Har jag haft för mycket kylpasta och oljat ner CPU/GPU?

Permalänk
Medlem

Har jag haft för mycket kylpasta och oljat ner CPU/GPU?

Fick ett PS3 som inte fungerade, så körde fulmetoden och laga det med hårtork. Vilket jag ångrar nu i efterhand, då både en del plast smälte och även om det löste YLOD-problemet så lät PS3et som en liten dammsugare iställlet.

Jag gjorde mitt första försök att skruva isär det och byta kylpasta, då jag tänkte det kanske hade smält av eller något liknande.

Det jag tror är mitt första misstag?
Jag använde "Nail Polish Removes, no aceton" när jag rengjorde CPU och GPU. Tänker att kylplattan och CPU/GPU kanske blev lite oljiga, då den känns lite som det när jag gnuggade in lite i händerna. Den innehåller i alla fall: Ethyl acetate, alcohol denat, caprylic/capric triglyceride och benzophenom-4 utifall det säger någon någonting om det finns olja i den.

Mitt andra misstag?
Använde mig utav av en 0.5g tub (Spire 700) med 10% silver i, kanske 60%-70% gick åt av tuben (både till CPU och GPU). Vilket jag tror är mitt andra misstag, för mycket kylpasta. Då jag täckte precis allt med ett tunt lager.

Det jag skulle vilja ha svar på:

  1. Kan dessa två faktorer göra att min PS3-fläkt går på högvarv?

  2. Eller är det mer troligt att jag kanske skadade temperaturmätaren när jag körde på med hårfönen?

  3. Vart och vad köper jag billgast medel för att rengöra CPU/GPU delarna?

Väldigt tacksam för alla svar och teorier.

Stavfel
Permalänk
Medlem

jag brukar använda t-röd för att rengöra.

Om din "Nail Polish Removes, no aceton" lämnade eftersig en oljig hinna så isolerar den nog, och då är det inte så konstigt om fläkten går för fullt.
Rengör med något annat och lägg på ny kylpasta, tänk på att inte använda förmycket kylpasta heller.

t-röd kan du köpa på Biltema, Jula osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube:

Fick ett PS3 som inte fungerade, så körde fulmetoden och laga det med hårtork. Vilket jag ångrar nu i efterhand, då både en del plast smälte och även om det löste YLOD-problemet så lät PS3et som en liten dammsugare iställlet.

Jag gjorde mitt första försök att skruva isär det och byta kylpasta, då jag tänkte det kanske hade smält av eller något liknande.

Det jag tror är mitt första misstag?
Jag använde "Nail Polish Removes, no aceton" när jag rengjorde CPU och GPU. Tänker att kylplattan och CPU/GPU kanske blev lite oljiga, då den känns lite som det när jag gnuggade in lite i händerna. Den innehåller i alla fall: Ethyl acetate, alcohol denat, caprylic/capric triglyceride och benzophenom-4 utifall det säger någon någonting om det finns olja i den.

Mitt andra misstag?
Använde mig utav av en 0.5g tub (Spire 700) med 10% silver i, kanske 60%-70% gick åt av tuben (både till CPU och GPU). Vilket jag tror är mitt andra misstag, för mycket kylpasta. Då jag täckte precis allt med ett tunt lager.

Det jag skulle vulja ha svar på:

  1. Kan dessa två faktorer göra att min PS3-fläkt går på högvarv?

  2. Eller är det mer troligt att jag kanske skadade temperaturmätaren när jag körde på med hårfönen?

  3. Vart och vad köper jag billgast medel för att rengöra CPU/GPU delarna?

Väldigt tacksam för alla svar och teorier.

Ja, du introducerade lite fett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

jag brukar använda t-röd för att rengöra.

Om din "Nail Polish Removes, no aceton" lämnade eftersig en oljig hinna så isolerar den nog, och då är det inte så konstigt om fläkten går för fullt.
Rengör med något annat och lägg på ny kylpasta, tänk på att inte använda förmycket kylpasta heller.

t-röd kan du köpa på Biltema, Jula osv...

