Vart tog alla strategispel vägen?

Permalänk
Skrivet av Cable:

StarCraft och StarCraft II är tyvärr extremt svårt att slå inom denna genre.

Kanske WarCraft IIII om några år.

Vår kung, Karl IIIIIIIIIIIIIIII Gustav lär nog dö innan vi ser detta.

Permalänk
Medlem

Total War serien är fortfarande riktigt riktigt bra.
Men där slutar det, tyvär.

Starcraft är iofs riktigt bra, men för snabbt för vissa.
Westwood dog, synd.
Supreme Commander 2 var dynga, och därmed dog den serien. Synd.
Civilization V var ett stort snäpp i fel riktning, trist.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jag har lirat väldigt mycket RTS enda sen C&C och WarCraft och tycker att SC2 är det absolut bästa i genrén. Så du har uppenbarligen fel.

Fel när det gäller dig...

Jag och ett gäng polare varav alla är runt 30 har tröttnat på de flesta rts för vi kört så mycket förr och det mesta som kommit på senare tid som sc2 tröttnar man snabbt på då det är samma sak igen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Jo, men det var väl baserat på Frostbite 2 så det blir väl mest skit av det kan man anta.

Förklara dig.
Varför skulle spelet "bli skit" på grund av motorn bakom spelet? Speciellt när denna "motor" kanske är den absolut bästa i dagsläget?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att Company of Heroes är överlägset spel som Red Alert, C&C, Age of Empires och sådan dynga. Dyngan känns alldeles för.. linjärt? Skickar du 2 likadana enheter mot varandra så är det millisekunden den ena börjar slå på den andre som avgör vem som vinner. I CoH spelar faktorer som skydd och liknande in. Sen träffar inte alla skott heller vilket får det att kännas lite mer spännande.

Anno-serien är också riktigt jävla bra. Anno 1404 och Anno 2070 är de som gäller för mig. Har man inte prövat skall man ge det en chans, kan vara småtungt att komma in i men det är värt det alla gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

... som sc2 tröttnar man snabbt på då det är samma sak igen.

Alla spel återupprepar sig _konstant_ om man väljer att se det på det sätt som får spelet att framstå som upprepning.
Medan en annan kan säga att ingen SC2-match är den andra lik... och detta kan appliceras på precis alla spel också.. så det är ett dåligt argument, då är det bättre att säga att "spelet passar inte mig/oss".

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypn0tiC:

5 strategi spel (som jag vet) kommer under 2012 - 2013, varav 3 av dom är expansions och 2 är uppföljare.
Vart är alla nya titlar inom strategi genren?

Känns inte som någon ens bryr sig om att göra strategi spel som inte hamnar i E-sport klassen.

Vart är alla nya titlar inom någon genre? Men visst jag håller med om att det är torrt på marknaden idag när det gäller nya rts lir vilket är tråkigt minst sagt. Vissa utvecklare har väl fallit offer för mmo-fällan, vissa bestämde sig att göra dota-kloner istället, vissa kanske föll offer för dåliga ekonomin, vissa för dryga utgivare som bara vill satsa på multiplatforms spel där rts genren inte har någon större marknad :/. Dock tycker man att det inte borde hindrat indie utvecklare åtminstone att komma med något men även inom den marknaden är det väldigt dåligt med rts spel, kanske är svårare att utveckla än andra spel.

Skrivet av IceDread:

SC1 (supreme commander 1) går inte att köra idag, jag testade det för någon månad sedan men det är så sjukt långsamt jämfört med spelhastigheten nu för tiden.

Jag tycker snarare tvärtom, efter jag kört Supcom Forge Alliance har jag svårt att gå tillbaks till många rts spel eftersom interfacet är så larvigt mycket bättre där, verkligen synd att dem fucka upp tvåan så mycket dock :'(. Sen att Supcom går i ett annat tempa än många andra spel tycker jag inte borde göra det ospelbart så länge man inte har taskig koncentrationsförmåga :S. Snarare roligare att ha lite variation med både lite fastpaced rts titlar som Starcraft 2 och slowpaced som Supcom, Anno och Totalwar spelen. Omväxling förnöjer :), bland annat därför jag ogillar hur shooter marknaden ser ut idag då nästan samtliga är fantasilösa, ytliga, slowpaced military/spacemarine shooters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Struntprat, nytänk är allt. Det är bara de som inte kört de äldre sakerna som uppskattar de nya, eller de som körde de äldre spelen men inte så mycket.
SC2 ger mig ingenting. Totalt värdelöst för mig, allt de har att erbjuda har jag gjort så många gånger förr så jag tröttnade direkt, vilket var en stor besvikelse för mig.

Jag har nött RTS spel sedan genrens barndom med Dune II, Warcraft och några år senare Age of Empires och Total Annihilation, spelar fortfarande mycket RTS och tycker det är precis lika roligt så din teori är högst personlig snarare än att få det låta som någon universialsanning.

