Permalänk

Roligt! Kör på men glöm inte att sälja kaffe läsk och lite gott - det kommer ni tjäna lika mycket pengar på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trackmaster:

De flesta har jobbat och sparat ihop. Sen startar de ett företag. Eller lånar av släkt. Banken kommer inte gå med på ett sådant lån utan något eget kapital.
Jag rek. att gå en kurs och få lite vetskap om företagsekonomi. Det verkligen inte bara att fylla i en blankett och sen är det klart.

Älskar din polare...

"Jag arbetar själv som IT tekniker sen 7 år tillbaka och är inte rädd för att felsöka själv, och kan ta reda på vems fel det ligger hos ifall nätet skulle vara nere, så supporten är inget jag behöver." - och så nämner han att upload är lika viktigt som download.

....nej, det handlar om peering....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jobbade i en butik med 80 datorer, köpta från Dell (med NBD avtal), alla hade Smartlaunch och tre servrar tickade för att sköta allt.
Smartlaunch är VÄRDELÖST. Det är fruktansvärt utdaterat och saknar tonvis med funktioner....varav de funktioner som finns....är värdelösa.

Vår tekniker fick gå in och ändra i programmet för att ens nyare spel skulle kunna gå att administrera.....och det är ändå det bästa programmet "där ute".

haha fyfan vad sunkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Behöver ni någon med distributörer som Deltaco och PCB dist i ryggen så vet ni vart ni hittar mig.. :>

Annars har ni ju phs som också hänger på forumet. http://www.phs-itservice.se/html/index.php

Ni kanske skulle snacka ihop er med Sandhack?

Vad menar du

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att ha bra underlag för att det behövs ett caffe i staden. Inte bara att tro för att det är många ungdomar. Samtidigt kan man passa på att fråga vad som skulle göra att de valde ert caffe framför datorn hemma.
Det andra är att erbjuda något som får en att lämna stolen hemma för att samlas hos er att spela. Så turneringar och andra events är nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det viktigaste är att ha bra underlag för att det behövs ett caffe i staden. Inte bara att tro för att det är många ungdomar. Samtidigt kan man passa på att fråga vad som skulle göra att de valde ert caffe framför datorn hemma.
Det andra är att erbjuda något som får en att lämna stolen hemma för att samlas hos er att spela. Så turneringar och andra events är nödvändigt.

Naturligtvis.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte ens låtsas som att jag vet vad som är rimligt att tjäna på att driva ett internetcafé, det bästa vore väl om man gör någon slags intresseanmälan. Se till att det verkligen finns ett behov, kanske visar sig att ungdomar hellre sitter hemma. Men finns ju en hel del andra faktorer också, ligger lokalen nära en skola t.ex. kanske är ett alternativ för elever som har håltimmor etc. Och som jocke92 skrev events är ju ett måste, stora internetcaféer lever ju i princip på stora events där dom kan bjuda in kända starcraft2, cs-spelare, etc.. Mitt råd planera allt, och satsa inte allt för mycket pengar på det ifall saker och ting inte fungerar lika bra som ni hoppats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyoln:

Nu ska jag inte ens låtsas som att jag vet vad som är rimligt att tjäna på att driva ett internetcafé, det bästa vore väl om man gör någon slags intresseanmälan. Se till att det verkligen finns ett behov, kanske visar sig att ungdomar hellre sitter hemma. Men finns ju en hel del andra faktorer också, ligger lokalen nära en skola t.ex. kanske är ett alternativ för elever som har håltimmor etc. Och som jocke92 skrev events är ju ett måste, stora internetcaféer lever ju i princip på stora events där dom kan bjuda in kända starcraft2, cs-spelare, etc.. Mitt råd planera allt, och satsa inte allt för mycket pengar på det ifall saker och ting inte fungerar lika bra som ni hoppats.

Beror på vad du menar med myct pengar.
Går inte sitta med två datorer från 95,gamma sunkig lokal där proppar smäller när du bara ska sätta på larmet och färgen lossnar på väggarna,ölbaken man sitter på gör rutnät på aslet.

I dessa sammanhang bör man kunna skjuta till med en påse större mängd enkronor.

Edit: kring försäljningen gör mycket, snacks och dricka / mini cafe.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Beror på vad du menar med myct pengar.
Går inte sitta med två datorer från 95,gamma sunkig lokal där proppar smäller när du bara ska sätta på larmet och färgen lossnar på väggarna,ölbaken man sitter på gör rutnät på aslet.

Edit: kring försäljningen gör mycket, snacks och dricka / mini cafe.

Yes vi hade ju tänkt då att fixa en lokal som är tillräcklig storlek för att ha ett litet café där folk kan ta paus ifrån att spela om dem vill ha nå lätt att äta vi kommer sälja mackor , billys pan pizza m.m Och events vi kmr ha weekly tournaments och weekend tournaments så spelare hela tiden har en anledning att komma till oss.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Jo det ska vara lite lyxigare än att spela hemma. Som att gå ut på restaurang.

Permalänk
Medlem

Med att inte punga ut allt för mycket pengar, menar jag det som nämndes innan att investera i 25 burkar. Som sagt att kanske börja med ett mindre antal 10-15, men som sagt är ingen expert. Men låter i övrigt som en kul idé, sälja lite snacks, mackor, dricka sånt drar ju också en del folk, och skapar förhoppningsvis en skön miljö.

Permalänk
Medlem

Vill inte avskrämma er, men vi har haft 2 olika nätcaféer i Ystad (~20.000 invånare), och båda har gått i konkan.
(och detta var för några år sedan när kraftiga datorer / snabbt internet inte var lika vanligt idag.)

Tror tyvärr att internetcaféer bara funkar ordentligt i större städer. (dvs ger en vettig avkastning).
Jag kan tänka mig att det är en jättekul bransch att jobba inom, men inte värst lönsam.

PS: En vis man sa en gång till mig: "Låt aldrig din hobby bli ditt jobb."

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hej

Till att börja med vill jag säga att självklart är det skillnad på Stockholm och Sandviken. Men om man använder Inferno Online i Stockholm som ett exempel på ett lan-café så kan jag berätta att de har 340 datorer som varje helg (fre och lör) är fullbokat vid nattgibb.

Jag jobbar skift och är ledig titt som tätt på vardagar så jag brukar åka in och spela lite då jag nu för tiden bara har en laptop. Även en random vardag mitt på dagen (runt 13-14) är det iallafall runt 60-80 personer som spelar. Vardagkvällar är det mer. Helger ännu mer. De tar 20 kr för en timme dagtid, 70 kr för 5 timmar dagtid och 130 kr för ett 11 timmars nattgibb på helgerna.

De använder Smartlaunch som plattform för sina datorer, vilket enligt mig har funkat utan problem alla de timmar jag spenderat där. De har de flesta av de senaste multiplayerspelen inkl. BF3 och MW3. Leasar sina datorer från både Dell och HP, 560Ti grafikkort i datorerna. Partner med BenQ för skärmar. Steelseries för möss, tangentbord och headset.

Vet att de är iallafall minst sex personer som jobbar om varandra där. Kvällstid alltid två åt gången.

Men som jag sa i början, klart att Stockholm har ett större kundunderlag för att uppehålla ett sånt stort lancafé. Även om det finns två hyfsat stora konkurrenter, varav ena har runt 170 datorer.

Gör ni bara en vettig marknadsundersökning och finner att kundunderlaget i Sandviken är tillräckligt stort för att kunna sälja tillräckligt antal timmar per dag för att gå runt så kan det vara värt att testa. Dock måste ni ha i åtanke att om ni leasar datorerna och kringutrustningen så kommer ni inte att ha något värde att sälja av ifall att det skulle bli att ni går i konkurs och sitter med skulder kvar.

Permalänk
Medlem

Halloj!

