Permalänk
Medlem

Vet inte om det är emot reglerna att skriva här igen efter så lång tid men tycker det är bättre och skriva här än att skapa ny tråd. Nucky du har rätt till din åsikt bryr mig inte ärligt talat vad du tycker

Uppdatering:
Projektet blev lagt på is men har nu efter en tid kommit igång igen då jag började prata med en hel del människor om internet café i Sandviken och efter att ha fått hört att till och med människor från Ockelbo , Gävle , Hofors , m.m vill åka till Sandviken och spela om det finns ett café fick mig att börja fundera och nu är jag inte rädd längre för att satsa på internet caféet vilket ja va förra gången var så rädd att det skulle konka därför det blev lagt på is. Men nu kör vi på fått en massa info av en som haft företag m.m så nu får vi hålla tummarna att allt går som det ska Det jag jobbar mest på just nu är själva datorerna och lokal vill helst köpa datorerna själv och antingen bygga dem eller få dem byggd o levererade. Lokal har jag kollat in flera olika men beslutsångest där just nu.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Jag satt o räkna på det lite igårkväll och jag räkna lågt jag räknade med att vi skulle ha folk där halva tiden vi har öppet det är väll ungefär vad man kan räkna med om de inte blir väldigt populärt ska visa lite hur ja räknade igår lite snabbt..

25 datorer.
20kr á timme
90kr för att "gibba" en hel natt.

Vi räknar med att ha öppet cirka 12timmar varje dag vi säger att halva tiden så är datorerna upptagna alltså 6 timmar.
20kr x 6 = vad 1 dator drar in på en dag = 120kr
Då räknar vi 120kr på 25datorer = 120kr x 25 = 3000kr varje dag då har vi räkna att halva tiden vi har öppet så har vi folk som spelar där.
3000 per dag och en månad är i snitt 30dagar så 3000 x 30 = 90.000kr

Då har vi inte räknat helger då det förmodligen kommer vara som flest o spela vi säger att hälften av alla helger har vi folk som nattgibbar där så 90kr x 25(4 är antalet helgdagar då fredag - söndag 2 helger.) det blir 9000kr i månaden då har vi tjänat totalt 99.000kr på att folk varit där halva tiden vi har öppet. Sen får man ju räkna in att man kommer sälja saker där t.ex godis , läsk o sånt , headsets? amen ni förstår jag vet inte vad man kan tjäna på det men vi säger 6000kr då så har vi tjäna 105.000kr totalt på en månad och vi säger t.ex att lokal , bredband , el etc etc alla kostnader för att driva cafét kostar 50.000kr för att överdriva lite då har vi 65.000kr kvar då kan vi ju ta ut en skälig lön och fortfarande ha pengar över.

Sen finns ju alltid chansen att cafét går sämre eller bättre men detta är väll ungefär vad man kan räkna med. Rätta mig gärna om jag har fel

Med tanke på hur du har räknat så skulle jag avråda dig att fullfölja idén. Att räkna med att det är fullt havla tiden är som att tänka att en stadsbuss är halvfull vid varje stopp, vilket är ganska osannolikt. Kanske två-tre dagar om året det händer, och jag är ganska säker på att fler människor åker buss än sitter på IT-Café. Vet inte hur du hade tänkt med antalet besökare, du säger att folk åker 3 mil för att sitta på lancafé, men hur ofta händer det ? varje dag? varje vecka?

Till sist, enligt din beräkning ska ni få in alla datorer med tillbehör gratis? Inga spel ? 25 datorer = 25 lincenser till varje spel. Sen måste du deklarera och betala skatt osv (enskild firma). Räkna inte med att ta ut lön det första året i alla fall.

25 datorer inkl skärm, mus, t.bord, headset: snäll räknat 10 000kr/dator x 25 = 250 000kr. Tänk på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen123:

Med tanke på hur du har räknat så skulle jag avråda dig att fullfölja idén. Att räkna med att det är fullt havla tiden är som att tänka att en stadsbuss är halvfull vid varje stopp, vilket är ganska osannolikt. Kanske två-tre dagar om året det händer, och jag är ganska säker på att fler människor åker buss än sitter på IT-Café. Vet inte hur du hade tänkt med antalet besökare, du säger att folk åker 3 mil för att sitta på lancafé, men hur ofta händer det ? varje dag? varje vecka?

