Permalänk
Medlem

Surfplatta med Windows

Hej jag funderar på att köpa en surfplatta men de flesta har ju android eller liknande som os. Jag undrar om det finns någon bra surfplatta med Windows då jag behöver det för att koppla upp mig mot mitt företags server.

Permalänk
Avstängd

Det finns men de är ganska stora och otympliga än så länge, och framför allt så har de kass batteritid. När det börjar komma plattor med W8 så lär det komma mer portabla plattor. En alternativ lösning är ju att köra en android-platta (eller kanske till och med Ipad?) och sen köra remote desktop till en Windows-dator. Jag har en app på min telefon som heter Splashtop remote desktop som kan ge tillgång till valfri windows-dator med deras serverprogramvara på sig. Sen kanske det inte är tillräckligt säkert för ditt jobb, men det vet jag inget om. Om du har exempelvis en VPN-tunnel från din hemdator till jobbets nät så kan du ju koppla upp dig till den datorn med din surfplatta/telefon och därigenom komma åt jobbets resurser utan att de på något sätt ser att du inte sitter hemma och arbetar.

Edit: Länk till programmet på Android Market. Det kostar för närvarande knappt 50:- men jag fick det gratis genom Amazons app-market.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om jag då väljer att köra via t.ex Teamviewer som jag nu testat via mobilen och det funkade faktiskt riktigt bra, vilken surfplatta med android ska jag isåfall välja? Är lite inne på Samsung men vet inte, ska man vänta tills de nya släpps nu i vår?

Permalänk

Kolla min tråd om Samsung Slate här. Den ahr en batteritid på mellan 4-6 timmar, väger 860 gram och är 13mm tunn.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat på Windows 8!

Permalänk
Avstängd

Vill du ha en riktigt snabb surfplatta så har Asus precis släppt Transformer Prime som är den första android-plattan med Nvidias nya fyrkärniga processor Tegra 3. Jag är inte säker på om den finns tillgänglig här i Sverige ännu, men den släpptes i England den 12/1 så den lär ganska snart komma hit. Annars är Samsungs plattor också bra, Sonys Tablet S fungerar med och den har en IR-port så att man kan använda den som multifjärr.

Permalänk
Medlem

Prime är dock riktigt kass och feldesignad, taskig med allt som heter trådlöst/gps då den har fel material på bakstycket, kommer dock en ny version om ett par månader... men det är ju android så. Jag letar själv efter en winplatta men dom som finns ute har fortfarande extremt taskig batteritid...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Prime är dock riktigt kass och feldesignad, taskig med allt som heter trådlöst/gps då den har fel material på bakstycket, kommer dock en ny version om ett par månader... men det är ju android så. Jag letar själv efter en winplatta men dom som finns ute har fortfarande extremt taskig batteritid...

Jo, det har du rätt i, tänkte inte på det. Kanske skulle ta något annat då.