Köpråd 17" gaming laptop (Dell, Asus, MSI, Alienware, etc)

Permalänk
Skrivet av Cthugha:

Ja visst var det - inte så svårt att välja då faktiskt

Håller med om att PC-K verkar lite suspekta med sina villkor. Men flera här verkar ju rekommendera dem (de kanske är delägare eller nåt )

Jo, jag tjänar flera tusen på att köpa SSD och minne separat. Större valmöjlighet då också.

Beräknad leverans nu på måndag enligt UPS tracking! Och det är redan söndag nu

Grattis till ett bra köp, hade själv kunnat tänka mig en sån men känner ingen med studentrabattt då, Men är ändå jäkligt nöjd med min Asus G74.

Tog du full HD skärmen med 120Hz eller den med 60Hz ?

Tänk bara på att du förlorar garantin hos Dell om du öppnar laptopen om du skall byta komponenter. Det är det enda som är en nackdel hos Dell men dom har en ganska sjyst telefon support iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Grattis till ett bra köp, hade själv kunnat tänka mig en sån men känner ingen med studentrabattt då, Men är ändå jäkligt nöjd med min Asus G74.

Tänk bara på att du förlorar garantin hos Dell om du öppnar laptopen om du skall byta komponenter. Det är det enda som är en nackdel hos Dell men dom har en ganska sjyst telefon support iallafall.

Kan det verkligen stämma att garantin förbrukas ? kan inte tänka mig det.. är det inte dell som är väldigt duktiga på att skicka ut komponenter ifall nåt går sönder så man får byta själv?

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Kan det verkligen stämma att garantin förbrukas ? kan inte tänka mig det.. är det inte dell som är väldigt duktiga på att skicka ut komponenter ifall nåt går sönder så man får byta själv?

Jag hörde det då jag hade en Dell laptop i nån vecka som jag lämmna tillbaks innan jag köpte min gamla MSI. Men kanske reglerna är ändrade nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Jag skulle inte handla av PC-Konsulten iallafall.. speciellt eftersom detta står i deras köpvillkor:

"Stockholms PC-Konsulter garanterar inte att datorn fungerar ostört eller felfritt. "

Nu vet jag inte om det är det att jag är trött och bakis så här på morgonkvisten men jag fattar inte hur du resonerar.

Du är medveten om att det i princip är omöjligt att garantera att en dator fungerar felfritt? Att alla program funkar, aldrig bluescreen etc.

Jag köpte innan jul en netbook från HP som var fylld med massa spyware, bloatware och andra program, som inte ens fungerade på datorn. De verkar använda samma program oavsett modell. Tog ett antal timmar att fixa detta, så att säga att den var felfri skulle jag inte.

Angående villkoren är skulle det finnas fler företag du inte skulle köpa ifrån enligt ditt resonemang. Följande kanske känns igen:

"Lenovo garanterar inte att en Maskin fungerar ostört eller felfritt." Garantivillkor.

"Apple garanterar inte att produkten kommer att fungera ostört eller felfritt. Garantivillkor.

"InfoPrint garanterar inte att en Maskin fungerar ostört eller felfritt." Garantivillkor.

Googla själv så får fler.

Då jag själv äger en Clevo från pc-konsulten kan jag intyga att de har mycket bra service, vilket även verkar intygas i denna tråd där samma fråga tas upp.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Var ett bra pris för den datorn du köpte absolut. Men något du får tänka på, och kanske lusläsa dig till, är att om du öppnar upp datorn för byte av minne och hårddisk så kanske du förlorar garantin hos Dell. Vet att de kan vara j-ligt kinkiga när det gäller sådant.

Har läst om hundratals personer som bytt HDD och minne själva utan problem med Alienware/Dell efteråt. Den är ju inte förseglad på något sätt och det finns t.o.m. officiella guider från Alienware hur man byter. Det är även med i deras manual som medföljer datorn.

Skrivet av DonRon:

Är också på jakt efter en ny gaming laptop samt att jag är student
Vart beställde du ifrån?

Direkt från Dell. Rabattinfo och koderna hittar du här.

Skrivet av cokeman 1337:

Tack! Det hade nog blivit en G74 om inte Alienware hade haft rabatten på 25% nu. Sen insåg jag att jag ville ha ett 580M-kort också för att vara lite mer framtidssäker.

