Nationalekonomi 30hp, tid till studier utöver det?

Permalänk
Medlem

Nationalekonomi 30hp, tid till studier utöver det?

Hejsan,

Jag ska den 23:e Januari börja studera Nationalekonomi 30hp. Men jag skulle också gärna vilja studera Matte D, Matte E, Fysik B och Kemi A på Komvux, för att sedan till hösten söka till civilingenjör.

Min fråga är: Tror ni att jag hinner med att plugga heltid, exempelvis Matte D och Fysik B samtidigt, medans jag pluggar Nationalekonomi? Jag vill alltså läsa de parallellt med varandra.

Jag vet inte riktigt hur mycket tid man måste lägga ner på en 30hp-kurs, därför jag frågar

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

30 hp ska vara en hel termins studier så det beror väl på hur lätta ämnena är för dig.

Permalänk
Medlem

Ja det är helt omöjligt att svara på utan att veta om du är en bra student eller inte. Det är du själv som har svaret på detta. Ingenting är omöjligt och ämnena Matte D, E och Fysik B och Kemi A är ju ämnen från gymnasiet så dessa bör inte vara alldeles för avancerade då det till stor del består i sk. korvstoppning. Men det är klart du måste studera för att klara det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Nä, det är väl rätt svårt att svara på. Men är Nationalekonomi en tung kurs? Någon som vet och har erfarenhet?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag tror det kommer bli jävligt tufft, men helt omöjligt är det nog inte.

Varför vill du läsa ekonomi? Kan du inte läsa en 7,5 p eller 15 p kurs istället?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag vill läsa något på universitet och eftersom att ekonomi är hyffsat intressant och var öppen för sen anmälan, så valde jag det.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Är det en stor kurs eller ett paket med flera kurser? Om det är flera kurser kan du kanske välja att läsa några av dom utifall det blir för tungt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Ja, det är ett paket med flera kurser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

NEK 1 är sjukt simpel. Förutom föreläsningar la jag i snitt 15-20 min om dagen på självständiga studier och fick högsta betyg.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

NEK 1 är sjukt simpel. Förutom föreläsningar la jag i snitt 15-20 min om dagen på självständiga studier och fick högsta betyg.

Är lite på samma linje. NEK 1 (eller A) kräver kanske 3h/dag inklusive föreläsningar. Lite mer veckan innan tentan kanske. Har man lätt för att lära sig är det inga problem.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Har precis börjat på Nek A i Uppsala, verkar löjligt enkelt. Kollar du dessutom på khanacademys föreläsningar istället för universitetets är saken biff. Du fixar det om du ligger i, Matte D/E och Fys B är dock ganska tunga...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Hejsan,

Jag ska den 23:e Januari börja studera Nationalekonomi 30hp. Men jag skulle också gärna vilja studera Matte D, Matte E, Fysik B och Kemi A på Komvux, för att sedan till hösten söka till civilingenjör.

Min fråga är: Tror ni att jag hinner med att plugga heltid, exempelvis Matte D och Fysik B samtidigt, medans jag pluggar Nationalekonomi? Jag vill alltså läsa de parallellt med varandra.

Jag vet inte riktigt hur mycket tid man måste lägga ner på en 30hp-kurs, därför jag frågar

Nu har du ju börjat så du har väl fått nån uppfattning själv redan, men jag kan ju bidra med mitt. Har läst NEK (på Handels i Göteborg) och A-kursen borde väl vara ganska lätt att kombinera med att plugga några andra ämnen samtidigt, eftersom det ju oftast inte är så mycket lektionstimmar och du får planerar dina studier själv i stor utsträckning. När man läste Matte D/E och Fysik B etc på gymnasiet hade man ju massa andra ämnen med samtidigt, så det borde inte vara omöjligt.

Beror ju såklart på hur "smart" du är med, men A-kursen i NEK är inte så jättesvår, brukar vara en väldigt blandning av folk på den kursen med varierande förkunskaper. Det blir ju betydligt mer intensivt på högre nivåer...

Permalänk

Satte A på båda delkurserna vid Stockholms Universitet. Snittade kanske 10 min plugg per dag exkl föreläsningar/seminarium. Kan du tolka grafer och har koll på gymnasiealgebran så är du hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur