Permalänk
Medlem

Intel Smart Response Technology

Ska inom snar framtid köpa ett moderkort och undrar hur denna funktion fungerar.
http://www.gigabyte.com/microsite/279/images/mb-z68-isrt.html

Vad jag förstått så kan man med hjälp av en vanlig hdd och en ssd med ca 40-60 gb "blanda" dom så att man får SSD:ns prestanda på sin stora hårddisk?

Såhär fattar jag , vet inte om jag har rätt:

Utan Smart Response Tech:
HDD: Stor lagring men dålig prestanda
SSD: Bra prestanda men liten lagring

Med Smart Response Tech:
HDD+SSD: Stor lagring och bra prestanda (som en ssd)

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

Ska inom snar framtid köpa ett moderkort och undrar hur denna funktion fungerar.
http://www.gigabyte.com/microsite/279/images/mb-z68-isrt.html

Vad jag förstått så kan man med hjälp av en vanlig hdd och en ssd med ca 40-60 gb "blanda" dom så att man får SSD:ns prestanda på sin stora hårddisk?

Såhär fattar jag , vet inte om jag har rätt:

Utan Smart Response Tech:
HDD: Stor lagring men dålig prestanda
SSD: Bra prestanda men liten lagring

Med Smart Response Tech:
HDD+SSD: Stor lagring och bra prestanda (som en ssd)

skulle tro att den använder ssd och hdd i raid (en enda disk utan att förlora något på storleken och filer som används ofta sätts i ssd operativsystem och webläsare samt antivirusprogram och det som man inte använder lika ofta T ex steam och fraps sätts i hdd för att det inte används lika ofta)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Allt lagras på hårddisken, men SSDn används för att cacha de filer som du använder mest. De filer som hamnar på SSDn får SSD prestanda, men övriga får bara vanlig HDD prestanda.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Jag kör med Smart Response och som jag upplever det så känns det som att ha en SSD fast det egentligen är en vanlig mekanisk hårddisk med en SSD cache. Köper du ett Gigabyte kort kort så följer det med ett program (EZ Smart Response) som ställer om din hd + ssd till Smart Response helt automatiskt efter OS installationen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag körde med Smart Response ett tag. Men, om vad som helst gjorde att datorn inte stängdes av korrekt eller om jag fick en krash. (bsod) Då la Smart Response av i stort sett. Program och spel jag inte kunde köra mm. Var tvungen att installera om för att det skulle fungera igen.
Men när det funkade som det skulle var det bra flyt!

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Skrivet av Plesjoor:

Jag körde med Smart Response ett tag. Men, om vad som helst gjorde att datorn inte stängdes av korrekt eller om jag fick en krash. (bsod) Då la Smart Response av i stort sett. Program och spel jag inte kunde köra mm. Var tvungen att installera om för att det skulle fungera igen.
Men när det funkade som det skulle var det bra flyt!

Jag kör cachen i "Maximized" läget och 3 gånger har jag lyckats bryta strömmen med onoff knappen på grendosan när datorn varit igång men det enda som händer är att det blir en cache kontroll vid nästa uppstart och sedan få jag starta om datorn en gång till och allt är som vanligt igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag kör cachen i "Maximized" läget och 3 gånger har jag lyckats bryta strömmen med onoff knappen på grendosan när datorn varit igång men det enda som händer är att det blir en cache kontroll vid nästa uppstart och sedan få jag starta om datorn en gång till och allt är som vanligt igen.

Fick också cache controll. Men en gång så hängde den sig i cache controll, kom inte ens till bios. Och enda sättet var att dra ur SSD'n och formatera om datorn.
Vet inte om Firmware på SSD'n va den senaste eller om jag gjorde något annat fel. Men fungerade inte för mig iaf

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Skrivet av Plesjoor:

Fick också cache controll. Men en gång så hängde den sig i cache controll, kom inte ens till bios. Och enda sättet var att dra ur SSD'n och formatera om datorn.
Vet inte om Firmware på SSD'n va den senaste eller om jag gjorde något annat fel. Men fungerade inte för mig iaf

Precis det som händer för mig dvs när cache kontrollen är klar händer inget mer utan jag startar bara om datorn och sen går allt som tidigare.

Visa signatur

Permalänk

Här har jag "råkat" trycka på onoff switchen till grendosan igen :

1. Cache kontroll sedan stannar den

2. Efter omstart dvs stänga och starta via startknappen väljer jag starta som vanligt

3. För säkerhets skull kör jag en chkdsk och filsystemet är ok (hade kunnat ta en skärmdump men kameran är ju redan framme)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Här har jag "råkat" trycka på onoff switchen till grendosan igen :

1. Cache kontroll sedan stannar den
http://img651.imageshack.us/img651/3038/img0761z.jpg

2. Efter omstart dvs stänga och starta via startknappen väljer jag starta som vanligt
http://img684.imageshack.us/img684/6457/img0762zv.jpg

3. För säkerhets skull kör jag en chkdsk och filsystemet är ok (hade kunnat ta en skärmdump men kameran är ju redan framme)
http://img546.imageshack.us/img546/751/img0763cr.jpg

Fick samma som dig, men efter att jag startat om datorn så kunde inte windows boota och kunde inte reparera med skiva heller :/ Kanske har något med moderkortet att göra? jag har ett asus p8z68 gen3 pro. Har iaf installerat OS på SSD'n och spel på HDD'n. Får vara så tills jag blir motiverad att testa ISRT igen

Visa signatur