Video: MSI gör grafikkort externa med Thunderbolt

Permalänk
Melding Plague

Video: MSI gör grafikkort externa med Thunderbolt

MSI GUS II gör det möjligt för gamers att använda ett fullfjädrat grafikkort tillsammans med den bärbara datorn, tack vare Intel Thunderbolt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

det DÄR är intressant och något folk väntat på

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

och där kom mitt intrese för laptops upp igen

Permalänk
Medlem

Äntligen!!!!

Permalänk

Intressant! Jag vill minnas att jag såg någon liknande lösning, dock ej via Thunderbolt, på Dustinhomes mässa förra året

Visa signatur

9800X3D | RTX 4090 Strix OC | 64 GB RAM | 10 TB M.2 SSD | 39GS95QE 39" OLED + en massa RGB för extra FPS

Permalänk
Medlem

Jaha, då blir det till att vänta med Ultrabook-köp tills de börjar komma med thunderbolt då.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Och där blev bärbart ett alternativ igen!

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Funkar detta med macbook air tro?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

FIIIINT!!!!

Ultrabook, kopplar in en 24 tummare och externt grafikkort ;), dock vill jag ha mer kraft än 6850, men det kommer väl eftersom.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

ultrabook + thunderbolt + detta = hejdå stationära!

Permalänk
Medlem

Haha har alltid undrat varför ingen gjort detta förut (Eller det kanske någon har ) Ascoolt vilket som !

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Det här har man väntat på i många år, dock har jag ingen användning av bärbara datorer längre men skall absolut överväga att köpa en enbart för det här

Edit: jag skulle nog vänta på det här fast med extern strömkälla så man kan passera 150W TDP om jag kan hålla mig

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

colt;)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Haha har alltid undrat varför ingen gjort detta förut (Eller det kanske någon har ) Ascoolt vilket som !

Fujitsu Siemens och Asus har redan gjort externa grafikkort åt bärbara sen år tillbaka. T.o.m. Sweclockers har gjort en rencension på en extern HD 3870 till en bärbar Fujitsu Siemens http://www.sweclockers.com/recension/6148-fujitsu-siemens-ami...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Uvania:

ultrabook + thunderbolt + detta = hejdå stationära!

För det finns ju inga andra begränsningar med laptops än grafikkortet

Sen är det ju som sagt relativt sparsmakade grafikkort, prestandamässigt.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag väntar tills det kommer en lösning där du fortfarande kan använda laptopens skärm. Alla sådana här lösningar jag har sett hittills kräver att du kopplar till en extern skärm vilket begränsar användbarheten rejält.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Avstängd

Amd (ATI då) hade ju nåt sånt här för flera år sedan i 2k eller 3k serien om jag inte missminner mig, så detta var ju knappast något revolutionerande.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazed:

Intressant! Jag vill minnas att jag såg någon liknande lösning, dock ej via Thunderbolt, på Dustinhomes mässa förra året

Skrivet av Ludzee:

jupp, amd har haft detta framme tidigare med en egen anslutning, som inte blev någon hit då det fanns typ en (1) dator med de gränssnittet

förövrigt, äntligen kanske externt grafikkort kommer igång ordentligt!

edit:

Skrivet av Leeloo:

Fujitsu Siemens och Asus har redan gjort externa grafikkort åt bärbara sen år tillbaka. T.o.m. Sweclockers har gjort en rencension på en extern HD 3870 till en bärbar Fujitsu Siemens http://www.sweclockers.com/recension/6148-fujitsu-siemens-ami...

aha, så hette de ja

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Men jag har inte Thunderbolt! Jag har ett GTX 460M som jag klarar mig på men om jag i framtiden vill ha ett externt så måste jag ha Thunderbolt
Undrar om det kommer ett som kopplas in via USB 3.0...

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

jag skulle nog vänta på det här fast med extern strömkälla så man kan passera 150W TDP om jag kan hålla mig

Med tanke på att thunderbolt "endast" kan leverera 10 watt, och att man ser en strömkabel till lådan så är jag ganska säker på att den har en extern strömkälla.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

riktigt intressant och kul att det kommer produkter på den här egentligen väldigt grundläggande idén men såvitt jag vet är det inget nytt http://www.villageinstruments.com/tiki-index.php?page=ViDock där man inte behöver thunderbolt, men express card

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

skulle varit bra om de hade haft en inbyggd usb hub eller styrkrets så man bara behöver 1 eller 2 kablar till grafikkort, tangentbord, mus... som kopplas till lådan.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwete:

Med tanke på att thunderbolt "endast" kan leverera 10 watt, och att man ser en strömkabel till lådan så är jag ganska säker på att den har en extern strömkälla.

Nätadaptern är med på på bild 4:

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Men jag har inte Thunderbolt! Jag har ett GTX 460M som jag klarar mig på men om jag i framtiden vill ha ett externt så måste jag ha Thunderbolt
Undrar om det kommer ett som kopplas in via USB 3.0...

Troligen inte då USB 3.0 är väldigt mycket långsamare än Thunderbolt.

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket en sån där kommer kosta, grafikkorts kostnad + 500kr,750kr,1000kr?

Visa signatur

[Lenovo X250 i7 8gb] [Lenovo x220 i7 8gb] [Asus PB278Q 1440p] [Sennheiser PC 360] [Grado SR80i]
[iPhone 6] [iPad 3] [Sennheiser hd25-1 ii] [Shure se215]

Permalänk

Kommer det här fungera till Macbook Airs thunderbolt?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk

Visst kan dagens värstinggrafikkort leverera mer data än pci-e 4x? Finns det något grafikkort som konstant kan maxa thunderbolt, men inte mer? Det vore perfekt, mer prestanda än vad Thunderbolt levererar är bara onödigt (i det här sammanhanget).

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

För det finns ju inga andra begränsningar med laptops än grafikkortet

Sen är det ju som sagt relativt sparsmakade grafikkort, prestandamässigt.

spelar bara WoW och det klagas på elräkningen här hemma sen tänkte jag ändå införskaffa en ultrabook när jag börjar plugga igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Kommer det här fungera till Macbook Airs thunderbolt?

ja, det är det som hela meningen med de här grafikkorten.. för macbook air och ultrabooks och andra ultraportabla laptops som inte har plats till några bra integrerade grafikkort

Permalänk
Skrivet av Uvania:

ja, det är det som hela meningen med de här grafikkorten.. för macbook air och ultrabooks och andra ultraportabla laptops som inte har plats till några bra integrerade grafikkort

Det pratas dock om att Macbook Air har ett sämre thunderboltchip?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.