Visst kan ni testa med 10 datorer, om ni vill testa marknaden alltså. Observera 10 datorer kommer INTE att få er att gå runt ekonomiskt tyvärr.
Däremot vad 10 datorer kan ge er är garanterat förlust, men inte enbart förlust. Finns Två saker finns utöver förlusten vilket är 1, att just denna förlust är något mindre än den förlust med typ 30-50 datorer vid ev. konkurs. Sak 2 är att ni får en möjlighet helt enkelt för att testa vattnet om de är behagligt eller ej, innan man ger sig fullt ut till havs m.a.o.. Alltså lägre risk i startskedet och därefter se efter och besluta om ni vill skala upp och utöka verksamheten mot vinst.
Men skulle rekommendera noggrann marknadsundersökning istället och om det resulterar bra så är det bara att hoppa i med huvudet före

Räkna minst på 250 000 kr per år i lönekostnad för en heltidsanställd, eller 500 000 för två personer om du skall gå in med partner. Tänk inkl. arbetsgivaravgifter, försäkringar, semesterlön och sånt. Räknat med lön på vardera ca 15 000 brutto, grovt beräknat, alltså minsta tänkbara för ett stadigt liv om ens det! :). Visst om man är ung kan det finnas möjlighet till lägre skatter och lite startbidrag..... samt veckopeng och gratis boende hos föräldrarna :). Varning för de stora kruxet men startbidrag som kan lura dina beräkningar, vilket är just att du inte kan räkna med det i längden, därav "start"bidrag... tyvärr

Nu vet jag inte vad din stad tar för hyra i ett centralt läge men räkna med att du bör få in 500 000kr-800 000kr per år, absoluta minimum för att täcka kostnader av två löner, lokal, el, vatten och internet. Notera att denna beräkning är exklusiv datorkostnader!
Vad var de ni sa tidigare i tråden? 10 Datorer? Hmmm... Hur mycket skall era 10 datorer debitera kunderna för att just ni skall gå runt, alltså få in en halv mille?
Bra fråga va?

Tänk såhär istället, du har en minimum intäkt på säg något mellan 500 000 och 800 000, två pers + lokal & interweb men exkl. dator.... mmmm säg 600 000kr! På dessa 600 000kr lägger vi till datorkostnaderna för 10 datorer (10st "inkomstkällor" är nyckeltermen) för 100 000kr grovt räknat. Alltså 100 000kr för 10 datorer som agerar för er som en huvudsaklig inkomst. Detta resulterar kostnad år 1 till 700 000kr med 10 datorer, 10 inkomstkällor med andra ord.
Om du fattar snabbt så ser du att om du vill du dubblera dina inkomstkällor till 20 datorer behöver du inte punga ut ytterligare 700 000, utan bara 100 000kr tilll räcker, då till 800 000kr för 20 inkomstkällor/datorer.
Givetvis förenklat och grovt räknat för till syfte av illustrering, de e vad detta är vilket du skall ha i åtanke.

För mig i Göteborg räknade jag med 30 datorer, dvs varje dator skall håva in 16 500 kr per år (Motsvarar 16 å ett halvt lax i Stockholm). Räknar vi enbart "nightgib-besök" på 100kr, skall varje dator ha minst ca 170 personbesök per år för att gå runt. Yes you heard me, varje dator 170 besök. För att få perspektiv på 170 besök kan man friska till minnet om att vi enbart har 365 dagar tillhanda för oss under året.

Visst kan det finnas möjlighet till två eller flera besök per dag per dator. Visst kan man tjäna på annat som sälja godis, dricka, snacks och Billys mikro-mat. Har man nära till skola kan kidsen spela till reducerat pris på vardagar/lågsäsong med CSN kort efter skolan eller vid andra ledigheter, för att fylla ut annars oanvända timmar på året. Visst kan andra företag ha sina afterwork och liknande hos er men då krävs det mer än Billys pizza och Gorbys piroger skall jag säga dig! Tänk öl och vin till restaurangmat som minimum... tja kanske inte just "minimum" men positivt om tillgång finns av detta för afterwork folk. Visst kan man vara kreativ och komma på andra inkomstmöjligheter och kostnadsbesparingar och riskhantering så som, men ej begränsat till, ex. reklam för gamingprodukter, sponsring av hårdvara, bidrag från staten och EU, leasing framför kontantinvestering. Visst kan kommunen bidra då ungdomar har ett ställe att vara på än att hänga i stan och orsaka en massa bus och elände....
You name it! The list is long. Det finns en uppsjö av idéer som ni kan fiska upp tillsammans med era befrämjare, nära och kära

