ssd livslängd/stabilitet

Permalänk

ssd livslängd/stabilitet

jag börjar tröttna på min arbetsdisk där jag har foton och filer, en vanlig 7200rpm sata disk på 300gb.
detta pga att den tar typ5-10sek att "väcka" varje gång man behöver en fil.
Operativsystemet kör jag på en ssd disk och den är blixtsnabb i jämförelse.

Min fråga, hur bra lämpar sig en 160gb ssd disk för arbetsbackup/bildlagring, vi pratar om en disk jag behöver filer ifrån en gång per kvart ungefär.
Hur ofta går ssd diskar sönder till exempel? kan de ens gå sönder?

slutgiltig backup kör jag idag på en wd my book.

Visa signatur

/Björn

Permalänk
Hedersmedlem

Din hårddisk hamnar förmodligen i sömnläge vilket du kan stänga av i operativsystemet. Då kanske den känns lite rappare?

Permalänk
Medlem

Är det inte enklaste att ändra tiden för spin down till något högre så den inte spinner ner vid normalt användande? Men visst kan en SSD gå sönder precis som allting annat, läs på i otalet trådar som handlar om SSD och dess fördelar/nackdelar.

Permalänk

jag ska testa det, spin down, sleep mode - är det under properties på disken i windows7?

Visa signatur

/Björn

Permalänk
Medlem

Well, Intel SSD 320 har ju 5 år garanti så att iaf i 5år ska ju hårddisken som sagt funka

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av b.carlsson:

jag ska testa det, spin down, sleep mode - är det under properties på disken i windows7?

nja, energialternativ(eller liknande) i kontrollpanelen skulle jag tro