Jag ville ha Nvidia Optimus (fungerar inte med 120Hz) och bryr mig inte så mycket om 3D på en liten 17.3" skärm så jag valde 60Hz. Borde dock fortfarande kunna skicka ut 3D via HDMI-ut t.ex. till större TV eller projektor.

Vet inte om Alienware och Dell har olika villkor men det ska inte vara ett problem med Alienware.

Från M17x manualen:

Citat:

CHAPTER 4: INSTALLING AND REPLACING COMPONENTS . 67
Before You Begin . 68
Replacing the Battery Pack . 72
Upgrading or Replacing Memory . 74
Upgrading or Replacing the Hard Drive(s) . 78

Jag har servicemanualen också där det beskrivs ännu mer detaljerat.
Visst rekommenderar de att en "certified service technician" utför jobben men det står inget om att man inte får göra det själv. Om man förstör något när man har öppnat datorn så kanske man kan få bekymmer med garantin, förutsett att de kan se att du gjort något (vilket blir svårt utan förseglingar).
Jag är inte orolig alls.

Skrivet av Nalyen:

Förstår inte hur en del tänker om PC-Konsulten. Är man så trångsynt att man inte förstår varför man väljer att köpa en genuint byggd gaming laptop hos det ENDA företag i Sverige som tagit trenden av riktiga gaming laptops till vårt lilla land utan att behöva blanda in DELLs helt sjuka priser och äckliga marknadsföring som alltid inkluderar rabatter på överprisade komponenter.

AnandTech - Alienware's M17x R3: An Antidote to Clevo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

"Skickad" står det idag när jag kollar - hell yeah!!
Det går dock inte att spåra paketet via trackingnumret ännu.

Tar gärna emot några bra tips ang SSD för det börjar bli dags att handla

Kanske denna? Samsung 830

Jo, den där har fått fina recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatCat:

Nu vet jag inte om det är det att jag är trött och bakis så här på morgonkvisten men jag fattar inte hur du resonerar.

Du är medveten om att det i princip är omöjligt att garantera att en dator fungerar felfritt? Att alla program funkar, aldrig bluescreen etc.

Jag köpte innan jul en netbook från HP som var fylld med massa spyware, bloatware och andra program, som inte ens fungerade på datorn. De verkar använda samma program oavsett modell. Tog ett antal timmar att fixa detta, så att säga att den var felfri skulle jag inte.

Angående villkoren är skulle det finnas fler företag du inte skulle köpa ifrån enligt ditt resonemang. Följande kanske känns igen:

"Lenovo garanterar inte att en Maskin fungerar ostört eller felfritt." Garantivillkor.

"Apple garanterar inte att produkten kommer att fungera ostört eller felfritt. Garantivillkor.

"InfoPrint garanterar inte att en Maskin fungerar ostört eller felfritt." Garantivillkor.

Googla själv så får fler.

Då jag själv äger en Clevo från pc-konsulten kan jag intyga att de har mycket bra service, vilket även verkar intygas i denna tråd där samma fråga tas upp.

Du har säkert rätt, hursomhelst känns PC-konsulten jäkligt B så man vill ju inte ligga ute med 15k till dom ifall dom konkar..

Nackdelen är väl då att garantin inte följer med om man säljer datorn

Edit: Vad många glömmer när dom jämför priser mellan PC-konsulten och märkesdatorer är att ASUS och MSI ingår 2Års garanti.. Dell och PC-K har bara 1års om man inte köper till för en summa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte kollat upp vilken model, men msi har riktigt bra laptops inom en tänkbar prisgräns

Permalänk

I och med att jag inte lyckades få studentkortsrabatten om funka ska jag idag köpa en Toshiba Qosmio X770 med GTX560 för 7.7k.

Jag vet inte riktigt vilken status Toshiba har i laptopvärlden men de lämnar i alla fall två års standardgaranti och själva datorn har fått ganska bra recensioner överlag.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skrmstorlek/laptop-17...

Ska försöka återkomma med respons senare idag ifall du fortfarande letar

Edit: Oj, såg att du hittat dator redan.

Permalänk
Skrivet av Chickfactor:

I och med att jag inte lyckades få studentkortsrabatten om funka ska jag idag köpa en Toshiba Qosmio X770 med GTX560 för 7.7k.

Jag vet inte riktigt vilken status Toshiba har i laptopvärlden men de lämnar i alla fall två års standardgaranti och själva datorn har fått ganska bra recensioner överlag.

