Finns det några som är nyfikna på hur AMD FX-4100 presterar?

Permalänk
Medlem

Finns det några som är nyfikna på hur AMD FX-4100 presterar?

Tja fick hem min fx-4100 idag och jag tänkte då att om någon är nyfiken på hur den presterar i spel så gör jag gärna några benchmarks i spel.

mvh Robin

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk

Fick hem min idag också, har inte mer än monterat den i ungarnas dator änsålänge. Ska väl testas att klockas lite sen, men har du ork får du gärna visa lite

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

BF3, Skyrim, Starcraft 2, Crysis 2, DiRT 3.

Testa dessa ifall du har möjlighet!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

BF3, Skyrim, Starcraft 2, Crysis 2, DiRT 3.

Testa dessa ifall du har möjlighet!

Jag kommer att lägga upp ett galleri imorgon förhoppningsvis, där jag visar skillnaden mellan en intel 760 vid stock i BF3. Både 32 och 64 spelare

Skyrim kan jag även ordna fps i, dock inget att jämföra med..

Överklockningsresultat kommer snart också!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ja det vore intressant jämför gärna med din andra dator du har i sign (givetvis med samma grafikkort på båda isåfall)

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Juste, då jag även får hem ett Crosshair IV Formula med 890FX krets, så kommer jag även testa och se om den kan låsas upp.
Sägs att folk har lyckats, dock inget som är bekräftats.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Vadå att man ska kunna låsa upp FX-4100 ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Vadå att man ska kunna låsa upp FX-4100 ?

Precis.

Såg någon post på tomshardware eller något i den stilen om en kille som sägs a låst upp sin 4100 till en 8120, dock utan cache osv, alltså 4100 med 8 "kärnor".
Dock blev det aldrig bekräftat, men då coreunlock-funktionen tagits bort på 990FX-kretsen (kanske finns någon tillverkare som har den?) så tänkte jag testa då jag köpt ett Crosshair IV med 890FX krets som sägs ska funka

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Inte för att jag har tänkt köpa en FX processor, men ändå vill jag se Benchmarks!;)

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk

Läste på några forum och det är nån på newegg som har sagt att han lyckats låsa upp den, dom flesta tror dock det är bull. Testade just på min med 990x chipset och det funkar inte iallafall. Men testa på du, kanske har du tur

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhej231:

Inte för att jag har tänkt köpa en FX processor, men ändå vill jag se Benchmarks!;)

Får nog mitt chassi och moderkort runt 4 tiden, så länge jag inte får förhinder i form av flickvänner och dylikt så borde jag ha en komplett BF3 frames jämfördelse mot en oklockad i5

Skrivet av ante_ante:

Läste på några forum och det är nån på newegg som har sagt att han lyckats låsa upp den, dom flesta tror dock det är bull. Testade just på min med 990x chipset och det funkar inte iallafall. Men testa på du, kanske har du tur

Ska testa detta imorgon!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja veta.

Permalänk

Benchmarks är alltid kul! =D

Visa signatur

Hembygge: Moderkort: ASRock G41M-GS3 CPU: Intel Core 2 Duo E6300 2MB Cache 1.86 GHz X2 FSB @ 1066 MHz RAM: 8 GB DDR2 GPU: AMD Radeon HD 5450 eller 6350

Permalänk
Medlem

Jag kör BF3, Skyrim,Dirt 3 och SWTOR då jag har dessa spelen ska försöka få det färdigt under natten, ska även försöka få till en jämförelse med phenom 955.

Givetvis ska det klockad också just nu ligger den på 4,0 ghz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grasp247:

Jag kör BF3, Skyrim,Dirt 3 och SWTOR då jag har dessa spelen ska försöka få det färdigt under natten, ska även försöka få till en jämförelse med phenom 955.

Tänkte passa på att fråga, ifall du kunde göra som mig när jag gjorde mina diagram med i5an, så blir dem ungefär identiska :)(Syftar på BF3)
Att du först lirar 32 spelare, sedan 64 (vem bryr sig om prestandan i SP egentligen..), ordna fraps och sätt igång bench funktionen.

Kör 9 rundor á 60 s, ta ut minmaxavg fps. Ta bort de 2 med högst och lägst fps.
De 5 kvarvarande slänger du in i excel och gör ett diagram av

Kanske låter krångligt, men skulle va kul att se test gjorda av privatpersoner istället för någon redaktör som är halvtaskig i sitt spelande *host*

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

låter intressant detta!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tänkte passa på att fråga, ifall du kunde göra som mig när jag gjorde mina diagram med i5an, så blir dem ungefär identiska :)(Syftar på BF3)
Att du först lirar 32 spelare, sedan 64 (vem bryr sig om prestandan i SP egentligen..), ordna fraps och sätt igång bench funktionen.

