Permalänk
Medlem

Internet café

Hej, Jag och min kompis har funderat starkt på att öppna internet café då det inte finns något i Sandviken (närmaste är i gävle typ 3mil bort)
Vad har ni för tips till mig och min kompis vilket bredband? Vad ska man ha för switch/router vilka slags datorer m.m alla förslag är välkommna

Uppdatering: Internet caféet kommer med största sannolikhet ligga med 3minuters gångavstånd från bessemergymnasiet och ärligt talat så spelar typ alla ungdomar på bessemergymnasiet och alla i stort sett har förr eller senare rast och rätt långa raster eller rentav håltimme och jag vet själv när jag gick på bessemer att de va jättemånga som gick 10min fram o tillbaka på rasten till ica maxi enbart för att köpa godis/läsk om dem då kan gå 3min istället till mig så kommer dem klart göra det och istället för att sitta inne på skolan o surfa på skoldatorerna så kan man gå 3min och spela med bra datorer och ha skoj. Rätta mig om ja har fel . Så fort det är ett lan pågång runt om Sandviken t.ex på IOGT-NTO eller liknande så är folk intresserade på en gång aldrig några problem att hitta på ungdomar som spelar och vill dra på lan. Visst intresset är kanske inte lika stort överallt i Sverige men i Sandviken är intresset för spel rätt stort och jag samt arbetsförmedlingen och övriga är övertygad om att detta skulle funka förutsatt att man kan få ner månadskostnader så gott det går med billigare hyra och slippa leasa datorer m.m räknar naturligtvis inte med att bli nästa ingvar kamprad och inseer naturligtvis att det är hårt jobb men det är något som jag brinner för och för mig är det värt att lägga ner energin och tiden på detta. Nuvarande tanke är såhär...

Priser:
15kr/timme
10kr/timme för medlem
100kr/nattgibb o dagsgibb
80kr/nattgibb o dagsgibb för medlem
6timmar/100kr
10timmar/ 125
15timmar/ 150kr
30timmar/300kr
100timmar/950kr
Medlemskap 100kr.

Det är dem priser jag har tänkt escape gaming i Gävle är markant dyrare på alla punkter och jag är markant billigare med avsikt för att locka folk till mig Räknar med att ha öppet 12timmar varje dag måndag-fredag sen börjar ju nattgibben och grejjor på fredagen men ja ni förstår och av dem 12 timmarna vi har öppet var dag så räknar ja inte med att ha folk där mer än 1/6 av tiden och 1/6 av tiden är knappast optimistiskt men det är vad vi behöver för att gå runt om folk är där mer så är det bara + för oss. Vi kommer bara vara 2 som jobbar jag och min kompis behöver vi extra hjälp så tar vi in det tillfälligt på typ helgerna crew eller liknande Så himla mycket mer saker men orkar inte skriva exakt allt här då jag inte har dokumenten tillgänglig för tillfället heller

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Sötast

Har ni verkligen funderat starkt nog?

Finns det tillräckligt stort behov för de som bor i området för att ni ska få tilllräckligt stor omsättning för att gå i vinst och öht överleva?

Internetcafé skulle jag vilja säga är en utdöende trend då folk kastar 3gmodem på en när man går på stan, och med fiberlinor och snabba adslanslutningar i varannat hus så finns det ingen större anledning på att inte sitta hemma över skype, eller lana hos polaren.

Har ni tillräckligt med pengar för att ens få upp företaget på fötter? 20 år gammal.... visst jag kan ha fel men de flesta i den åldern har inte mycket på banken

Tips i varje fall, om ni nu bestämt er och gjort tillräcklig research så hör med AMS då de kan i vissa fall ge starta eget bidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har ni verkligen funderat starkt nog?

Finns det tillräckligt stort behov för de som bor i området för att ni ska få tilllräckligt stor omsättning för att gå i vinst och öht överleva?

Internetcafé skulle jag vilja säga är en utdöende trend då folk kastar 3gmodem på en när man går på stan, och med fiberlinor och snabba adslanslutningar i varannat hus så finns det ingen större anledning på att inte sitta hemma över skype, eller lana hos polaren.

