymnasiet så det borde inte vara några problem att friska upp den delen i alla fall.

Jag kommer antagligen inte kunna sysselsätta alla dessa gubbar 40 timmar i veckan från början och funderar då på hur man gör de dagarna som man inte har jobb till dom, måste man specificera antalet arbetstimmar på deras kontrakt eller kan man skriva att timmarna varierar beroende på mängden jobb vi får in?

Har någon koll på hur sånt här fungerar och vill du i så fall ge mig lite tips så hade jag blivit mycket tacksam.

Mvh: S[/QUOTE]

Jag tycker absolut att du ska gå en starta-eget-kurs. Där bör du kunna få svar på många frågor och mycket mer. De är väl gratis dessutom?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Räkna bara inte med något ekonomiskt stöd, om inte AF och gänget som har en hand i det är väldigt generösa i ditt område.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Finns kanske ett företagarcentrum eller liknande du kan vända dig till.