Till sist, enligt din beräkning ska ni få in alla datorer med tillbehör gratis? Inga spel ? 25 datorer = 25 lincenser till varje spel. Sen måste du deklarera och betala skatt osv (enskild firma). Räkna inte med att ta ut lön det första året i alla fall.

25 datorer inkl skärm, mus, t.bord, headset: snäll räknat 10 000kr/dator x 25 = 250 000kr. Tänk på det?

Läs mitt senaste inlägg i tråden. Sen det där är inte nuvarande budget m.m har gjort om allt och gjort rätt Om du vill kan ja lägga ut det i tråden här så du får se och säga vad du tycker och tänker.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Läs mitt senaste inlägg i tråden. Sen det där är inte nuvarande budget m.m har gjort om allt och gjort rätt Om du vill kan ja lägga ut det i tråden här så du får se och säga vad du tycker och tänker.

bygg inte några egna datorer, leasa datorer från ett OEM företag dom t.ex. Dell / Alienware eller Acer på 3 år, mycket billigare och om dom pajar blir det inte lika mycket strul och kostnader.

skulle köpt in http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=760757&cks=ASS&assoc=... om jag hade ett nätverkscafé, bra och billiga oem burkar

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

bygg inte några egna datorer, leasa datorer från ett OEM företag dom t.ex. Dell / Alienware eller Acer på 3 år, mycket billigare och om dom pajar blir det inte lika mycket strul och kostnader.

skulle köpt in http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=760757&cks=ASS&assoc=... om jag hade ett nätverkscafé, bra och billiga oem burkar

Ja den datorn såg då intressant ut må jag säga... Frågan är ju bara vad man får för månadskostnad på 30 sånna där och om de ingår service m.m på dem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ursäkta men skaffa internet cafe idag är inte det smartaste man kan göra i dagsläget. Inte i svergie iallafall alla dom som säger att dom är sugna att gå till ditt planerade internet cafe lär förr eller senare sluta gå och skaffa egna datorer. Vad jag menar är att du förr eller senare kommer konka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Ursäkta men skaffa internet cafe idag är inte det smartaste man kan göra i dagsläget. Inte i svergie iallafall alla dom som säger att dom är sugna att gå till ditt planerade internet cafe lär förr eller senare sluta gå och skaffa egna datorer. Vad jag menar är att du förr eller senare kommer konka!

Varför tror du det utveckla gärna och tala om vad du menar, menar du alltså att ingen är intresserad av att umgås med andra människor utan vill bara sitta inne vid sin dator och bli folkskygg o aldrig träffa folk? Va inte så negativ för guds skull klart folk kommer komma till caféet

Uppdatering: Internet caféet kommer med största sannolikhet ligga med 3minuters gångavstånd från bessemergymnasiet och ärligt talat så spelar typ alla ungdomar på bessemergymnasiet och alla i stort sett har förr eller senare rast och rätt långa raster eller rentav håltimme och jag vet själv när jag gick på bessemer att de va jättemånga som gick 10min fram o tillbaka på rasten till ica maxi enbart för att köpa godis/läsk om dem då kan gå 3min istället till mig så kommer dem klart göra det och istället för att sitta inne på skolan o surfa på skoldatorerna så kan man gå 3min och spela med bra datorer och ha skoj. Rätta mig om ja har fel :). Så fort det är ett lan pågång runt om Sandviken t.ex på IOGT-NTO eller liknande så är folk intresserade på en gång aldrig några problem att hitta på ungdomar som spelar och vill dra på lan. Visst intresset är kanske inte lika stort överallt i Sverige men i Sandviken är intresset för spel rätt stort och jag samt arbetsförmedlingen och övriga är övertygad om att detta skulle funka förutsatt att man kan få ner månadskostnader så gott det går med billigare hyra och slippa leasa datorer m.m räknar naturligtvis inte med att bli nästa ingvar kamprad och inseer naturligtvis att det är hårt jobb men det är något som jag brinner för och för mig är det värt att lägga ner energin och tiden på detta. Nuvarande tanke är såhär...

Priser:
15kr/timme
10kr/timme för medlem
100kr/nattgibb o dagsgibb
80kr/nattgibb o dagsgibb för medlem
6timmar/100kr
10timmar/ 125
15timmar/ 150kr
30timmar/300kr
100timmar/950kr
Medlemskap 100kr.