Kort och gott, jag önskar er lycka till med entreprenörskapet! Hoppas mitt inlägg klargör lite för er trots inslinkande humor, om att hur tufft det kan bli och om hur (hatar att säga det) "verkligheten" ser ut... MEN framför allt att ni kan forma den till er fördel OM ni lägger mycket tid & energi så att företaget kan stå stadigt på er omtanke och driv.

En varning, siffror ljuger inte men om ni ljuger om siffror kommer det att bita er hårt i röven! Med andra ord överskatta & försköna ej siffrorna helt enkelt.
Till sist som mitt första och enda tips bland detta hav av text (hittils har jag inte tipsat er om något, bara klargjort saker från mitt perspektiv ) ....skaffa er en mentor. Skaffa er en mentor som vet hur man lyckas och som har lyckats med eget i liknande bransch som ex. handel.

Oh! Såg att någon nämnde Steam cafe, vilket är populärt och jag tror priset ligger på runt 100kr per dator per månad för grymt många spel om jag inte har fel? (Dock ingår ej de coola nya spelen) Bra va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Börja med ett kalkylark i Excel så ni kan börja räkna på olika scenarior. Hyra+lön/sociala avgifer/leasing på datorer/mjukvarulicenser/etc/etc. Hur många timmar måste ni sälja om dan för att gå plus/minus noll?

Litet exempel:
10 datorer leasade med service: 500/mån: 5000
Hyra: 5000
Drift: 5000
Lön/soc: 25000

Dvs måste dra in 40K+moms: dvd 50Kför att gå på noll.

Timpris: 25kr ?
Isf behöver ni sälja 2000h/månad.

Dom där sifrorna räcker inte på långa vägar, man vill gärna ha en revisor som fixar med det ekonomiska också för det är ett helvete att fippla med ekonomi själv i ett företag, och för det andra så underskattar man i 99% av fall hur mycket man måste få in för det finns så många mer konstnader så det inte är klokt, skulle snarare gissa på säkert sälja MINST 3000h/månad

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Avstängd

Håller med Solid Reactor! Har själv drivit ett företag, dock inom bilbranschen! MYCKET pengar fick plockas från egen ficka kan jag säga, man lever hela tiden på hoppet att en dag ska det gå bra, till slut sitter man i skiten och med skulden man aldrig hade önskat sig - så ser verkligheten ut tyvärr, starta eget kräver en "unik" person och en "unik" affärsidé! Internet café för en små stad, hur många ungdommar finns det? Hur många är det verkligen som åker dessa 3mil, hur ofta och hur länge har det gjort detta?

Inte ens i en stor stad är det lönsamt med internet café i det långa loppet, visst för några år sedan var det en lukrativ bransch som slutade med att caférna utökade med mat försäljning, biljard mm. mm. MEN, dalade snabbt och är inte lönsamt i det stora hela!

Ger er ett råd: Ta chansen men ta även ett eventuellt misslyckande, ni får en erfarenhet i vart fall

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Håller med Solid Reactor! Har själv drivit ett företag, dock inom bilbranschen! MYCKET pengar fick plockas från egen ficka kan jag säga, man lever hela tiden på hoppet att en dag ska det gå bra, till slut sitter man i skiten och med skulden man aldrig hade önskat sig - så ser verkligheten ut tyvärr, starta eget kräver en "unik" person och en "unik" affärsidé! Internet café för en små stad, hur många ungdommar finns det? Hur många är det verkligen som åker dessa 3mil, hur ofta och hur länge har det gjort detta?