Ja vi anser att det finns tillräckligt behov det är bra många ungdomar som åker 3mil till Gävle enbart för att gå på "Escape gaming" som de heter så finns alternativet att slippa åka buss i 3mil så tror ja definitivt att vi kommer få många besökare dessutom ska vi ju försöka fixa nån lokal i närheten av någon skola kan se framför mig hur ungarna kommer på sina hålltimar för att spela lite dator Vi ska ju naturligtvis ha turneringar m.m för att locka folk

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Se till att ni har ett bra program för alla datorer så ni kan styra och övervaka tider osv, minns ett internet café här som inte hade något tidur som stoppade efter den tiden man betalt för och responsen till det vart att folk betala för en timme sen satt 3 timmar.

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,
Corsair Force 60Gb, Samsung F3 Spinpoint 1Tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robhead:

Se till att ni har ett bra program för alla datorer så ni kan styra och övervaka tider osv, minns ett internet café här som inte hade något tidur som stoppade efter den tiden man betalt för och responsen till det vart att folk betala för en timme sen satt 3 timmar.

Hur fixar man sånt program då? :S

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Hur fixar man sånt program då? :S

Bra fråga haha, jag vet faktiskt inte berättar bara vad som gick snett för andra. Det fanns två här men båda har nog försvunnit nu men det som varade längst var riktigt bra de ordnade lan osv. Dom hade ett redigt bra program där de fanns olika tabs med internet spel program osv samt en klocka som visade tiden man hade kvar.

Edit: Man fick koder när man köpte tid som man skrev in och därför en viss tid på den koden, det spelade då ingen roll om man satt 20minuter eller hela timmen på den koden du fick fortfarande ut en timme eftersom du kunde komma tillbaka och skriva in koden igen för att fortsätta spela.

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,
Corsair Force 60Gb, Samsung F3 Spinpoint 1Tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Hur fixar man sånt program då? :S

Exempel: http://www.handycafe.com/

Största frågan är nog ekonomin. Har ni startkapital? Hur många datorer a X kr? Lokal/hyra? Lön? Break-even?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Wow finns det tonåringar i lilla sandviken

Som sagt fundera genom verkligen ordentligt. Få lite mer kött på benen först om hur det är att driva ett café;)
Måste ju ha en början, labba lite hemma med datorer om ni har flera och pröva programmet ovan t.ex.

Permalänk

Innan ni startar och betalar för något så räkna noga på vad ni kan tänkas dra in på detta. Samt vad det kostar att sätta igång allt. Och räkna för Guds skull relativt lågt. Ni ska inte vänta er fantasisummor från dag 1. Faktum är att ni med största sannolikhet aldrig kommer att tjäna mer är en mycket låg lön på detta. Men det kan säkert vara kul att syssla med om man får igång det. Men inte kul att ligga ute med 50 000 i ett företag som konkar efter ett par månader.

Permalänk
Medlem

smartlaunch är väl det populäraste.. sen behöver ni stora lagringsdiskar på 2tb i datorerna som kommer bli svindyrt i dagsläget för att köra spelen över en server kan bli grymt laggigt sen måste ni också tänka på att ni inte kan köpa "hemmabyggen" till ett nätverkscafé för ni kommer absolut inga ha orken att felsöka komponenter i datorer som garanterat kommer paja ofta

De flesta har något special avtal med Dell och leasar deras XPS datorer i 3 år eller något sånt..
Smartlaunch har jag för mig kostade runt 500kr/dator
Sen behöver ni brandvägg, någon ftp/login server som folk kan logga in på och lagra bilder/save files och dylikt
sen tror jag steam har rabatterade priser för spel med månglicenser som man kan köra på flera datorer så försök kontakta dom och kolla för det är det absolut smidigaste.. ha ett steam konto per dator

De är så bruuuuuuuutalt mycket och tänka på.. jag och mina kompisar tänkte starta detta ett tag men vi la ner det när allt vi skulle inhandla skulle kosta närmare miljonen och då skulle vi bara ha 16 datorer dvs att vi aldrig skulle få tillbaka pengarna igen i princip..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Hej, Jag och min kompis har funderat starkt på att öppna internet café då det inte finns något i Sandviken (närmaste är i gävle typ 3mil bort)
Vad har ni för tips till mig och min kompis vilket bredband? Vad ska man ha för switch/router vilka slags datorer m.m alla förslag är välkommna

Har ni gjort någon form utav undersökning på hur stort intresse det finns för ett internet café i lilla Sandviken ? Om det är värt att dra i gång något.
Ett förslag är ju att ni lägger upp en Facebook sida där ni ställer frågan om det finns någon intresse för ett internet café i Sandviken.