Det är dem priser jag har tänkt escape gaming i Gävle är markant dyrare på alla punkter och jag är markant billigare med avsikt för att locka folk till mig Räknar med att ha öppet 12timmar varje dag måndag-fredag sen börjar ju nattgibben och grejjor på fredagen men ja ni förstår och av dem 12 timmarna vi har öppet var dag så räknar ja inte med att ha folk där mer än 1/6 av tiden och 1/6 av tiden är knappast optimistiskt men det är vad vi behöver för att gå runt om folk är där mer så är det bara + för oss. Vi kommer bara vara 2 som jobbar jag och min kompis behöver vi extra hjälp så tar vi in det tillfälligt på typ helgerna crew eller liknande Så himla mycket mer saker men orkar inte skriva exakt allt här då jag inte har dokumenten tillgänglig för tillfället heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu bor jag ju iofs inte i sandviken, men det känns som att det enda sättet att få det att gå runt i en såpass liten stan är att se till att erat café blir populärt bland alla ungdomar, även de som inte kommer att gå dit för att spela. Ett coolt ställe att hänga på dvs. Kontakter ute bland ungdomarna och skolorna känns som ett definitivt måste.

Sen kan ni ju kanske fundera på att ha eran egna "grej" som får även mindre datorintresserade personer att gå dit. Ett exempel vore väl Laserdome i Borås, som hade en(två?) arkaddansmaskiner sist jag var där. Det var folk konstant i lokalen, men många hade väl inga planer på att spela Laserdome direkt. De ville bara spela/kolla på de som dansade dansmatta.

Nu säger jag inte att ni ska köpa er en dansmaskin direkt. men ni måste nog se till att det finns fler anledningar att gå dit än just för att gibba. ~20000 invånare kommer antagligen aldrig gå runt annars, då de flesta som spelar datorspel kan göra det hemma gratis med polare. Alternativt lana.

Lycka till iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Varför tror du det utveckla gärna och tala om vad du menar, menar du alltså att ingen är intresserad av att umgås med andra människor utan vill bara sitta inne vid sin dator och bli folkskygg o aldrig träffa folk? Va inte så negativ för guds skull klart folk kommer komma till caféet

Är ni båda arbetslösa sedan innan eller vill ni sluta era arbeten för kunna öppna internet cafet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuty:

Nu bor jag ju iofs inte i sandviken, men det känns som att det enda sättet att få det att gå runt i en såpass liten stan är att se till att erat café blir populärt bland alla ungdomar, även de som inte kommer att gå dit för att spela. Ett coolt ställe att hänga på dvs. Kontakter ute bland ungdomarna och skolorna känns som ett definitivt måste.

Sen kan ni ju kanske fundera på att ha eran egna "grej" som får även mindre datorintresserade personer att gå dit. Ett exempel vore väl Laserdome i Borås, som hade en(två?) arkaddansmaskiner sist jag var där. Det var folk konstant i lokalen, men många hade väl inga planer på att spela Laserdome direkt. De ville bara spela/kolla på de som dansade dansmatta.

Nu säger jag inte att ni ska köpa er en dansmaskin direkt. men ni måste nog se till att det finns fler anledningar att gå dit än just för att gibba. ~20000 invånare kommer antagligen aldrig gå runt annars, då de flesta som spelar datorspel kan göra det hemma gratis med polare. Alternativt lana.

Lycka till iaf!

Läs mitt inlägg som ligger lite ovanför dig i tråden

Skrivet av Ronja_ww:

Är ni båda arbetslösa sedan innan eller vill ni sluta era arbeten för kunna öppna internet cafet?

Arbetslös sen innan vi är ju bara 20år

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Att ha det som en hobby fungerar nog exempel ha öppet varannan helg men inte som ett arbete.

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Tycker du borde uppdatera första inlägget nu istället för att be folk läsa genom tråden.

Har läst genom tråden och det känns som att om jag själv hade skulle startat ett lan-kaffe hade jag lagt extra mycket energi på dessa punkter:
*Leasing-avtal med Dell (http://www.dell.com/Learn/se/sv/sebsdt1/campaigns/dell-financ...) Många fördelar
*Nätverksutrustning, bredbandsavtal (premium avtal?) och system som räknar hur mycket tid man har kvar (http://www.cybercafepro.com/)
*Möbler
*Säkerhet, Försäkring, övervakning, lokal, ventilation mm
*Spel! Steam cafe (http://www.nordiccafelicense.com/)
*RYKTE som kommer bildas efter kundhantering, utrustningens kvalitet, "coolhetsfaktor" och mm
*Medarbetare
*Kalkyler över kostnader (el, hyra, försäkring, leasing, startkapital mm)
*Event
*Reklam (hemsida)?
*Försäljning av mat?