+1

T-röd finns vanligen på ICA också, bland batterier och lampkablar Eller i speciellt skåp om det är en större butik. Mackar har det också.

Lite sånt på en liten duk eller t.om. papper om du är försiktig med att det inte luddar (vissa rekommenderar kaffefilter eller liknande isf).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

60-70% av tuben..?!? Det låter lite mycket, ja.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

1. det kan säkert bero på båda sakerna
2. kan säkert bero på det med
3. kemiskt ren aceton är bra o billigt finns på ica willys och säkert det flesta andra mataffärer
t röd ska inte vara lika bra va jag läst här på swec
isopropanol ska vara bäst men det är svindyrt

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att du värmde så att fettet i fläktlagret smälte och rann ut så att den nu går torrt, då kan de låta starkt, i så fall får du smörja lagret igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

jag brukar använda t-röd för att rengöra.

Om din "Nail Polish Removes, no aceton" lämnade eftersig en oljig hinna så isolerar den nog, och då är det inte så konstigt om fläkten går för fullt.
Rengör med något annat och lägg på ny kylpasta, tänk på att inte använda förmycket kylpasta heller.

t-röd kan du köpa på Biltema, Jula osv...

Ja tänkte göra det idag, iväg till Statoil och köpa T-röd nu.

Skrivet av lorgix:

Ja, du introducerade lite fett.

Ja, vi får hoppas det.

Skrivet av blackeagle:

+1

T-röd finns vanligen på ICA också, bland batterier och lampkablar Eller i speciellt skåp om det är en större butik. Mackar har det också.

Lite sånt på en liten duk eller t.om. papper om du är försiktig med att det inte luddar (vissa rekommenderar kaffefilter eller liknande isf).

Jag tänkte prova med kaffefiler, toapappret loggade lite.

Skrivet av MoNkeY-05:

60-70% av tuben..?!? Det låter lite mycket, ja.

Jo.

Skrivet av QwQ:

1. det kan säkert bero på båda sakerna
2. kan säkert bero på det med
3. kemiskt ren aceton är bra o billigt finns på ica willys och säkert det flesta andra mataffärer
t röd ska inte vara lika bra va jag läst här på swec
isopropanol ska vara bäst men det är svindyrt

Kemisk ren, hur ska man veta om den är det då? Känns som om det kan vara lite olja i allt ny för tiden.

Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så att du värmde så att fettet i fläktlagret smälte och rann ut så att den nu går torrt, då kan de låta starkt, i så fall får du smörja lagret igen.

Det tror jag inte, fast jag vet inte hur man märker det. Men det går relativt tyst ett bra tag sen när den kör igång är det i princip på full rulle.

Permalänk
Medlem

Har köpt medicinsk bensin på apoteket nu, det borde väl fungera bra?

Permalänk
Medlem

att om man tittar på cpu´n, så är det en 1/9 (niodel) av cpu´n i mitten som det ska vara pasta på. som en ärta av pasta i mitten bara.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube:

Har köpt medicinsk bensin på apoteket nu, det borde väl fungera bra?

Brukar köra med det, det fungerar jättebra (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

att om man tittar på cpu´n, så är det en 1/9 (niodel) av cpu´n i mitten som det ska vara pasta på. som en ärta av pasta i mitten bara.

Ska försöka hålla mej inom dom ramarna.

Skrivet av Jory89:

Brukar köra med det, det fungerar jättebra (:

King, tack!

Permalänk
Medlem

Hittade ett faktablad om medicinsk bensin, utifall någon är intresserad:
http://www.apl.se/Documents/PDF/Apotek/Sakerhetsdatablad/Medi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube:

Ska försöka hålla mej inom dom ramarna.

King, tack!

de ska vara som ett okokt riskorn i mitten, iallafall på datorer