Permalänk
Medlem

Svårt att bygga sli?

Hejsan, gott nytt år på er!

Jo jag undrar om det är svårt att bygga sli, för någon som jag som aldrig har pillat med datorkomponenter?

Anledningen till att jag frågar är att jag vill ha sli men har inte råd just nu, så då tänkte jag att jag köper en dator med ett grafikkort nu, sen när det blir billigare så köper jag ett till, men får då sätta i det andra själv och jag har inte så stor kunskap om sånt...

Permalänk
Medlem

är väldigt lätt.. bara att Klicka i grafikkortet i pci-e porten på moderkortet och koppla in sli bryggan som förbinder dom två korten.. går nästan inte att göra fel då allt bara passar på ett sätt.

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

Tänk på att ha ett nätagg som orkar driva båda två GPU:erna, av ren nyfikenhet vilka två kort hade du tänkt dig?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd

och glöm inte att om du köper en färdig dator som du sedan öppnar själv så gäller inte GARANTIN på komponenterna du har från första början

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk

Varför "vill" du "bygga" SLI? inte bättre med 1 kort?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xZistence:

och glöm inte att om du köper en färdig dator som du sedan öppnar själv så gäller inte GARANTIN på komponenterna du har från första början

Det är därför man inte köper en Färdig byggd dator

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

Tänk på att ha ett nätagg som orkar driva båda två GPU:erna, av ren nyfikenhet vilka två kort hade du tänkt dig?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1258557/2011-12-19

sådär ser kundvagnen ut, och som det står där så är det gtx 580, från EVGA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Det är därför man inte köper en Färdig byggd dator

joo men säg det till TS. Det är han som ska köpa en dator och sedan öppna den för att lägga till ett extra grafik kort

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det är därför man inte köper en Färdig byggd dator

Gjorde det första gången jag köpte en dator, den var från OnOff, tänker inte göra det misstaget igen :/

Därför är jag lite rädd att köpa ny dator igen, det är ju så mycket pengar :/

Använder just nu en mycket gammal dator från 2001, att ha msn uppe och youtube pressar den hårt!

Permalänk
Sötast

Tänk även på att du måste ha ett moderkort som klarar SLi, och du måste ha en tillräckligt bra processor för att det andra kortet inte ska sitta där och damma i onödan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus117:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1258557/2011-12-19

sådär ser kundvagnen ut, och som det står där så är det gtx 580, från EVGA

Vet du vad Micro stuttering är? Det gör iaf bild as mycket sämre (Man får det vid SLI och CF!)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

ser ju iinte helt fy skam ut. det nätagget borde räcka för att driva st i SLI om du inte överklockar något rejält

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Om man köper montering hos inet så förbrukar man inte garantin när man byter/lägger till komponenter själv.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1258557/2011-12-19

sådär ser kundvagnen ut, och som det står där så är det gtx 580, från EVGA

Hej Rasmus!
Mitt förslag är att vänta några veckor till med att köpa datorn, då RADEON 7970 släpps då.
Som du kan se i DETTA testet så presterar det bättre än ett GTX 580, har mer VRAM och Crossfire skalar även bättre än SLI i dagsläget.
Det ska även kosta runt 5000kr som är ungefär så mycket som du i dagsläget ska lägga ut ändå.

Crossfire och SLI är båda väldigt lätta att montera beskrivning på detta finns redan ovan ^.

Hoppas detta hjälpte dig
MVH
//Jonatan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Vet du vad Micro stuttering är? Det gör iaf bild as mycket sämre (Man får det vid SLI och CF!)

Jo jag har nu på sistonde läst lite om det vilket jag är inte så glad över, jag har kollat på de två från sweclockers på youtube när de pratar om det (försöker lyssna men gud, somnar nästan varje gång! ) och läst lite annars på internet, så tanken är att jag såfall kanske köper nästa kort från nvidia när det släpps eller ett 580 till, det är jag inte helt säker på heller.

jag har ju inte en sån där ny skärm som är poppis nu som man spelar på i 1920x1080, så då räcker ju ett gtx 580 nu, tror jag?

Skärmen denna datorn står det 1280x1024 är rekommenderat, men ska köpa en sån ny skärm senare med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Vet du vad Micro stuttering är? Det gör iaf bild as mycket sämre (Man får det vid SLI och CF!)

Skrivet av Bubben97:

Hej Rasmus!
Mitt förslag är att vänta några veckor till med att köpa datorn, då RADEON 7970 släpps då.
Som du kan se i DETTA testet så presterar det bättre än ett GTX 580, har mer VRAM och Crossfire skalar även bättre än SLI i dagsläget.
Det ska även kosta runt 5000kr som är ungefär så mycket som du i dagsläget ska lägga ut ändå.

Crossfire och SLI är båda väldigt lätta att montera beskrivning på detta finns redan ovan ^.