Inte för att vara spydig men utan att känna dig kan jag lova dig att du inte kommer greja det här utan hjälp från andra (vilket du gör genom att rådfråga på swec, menar bara att du behöver hjälp hela vägen och inte kommentarer från folk). Om ni nu skulle få allt gå runt kommer det inte vara länge (enligt mig som du säkerligen inte behöver bry dig om).

Ni skulle behöva något som är nytt som gör Internet cafét till något mer än Internet Café, t.ex. kan ni erbjuda folk att komma med eget utrustning bara för att man vill "hänga" med alla andra. Detta skulle självklart skapa en stor säkerhetsrisk och belastning på er, men om du/ni vill gå 100%, varför inte satsa ordentligt och planera så det inte blir halvhjärtat som det känns just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheated:

Tycker du borde uppdatera första inlägget nu istället för att be folk läsa genom tråden.

Har läst genom tråden och det känns som att om jag själv hade skulle startat ett lan-kaffe hade jag lagt extra mycket energi på dessa punkter:
*Leasing-avtal med Dell (http://www.dell.com/Learn/se/sv/sebsdt1/campaigns/dell-financ...) Många fördelar
*Nätverksutrustning, bredbandsavtal (premium avtal?) och system som räknar hur mycket tid man har kvar (http://www.cybercafepro.com/)
*Möbler
*Säkerhet, Försäkring, övervakning, lokal, ventilation mm
*Spel! Steam cafe (http://www.nordiccafelicense.com/)
*RYKTE som kommer bildas efter kundhantering, utrustningens kvalitet, "coolhetsfaktor" och mm
*Medarbetare
*Kalkyler över kostnader (el, hyra, försäkring, leasing, startkapital mm)
*Event
*Reklam (hemsida)?
*Försäljning av mat?

Inte för att vara spydig men utan att känna dig kan jag lova dig att du inte kommer greja det här utan hjälp från andra (vilket du gör genom att rådfråga på swec, menar bara att du behöver hjälp hela vägen och inte kommentarer från folk). Om ni nu skulle få allt gå runt kommer det inte vara länge (enligt mig som du säkerligen inte behöver bry dig om).

Ni skulle behöva något som är nytt som gör Internet cafét till något mer än Internet Café, t.ex. kan ni erbjuda folk att komma med eget utrustning bara för att man vill "hänga" med alla andra. Detta skulle självklart skapa en stor säkerhetsrisk och belastning på er, men om du/ni vill gå 100%, varför inte satsa ordentligt och planera så det inte blir halvhjärtat som det känns just nu?

Jag har kolla upp det mesta och dem mesta kostnader, Som det känns nu när man sitter o gör budgeten så känns de som att vi kan leva utan den leasing kostnaden för datorerna för dem leasingavtal ja läst så går de på minst 15.000kr i månaden och de är 15.000 vi kan ha användning för tycker jag. Jag ska nu här i veckan sitta o ringa runt för att kolla upp vad hyran kostar mer exakt och sånna saker så jag kan göra en riktig budget på allt. Dem mesta saker till caféet ska vi ju antingen köpa begagnat eller rentav kanske få t.ex en soffa kan man ju köpa begagnad micro, tv m.m allt behöver ju inte vara sprillans nytt bara för att hålla kostnader nere. Klart ja lär ha hjälp av andra och det får ja ju inte så jag gör allt själv o det tar extra tid helt klart men jag är fast besluten.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Bara uppstartskostnaden för ett medelstort internetcafé ligger på mellan 700.000 till 1.000.000.- innan du har öppnat dag 1. Sen kostar det ungefär (lite beroende på lokal) mellan 20.000-40.000 i månaden att drifta ett café. Om allt fungerar optimalt och du har fullbokat varje dag så kan du räkna med ungefär 16-24 månader innan du ligger på +/- noll och kan börja plocka ut vinst ur företaget, och vid det laget är det dags att uppgradera alla datorerna igen.

