Köpråd 17" gaming laptop (Dell, Asus, MSI, Alienware, etc)

Permalänk
Medlem

Köpråd 17" gaming laptop (Dell, Asus, MSI, Alienware, etc)

Hej!

Dags för ny spelmaskin och jag tänkte satsa på en bärbar (främst pga dåligt med utrymme, och att jag vill kunna ta med den då och då). Har dock aldrig haft en sådan innan så därför denna tråd för att få några bra tips och råd.

Den kommer mest användas till SWTOR närmaste tiden men vill gärna att den ska klara lite tyngre spel också, och att den ska funka hyfsat i några år framåt.

De "minimikrav" jag kommit fram till är 17" skärm, Intel Core i7 QC (t.ex. 2670QM), Nvidia GeForce GTX 560M, 6-8GB RAM. Hårddisk är inte så viktigt för jag kommer nog separat köpa och montera en bra SSD. Blu-ray är inte heller viktigt.

De jag har börjat kolla på är...
- Dell XPS 17
- ASUS G74SX
- MSI GT780R
- Alienware M17X R3 (vanligtvis inte så prisvärd men säljs ju nu med 25% studentrabatt!)

Maxpris 12000-14000 kr tänkte jag.

Vilken av dessa tror ni är bästa köpet? Måste medge att Alienware-maskinen (för ca 13 000 kr inkl rabatten) är väldigt lockande!

Tack på förhand

Permalänk

Jag tror fortfarande pc-konsulten bygger bäst och prisvärdaste bärbara i nuläget.

Permalänk
Medlem

Pc konsulten... intressant ...

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är de bättre än t.ex. Alienware? Vad jag kan se blir en likvärdig maskin lite dyrare (när man räknar in studentrabatten).

Hur bra är skärm, tangentbord, touchpad, ljudkort, kylning, ljudnivå, etc? Väldigt lite info på deras hemsida och jag kan inte hitta några vettiga tester/recensioner. Flera verkar anmärka på hög ljudnivå vilket brukar antyda på lågbudgetprylar alt dålig design.

Är helt övertygad om att stationära PCs ska custombyggas, men laptops? Med dem borde det vara viktigare att alla komponenter inkl chassi, kylning, etc är noga testat för den specifika konfigurationen.

Nu låter det som jag sågar PC-konsulten, men jag har hittills enbart haft laptops från stora kända tillverkare (HP, Lenovo, Fujitsu, Dell, IBM, etc).

Fler tips? Gärna ang Alienware vs Dell XPS vs Asus vs MSI.

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv med en X-768 från Pc-konsulten (se sign) och har haft den i lite drygt en vecka och jag fnittrar fortfarande som en liten tjej när jag använder den (jag är en vuxen man med fru och barn ).
Hela utförandet på datorn känns så lyxigt att jag mår lite illa när jag vet att folk sitter med sina Neon alienware eller MSI datorer och spelar på en discokula.
Men smaken är som baken, det vet jag.
I mitt fall är denna dator med sitt enormt stiliga utförande Jaguaren bland saabarna och volvosarna.

Skärmen är superb. Jag tog dock den dyrare matta skärmen för att slippa känna ångest vid senare tillfälle (sommaren). Hade blank innan på min laptop och vilken skillnad det är nu. Betraktningsvinklarna är i mina ögon betydligt bättre än min Asus G73.

Angående ljudnivån, så hörs den. Jag är super petig när det gäller oljud från fläktar men finner denna dator väl under min gräns. Visste av läsande att den antagligen skulle föra mer oväsen än mina gamla laptop, (som är extremt tyst) men ser man till vilka komponenter som sitter i datorn är ljudet inget att klaga över. I full load vid spelande är den fortfarande under min gräns, vilket jag inte hade räknat med.

Tangentbordet slår alla andra tangentbord jag har skrivit på med hästlängder. Det är så skönt och jag har aldrig skrivit fortare utan felstav än med denna. Svaj när man trycker ner det är minimalt. Saknade dock i början den sista raden på numpaden men efter flitigt användande har jag vant mig och användandet går lika snabbt.
Då jag använder mus till 90% är jag inte direkt kvalificerad att avgöra hur touchpaden står sig i konkurrens med andra, men det jag kan säga är att den är grymt skön att dra med fingret över, då det är som att fingret får mysa med borstad aluminium vilket känns bra
Knapparna har en struktur så de är lätt navigerade. Touchen är bra mycket mer lätt navigerad än på min Asus och min äldre HP.

Datorn går väldigt svalt, under flera timmar av Skyrim på maximala settings är datorn inte ens ljummen. Ingenstans på chassits översida är det varmt, det är faktiskt kallt med tanke på handstödet i aluminium

Det enda som är negativt är högtalarna. Men ska någonting vara sämre än resten är jag glad att det är just högtalarna då de är bara utfyllnad för mig. Använder de väldigt sparsamt, har lurar eller kopplat till min förstärkare.

Kan tillägga i min korta novell att jag aldrig mer kommer köpa en laptop av de stora tillverkarna igen efter att ha fått känna på hur en riktig laptop skall kännas

Men skall man köpa en skräddarsydd dator från exempelvis PC-konsulten så är det inte lönt att snåla in på komponenterna, man syr ju sin egen dator för att ingen annan ger oss det alternativet. Därav blir priset lika eller oftast dyrare vid likvärdiga maskiner som saknar uppgraderingsmöjligheter.

Mvh

Permalänk

Sen får vi inte glömma att en alienware med motsvarande prestanda blir tio papp dyrare, om inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Sen får vi inte glömma att en alienware med motsvarande prestanda blir tio papp dyrare, om inte mer.

Nja, snarare ett par tusenlappar billigare, iaf med studentrabatten (som sagt). Och alla känner väl någon som studerar

17000-18000 kr för X-768 vs 13000 kr för Alienware M17X, med liknande komponenter.

Min erfarenhet av "de stora tillverkarna" är mycket god. Då har jag iofs oftast haft deras dyrare modeller byggda för företagsanvändare (HP EliteBook Mobile Workstation, Lenovo ThinkPad W, etc). Dessa är dock rätt strama designmässigt så det vore faktiskt kul med en s.k. "discokula" som omväxling nu

Hur många komponenter kan man verkligen byta/uppgradera i en X-768? CPU och GPU?

Permalänk
Skrivet av Cthugha:

På vilket sätt är de bättre än t.ex. Alienware? Vad jag kan se blir en likvärdig maskin lite dyrare (när man räknar in studentrabatten).

Hur bra är skärm, tangentbord, touchpad, ljudkort, kylning, ljudnivå, etc? Väldigt lite info på deras hemsida och jag kan inte hitta några vettiga tester/recensioner. Flera verkar anmärka på hög ljudnivå vilket brukar antyda på lågbudgetprylar alt dålig design.

Är helt övertygad om att stationära PCs ska custombyggas, men laptops? Med dem borde det vara viktigare att alla komponenter inkl chassi, kylning, etc är noga testat för den specifika konfigurationen.

Nu låter det som jag sågar PC-konsulten, men jag har hittills enbart haft laptops från stora kända tillverkare (HP, Lenovo, Fujitsu, Dell, IBM, etc).

Fler tips? Gärna ang Alienware vs Dell XPS vs Asus vs MSI.

Hej,

PC-Konsulten "bygger" inte sina datorer. Dom köper in "barebones" som dom sedan monterar ifrån Clevo. Clevo har producerat PC delar / laptops sedan 1983 och är en av världens största producenter. Det Clevo gör är just att outsourca försäljningen till förhandlare och låter konsumenten bestämma innehållet själv. DVS att dom har testat sina Chassin och komponenter innan dom lägger in dom i sortimentetet till just den modellen.

Alla dom stora (hp, dell, lenevo, ibm etc) har köpt / köper barebones av clevo

Detta är mycket större i USA, UK, Taiwan, Australien, kanada etc etc. Som vanligt kommer lilla norden långt ner i prioriterings listan när det gäller nya koncept.

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk
Medlem

Till TS,
Om jag skulle bygga ihop en Alienware M17x med samma komponenter som i min X-768 så skulle den gå på ca 34000kr, alltså 12000kr mer än vad jag betalade. Varför då?
För att Dell använder sig av en vidrig marknadsstrategi genom ett rabattsystem som bygger på stora PROCENTSIFFOR (25%) vilket vilseleder konsumenter att tro att det de köper är billigt, vilket ger en skev bild av sanningen då de tar överpris på i stort sett alla komponenter.

Mvh

Permalänk

Dell XPS 17

FÄRGALTERNATIV Silver anodiserad aluminum skal
PROCESSOR 2:a generationens Intel® Core™ i7-2670QM processor (2,20 GHz upp till 3,10 GHz)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska
SERVICE OCH SUPPORT 1 års maskinvarusupport nästa dag
SKYDDA DIN NYA DATOR McAfee® Security Centre - 15 månaders skydd
LCD-SKÄRM 44 cm(17.3") FHD 3D WLED TL (1920x1080) 1080p med 2.0 Mega Pixel Integrerad kamera
GRAFIKKORT 3GB NVIDIA® GeForce® GT 555M Grafik kort - 3D Möjlighet
MINNE 8 192 MB 1 333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 4 096]
HÅRDDISK 750 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min)
OPTISK(A) ENHET(ER) DVD+/-RW-enhet (läser och skriver till DVD och CD)
PRIMÄRT BATTERI 9-cells primärt litiumjonbatteri, 90 wattimmar
TRÅDLÖS ANSLUTNING Intel® Centrino® Wireless-N 1000 (EUROPA)

17760kr + frakt utan rabatt
9403,50kr med frakt och rabatt + kupong just nu (till den 19:e). Aningen sämre grafikkort men några tusen under din budget.

Permalänk
Skrivet av FoxtrotDelta:

FÄRGALTERNATIV Silver anodiserad aluminum skal
PROCESSOR 2:a generationens Intel® Core™ i7-2670QM processor (2,20 GHz upp till 3,10 GHz)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska
SERVICE OCH SUPPORT 1 års maskinvarusupport nästa dag
SKYDDA DIN NYA DATOR McAfee® Security Centre - 15 månaders skydd
LCD-SKÄRM 44 cm(17.3") FHD 3D WLED TL (1920x1080) 1080p med 2.0 Mega Pixel Integrerad kamera
GRAFIKKORT 3GB NVIDIA® GeForce® GT 555M Grafik kort - 3D Möjlighet
MINNE 8 192 MB 1 333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 4 096]
PRIMÄRT BATTERI 9-cells primärt litiumjonbatteri, 90 wattimmar
TRÅDLÖS ANSLUTNING Intel® Centrino® Wireless-N 1000 (EUROPA)

17760kr + frakt utan rabatt
9403,50kr med frakt och rabatt + kupong just nu (till den 19:e). Aningen sämre grafikkort men några tusen under din budget.

Grafikkortet kommer bli en flaskhals tyvär. GT555m är inte starkt nog för dagens spel. Du kommer under med OK fps på Low.

Mvh

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk
Skrivet av baaaltazar:

Grafikkortet kommer bli en flaskhals tyvär. GT555m är inte starkt nog för dagens spel. Du kommer under med OK fps på Low.

Mvh

Nja, det stämmer att det är en flaskhalls men den klarar Crysis 2 på high, Battlefield 3 på medium/high och StarCraft 2 på high.
http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic-Cards.13849.0.html Siffrorna här dras väl ner lite då de blandar in 128bits versionen också? Dessutom går den väl att överklocka får några fler fps?

Nu är jag ingen expert alls så jag kan tolkat det här fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalyen:

Till TS,
Om jag skulle bygga ihop en Alienware M17x med samma komponenter som i min X-768 så skulle den gå på ca 34000kr, alltså 12000kr mer än vad jag betalade. Varför då?
För att Dell använder sig av en vidrig marknadsstrategi genom ett rabattsystem som bygger på stora PROCENTSIFFOR (25%) vilket vilseleder konsumenter att tro att det de köper är billigt, vilket ger en skev bild av sanningen då de tar överpris på i stort sett alla komponenter.

FYI
En M17X med samma komponenter som i din skulle kosta 21 464 kr (inkl rabatt), dvs en dryg 500-lapp mindre än vad du skriver att ditt system kostade...

Visst är de inte särskilt prisvärda utan någon rabatt men det är ju inte relevant här och nu.

Nu kanske inte denna rabatt fanns när du handlade? En intressant fråga då är om du skulle valt Alienware istället? (för 500 kr mindre än du betalade, för samma komponenter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalyen:

Till TS,

Mvh

Förvisso är det sant att de tar överpris på vissa komponenter (till exempel SSD & HDD), däremot så är de billigare än PC-konsulten på andra (GTX 580m är faktiskt billigare än 6990m hos Alienware). Dessutom så ligger kostnaden i dagsläget för en person med studentrabatt för en liknande dator som du har på runt 25000.

Sen är det självklart att Alienware kan hålla högre priser eftersom det trots allt är ett välkänt varumärke. Dessutom så antar jag att somliga tycker att tryggheten man får genom att köpa från en större tillverkare är värd en extra slant då man inte vet om de små (PC-konsulten som exempel) lyckas hålla sig flytande under datorns förväntade livslängd.

OnT: Om du ska köpa en Alienware eller PC-konsulten (eller någonstans där du kan välja komponenter själv), passa på att uppgradera grafikkortet i alla fall.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Skrivet av FoxtrotDelta:

Nja, det stämmer att det är en flaskhalls men den klarar Crysis 2 på high, Battlefield 3 på medium/high och StarCraft 2 på high.
http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic-Cards.13849.0.html Siffrorna här dras väl ner lite då de blandar in 128bits versionen också? Dessutom går den väl att överklocka får några fler fps?

Nu är jag ingen expert alls så jag kan tolkat det här fel.

Jag skulle nog säga low på BF3. Självklart kan du köra dagens spel men inte med några högre inställningar.
Om datorn ska vara till gaming hade jag hellre lagt pengarna på 560m eller högre och prioriterat bort stark processor.
Du får ju en PC med 560M till samma pris men inte med så kraftig processor.

Överklocka kan du göra med nästan alla kort. dock förkortar du livslängden på GPUn och det är inte utan risk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

OnT: Om du ska köpa en Alienware eller PC-konsulten (eller någonstans där du kan välja komponenter själv), passa på att uppgradera grafikkortet i alla fall.

Du tycker inte att ett 560M räcker till då? Kommer inte t.ex. 580M kräva mer kylning och därför också medföra högre temp och högre fläktljud? 560M känns som en vettig "kompromiss" men jag kan ha fel. Jag kommer troligtvis sällan lira de allra tyngsta och senaste spelen (t.ex. BF3, inte mitt typ av spel). Mer rimligt är SWTOR, ev Skyrim, Starcraft 2, Diablo 3, Dragon Age 3...

Permalänk

Jag vill bara påpeka att GTX555 och GTX560 är mycket klenare än AMD6990M.

Permalänk
Medlem
Citat:

FYI
En M17X med samma komponenter som i din skulle kosta 21 464 kr (inkl rabatt), dvs en dryg 500-lapp mindre än vad du skriver att ditt system kostade...

Visst är de inte särskilt prisvärda utan någon rabatt men det är ju inte relevant här och nu.

Nu kanske inte denna rabatt fanns när du handlade? En intressant fråga då är om du skulle valt Alienware istället? (för 500 kr mindre än du betalade, för samma komponenter)

Vet inte hur mycket rabatt du har men jag räknade med 25% vilket du angav i ditt första inlägg. Nedan är det närmaste jag kommer min dator i prestanda, enda skillnaden som går att räkna på är att det är en 750GB hdd i Alienware. Vilket borde ge en differens på max 500kr, kanske inte med Dells kalkylator.
25665kr skulle denna Alienware kostat med 25% rabatt.
Själv skulle jag inte välja Alienware på grund av utseendet, visst kanske det ser häftigt ut med en discokula men för mig är en stilren dator mer ögongodis.

När det handlar om så pass mycket pengar förstår jag inte varför man inte spar lite till och lägger ut för att få precis det man kan för pengarna.

PROCESSOR Processorn Intel® Core™ i7 2760QM (2,40 GHz, 6 MB, 4 kärnor) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Home Premium, 64-bitars, Svenskt redigera
GRAFIKKORT AMD® Radeon™ HD 6990M med 2 GB GDDR5-minne redigera
MINNE 8 192 MB (4 x 2 GB), 1 600 MHz DDR3-minne med dubbla kanaler redigera
HÅRDDISK 256GB SSD + 750GB 7,200rpm SATA Dual Drives redigera
LCD-SKÄRM 44 cm(17,3") WLED LCD-skärm i widescreenformat med full HD-upplösning (1 920 x 1 080) redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) BD-ROM-kombinationsenhet (läser Blu-ray, läser och skriver till DVD och CD) redigera
TRÅDLÖS ANSLUTNING Intel Wireless LAN 6300 3x3 (802.11a/b/g/n) – EUROPA redigera

X-768
+ AUO B173HW01 V5 matt skärm, 72% NTSC
+ Perfekt pixelgaranti - 0 döda pixlar inom 14 dagar (efter leverans från oss)
+ I7 2760QM 2,4-3,5 GHz 6 MB, 45 W
+ 8 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz (2x4GB)
+ AMD Radeon 6990M 2 GB
+ Crucial M4 256 GB SSD
+ 500 GB 7200 RPM
+ Windows 7 Home Premium svenskt - 64bit
+ Blu-ray-combo (Blu-rayspelare & DVD-brännare)
+ Intel Centrino 6230 Advanced - kombinerad blåtand (2 antenner)
+ IC Diamond 7 - cpu & gpu

Permalänk
Medlem

Tja, det är ju denna raden som ställer till det.

Skrivet av Nalyen:

HÅRDDISK 256GB SSD + 750GB 7,200rpm SATA Dual Drives redigera

Menar de 256GB SSD + 2 st 750 SATA ? Prisskillnaden från en 500GB SATA är enligt konfiguratorn 9080 kr, vilket låter väldigt mycket.
Så jag räknade nog på bara en 256GB SSD för 4980 kr - då får du själv köpa till en 500GB SATA.
PC-konsulten tar 3600 kr extra för sin Crucial 256GB SSD vilket är en rätt stor skillnad (nästan 5500 kr för endast 250GB skillnad). Disk till Alienware verkar onödigt dyrt så allra bäst, och precis som jag hade tänkt göra, är att bara köra default 500GB SATA och sen komplettera på egen hand.

Har full förståelse för att du inte gillar utseendet - men det är ju ändå en smaksak. Personligen är jag trött på sobert tråkiga företagslaptops som jag nöjt mig med senaste 11 åren, nu är det dags för något mer extremt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Du tycker inte att ett 560M räcker till då? Kommer inte t.ex. 580M kräva mer kylning och därför också medföra högre temp och högre fläktljud? 560M känns som en vettig "kompromiss" men jag kan ha fel. Jag kommer troligtvis sällan lira de allra tyngsta och senaste spelen (t.ex. BF3, inte mitt typ av spel). Mer rimligt är SWTOR, ev Skyrim, Starcraft 2, Diablo 3, Dragon Age 3...

Antar att för de nämnda spelen så skulle 560m vara fullt tillräckligt, men jag tror fortfarande att det kan vara en vettig investering eftersom det ändå är en ganska markant skillnad mellan korten.

http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic-Cards.13849.0.html

Sen så ser varken kylningen eller ljudnivån ut att lida utav ett 580m, men det är som är acceptabelt varierar självklart från person till person

http://www.notebookcheck.net/Review-Alienware-M17x-R3-GTX-580M-i7-2820QM-Notebook.58812.0.html

http://www.anandtech.com/show/4458/alienwares-m17x-r3-an-antidote-to-clevo/5

(Förvisso är M17x:n i Anandtechs recension utrustad med 6970m, men det är fortfarande en bra jämförelse). Som jämförelse så når en 560m i en MSI GT780 runt 43dB och i en ASUS G74 stannar den på 39.5dB. I ett P150HM från Clevo så hamnar vi på 45.5dB.

http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-G74SX-3DE-Gaming-Notebook.56809.0.html
http://www.notebookcheck.net/Review-MSI-GT780DX-i71691BLW7H-Notebook.66917.0.html
http://www.notebookcheck.net/Review-Schenker-XMG-P501-PRO-Notebook.56654.0.html

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Vill bara meddela vad det blev till slut... en Alienware M17x

FÄRGVAL Alienware M17x Stealth Black
PROCESSOR Processorn Intel® Core™ i7 2670QM (2,20 GHz, 6 MB, 4 kärnor)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Home Premium, 64-bitars, Svenskt
GRAFIKKORT NVIDIA® GeForce® GTX 580M med 2 GB GDDR5-minne
MINNE 4 096 MB 1333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
LCD-SKÄRM 44 cm(17,3") WLED LCD-skärm i widescreenformat med full HD-upplösning (1 920 x 1 080)
TRÅDLÖS ANSLUTNING Killer™ Wireless-N 1103 - EUR
PRIMÄRT BATTERI 9-cells primärt litiumjonbatteri

Pris 14737,50 kr inkl moms och frakt
Köper själv till 8GB 1666MHz minne och en SSD.
Enda negativa är att det verkar vara uppemot tre veckors leveranstid (14-20 dagar sa deras support)

Permalänk
Skrivet av Cthugha:

Vill bara meddela vad det blev till slut... en Alienware M17x

FÄRGVAL Alienware M17x Stealth Black
PROCESSOR Processorn Intel® Core™ i7 2670QM (2,20 GHz, 6 MB, 4 kärnor)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Home Premium, 64-bitars, Svenskt
GRAFIKKORT NVIDIA® GeForce® GTX 580M med 2 GB GDDR5-minne
MINNE 4 096 MB 1333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
LCD-SKÄRM 44 cm(17,3") WLED LCD-skärm i widescreenformat med full HD-upplösning (1 920 x 1 080)
TRÅDLÖS ANSLUTNING Killer™ Wireless-N 1103 - EUR
PRIMÄRT BATTERI 9-cells primärt litiumjonbatteri

Pris 14737,50 kr inkl moms och frakt
Köper själv till 8GB 1666MHz minne och en SSD.
Enda negativa är att det verkar vara uppemot tre veckors leveranstid (14-20 dagar sa deras support)

Jag antar att studentrabatten gick igenom då priset var osedvanligt lågt för en så pass bra alienware?

Permalänk
Medlem

Ja, mycket bra pris för en sådan maskin

25% rabatt t.o.m. 31 januari...

Skulle dock aldrig köpt en Alienware för deras normala priser (eller en Apple för den delen, då får man ju inte ens bra prestanda).

Permalänk
Medlem

"Under produktion" nu enligt deras hemsida
Någon som beställt en nyligen? Hur lång tid tog det då? (jag beställde 9/1)

Och någon med tips på bra SATA3 SSD på 160-240GB? Jag kör med en OCZ SATA2 SSD i min HTPC idag och den är jag väldigt nöjd med, dock verkar de ha dåligt med diskar i storleken 160-180GB så det får bli 120 eller 240 isf...
Är SandForce, Intel eller annan controller att föredra idag?

Permalänk
Medlem

"Skickad" står det idag när jag kollar - hell yeah!!
Det går dock inte att spåra paketet via trackingnumret ännu.

Tar gärna emot några bra tips ang SSD för det börjar bli dags att handla

Kanske denna? Samsung 830

Permalänk
Medlem

Var ett riktigt bra pris du fick..

Jag skulle inte handla av PC-Konsulten iallafall.. speciellt eftersom detta står i deras köpvillkor:

"Stockholms PC-Konsulter garanterar inte att datorn fungerar ostört eller felfritt. "

Haha?? Sen är PC-konsultens garanti bunden till första köparen så att sälja blir svårare då garantin inte gäller för nya ägaren.

Dell är snordyra när man uppgraderar komponenter som CPU, minne, hdd.. det kanske PC-konsulten vinner på .. men bättre köpa en dator i grundutförande o uppgradera själv då som du tänker

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Var ett riktigt bra pris du fick..

Jag skulle inte handla av PC-Konsulten iallafall.. speciellt eftersom detta står i deras köpvillkor:

"Stockholms PC-Konsulter garanterar inte att datorn fungerar ostört eller felfritt. "

Haha?? Sen är PC-konsultens garanti bunden till första köparen så att sälja blir svårare då garantin inte gäller för nya ägaren.

Dell är snordyra när man uppgraderar komponenter som CPU, minne, hdd.. det kanske PC-konsulten vinner på .. men bättre köpa en dator i grundutförande o uppgradera själv då som du tänker

Ja visst var det - inte så svårt att välja då faktiskt

Håller med om att PC-K verkar lite suspekta med sina villkor. Men flera här verkar ju rekommendera dem (de kanske är delägare eller nåt )

Jo, jag tjänar flera tusen på att köpa SSD och minne separat. Större valmöjlighet då också.

Beräknad leverans nu på måndag enligt UPS tracking! Och det är redan söndag nu

Permalänk
Medlem

Är också på jakt efter en ny gaming laptop samt att jag är student
Vart beställde du ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Ja visst var det - inte så svårt att välja då faktiskt

Håller med om att PC-K verkar lite suspekta med sina villkor. Men flera här verkar ju rekommendera dem (de kanske är delägare eller nåt )

Jo, jag tjänar flera tusen på att köpa SSD och minne separat. Större valmöjlighet då också.

Beräknad leverans nu på måndag enligt UPS tracking! Och det är redan söndag nu

Var ett bra pris för den datorn du köpte absolut. Men något du får tänka på, och kanske lusläsa dig till, är att om du öppnar upp datorn för byte av minne och hårddisk så kanske du förlorar garantin hos Dell. Vet att de kan vara j-ligt kinkiga när det gäller sådant.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur en del tänker om PC-Konsulten. Är man så trångsynt att man inte förstår varför man väljer att köpa en genuint byggd gaming laptop hos det ENDA företag i Sverige som tagit trenden av riktiga gaming laptops till vårt lilla land utan att behöva blanda in DELLs helt sjuka priser och äckliga marknadsföring som alltid inkluderar rabatter på överprisade komponenter.

Jag är tyvärr ingen delägare i PC-Konsulten men dock är jag mån om företag som står upp mot jättarna och kan erbjuda marknadsledande produkter till bättre priser.

Mvh