Hoppas detta hjälpte dig
MVH
//Jonatan

Hejsan! Jo jag har läst det, och det ser väldigt bra ut, men jag vet inte, jag verkar ha fastnat för nvidias kort, sen har de ju den där physx saken som vissa spel använder sig av, gud sånt här är svårt :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus117:

Hejsan! Jo jag har läst det, och det ser väldigt bra ut, men jag vet inte, jag verkar ha fastnat för nvidias kort, sen har de ju den där physx saken som vissa spel använder sig av, gud sånt här är svårt :/

Köp det du vill ha! Men skulle faktiskt köra på Nvidia då de finns i lager just nu och AMDs inte kommer i lager först om några månader

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Köp det du vill ha! Men skulle faktiskt köra på Nvidia då de finns i lager just nu och AMDs inte kommer i lager först om några månader

Haha precis, har inte spelat på en dator sedan min förra gick sönder januari 2010, gud allting gick sönder en sak efter den andra... Är så satans sugen på att ha en bra dator som inte dör för att man surfar, är på msn och lyssnar på spotify !!

har sparat hela 2011 till en dator, och jag orkar faktist inte vänta mycket längre haha!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Vet du vad Micro stuttering är? Det gör iaf bild as mycket sämre (Man får det vid SLI och CF!)

Bilden blir inte sämre av microstuttering. Kolla på sweclockers special om just MS.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus117:

Haha precis, har inte spelat på en dator sedan min förra gick sönder januari 2010, gud allting gick sönder en sak efter den andra... Är så satans sugen på att ha en bra dator som inte dör för att man surfar, är på msn och lyssnar på spotify !!

har sparat hela 2011 till en dator, och jag orkar faktist inte vänta mycket längre haha!

Haha vet känslan har suttit på en sunkig dator i typ 5år före jag köpte min nuvarande

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

ser ju iinte helt fy skam ut. det nätagget borde räcka för att driva st i SLI om du inte överklockar något rejält

Haha, jag skulle inte våga överklocka, jag skulle säkert bara ha sönder allt!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus117:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1258557/2011-12-19

sådär ser kundvagnen ut, och som det står där så är det gtx 580, från EVGA

Jag skulle sparat in lite på hårddiskarna, skitit i att köpa windows, Byggt datorn själv, och därför köpt två 580's direkt istället.
Mycket dumt att köpa HDD nu..
Att betala för windows ska vi inte ens prata om

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Haha vet känslan har suttit på en sunkig dator i typ 5år före jag köpte min nuvarande

Min förra asså, det var något spel, tror det var tiberian sun 3, det var nytt o stort då, ny grafik o allt (inte det tecknade som red alert 2 o de) och när man skulle träna en vanlig skyttesoldat så stod det hur många sekunder det tog för den att bli klar, tror det var 1-3 sek, men det tog ca 5-8 sek att träna dem o allt annat, allt gick så sjukt slött. Det o massa andra spel :/

Vill att denna nya ska vara lagg fri ett bra tag på höga inställningar, vet att battlefield 3 kommer inte bli på ultra iaf :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Jag skulle sparat in lite på hårddiskarna, skitit i att köpa windows, Byggt datorn själv, och därför köpt två 580's direkt istället.
Mycket dumt att köpa HDD nu..
Att betala för windows ska vi inte ens prata om

Men jag vet ju inte hur man gör sådant? :/

Det enda jag kan bygga ihop är lego o diverse vapen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus117:

Men jag vet ju inte hur man gör sådant? :/

Det enda jag kan bygga ihop är lego o diverse vapen...

Någon gång måste bli den första! Det är inte alls speciellt svårt! Bor du i sthlm-trakterna kan jag erbjuda en kurs

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ekbloms:

Jag skulle sparat in lite på hårddiskarna, skitit i att köpa windows, Byggt datorn själv, och därför köpt två 580's direkt istället.
Mycket dumt att köpa HDD nu..
Att betala för windows ska vi inte ens prata om

Klart man ska betala för windows...allt annat är dumt! Dessutom behöver HDD tillverkarna alla pengar de kan nu för att sanera sina fabriker med mera!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Någon gång måste bli den första! Det är inte alls speciellt svårt! Bor du i sthlm-trakterna kan jag erbjuda en kurs

Tyvärr, jag bor i Karlskrona, men jag tackar för erbjudandet!!

Permalänk
Skrivet av ekbloms:

Jag skulle sparat in lite på hårddiskarna, skitit i att köpa windows, Byggt datorn själv, och därför köpt två 580's direkt istället.
Mycket dumt att köpa HDD nu..
Att betala för windows ska vi inte ens prata om

hur bra som helst att betala för windows, att inte betala för det är bara jävligt snålt...

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

hur bra som helst att betala för windows, att inte betala för det är bara jävligt snålt...

Hur ska man annars få det???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus117:

Tyvärr, jag bor i Karlskrona, men jag tackar för erbjudandet!!

Synd "/
Kan även tipsa om att börja med 8gb ram, där spar du in 400kr

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.