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att sälja komponenter samt gamingutrustning. Kanske också felsökning av datorer. Det gör ett internetcafé är i trakterna.
De har också en webbutik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Ett tips är ju att sälja komponenter samt gamingutrustning. Kanske också felsökning av datorer. Det gör ett internetcafé är i trakterna.
De har också en webbutik.

Jo tanken har ju hela tiden varit det att sälja lite datorkomponenter så det kommer ju bli café/internetcafé - Databutik

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Jo tanken har ju hela tiden varit det att sälja lite datorkomponenter så det kommer ju bli café/internetcafé - Databutik

Jo det var ju ett tag sen jag läste/skrev något i tråden.
Webbutik kan ju vara något senare också.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Har inte zappat igenom tråden.
Men har ni kollat vad företags lina kommer kosta er isåfall?
samt räknat på elräkning för alla datorer och allt annat som kommer sluka ström?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Jo det var ju ett tag sen jag läste/skrev något i tråden.
Webbutik kan ju vara något senare också.

aa precis men blir ju en vanlig hemsida först sen utveckla den till webbutik också.

Skrivet av Toivo83:

Har inte zappat igenom tråden.
Men har ni kollat vad företags lina kommer kosta er isåfall?
samt räknat på elräkning för alla datorer och allt annat som kommer sluka ström?

nope ska som sagt kolla upp allt nogrant denna vecka

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sten1930:

De kan you skaffa steam café, lösser spelproblem ju https://cafe.steampowered.com/

Nice massor med spel...frågan är bara vad månadskostnaden för det paketet är:D

Seriöst grabbar, börja med att räkna från andra hållet!
Innan ni bestämmer vad ni skall ta betalt ta reda på alla kostnader och vad ni vill ta ut i lön. Bryt ned dem per månad så ser ni vad ni minimum måste dra in per månad. Sen kan ni börja med att bestämma priserna! Glöm ej att ni behöver tjäna något på verksamheten också!
Ni bör göra en resultatbudget och en likviditetsbudget samt en affärsplan...om ni skall kunna få starta eget bidrag...se länken
http://www.egt.se/dokument/

När ni räknar lön multiplicera lönen med faktor 1,6 (lön+sociala avgifter+pension+semester) så får ni fram ungefär vad lönen kommer att kosta bolaget.
Dvs en lön på 20000kr kommer att kosta bolaget 32000kr (20000x1,6=32000)

Glöm ej heller att ni måste ha en företagsförsäkring, så när ni vet hur stor lokal och vilken utrustning ni skall ha begär då en offert.
Ni måste nämligen ha företagsförsäkring för att få Starta Eget-bidrag;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

kul att ambition finns!

Tror ni måste åka runt och fråga väldigt många personer, att vara social både irI och på nätet. När jag är i sandviken kan jag titta förbi;)

Ps räkna jävligt bra på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Hej, Jag och min kompis har funderat starkt på att öppna internet café då det inte finns något i Sandviken (närmaste är i gävle typ 3mil bort)
Vad har ni för tips till mig och min kompis vilket bredband? Vad ska man ha för switch/router vilka slags datorer m.m alla förslag är välkommna

Uppdatering: Internet caféet kommer med största sannolikhet ligga med 3minuters gångavstånd från bessemergymnasiet och ärligt talat så spelar typ alla ungdomar på bessemergymnasiet och alla i stort sett har förr eller senare rast och rätt långa raster eller rentav håltimme och jag vet själv när jag gick på bessemer att de va jättemånga som gick 10min fram o tillbaka på rasten till ica maxi enbart för att köpa godis/läsk om dem då kan gå 3min istället till mig så kommer dem klart göra det och istället för att sitta inne på skolan o surfa på skoldatorerna så kan man gå 3min och spela med bra datorer och ha skoj. Rätta mig om ja har fel . Så fort det är ett lan pågång runt om Sandviken t.ex på IOGT-NTO eller liknande så är folk intresserade på en gång aldrig några problem att hitta på ungdomar som spelar och vill dra på lan. Visst intresset är kanske inte lika stort överallt i Sverige men i Sandviken är intresset för spel rätt stort och jag samt arbetsförmedlingen och övriga är övertygad om att detta skulle funka förutsatt att man kan få ner månadskostnader så gott det går med billigare hyra och slippa leasa datorer m.m räknar naturligtvis inte med att bli nästa ingvar kamprad och inseer naturligtvis att det är hårt jobb men det är något som jag brinner för och för mig är det värt att lägga ner energin och tiden på detta. Nuvarande tanke är såhär...