Bara ett tips från min sida.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo faktiskt research på t.ex köpmangatan/storgatan osv är nog en bra idé.

För är det så att man nu vill komma åt en dator och komma ut på internet så finns det ett par ställen i stan som man kan vända sig till, utan att man för den saken skulle behöver betala något. Har ju tex Biblioteket, och ett stenkast därifrån så finns fritidsgården. Visserligen så går det väl inte att jämföra med ett internet café, men ändå. Tillgången finns.

Så frågan är ju om Sandviken verkligen är behov utav ett internet café. Så jag tror nog att en undersökning är en bra start på det hela. För det har funnits ett par tre internet cafér tidigare som gick i graven en efter en.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Liv&helvete:

För är det så att man nu vill komma åt en dator och komma ut på internet så finns det ett par ställen i stan som man kan vända sig till, utan att man för den saken skulle behöver betala något. Har ju tex Biblioteket, och ett stenkast därifrån så finns fritidsgården. Visserligen så går det väl inte att jämföra med ett internet café, men ändå. Tillgången finns.

Så frågan är ju om Sandviken verkligen är behov utav ett internet café. Så jag tror nog att en undersökning är en bra start på det hela. För det har funnits ett par tre internet cafér tidigare som man gick i graven en efter en.

Jo precis, sandviken är rätt litet, visserligen vet jag inte hur många datorspelande personer det finns där men kan tänka mig att det är ett par stycken iaf.
Om caféet har ett faktiskt café på sidan av lär det gå lite bättre antar jag.

Permalänk
Medlem

Börja med ett kalkylark i Excel så ni kan börja räkna på olika scenarior. Hyra+lön/sociala avgifer/leasing på datorer/mjukvarulicenser/etc/etc. Hur många timmar måste ni sälja om dan för att gå plus/minus noll?

Litet exempel:
10 datorer leasade med service: 500/mån: 5000
Hyra: 5000
Drift: 5000
Lön/soc: 25000

Dvs måste dra in 40K+moms: dvd 50Kför att gå på noll.

Timpris: 25kr ?
Isf behöver ni sälja 2000h/månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Börja med ett kalkylark i Excel så ni kan börja räkna på olika scenarior. Hyra+lön/sociala avgifer/leasing på datorer/mjukvarulicenser/etc/etc. Hur många timmar måste ni sälja om dan för att gå plus/minus noll?

Litet exempel:
10 datorer leasade med service: 500/mån: 5000
Hyra: 5000
Drift: 5000
Lön/soc: 25000

Dvs måste dra in 40K+moms: dvd 50Kför att gå på noll.

Timpris: 25kr ?
Isf behöver ni sälja 2000h/månad.

Jag satt o räkna på det lite igårkväll och jag räkna lågt jag räknade med att vi skulle ha folk där halva tiden vi har öppet det är väll ungefär vad man kan räkna med om de inte blir väldigt populärt ska visa lite hur ja räknade igår lite snabbt..

25 datorer.
20kr á timme
90kr för att "gibba" en hel natt.

Vi räknar med att ha öppet cirka 12timmar varje dag vi säger att halva tiden så är datorerna upptagna alltså 6 timmar.
20kr x 6 = vad 1 dator drar in på en dag = 120kr
Då räknar vi 120kr på 25datorer = 120kr x 25 = 3000kr varje dag då har vi räkna att halva tiden vi har öppet så har vi folk som spelar där.
3000 per dag och en månad är i snitt 30dagar så 3000 x 30 = 90.000kr

Då har vi inte räknat helger då det förmodligen kommer vara som flest o spela vi säger att hälften av alla helger har vi folk som nattgibbar där så 90kr x 25(4 är antalet helgdagar då fredag - söndag 2 helger.) det blir 9000kr i månaden då har vi tjänat totalt 99.000kr på att folk varit där halva tiden vi har öppet. Sen får man ju räkna in att man kommer sälja saker där t.ex godis , läsk o sånt , headsets? amen ni förstår jag vet inte vad man kan tjäna på det men vi säger 6000kr då så har vi tjäna 105.000kr totalt på en månad och vi säger t.ex att lokal , bredband , el etc etc alla kostnader för att driva cafét kostar 50.000kr för att överdriva lite då har vi 65.000kr kvar då kan vi ju ta ut en skälig lön och fortfarande ha pengar över.

