Sökes: Mini-ITX moderkort för ubuntu/xbmc

Permalänk
Medlem

Sökes: Mini-ITX moderkort för ubuntu/xbmc

behöver tips på ett mini-itx moderkort med inbyggd cpu

kommer att köra ubuntu och använda burken som filserver och mediacenter (xbmc)
Har tidigare bara erfarenhet utav nvidia i ubutnu och är därför lite skraj att ge mig på en amd då jag hört att det kan krångla med drivrutiner så kom gärna med råd.

Jag har en 3x2tb raid array och behöver därför minst 4 stata portar.

Permalänk
Skrivet av d0m1nation:

behöver tips på ett mini-itx moderkort med inbyggd cpu

kommer att köra ubuntu och använda burken som filserver och mediacenter (xbmc)
Har tidigare bara erfarenhet utav nvidia i ubutnu och är därför lite skraj att ge mig på en amd då jag hört att det kan krångla med drivrutiner så kom gärna med råd.

Jag har en 3x2tb raid array och behöver därför minst 4 stata portar.

Den här kör jag med:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=839346
Den har 6 interna sata portar och en extern e-sata.

Sitter just nu och labbar med ubuntu 1.04 och xbmc, har fått allt att fungera fint men den lider fortfarande av 24p buggen.
Så jag kommer nog att skaffa en billigt nvidia kort lite senare.

Permalänk
Medlem

jag går också i köptankar för en linux baserad htpc, och det verkar vara nvidia som gäller om man vill ha 24p, bitsteaming och vdpau (hårdvaruaccelerering för video). Då är det nvidia av nyare slag typ nvidia ion2, 4xx och 5xx.

Så ett i3 moderkort+ cpu eller ett atom med ion2 skulle jag rekommendera. Det ska finnas bra drivare till alla dom korten vad jag vet dock så behöver du installera nvidias egna drivrutiner. Det kräver lite extra jobb på ubuntu då ubuntu kör väldigt gamla versioner eller open source varianten. Jag har gjort det på en ion2 och det är inte super svårt. men ubuntu gör det jobbigare än vad det bör vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Den här kör jag med:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=839346
Den har 6 interna sata portar och en extern e-sata.

Sitter just nu och labbar med ubuntu 1.04 och xbmc, har fått allt att fungera fint men den lider fortfarande av 24p buggen.
Så jag kommer nog att skaffa en billigt nvidia kort lite senare.

Hoppas att någon fortfarande läser den här tråden..

Jag är på jakt efter ett nytt mini-itx kort till min ubuntu filserver/htpc, jag har behov av 6 sata platser så det verkar ju perfekt! Är det några problem med drivrutiner eller så? Jag har haft väldiga problem med mitt grafikkort (integrerat ati). Vilken processor skulle du rekommendera för att ha detta kort till en filserver/htpc?

Är nice att det har stöd för hårdvaruraid också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan2larsson:

Hoppas att någon fortfarande läser den här tråden..

Jag är på jakt efter ett nytt mini-itx kort till min ubuntu filserver/htpc, jag har behov av 6 sata platser så det verkar ju perfekt! Är det några problem med drivrutiner eller så? Jag har haft väldiga problem med mitt grafikkort (integrerat ati). Vilken processor skulle du rekommendera för att ha detta kort till en filserver/htpc?

Är nice att det har stöd för hårdvaruraid också!

Vilket T-variant som helst borde ju göra jobbet svalt och energieffektivt! Bara en fråga om budget...

Listning av T-prollar på prisjakt

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Vilket T-variant som helst borde ju göra jobbet svalt och energieffektivt! Bara en fråga om budget...

Listning av T-prollar på prisjakt

Låter bra! Får öppna kylen och se om maten räcker månaden ut
Tack för det snabba svaret!

Permalänk
Medlem

Du ska ha separat grafikkort antar jag?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Ja, tänkte nog det. Men jag testar nog utan först, men enligt vad Pragmatiker skrev ovan så låter det som att man behöver stoppa i ett separat grafikkort. Du skulle också rekommendera det antar jag?

Permalänk
Medlem

Nja, tänkte mest bara på att Intels integrerade har ju problem med 23, 976Hz om det är viktigt för dig.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Okej, det vet jag inte riktigt. Därför jag ska testa och se först.
Har ett moderkort med integrerat ati kort och det fungerar inge vidare, har för tillfället återgått till min gamla popcorn hour för att se på film. Hoppas på att denna uppgradering ska fungera bättre än min existerande uppställning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prova ska man alltid!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Jag kom på en grej till, går det att byta mellan software och hardware raid eller måste man skapa en helt ny raid?

Har sökt lite här på forumet och google men inte hittat något bra svar. Är lite rädd för att man måste göra om raiden då jag har 5x2tb i raid 5, allt är inte fyllt men det är fortfarande mer än vad jag kan säkerhetskopiera på annat håll medan jag skapar en ny raid..

Permalänk

Kör du mjukvara så kan du flytta över den så länge det är samma lika på andra sidan. Går dock ej att byta från mjukvaru till hurdvaruiraid vad jag vet....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2