2st moderkort gått sönder direkt vid start?!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Någon säker källa på det? Vore gött att reda ut allt detta

Skickades från m.sweclockers.com

Du har alltså fortfarande inte tittat på videorna jag länkade? De går igenom ESD-påsar också; belagda, både hela och med skadad yta, samt antistatpåsar utan beläggning (rosa).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Någon säker källa på det? Vore gött att reda ut allt detta

Skickades från m.sweclockers.com

Kan leta fram nått när jag får datorn att sluta klicka utan att jag vill -_-

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mrheadbanger:

Känns ändå osannolikt att en urladdning skulle ha gjort så att hela kortet gick åt helvete med tanke på att den ändå fungerade en tid. Annars kan väl många urladdningar efter lång tids användning orsaka instabilitet och blåskärmar osv med tiden, inte på en minut?

Inkompabiliteten mellan cpun och mobot känns som en ganska allvarlig sak att ha i åtanke med tanke på "medbors" inlägg?

Sen när det står att den ska funka med "Socket LGA775 for Intel Core™ 2 Duo / Pentium® D Processor " tar man ju för givet (iaf jag som inte varit med sen stenåldern inom datorer) att det ska funka med alla inom en sockel om man inte skriver ut att den inte funkar med äldre varianter.. ;/

Tänk dig en ledningsbana som en säkrings eller glödtråd, förstora upp den ordentligt. Visualisera dig en ledning som är 10cm tjock, den kan leda X mA.

Tillsätt en kraftig stöt som är långt över vad ledningen klarar, svagaste länken blir varmast och smälter, men smälter inte av helt och hållet utan lämnar en 1cm tjock ledning på en punkt.

Den ledningen kan fortfarande leda ström och signaler, men är kraftigt försvagad. Vid normal belastning kommer nu den bli varmare och varmare, aggrea som en glödtråd tills den brinner av helt = död.

Beroende på hur nära avbränd ledningen blev vid ESD skadan så kan komponenten leva olika länge innan den visar problem. Allt från sekunder till år.

Hoppas mina mad paint skills hjälpte lite

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Text + Fina MS paint bilder

Jag har läst på en del om ESD etc men aldrig riktigt fattat hur en skada kan ta månader år innan de syns/märks.

Tack vare lite pedagogik och en GRYMT MS Paint pro skiller så förstår jag nu. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Någon säker källa på det? Vore gött att reda ut allt detta

Skickades från m.sweclockers.com

jag undrar precis samma sak. Jag ser ingen anledning till att ha en ledande utsida och det skulle i så fall bara vara en onödig kostnad för komponenttillverkarna.

Edit: kan se om jag hittar multimetern som ska finnas här hemma någonstans, då kan jag mäta resistansen i utsidan av påsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilsDad:

jag undrar precis samma sak. Jag ser ingen anledning till att ha en ledande utsida och det skulle i så fall bara vara en onödig kostnad för komponenttillverkarna.

Edit: kan se om jag hittar multimetern som ska finnas här hemma någonstans, då kan jag mäta resistansen i utsidan av påsen.

Snälla, titta på videorna jag länkat till tidigare. De går igenom precis allt, och mycket pedagogiskt. De förklarar exakt vad som händer och hur det fungerar. Har du läst vanlig skolfysik så fungerar Faradays bur precis som dessa påsar med ledande utsidan. Inget märkligt alls.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Snälla, titta på videorna jag länkat till tidigare. De går igenom precis allt, och mycket pedagogiskt. De förklarar exakt vad som händer och hur det fungerar. Har du läst vanlig skolfysik så fungerar Faradays bur precis som dessa påsar med ledande utsidan. Inget märkligt alls.

Kan inte hitta någonstans i videon som förklarar hur det fungerar men jag är medveten om principen med faradays bur. Det skulle då skydda komponenterna innuti mot elektriska fält, men det besvarar inte frågan om de är tillräckligt ledande på utsidan för att kortsluta något. Jag kan inte hitta några spår av att utsidan av den antistatpåsen jag har här skulle leda ström, men har kanske inte den bästa multimetern heller.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Tja!

Såg att du bor i Skövde, går du på kavelbro?

Permalänk
Medlem

Bara det att köpa moderkortet på tradera är en risk i sig. Hur vet man att säljaren har koll på ESD-riskerna? Har komponenterna alltid hanterats med ESD-skydd? Ibland ser man känsliga komponenter utlagda på golvet, direkt på ett vanligt bord eller på ett sängöverkast i annonsbilderna och då vet man att man inte ska köpa, men man har ju ändå ingen aning om hur komponenter har hanterats före och efter bilderna tas.

Jag brukar sätta i moderkortet i chassit (med ESD-armband på mig och alla komponenter på ESD-matta innan de packas upp före monteringen) innan jag provkör det. Varför hålla på att provköra utanför datorchassit? Inte värt risken anser jag.