Sen finns ju alltid chansen att cafét går sämre eller bättre men detta är väll ungefär vad man kan räkna med. Rätta mig gärna om jag har fel

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Jag satt o räkna på det lite igårkväll och jag räkna lågt jag räknade med att vi skulle ha folk där halva tiden vi har öppet det är väll ungefär vad man kan räkna med om de inte blir väldigt populärt ska visa lite hur ja räknade igår lite snabbt..

25 datorer.
20kr á timme
90kr för att "gibba" en hel natt.

Vi räknar med att ha öppet cirka 12timmar varje dag vi säger att halva tiden så är datorerna upptagna alltså 6 timmar.
20kr x 6 = vad 1 dator drar in på en dag = 120kr
Då räknar vi 120kr på 25datorer = 120kr x 25 = 3000kr varje dag då har vi räkna att halva tiden vi har öppet så har vi folk som spelar där.
3000 per dag och en månad är i snitt 30dagar så 3000 x 30 = 90.000kr

Då har vi inte räknat helger då det förmodligen kommer vara som flest o spela vi säger att hälften av alla helger har vi folk som nattgibbar där så 90kr x 25(4 är antalet helgdagar då fredag - söndag 2 helger.) det blir 9000kr i månaden då har vi tjänat totalt 99.000kr på att folk varit där halva tiden vi har öppet. Sen får man ju räkna in att man kommer sälja saker där t.ex godis , läsk o sånt , headsets? amen ni förstår jag vet inte vad man kan tjäna på det men vi säger 6000kr då så har vi tjäna 105.000kr totalt på en månad och vi säger t.ex att lokal , bredband , el etc etc alla kostnader för att driva cafét kostar 50.000kr för att överdriva lite då har vi 65.000kr kvar då kan vi ju ta ut en skälig lön och fortfarande ha pengar över.

Sen finns ju alltid chansen att cafét går sämre eller bättre men detta är väll ungefär vad man kan räkna med. Rätta mig gärna om jag har fel

Att sälja 150 timmar om dagen låter väldigt optimistiskt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

förstår bara inte vart ni får pengarna för att starta upp allting..hehe sen måste väl man ha kontrakt o sådant?..
ser ut som en lång process för att uppnå målet

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Jag satt o räkna på det lite igårkväll och jag räkna lågt jag räknade med att vi skulle ha folk där halva tiden vi har öppet det är väll ungefär vad man kan räkna med om de inte blir väldigt populärt ska visa lite hur ja räknade igår lite snabbt..

25 datorer.
20kr á timme
90kr för att "gibba" en hel natt.

Vi räknar med att ha öppet cirka 12timmar varje dag vi säger att halva tiden så är datorerna upptagna alltså 6 timmar.
20kr x 6 = vad 1 dator drar in på en dag = 120kr
Då räknar vi 120kr på 25datorer = 120kr x 25 = 3000kr varje dag då har vi räkna att halva tiden vi har öppet så har vi folk som spelar där.
3000 per dag och en månad är i snitt 30dagar så 3000 x 30 = 90.000kr

Då har vi inte räknat helger då det förmodligen kommer vara som flest o spela vi säger att hälften av alla helger har vi folk som nattgibbar där så 90kr x 25(4 är antalet helgdagar då fredag - söndag 2 helger.) det blir 9000kr i månaden då har vi tjänat totalt 99.000kr på att folk varit där halva tiden vi har öppet. Sen får man ju räkna in att man kommer sälja saker där t.ex godis , läsk o sånt , headsets? amen ni förstår jag vet inte vad man kan tjäna på det men vi säger 6000kr då så har vi tjäna 105.000kr totalt på en månad och vi säger t.ex att lokal , bredband , el etc etc alla kostnader för att driva cafét kostar 50.000kr för att överdriva lite då har vi 65.000kr kvar då kan vi ju ta ut en skälig lön och fortfarande ha pengar över.