Priser:
15kr/timme
10kr/timme för medlem
100kr/nattgibb o dagsgibb
80kr/nattgibb o dagsgibb för medlem
6timmar/100kr
10timmar/ 125
15timmar/ 150kr
30timmar/300kr
100timmar/950kr
Medlemskap 100kr.

Det är dem priser jag har tänkt escape gaming i Gävle är markant dyrare på alla punkter och jag är markant billigare med avsikt för att locka folk till mig Räknar med att ha öppet 12timmar varje dag måndag-fredag sen börjar ju nattgibben och grejjor på fredagen men ja ni förstår och av dem 12 timmarna vi har öppet var dag så räknar ja inte med att ha folk där mer än 1/6 av tiden och 1/6 av tiden är knappast optimistiskt men det är vad vi behöver för att gå runt om folk är där mer så är det bara + för oss. Vi kommer bara vara 2 som jobbar jag och min kompis behöver vi extra hjälp så tar vi in det tillfälligt på typ helgerna crew eller liknande Så himla mycket mer saker men orkar inte skriva exakt allt här då jag inte har dokumenten tillgänglig för tillfället heller

Hur har ni nu räknat? det blir ju billigare att betala för tre timmar och ta en 10 minuters rast och sen köpa 3 till..... Ingen lär köpa 100 timmar.

Hur hade ni tänkt finansiera datorer, bredband,switchar, läsk/godis/mat, hyra och el.

har ni några kalkyler på detta? eller tänkte ni höfta er fram?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Jag bor i Storvik, uppväxt i Sandviken, Pluggar i Gävle.
Jag kan säga direkt att det finns gott om kunder för ett internetcafé i Sandviken.
Bussförbindelsen är god genom hela länet (41'an) och du kan gott locka kunder mellan Hofors och Gävle.
Så att hitta kunder ska inte vara så svårt, bara ni får ut att ni finns, reklamaffischer etc är billigt.

Jag läser Industriell Ekonomi just nu på högskolan och har läst ett antal ekonomikurser/logistik/marknadsföring/organisation etc.
Så om ni vill ha hjälp med något var inte rädd för att fråga Jag har dock inte all tid i världen men.

Men kom ihåg att det är ett jävla jobb att komma igång, och det är en miljard grejer man lär tänka på.
Jag själv är sugen på att starta någon form av PC-support/försäljning här, då jag helt klart är bäst i området
Så även när det gäller era val av PC grejer och sånt så hör gärna av er

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Om nu internet cafeer i storstäderna har svårt att gå runt varför skulle erat i en liten stad gå runt?
Måste tyvärr vara pessimistisk och säga att folk kanske kommer gå dit några gånger men sen upptäcka att det är billigare att sitta hemma.
Har ni sedan tänkt på hela ekonomibiten, ni måste ha en revisor för kommer INTE klara det själva. Hela ekonomibiten är ett rent helvete som egen företagare och i princip alla överskattar hur mycket pengar dom kommer få in per månad. Ta bort 30% eller mer av det ni tror att ni kommer få in per dag så kommer du komma närmare sanningen efter det att nyhetens behag har lagt sig efter det att ni har öppnat.
Räkna sedan ut att ni måste betala arbetsgivaravgifter på era löner så i slutändan kanske ni kommer få ut en 8-10.000max i månaden om ni har tur.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jakelol:

Om nu internet cafeer i storstäderna har svårt att gå runt varför skulle erat i en liten stad gå runt?
Måste tyvärr vara pessimistisk och säga att folk kanske kommer gå dit några gånger men sen upptäcka att det är billigare att sitta hemma.
Har ni sedan tänkt på hela ekonomibiten, ni måste ha en revisor för kommer INTE klara det själva. Hela ekonomibiten är ett rent helvete som egen företagare och i princip alla överskattar hur mycket pengar dom kommer få in per månad. Ta bort 30% eller mer av det ni tror att ni kommer få in per dag så kommer du komma närmare sanningen efter det att nyhetens behag har lagt sig efter det att ni har öppnat.
Räkna sedan ut att ni måste betala arbetsgivaravgifter på era löner så i slutändan kanske ni kommer få ut en 8-10.000max i månaden om ni har tur.