Vad för någon sorts nytänk är du ute efter? Ge mig exempel på nytänkande RTS som du gillar genom åren? Spelmekaniken har nämligen varit likadan i 20 år, samla resurser, bygg trupper och byggnader, anfall och försvara. Visst har tekniken utvecklat sig men konceptet är detsamma och i alla fall jag vill ha det så. Visst kan det förekomma små variationer, som hjätar och kanske vissa andra RPG inslag.

Permalänk
Moderator
Moderator

Inta hellera att glömma, Men of War.

Nu snackar vi detaljerat...

Har lirat några rundor och det är klart roande, långt ifrån det roligaste RTS spelet men den gör några unika saker. Man kan plöja rakt igenom byggnader med fordon vilket är nice.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag Sins of a solar empire, och det kommer det nya expansioner / patcher till det så det är inte dött, kom precis till steam ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Jag har nött RTS spel sedan genrens barndom med Dune II, Warcraft och några år senare Age of Empires och Total Annihilation, spelar fortfarande mycket RTS och tycker det är precis lika roligt så din teori är högst personlig snarare än att få det låta som någon universialsanning.

Vad för någon sorts nytänk är du ute efter? Ge mig exempel på nytänkande RTS som du gillar genom åren? Spelmekaniken har nämligen varit likadan i 20 år, samla resurser, bygg trupper och byggnader, anfall och försvara. Visst har tekniken utvecklat sig men konceptet är detsamma och i alla fall jag vill ha det så. Visst kan det förekomma små variationer, som hjätar och kanske vissa andra RPG inslag.

I dune 2 kunde du bara markera en enhet i taget. Det blev betydligt roliigare att köra warcraft 1 då du kune markera 4 st där, warcraft 2 kunde du markera 9 st samt att spelens hastighet höjdes. I dune 2 kunde du inte styra dina flygplan, det kunde du i senare spel. Många små och större förändringar har skett som förbättrat spelen över tiden. Kunna flytta enheter under marken eller med flyg för att attackera från oväntade områden osv. COH och Dow 2 hade en hel del nytänkande på hur strider skall hanteras vilket gjorde dem intressanta. Generals zero hour stack också ut och var för mig det sista riktigt roliga rts jag kört, vilket var ett tag sedan.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Dune 2000

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Avstängd

Får jag rekommendera http://www.youtube.com/watch?v=DXG9FlhEx18

PTO : II

Om det finns något liknande modernt spel skulle jag uppskatta om det kunde nämnas.

Permalänk
Medlem

Rise of Nations 2 är påväg också. Ettan var enormt kul

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Strategi = endast PC = inte mycket pengar involverat? :S

Är väl mer populärt med andra sorters spel än strategispel också, om det inte är ett dawn of war-spel eller ett blizzardspel.

EDIT: Trött kommentar, klockan e 20 över fem lol

Ruse var ett sjukt bra strategi spel, kom ju till konsoll. Men det finns liksom inget admin system, laggar någon i en match så kommer det lagga tills han drar. Vilket händer ofta. Går ej att muta japaner som sjunger och skriker när man spelar med dom. Finns heller inte nåt system så att folk får straff föör att de leaver in-game. Sjukt jobbigt när man spelar så ger dom upp o man vinner på direkten. -.- Sen hörde jag att dom inte ens ska göra en uppföljare, wtf liksom gör dom en uppföljare o fixar allt, lägger till båtar så kan det bli det bästa strategi spelet! Dom skulle göra nåt annat spel.. Dumma fransmän!

Permalänk
Skrivet av Krimsarn:

Total War serien är fortfarande riktigt riktigt bra.
Men där slutar det, tyvär.

Starcraft är iofs riktigt bra, men för snabbt för vissa.
Westwood dog, synd.
Supreme Commander 2 var dynga, och därmed dog den serien. Synd.
Civilization V var ett stort snäpp i fel riktning, trist.

Spelat Ruse nån gång? Sjukt kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamWin:

Ja väldigt lite strategi spel som kommer men C&C Generals 2 kan man ju se fram emot även om det är en uppföljare.

Finns ju några som vågar Trion Worlds med RIFT och BioWare med SWTOR.

Tror det handlar mycket om att folk tänker "nä det här var inte som WoW" och därför inte spelar det.

Jag tyckte RIFT var riktigt kul när det släpptes men jag hade också det tänket att det inte var som wow. Saknade den snabba spelstilen som bara finns i wow eller hur man ska förklara det.