Sen finns ju alltid chansen att cafét går sämre eller bättre men detta är väll ungefär vad man kan räkna med. Rätta mig gärna om jag har fel

25 datorer från start är vansingt mycket. OK om ni vi ha en lokal där man på sikt kan ha 25 eller mer - men ni bör nog inte börja med mer än 10st. När ni kört det 3-6mån o ser att ni ofta "går i taket" utökar ni 5 st till osv.

Kan ni sälja 50h om dagen på dessa 10 st skall ni nog vara glada till en början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Jag satt o räkna på det lite igårkväll och jag räkna lågt jag räknade med att vi skulle ha folk där halva tiden vi har öppet det är väll ungefär vad man kan räkna med om de inte blir väldigt populärt ska visa lite hur ja räknade igår lite snabbt..

25 datorer.
20kr á timme
90kr för att "gibba" en hel natt.

Vi räknar med att ha öppet cirka 12timmar varje dag vi säger att halva tiden så är datorerna upptagna alltså 6 timmar.
20kr x 6 = vad 1 dator drar in på en dag = 120kr
Då räknar vi 120kr på 25datorer = 120kr x 25 = 3000kr varje dag då har vi räkna att halva tiden vi har öppet så har vi folk som spelar där.
3000 per dag och en månad är i snitt 30dagar så 3000 x 30 = 90.000kr

Då har vi inte räknat helger då det förmodligen kommer vara som flest o spela vi säger att hälften av alla helger har vi folk som nattgibbar där så 90kr x 25(4 är antalet helgdagar då fredag - söndag 2 helger.) det blir 9000kr i månaden då har vi tjänat totalt 99.000kr på att folk varit där halva tiden vi har öppet. Sen får man ju räkna in att man kommer sälja saker där t.ex godis , läsk o sånt , headsets? amen ni förstår jag vet inte vad man kan tjäna på det men vi säger 6000kr då så har vi tjäna 105.000kr totalt på en månad och vi säger t.ex att lokal , bredband , el etc etc alla kostnader för att driva cafét kostar 50.000kr för att överdriva lite då har vi 65.000kr kvar då kan vi ju ta ut en skälig lön och fortfarande ha pengar över.

Sen finns ju alltid chansen att cafét går sämre eller bättre men detta är väll ungefär vad man kan räkna med. Rätta mig gärna om jag har fel

Och hur många är ni som skall driva stället? Med tanke på att ni uppenbarligen tänker ha öppet 12h Varsågod och 24h helg så måste ni ju arbeta därefter, alla dagar i veckan. Det innebär att lönen skall räcka till minst 3. Blir inte mycket kvar då efter arbetsgivaravgift etc.

Edit: ni är alltså två. Vill ni jobba 12h/dygn hela veckorna?

Permalänk
Hjälpsam

Betalningssätt, kontant, kort, kortavgifter, godkända kassaapparater bör även tas med i beräkningen.

Har ni tur kan ni ha en bankomat precis i närheten och börja med endast kontant. Dock får ni ta hänsyn till bankernas växlingsavgifter som hela tiden blir dyrare. Kassaskåp, säkerhet, inbrottsskydd, tillstånd till eventuell kameraövervakning bör även det tas med i beräkningen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Okej har läst era svar, Jo vi hade tänkt att jobba arslet av oss till vi får igång det ordentligt cirka 1-2 år vi har även med i beräkningarna att ha en säng i personalrummet så vi kan vila lite på helgerna och turas om haha och vi har inte tänkt bli miljonärer direkt utan vi tänker fortfarande bo hemma hos våra respektive föräldrar tills vi fått ordning på det och kan ta ut en skälig lön. Vi räknar väll med att max kunna ta ut nån tusenlapp var i månaden så vi kan betala mobilräkningar o sådär.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Okej har läst era svar, Jo vi hade tänkt att jobba arslet av oss till vi får igång det ordentligt cirka 1-2 år vi har även med i beräkningarna att ha en säng i personalrummet så vi kan vila lite på helgerna och turas om haha och vi har inte tänkt bli miljonärer direkt utan vi tänker fortfarande bo hemma hos våra respektive föräldrar tills vi fått ordning på det och kan ta ut en skälig lön. Vi räknar väll med att max kunna ta ut nån tusenlapp var i månaden så vi kan betala mobilräkningar o sådär.

men är det verkligen värt det?..ni kan ju fråga er själva vad som händer om det går åt helvete.

men lyckas ni ja..då kan ni tjäna mycket pengar antar jag

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

120 timmar om dagen i början låter lite väl extremt..

