Speldator - dell xps 17? (till GW2 och dylikt)

Permalänk
Medlem

Speldator - dell xps 17? (till GW2 och dylikt)

Tjenare! hade tänkt och köpa en laptop nu här i juletider. Jag har kollat runt på nätet i evigheter känns det som, och har funnit denna: Dell XPS 17,
Processor: 2:a generationens Intel® Core™ i7-2670QM processor med Turbo Boost
Grafik kort: 3GB NVIDIA® GeForce® GT 555M Grafik kort - 3D Möjlighet
Ram-minne: 6gb
LCD-skärm: 44 cm(17.3") FHD 3D WLED TL (1920x1080) 1080p med 2.0 Mega Pixel Integrerad kamera
Hårddisk: 750 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min)
Batteri: 9-cells primärt litiumjonbatteri, 90 wattimmar

Den kommer att kosta ca. 8661 kronor plus frakt för mig (det är från dells hemsida, finns det någon rabattkupong för gratis frakt?).

Så mina frågor till er är:

1. Är den prisvärd? Får man för vad man betalar för eller hur ligger det till?
2. Kan jag få ungefär samma prestanda för ett lite billigare pris?
3. Om jag skulle sänka priset och tex. ta en dator med gt540m 1gb, hur mycket skulle det påverka prestandan?
4. Tror ni den kommer hålla sig länge?

OBS! Jag tänker främst använda datorn till spel som guild wars 2 när det kommer ut, men jag kommer även att använda den till skolarbete och surfa runt på nätet. Skriv om det är något ni undrar över

[I]Mycket tacksam för svar inom kort, då det är rea till den 5 januari och vill inte att datan ska ta slut!

Du kan se datan på den här länken: http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=n00x7... det jag har valt är allt standard som det är, inga dyrare tillägg. Tycker ni jag ska göra det så skriv det gärna!

Permalänk
Medlem

Ska själv köpa exakt samma dator fast i5 och utan full hd också innan 5:e

1. Det är en bra kvalitès dator, dell kan man räkna med, att nämna några saker bra bygge, digital utgång, intel 300mbs trådlöst nätverkskort.

2. Nej, möjligtvis i5 1600p 6cell varianten med gt555m som tillval.

3. Om spelandet inte är fullt så prioriterat fungerar 540 okej, är du lite av en gamer och ser fram emot speltitlar nästa år? så är gt555 inget snack, 192bitars minne och överklockningsvänlig. Men bekymrar inte portabiliteten dig välj en xps 17 gt550 grund konfiguration istället för en xps 15 med 540

4. Ja, Som framtida uppgradering kan man slänga in en SSD disk

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Ska själv köpa exakt samma dator fast i5 och utan full hd också innan 5:e

1. Det är en bra kvalitès dator, dell kan man räkna med, att nämna några saker bra bygge, digital utgång, intel 300mbs trådlöst nätverkskort.

2. Nej, möjligtvis i5 1600p 6cell varianten med gt555m som tillval.

3. Om spelandet inte är fullt så prioriterat fungerar 540 okej, är du lite av en gamer och ser fram emot speltitlar nästa år? så är gt555 inget snack, 192bitars minne och överklockningsvänlig. Men bekymrar inte portabiliteten dig välj en xps 17 gt550 grund konfiguration istället för en xps 15 med 540

4. Ja, Som framtida uppgradering kan man slänga in en SSD disk

Tack så jätte mycket för svaret! Väldigt vänligt! Det jag undrar är bara angående svaret på fråga 3, menar du att grafik kortet gt550m är bättre än gt555m? I så fall, hur stor är skillnaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanssun:

Tack så jätte mycket för svaret! Väldigt vänligt! Det jag undrar är bara angående svaret på fråga 3, menar du att grafik kortet gt550m är bättre än gt555m? I så fall, hur stor är skillnaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej gt555m är 15% snabbare än gt550m, jämför man chippen på nvidias hemsida är det en stor skillnad tycker jag. båda kan klockas till 750mhz för 10% extra prestanda. all eventuell överklockning sker via nvidia system tools för att optimus (växling mellan dedikerat och det inbyggda hd3000 för att spara batteri) fungerar. Jag själv ska lägga till 1000 och köpa till gt555m, med 15% koden blir det 800kr dyrare (två köpta spel) vilket jag tycker det är värt om man ska ha datorn länge. dells bärväska är snygg för 500kr, 2gb ram och mer 250gb mer hdd kan fås för något prispålägg.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Nej gt555m är 15% snabbare än gt550m, jämför man chippen på nvidias hemsida är det en stor skillnad tycker jag. båda kan klockas till 750mhz för 10% extra prestanda. all eventuell överklockning sker via nvidia system tools för att optimus (växling mellan dedikerat och det inbyggda hd3000 för att spara batteri) fungerar. Jag själv ska lägga till 1000 och köpa till gt555m, med 15% koden blir det 800kr dyrare (två köpta spel) vilket jag tycker det är värt om man ska ha datorn länge. dells bärväska är snygg för 500kr, 2gb ram och mer 250gb mer hdd kan fås för något prispålägg.

Tackar så väldigt mycket för hjälpen! jävligt schysst

Permalänk
Medlem

GeForce 555m är INGET spelkort! Ska du använda datorn till spel bör du gå upp till iaf Geforce 560m.
Jag har igentligen inget dåligt att säga om Dell för kvaliteten är bra och supporten är världsklass MEN du betalar ett överpris för hårdvaran.
Du kan få bättre HÅRDVARA för dom pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Skulle nog också föreslå att du kollar på en laptop med minst 560m, om spel är vad du ska ha den till.
Och som thexps sa: Du får nog mer för pengarna genom att köpa ett annat märke.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

gt555m är ett spelkort.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zax89:

gt555m är ett spelkort.

Det är väll meningen att va det, men presterar ju inte riktigt som ett sånt.
Vill man spela på laptop (nya spel) så vill man nog ha ett Class 1 grafikkort i sin laptop

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Det är väll meningen att va det, men presterar ju inte riktigt som ett sånt.
Vill man spela på laptop (nya spel) så vill man nog ha ett Class 1 grafikkort i sin laptop

dell har 192bit i sina gt555, man kan köpa till 3d support för 400kr, dell överklockar gpuerna till 753mhz för att klara av 3d (sannolikt), i den hastigheten är den bara 15% långsammare än gt560. standard nu för tiden är upplösningen 1080p men på en 17,3" fungerar 900p utmärkt utan att det blir pixelerat så där vinns det en del fps. För övrigt är gt555 class 1 dock längst ner på den tabellen, plusa 192 bit och 10% extra pga överklockning så hamnar den vid gt460 stadigt i mitten.

http://uk.geforce.com/hardware/notebook-gpus/geforce-gt-555m jämför det chippet med 550, jag tror inte 580 fysiska form skiljer sig mycket.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Jag måste hålla med om att Dells version av gt555m absolut är ett spelkort, det driver ju Battlefield 3 i stabil fps. Det måste man ju säga är ett tecken på bra prestanda och det kan inte vara något problem att köra GW2/D3/etc på den.

I prisklassen finns ju också Clevo-datorer från deviltech eller pc-konsulten (både 15 och 17") med ett gt555m men istället med matt skärm och bakgrundbelyst tangentbord. Även asus g53sx och msi683 går att hitta runt samma summa med sämre processor fast bättre grafikkort och mindre skärm. Man kan ställa dem mot varandra för att se vad man vinner och förlorar. Flest fps borde väl teoretiskt datorerna med ett 560m producera, men man förlorar annat vid ett sådant inköp också.

Jag sitter också och klurar på vad jag ska köpa för laptop och det lutar just nu mot en XPS 17 här efter nyår. Jag velar fram och tilbaka om jag ska köpa "3D-ready" som Hanssun eller grundutförandet med uppgradering till 555m. Skillnaden i pris är 1500kr och det man får är, förutom lite mer minne och hdd, Quadcore som drivs av ett bättre batteri och full hd-skärm. Men mitt problem är det feta batteriet som sticker ut på undersidan (9-cells), kommer inte det vara väldigt störigt? 6-cells verkar ju vara helt platt under.

Sedan sticker jag ut en till fråga till någon nVidia-kunnig person:
Om man byter PhysX processor till Intel från grafikkortet sägs fpsen öka i spel med physX (ex 15 fps i BF3, se kommentarerna). Kommer detta att påverkas i valet av processor? Blir det kanske för mycket för processorn att göra om det endast är en dualcore och i så fall kanske flaskar?

Jag har också läst i någon kommentar att datorn inte ska klara av att skicka ut ljud samtidigt som bild via HDMIn, men det måste väl vara skitsnack?

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Att datorn är upphöjd ser lustigt ut i första anblick, men att nämna fördelar, likt en stantionär dator är skärmen högre upp och tangentbordet tiltat. Datorn kommer också jobba svalare. De flesta grafikkkort kan faktiskt skicka ut ljud och bild samtidigt genom hdmi idag, värt att säga är att gt635 kommer snart som är lika snabbt som gt555 men den ska kunna skicka ut "hd" ljud signaler genom hdmi, Men xps har också spidf ut från ett hörlursuttag.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Att datorn är upphöjd ser lustigt ut i första anblick, men att nämna fördelar, likt en stantionär dator är skärmen högre upp och tangentbordet tiltat. Datorn kommer också jobba svalare. De flesta grafikkkort kan faktiskt skicka ut ljud och bild samtidigt genom hdmi idag, värt att säga är att gt635 kommer snart som är lika snabbt som gt555 men den ska kunna skicka ut "hd" ljud signaler genom hdmi, Men xps har också spidf ut från ett hörlursuttag.

Men vet du om det går i dagsläget att skicka ut ljudet via HDMI på denna laptop? Som t.ex. vid inkoppling till TV.

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

GeForce 555m är INGET spelkort! Ska du använda datorn till spel bör du gå upp till iaf Geforce 560m.
Jag har igentligen inget dåligt att säga om Dell för kvaliteten är bra och supporten är världsklass MEN du betalar ett överpris för hårdvaran.
Du kan få bättre HÅRDVARA för dom pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Ahaaa okej, skulle du kanske kunna länka något exempel eller dylikt, då jag är mycket dålig på det här med laptops. Hade varit mycket tacksam för något exempel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Skulle nog också föreslå att du kollar på en laptop med minst 560m, om spel är vad du ska ha den till.
Och som thexps sa: Du får nog mer för pengarna genom att köpa ett annat märke.

Skulle du kunna ge mig ett exempel på en annan, tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smajlarn:

Men vet du om det går i dagsläget att skicka ut ljudet via HDMI på denna laptop? Som t.ex. vid inkoppling till TV.

Jag är nästan säker på att det går, du kanske kan skicka ett mail till nvidia och fråga.

Visa signatur

Core i5, gtx660