Ett problem är ju att alla tycker att det är wow ist, för att t.ex. i Swtor märker de inte att hela stroy:n gör skillnaden och i Rift där det finns andra slags saker som gör att spelet är "precis" som wow, de märker 2 saker, combaten och pvp:n, de kan aldrig märka sakerna som gör spelet till det spelet, de märker bara likheterna och därför säger de att spelet är för likt wow och en hel kopia, och ger det inte en chans utan går tillbaka till wow : /

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

I dune 2 kunde du bara markera en enhet i taget. Det blev betydligt roliigare att köra warcraft 1 då du kune markera 4 st där, warcraft 2 kunde du markera 9 st samt att spelens hastighet höjdes. I dune 2 kunde du inte styra dina flygplan, det kunde du i senare spel. Många små och större förändringar har skett som förbättrat spelen över tiden. Kunna flytta enheter under marken eller med flyg för att attackera från oväntade områden osv. COH och Dow 2 hade en hel del nytänkande på hur strider skall hanteras vilket gjorde dem intressanta. Generals zero hour stack också ut och var för mig det sista riktigt roliga rts jag kört, vilket var ett tag sedan.

Ja då har vi olika syn på ordet "nytänk", för mig är det du radar upp små förbättringar, knappast revolutionerande nyheter, speciellt om man ser att det är under ett spann på tjugo år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Rise of Nations 2 är påväg också. Ettan var enormt kul

Var har du läst det? Har googlat men hittade ingen information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypn0tiC:

5 strategi spel (som jag vet) kommer under 2012 - 2013, varav 3 av dom är expansions och 2 är uppföljare.
Vart är alla nya titlar inom strategi genren?

Känns inte som någon ens bryr sig om att göra strategi spel som inte hamnar i E-sport klassen.

SC2 HoS kommer snart ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Var har du läst det? Har googlat men hittade ingen information.

Nej, det är inget nytt Rise of Nations på gång. Originalet gjordes av Big Huge Games som numera är inbakade i 38 Studios som gör Kingdoms of Amalur: Reckoning. Skaparen av RoN gör numera Facebook-spel på Zynga (Brian Reynolds).

Det är ett online-RTS på gång som heter End of Nations, det är från Petroglyph. Faktum är att många från orginalstudion Westwood (C&C-serien) jobbar på Petroglyph (de slutade och startade nya företaget). Tyvärr har det inte gått så bra med RTS för dem, de gjorde ju Universe at War som inte sålde speciellt bra alls. Deras två Star Wars-spel (Empire at War) är också RTS, och ok spel men inga storsäljare.

Firman Creative Assembly som gör Total War-serien gjorde också ett RTS (en annan studio än Total War-folket) som heter Stormrise. Det blev ett fiasko och tror att studion lades ner dessutom.

Permalänk
Medlem

Ett moderniserat cossacks hade inte varit så dumt, ettan då alltså tvåan sög.

Permalänk
Medlem

Heroes of might and magic VI
Tyckte jag var det bästa HOMM sedan 3an. Slår fortfarande inte trean men var ett steg i rätt riktning

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Nej, det är inget nytt Rise of Nations på gång. Originalet gjordes av Big Huge Games som numera är inbakade i 38 Studios som gör Kingdoms of Amalur: Reckoning. Skaparen av RoN gör numera Facebook-spel på Zynga (Brian Reynolds).

Det är ett online-RTS på gång som heter End of Nations, det är från Petroglyph. Faktum är att många från orginalstudion Westwood (C&C-serien) jobbar på Petroglyph (de slutade och startade nya företaget). Tyvärr har det inte gått så bra med RTS för dem, de gjorde ju Universe at War som inte sålde speciellt bra alls. Deras två Star Wars-spel (Empire at War) är också RTS, och ok spel men inga storsäljare.

Firman Creative Assembly som gör Total War-serien gjorde också ett RTS (en annan studio än Total War-folket) som heter Stormrise. Det blev ett fiasko och tror att studion lades ner dessutom.

Tack för klargörandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Ja då har vi olika syn på ordet "nytänk", för mig är det du radar upp små förbättringar, knappast revolutionerande nyheter, speciellt om man ser att det är under ett spann på tjugo år.

Du har alltså missat hur Coh fungerar konceptuellt jämfört med tex generals och starcraft? Det finns fler exempel på konceptuella utvecklingar. Men alla former av nytänk blir gamla förr eller senare.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

längtar som fan till Generals 2

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Så illa ställt är det väl ändå inte ställt med strategi-genren? Europa Universalis III uppdateras fortfarande kontinuerligt, Total War-serien får kontinuerligt nya uppföljare och Civilization 5 borde få en första expansion i år (hoppas jag). Och Starcraft 2 förstås, om än det, liksom blizzards övriga spel, inte är min kopp te.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Warcraft IIII?

Visst, man kan skriva IIII, men vafan IV lär det troligen heta.

offtopic.

IIII är romersk och IV är modern romersk. rommarna adderade bara. det är därför man ibland ser klockor med I, II, III, IIII, V...

modern romersk är vad räknesystemet har utvecklats till.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Förmodligen som någon sa, det finns för lite pengar att tjäna eftersom att det förmodligen inte säljer något vidare på konsol. Så ingen vågar göra något nyskapande.
Det släpps ju uppföljare alá Call of Duty av en anledning. Det tjänar MASSOR med pengar på det. Kolla bara vad MW3 drog in på 16 dagar, helt sanslöst.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800