Men om man ändå måste provköra i det fria så brukar det följa med en plastmatta som moderkortet ligger på inuti ESD-påsen. Om tillverkaren anser det vara säkert att placera moderkortet på denna plastmatta inuti ESD-påsen så tror jag det är troligt att det funkar att lägga denna plastmatta ovanpå ESD-påsen (som i sin tur ligger på en ESD-matta) och moderkortet ovanpå alltihopa (i och för sig borde man kunna skippa ESD-påsen om man lägger denna medföljande matta ovanpå ESD-matta / ESD-bord. Men då är det viktigt att man använder ESD-armband på rätt sätt vid all hantering.

Jag kanske är överdrivet försiktig, men bättre det än att grejerna går sönder i onödan. Det är ju inte speciellt jobbigt att montera ESD-säkert bara man tänker efter lite innan man sätter igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du har alltså fortfarande inte tittat på videorna jag länkade? De går igenom ESD-påsar också; belagda, både hela och med skadad yta, samt antistatpåsar utan beläggning (rosa).

Vet att detta inlägg inte gäller mig, men jag tittade på dessa videos och de nämnde att man inte ska låta komponenter stå i luften för den skapar statisk elektricitet. Problem aircooling?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Tresly:

Tja!

Såg att du bor i Skövde, går du på kavelbro?

Japp

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk

Åter till min heliga matta..

Om jag ställde ner nätagget på mattan först, som var jordat och i kopplat, då har den potentialen ca 0. Då borde väl mattan ladda ur sig på agget och närma sig 0? Och sen när jag tar i mobot och samtidigt är ESD skyddad och lägger det på mattan så händer det ingenting eftersom allting har samma potential, eller?

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Åter till min heliga matta..

Om jag ställde ner nätagget på mattan först, som var jordat och i kopplat, då har den potentialen ca 0. Då borde väl mattan ladda ur sig på agget och närma sig 0? Och sen när jag tar i mobot och samtidigt är ESD skyddad och lägger det på mattan så händer det ingenting eftersom allting har samma potential, eller?

Bara om mattan är lagom mycket ledande, som en ESD-matta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Åter till min heliga matta..

Om jag ställde ner nätagget på mattan först, som var jordat och i kopplat, då har den potentialen ca 0. Då borde väl mattan ladda ur sig på agget och närma sig 0? Och sen när jag tar i mobot och samtidigt är ESD skyddad och lägger det på mattan så händer det ingenting eftersom allting har samma potential, eller?

Du sa själv att mattan inte leder ström. Nu börjar vi säga emot oss själva?...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Du sa själv att mattan inte leder ström. Nu börjar vi säga emot oss själva?...

Sluta mata trollet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Åter till min heliga matta..

Om jag ställde ner nätagget på mattan först, som var jordat och i kopplat, då har den potentialen ca 0. Då borde väl mattan ladda ur sig på agget och närma sig 0? Och sen när jag tar i mobot och samtidigt är ESD skyddad och lägger det på mattan så händer det ingenting eftersom allting har samma potential, eller?

Du gör såhär... Skit i den där mattan och kör i ett chassi, på ett träbord eller på plast...

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Midi Tower Vit - Moderkort: ASUS P8P67 PRO - CPU: Intel® Core i7-2600K - Minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 - Cpu kylare: Corsair H80 - Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB - SSD: Crucial m4 SSD 2,5" 128GB - PSU: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W - GPU: Radeon HD 6970 Crossfire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Sluta mata trollet!

Sant, glömde av mig...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crexx:

Du gör såhär... Skit i den där mattan och kör i ett chassi, på ett träbord eller på plast...

inte plast XD en pizzakartong går bra dock

kortslöt en gammal burk genom att ställa den på bordet med moderkort balanserat på plastmuggar (staplade i varandra så det behövdes väl 4 kg för och trycka ihop dem balanserade en laptop på 3 kg på några såna (ungefär hälften och det höll fint så jag antog att det skulle funka med plastmuggar på moderkortets undersida också som testbänk) och det sa poff när jag startade den gammal skräpburk som efter moderkorts byte fortfarande startar upp )
en staplarna hade rört vid video utgången på det interna grafikkortet så det sa poff ganska snart vid sydbryggan någon sekund efter XD
moderkortet dog (kostade 50 kr 2003 så det var inte så mkt iallafall) ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av crexx:

Du gör såhär... Skit i den där mattan och kör i ett chassi, på ett träbord eller på plast...

Plast är inte heller alltid bra. Så träbord skulle jag säga

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Du sa själv att mattan inte leder ström. Nu börjar vi säga emot oss själva?...

En matta kan aldrig leda ström, men den kan ladda upp statisk elektricitet.

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrheadbanger:

En matta kan aldrig leda ström, men den kan ladda upp statisk elektricitet.

Som sagt, don't feed the troll... Over and out för min del i den här tråden.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!