Det fanns en länk här på SC om vilka laptop märken som hade minst fel och bästa kvalite och Asus låg 1:a och tror att Toshiba låg bland dom 5 främsta tror jag.

Är det nån som har kvar den länken ? Har du kvar länken MasteraCe ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chickfactor:

Du gör ett mycket bra val absolut det bästa för priset. Skriv gärna vad du tycker om datorn och bilder så klart.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk

Hittade länken och Toshiba kommer faktiskt på 2a plats efter Asus med minst fel på en 3år period. Bläddra ner en bit för att se jämförelsen.

http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliabi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av capefear:

Du gör ett mycket bra val absolut det bästa för priset. Skriv gärna vad du tycker om datorn och bilder så klart.

+1 på det, funderar också på denna men lite osäker på skärmen så återkom gärna med dina erfarenheter.

Permalänk

Intel core i7 2670QM stödjer inte 1600MHz minnen. (se länk Intel) Dom som stödjs är från 2720QM till 2960XM

http://ark.intel.com/products/53469/Intel-Core-i7-2670QM-Proc...)

Här har du ett Sweclockers test på SSD-sommaren 2011.

http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Intel core i7 2670QM stödjer inte 1600MHz minnen. (se länk Intel) Dom som stödjs är från 2720QM till 2960XM

http://ark.intel.com/products/53469/Intel-Core-i7-2670QM-Proc...)

Här har du ett Sweclockers test på SSD-sommaren 2011.

http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011

/AP

Är du säker ang 1600MHz? Man kan välja till det i deras konfigurator och jag vet att flera på t.ex. notebookreview.com köpt till det.
Men visst, ser att det står "DDR3-1066/1333" på Intel's sida och hittade en källa till som säger "upp till 1333"... Antar att resultatet med 1600MHz blir att det funkar men bara i 1333MHz?
Jag har inte köpt minnet ännu men hade siktat in mig på 2x4GB Kingston HyperX PnP DDR3 1600MHz.
Något annat förslag?

Tack för länken till SSD-testet. Har sett den och tyvärr har de ju inte med Samsung's nya 830. Den finns dock med här i NH's test
http://www.nordichardware.se/lagring/44273-samsung-ssd-830-ex...
Verkar dessutom vara sådana diskar som Alienware själva använder.

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som den Toshiban är löjligt mycket för pengarna om det är spel som är syftet, vad är det som kommer närmast med jämförbar prestanda?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Känns som den Toshiban är löjligt mycket för pengarna om det är spel som är syftet, vad är det som kommer närmast med jämförbar prestanda?

ASUS G74sx med I5 eller MSI GT780 med I5 .. Dom ligger på 10k

Det är klart mest för pengarna i dagens läge Såg fin ut också.. hoppas nån som köper en postar en fin recension med bilder

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ja produktbilder från tillverkare har man ju förstått att det är helt felvisande, bara att kolla in MSI...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Du har säkert rätt, hursomhelst känns PC-konsulten jäkligt B så man vill ju inte ligga ute med 15k till dom ifall dom konkar..

Nackdelen är väl då att garantin inte följer med om man säljer datorn

Edit: Vad många glömmer när dom jämför priser mellan PC-konsulten och märkesdatorer är att ASUS och MSI ingår 2Års garanti.. Dell och PC-K har bara 1års om man inte köper till för en summa.

Att de är B kan jag inte heller hålla med om, bland annat har de mycket bra support. Har inte mycket negativt att säga förutom kanske hemsidan och förhållandevis lågt produktutbud. De är väl ett småföretag och då finns väl alltid risk för att de konkar. Ganska säker på att garantifrågan varit uppe förut och att det är en clevo-garanti vid konkurs. För övrigt hade de 2 års garanti senast jag kollade.

Skrivet av Chickfactor:

Ser riktigt bra ut för den pengen. Inte ofta man ser nåt som sticker ut från Toshiba sedan.... länge. Kul

Någon som vet om det är den bra eller den dåliga versionen av 560M?

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Hej!

Dags för ny spelmaskin och jag tänkte satsa på en bärbar (främst pga dåligt med utrymme, och att jag vill kunna ta med den då och då). Har dock aldrig haft en sådan innan så därför denna tråd för att få några bra tips och råd.

Den kommer mest användas till SWTOR närmaste tiden men vill gärna att den ska klara lite tyngre spel också, och att den ska funka hyfsat i några år framåt.