Kanske låter krångligt, men skulle va kul att se test gjorda av privatpersoner istället för någon redaktör som är halvtaskig i sitt spelande *host*

Mvh

Givetvis så tänker jag bencha MP och jag kör så som du förslog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grasp247:

En jämförelse vore väldans trevligt! Sitter själv på en 955 be klockad till 3.8Ghz och undrar hur den står sig mot annat. Har inte hittat benchmarks för den klockad, men jag har ju trots allt inte direkt letat heller.
Lycka till! Ska bli intressant att se resultat.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

kör hårt, vill gärna veta:)
Presterar den bra så kommer jag gråta... då jag kunde fått den också från komplett för 500 kr (514 kr):D

Är mest intresserad av BF3+dirt 3, men allt är ju såklart intressant:D

Kör hårt!:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Aa, är också intresserad av BF3 och Dirt 3.

Permalänk
Medlem

Märkte nått konstigt nyss när jag drog upp den till 4,5 ghz.

När jag kör prime95 och så har jag cpu-z uppe och en aktivitetshanteran så jobbar den i 100% men klocken ligger bara på 3,3 ghz :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grasp247:

Märkte nått konstigt nyss när jag drog upp den till 4,5 ghz.

När jag kör prime95 och så har jag cpu-z uppe och en aktivitetshanteran så jobbar den i 100% men klocken ligger bara på 3,3 ghz :S

Stäng av cool and quiet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Stäng av cool and quiet

Visst ja det glömde jag helt och hållet haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Mvh

Skulle kunna slänga in lite bench med en 1090t, så folk får lite mer att jämföra med
Skriv vilken bana du tänkt bencha på sånna fall.
Stänger av ett av mina 6950 så blir det hyfsat lika.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Skulle kunna slänga in lite bench med en 1090t, så folk får lite mer att jämföra med
Skriv vilken bana du tänkt bencha på sånna fall.

jag har kört med i5an (såld så kan inte fixa mer tester )

Körde Noshahr canals 32 TDM, och seine crossing 64 TDM och enligt anvisningarna jag skrev ovan

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Intressant att se om I5 var ett bra köp:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tekniken hos moderkortstillverkarna för att låsa upp FX 4/6c processorer har nog inte kommit upp på bordet än, kanske för att det är lite tidigt än så länge att rubba AMD's marknadsplan.

Och sätt gärna upp ett galleri med benchmarks.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Juste, då jag även får hem ett Crosshair IV Formula med 890FX krets, så kommer jag även testa och se om den kan låsas upp.
Sägs att folk har lyckats, dock inget som är bekräftats.

Vilket bios kör du på?
Beta 3027?
Måste man uppdatera bioset innan processorbyte eller kan man starta med det gammla, och sedan flasha?
Eftersom det står i CPU tabellen på ASUS Crosshair IV Formula att det bara funkar med Betabios.
Jag tänkte prova på både Crosshair V & IV, om det går att låsa upp.
Har ett Gigaqbyte GA-990FXA-UD3 oxå, men tydligen så är ju inte 990 upplåsningsvänligt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Vilket bios kör du på?
Beta 3027?
Måste man uppdatera bioset innan processorbyte eller kan man starta med det gammla, och sedan flasha?
Eftersom det står i CPU tabellen på ASUS Crosshair IV Formula att det bara funkar med Betabios.
Jag tänkte prova på både Crosshair V & IV, om det går att låsa upp.
Har ett Gigaqbyte GA-990FXA-UD3 oxå, men tydligen så är ju inte 990 upplåsningsvänligt

Får det imorgon, enligt killen som sålde det så hade det det nya bioset så det ska funka med FX direkt
Enligt hemsidan så är det beta som gäller för FX..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Får det imorgon, enligt killen som sålde det så hade det det nya bioset så det ska funka med FX direkt
Enligt hemsidan så är det beta som gäller för FX..

om inte kan du få en Sempron mot fraktkostnad så du kan flasha?

Processorer har jag så det räcker.
Jag trodde att du redan hade den eftersom det stod i sign.
Ok Betaversion 3017 kan man inte ha till AM3.
Jag har inte vågat att flasha till 3027 än, för jag har inte haft någon FX förns nu, vill inte kalla den för Bulldoozer- låter inte så kaxigt längre...:)
Jag börjar med Formula V med AM3+ för säkerhets skull, ska ändå montera ner den burken i morgon.
Det står väldigt lite om upplåsning av FX-4100 om man googlar.
AMD borde fixa så det går för marknadsföringens skull som med Phenom II x2 och HD6950.
Det gör att flera blir nyfikna på AMD, även om det inte är några värsting processorer, så blir det ju bra budget alternativ.
Tänk en upplåsbar x2 för några hundralappar och en 6950 upplåst för runt 2000:- = Gaming för fattiglappar

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...