Revisor behövs inte ens för små aktiebolag längre, men du kanske menar bokföringshjälp, men om man själv tar en kurs i bokföring och sedan använder nått program och tar med sig filen och ber om hjälp med det man är osäker på och kanske med att göra bokslut så behöver det inte bli så dyrt att få hjälp, kommer man däremot med en kasse kvitton en gång om året så är det ett jädra jobb att få ordning på det och då tar det tid och blir dyrt, kurser brukar studieförbunden arrangera om man tex inte läser det på skolan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Ja och nej. I storstäder är det ju så mycket folk att man interagerar med någon hela tiden varför det kanske kan vara skönt att sitta hemma och spela med sina kompisar. Men i mindre städer kan det ju vara en grej att komma ut och umgås någonstans?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mocka:

Ja och nej. I storstäder är det ju så mycket folk att man interagerar med någon hela tiden varför det kanske kan vara skönt att sitta hemma och spela med sina kompisar. Men i mindre städer kan det ju vara en grej att komma ut och umgås någonstans?

Det tror jag också, en spelpizzeriakaffe där där man inte enbart kan spela utan även umgås kan nog locka mera folk, bara man ser till att hålla cola o kaffe borta från datorerna
Beroende på hur lokalen ser ut så kanske den passar för lite andra saker också som kan dra mera folk som kanske inte primärt är intresserade av att spela själva hela tiden, man kanske kan skaffa en projektor/stor tv och visa spel och sälja fika i en del? Jag själv kan tycka det är roligt att titta på spelande och tjata med vänner snarare än att spela själv hela tiden, men det är nog för att man blir äldre, men kan man få ett bredare utbud lockar man mera folk och varför inte försöka ha ett tema typ spel och datorer men inte låsa sig enbart till att alla ska sitta och spela själva hela tiden.
Man kan ju testa med lite olika sidoaktiviteter men försöka hålla sig till en viss stil/tema.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det tror jag också, en spelpizzeriakaffe där där man inte enbart kan spela utan även umgås kan nog locka mera folk, bara man ser till att hålla cola o kaffe borta från datorerna
Beroende på hur lokalen ser ut så kanske den passar för lite andra saker också som kan dra mera folk som kanske inte primärt är intresserade av att spela själva hela tiden, man kanske kan skaffa en projektor/stor tv och visa spel och sälja fika i en del? Jag själv kan tycka det är roligt att titta på spelande och tjata med vänner snarare än att spela själv hela tiden, men det är nog för att man blir äldre, men kan man få ett bredare utbud lockar man mera folk och varför inte försöka ha ett tema typ spel och datorer men inte låsa sig enbart till att alla ska sitta och spela själva hela tiden.
Man kan ju testa med lite olika sidoaktiviteter men försöka hålla sig till en viss stil/tema.

Ja, varför inte.
"Grabbar, det är eventkväll på stället, skall vi dra ihop ett gäng och se vem som vinner?" kan ju definitivt vara en bidragande faktor till att dessa stannar kvar efter evenetet och spelar två timmar. Bara man satsar på events som inte kostar mycket pengar. Det skall ju locka folk men inte till vilket pris som helst.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag bor i Storvik, uppväxt i Sandviken, Pluggar i Gävle.
Jag kan säga direkt att det finns gott om kunder för ett internetcafé i Sandviken.
Bussförbindelsen är god genom hela länet (41'an) och du kan gott locka kunder mellan Hofors och Gävle.
Så att hitta kunder ska inte vara så svårt, bara ni får ut att ni finns, reklamaffischer etc är billigt.

Jag läser Industriell Ekonomi just nu på högskolan och har läst ett antal ekonomikurser/logistik/marknadsföring/organisation etc.
Så om ni vill ha hjälp med något var inte rädd för att fråga Jag har dock inte all tid i världen men.

Men kom ihåg att det är ett jävla jobb att komma igång, och det är en miljard grejer man lär tänka på.
Jag själv är sugen på att starta någon form av PC-support/försäljning här, då jag helt klart är bäst i området
Så även när det gäller era val av PC grejer och sånt så hör gärna av er

Precis. Och eftersom caféet med största sannolikhet kommer ligga på stallgatan nära gymnasierna i Sandviken så kommer kunderna komma det är ja övertygad om springer de 50ungdomar till mcdonalds, ica maxi m.m varje rast så kommer de välja mig istället dels för ja är närmare Hör av mig till dig sen jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spännande projekt! Håller tummarna!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]