Sen låter även 25 datorer lite väl mkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

120 timmar om dagen i början låter lite väl extremt..

Sen låter även 25 datorer lite väl mkt.

Om du läser tidigare inlägg så ändrade vi till 10datorer

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Okej har läst era svar, Jo vi hade tänkt att jobba arslet av oss till vi får igång det ordentligt cirka 1-2 år vi har även med i beräkningarna att ha en säng i personalrummet så vi kan vila lite på helgerna och turas om haha och vi har inte tänkt bli miljonärer direkt utan vi tänker fortfarande bo hemma hos våra respektive föräldrar tills vi fått ordning på det och kan ta ut en skälig lön. Vi räknar väll med att max kunna ta ut nån tusenlapp var i månaden så vi kan betala mobilräkningar o sådär.

För det första, jättekul att ni har entrepenörsambitioner!

Sen för att fortsätta med tips/råd/kritik:
Se verkligen till att ni gör era kalkyler ORDENTLIGT. Finns tillväxtpotentialen? Alltså kommer ni kunna etablera en marknad och växa, hur ser demografin ut, finns det fler kids i klasserna under de ni riktar er mot från början? Varken ni eller era föräldrar kommer vilja ha er i pojkrummet efter de där 1-2 åren, då ska ni betala lägenhetshyror (för driver ni företag ihop måste ni ha separata lägenheter, verkligen).

Vilka spel efterfrågas/kommer efterfrågas, det kommer inte vara en marginalkostnad att möta efterfrågan på "nära allt".

Har ni erfarenhet av nätverksadministration? Ett "cafe" där saker inte fungerar, om ens i 5 minuter en gång i veckan, är ett cafe som snabbt tappar besökare och får dåligt rykte, särskilt på en liten ort, har ni inte det så kanske ni borde börja med att t.ex. organisera LAN, något som kan göras på rimligt liten budget som idell förening och dessutom få stöd från t.ex. sverok.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Lön/soc: 25000

Tänk på att om det där är inkl sociala avgifter blir lönen 15000 före skatt. Är väl visserligen något mindre avgifter för under 26 om jag minns rätt.

Två kostnader ni inte får glömma i beräkningen:

Nya spel:
Säg 1 per månad per dator minst a' 400kr styck = 4000kr per månad för 10 datorer.
(Någon månad kanske 4 nya bra spel som folk vill spela släpps = tillfällig utgift på 16000kr).

Nya datorer:
Säg att de byts ut efter 2 år för att vara fräsha och man lägger 10000kr styck. 100k / 24mån = 4167kr/mån
(Detta kan man ju slippa tack vare leasning).

Permalänk
Medlem

Starta en spelförening i samband med internetcafét så kan ni få bidrag av kommunen för lokalhyra till föreningen. Om det fungerar på samma sätt om det är ett litet företag i bilden vet jag inte.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Tänk på att om det där är inkl sociala avgifter blir lönen 15000 före skatt. Är väl visserligen något mindre avgifter för under 26 om jag minns rätt.

Två kostnader ni inte får glömma i beräkningen:

Nya spel:
Säg 1 per månad per dator minst a' 400kr styck = 4000kr per månad för 10 datorer.
(Någon månad kanske 4 nya bra spel som folk vill spela släpps = tillfällig utgift på 16000kr).

Nya datorer:
Säg att de byts ut efter 2 år för att vara fräsha och man lägger 10000kr styck. 100k / 24mån = 4167kr/mån
(Detta kan man ju slippa tack vare leasning).

De kan you skaffa steam café, lösser spelproblem ju https://cafe.steampowered.com/

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM