Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikkort till enkel HTPC.

Permalänk

Grafikkort till enkel HTPC.

Hejsan ! Jag har precis byggt ihop en en enkel HTPC av lite överblivna delar här hemma. Datorn är en Celeron E1500 2,2 Ghz, 4 GB Ram, W7-64 Pro.

Moderkortet är ett sådant här: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=2691&dl...

Det jag märkte ganska omgående är att det inbyggda snik-graffet inte klarar av att spela upp "Bluray MKV 1080P"-filer ! Processorbelastningen ligger uppe runt 75-80% hela tiden, och ibland slår den i taket. Kortfattat, det rycker till ibland ! Det fungerade alldeles utmärkt tidigare när jag hade ett Geforce 8600GT monterat. (detta kort sitter i en annan dator idag)

Vad tycker ni att jag skall köpa för grafikkort ? Det enda kravet jag har är att det skall vara helt tyst passivt kylt, eller om det sitter fläkt på så skall den vara mycket tyst ! Jag skall INTE ! spela med datorn. Det enda absoluta kravet jag har är att den skall klara av att spela upp film i alla dess former !

Vad skall jag köpa ?

Mvh...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Det där lär funka utmärkt. Själv hade jag nog ändå valt typ HD6450.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Det där lär funka utmärkt. Själv hade jag nog ändå valt typ HD6450.

2 liknande förslag. Vad blir det för skillnad mellan dessa i praktiken när man spelar upp en film ? Lägre processorbelastning ?

Mvh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rågermår:

2 liknande förslag. Vad blir det för skillnad mellan dessa i praktiken när man spelar upp en film ? Lägre processorbelastning ?

Mvh...

Ja, 6450 är lite bättre. Så rimligen borde CPU-belastningen bli lägre.

6450 lanserades ett år efter 5450. Båda duger ändå till att spela upp film, 6450 är bara lite modernare (stöd för GDDR5 osv.) och bättre.

Permalänk
Medlem

Ett billigare Nvidia kort ur GT serien är annars att rekommendera, för då kan man köra XBMC baserat på Linux, istället för att datorn skall behöva driva W7 till på köpet.

Permalänk

Det blev ett passivt kylt Asus HD6450 ! Det funkar perfekt ! Kortet blir iofs ganska så varmt, men allt fungerar utmärkt.. Tack för alla råd !

Processor-belastning ligger runt 20-30% när jag spelar upp film. Inkl Windows och antivirusprogram i bakgrunden då.. Jag kör all film via nätverket, det verkar dra lite också...

Mvh...