De "minimikrav" jag kommit fram till är 17" skärm, Intel Core i7 QC (t.ex. 2670QM), Nvidia GeForce GTX 560M, 6-8GB RAM. Hårddisk är inte så viktigt för jag kommer nog separat köpa och montera en bra SSD. Blu-ray är inte heller viktigt.

De jag har börjat kolla på är...
- Dell XPS 17
- ASUS G74SX
- MSI GT780R

- Alienware M17X R3 (vanligtvis inte så prisvärd men säljs ju nu med 25% studentrabatt!)

Maxpris 12000-14000 kr tänkte jag.

Vilken av dessa tror ni är bästa köpet? Måste medge att Alienware-maskinen (för ca 13 000 kr inkl rabatten) är väldigt lockande!

Tack på förhand

Här har du en som inte kostar så mycket cash! den bjuder jag på.

http://www.blocket.se/kalmar/Barbar_Dator__MSI_GX740_37993016...

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Hedersmedlem

För de pengarna ska du ha tag på en G73, MSI´n på blocket känns lite gammal...
Sålde nyss min G73 i toppskick med ryggsäck och mus för 6000kr. i7, 5870, hybriddisk och 6GB minne.Hoppet upp till toshiban är inte så stort...

Visa signatur

Permalänk

Edit: Fel läst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cokeman 1337:

Bäst du tar bort den annonsen innan du får en varning från nån moderator, Ingen försäljning i forumet. http://www.sweclockers.com/forum/regler

Blocketlänkar i all välmening ör väl iofs okej. Att sen ingen kommer att ge 5500 för den gamla ångpannan är väl en annan sak

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Blocketlänkar i all välmening ör väl iofs okej. Att sen ingen kommer att ge 5500 för den gamla ångpannan är väl en annan sak

Ok jag trodde det var hans egna laptop. Ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chickfactor:

Oj en ser väldigt lovande ut, återkom gärna med lite feedback snarast
Behöver en ny laptop innan februari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatCat:

Att de är B kan jag inte heller hålla med om, bland annat har de mycket bra support. Har inte mycket negativt att säga förutom kanske hemsidan och förhållandevis lågt produktutbud. De är väl ett småföretag och då finns väl alltid risk för att de konkar. Ganska säker på att garantifrågan varit uppe förut och att det är en clevo-garanti vid konkurs. För övrigt hade de 2 års garanti senast jag kollade.

Ser riktigt bra ut för den pengen. Inte ofta man ser nåt som sticker ut från Toshiba sedan.... länge. Kul

Någon som vet om det är den bra eller den dåliga versionen av 560M?

Kortet skall ha 192 bus så inte samma kort som i tex Asus g53 som är nergraderat till 128 bus. Jag har beställt Qosmio'n nu, skall bli spännande att se vad den går för!

Permalänk

Varför dissa Alienware? Visst de är lite dyra men om man tänker så här "visst jag kan trimma en volvo så den går lika snabbt som en ferrari men känslan är inte samma som i Alienwaren (ferrarin)!

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Skrivet av tedeman1998:

Varför dissa Alienware? Visst de är lite dyra men om man tänker så här "visst jag kan trimma en volvo så den går lika snabbt som en ferrari men känslan är inte samma som i Alienwaren (ferrarin)!

Tja dom som dissar är väl dom som inte har det så fett ställt kanske då Alienware är väldigt dyra om man inte har studentrabatt då.

Hade jag själv haft pengar i överflöd så hade jag nog köpt en AW M18x för en dyrare peng.

Clevo modellerna från PC-Konsulten lockar mig inte alls då belyst tangentbord är väldigt viktig för mig som finns på just AW och Msi 780.

Permalänk

Ja du har nog rätt gav 30k för min så lite pengar e det allt men e jävl.gt nöjd asså!

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Skrivet av tedeman1998:

Skrivet av cokeman 1337:

Tja dom som dissar är väl dom som inte har det så fett ställt kanske då Alienware är väldigt dyra om man inte har studentrabatt då.

Hade jag själv haft pengar i överflöd så hade jag nog köpt en AW M18x för en dyrare peng.

Clevo modellerna från PC-Konsulten lockar mig inte alls då belyst tangentbord är väldigt viktig för mig som finns på just AW och Msi 780.

Skrivet av tedeman1998:

Ja du har nog rätt gav 30k för min så lite pengar e det allt men e jävl.gt nöjd asså!

Döma av herrens användarnamn så är han fjorton år vilket innebär "pappa betalar".