Inte ens i en stor stad är det lönsamt med internet café i det långa loppet, visst för några år sedan var det en lukrativ bransch som slutade med att caférna utökade med mat försäljning, biljard mm. mm. MEN, dalade snabbt och är inte lönsamt i det stora hela!

Ger er ett råd: Ta chansen men ta även ett eventuellt misslyckande, ni får en erfarenhet i vart fall

Ja om vi ska räkna lite snabbt då , Vi har söderskolan , björksätraskolan , Jernvallskolan , Murgårdsskolan , skola ja glömt namnet på , samt va kan de va... 20-25 gymnasie linjer Om vi räknar lågt då att varje skola har 250 ungdomar. + att gymnasiet har 1000 då (lågt räknat) så har vi iaf 2250 ungdomar som är potentiella kunder då har vi räkna överdrivet låga siffror! Är nog snarare 500 ungdomar minst på varje skola iaf söderskolan , jernvallskolan , murgårdsskolan. SKit samma 2250 ungdomar extremt lågräknat , Jag vet då jag har kompisar som går i gymnasiet och sådär att lana är extremt poppis idag! Alla lanar varje helg men det är naturligtvis svårt att få plats med 5polare i sovrummet hemma hos morsan o farsan Så då ger ju vi ett bra alternativ samt alla turneringar m.m kommer ju locka ofc..

Skrivet av SolidReactor:

Halloj!

Visst kan ni testa med 10 datorer, om ni vill testa marknaden alltså. Observera 10 datorer kommer INTE att få er att gå runt ekonomiskt tyvärr.
Däremot vad 10 datorer kan ge er är garanterat förlust, men inte enbart förlust. Finns Två saker finns utöver förlusten vilket är 1, att just denna förlust är något mindre än den förlust med typ 30-50 datorer vid ev. konkurs. Sak 2 är att ni får en möjlighet helt enkelt för att testa vattnet om de är behagligt eller ej, innan man ger sig fullt ut till havs m.a.o.. Alltså lägre risk i startskedet och därefter se efter och besluta om ni vill skala upp och utöka verksamheten mot vinst.
Men skulle rekommendera noggrann marknadsundersökning istället och om det resulterar bra så är det bara att hoppa i med huvudet före

Räkna minst på 250 000 kr per år i lönekostnad för en heltidsanställd, eller 500 000 för två personer om du skall gå in med partner. Tänk inkl. arbetsgivaravgifter, försäkringar, semesterlön och sånt. Räknat med lön på vardera ca 15 000 brutto, grovt beräknat, alltså minsta tänkbara för ett stadigt liv om ens det! :). Visst om man är ung kan det finnas möjlighet till lägre skatter och lite startbidrag..... samt veckopeng och gratis boende hos föräldrarna :). Varning för de stora kruxet men startbidrag som kan lura dina beräkningar, vilket är just att du inte kan räkna med det i längden, därav "start"bidrag... tyvärr

Nu vet jag inte vad din stad tar för hyra i ett centralt läge men räkna med att du bör få in 500 000kr-800 000kr per år, absoluta minimum för att täcka kostnader av två löner, lokal, el, vatten och internet. Notera att denna beräkning är exklusiv datorkostnader!
Vad var de ni sa tidigare i tråden? 10 Datorer? Hmmm... Hur mycket skall era 10 datorer debitera kunderna för att just ni skall gå runt, alltså få in en halv mille?
Bra fråga va?

Tänk såhär istället, du har en minimum intäkt på säg något mellan 500 000 och 800 000, två pers + lokal & interweb men exkl. dator.... mmmm säg 600 000kr! På dessa 600 000kr lägger vi till datorkostnaderna för 10 datorer (10st "inkomstkällor" är nyckeltermen) för 100 000kr grovt räknat. Alltså 100 000kr för 10 datorer som agerar för er som en huvudsaklig inkomst. Detta resulterar kostnad år 1 till 700 000kr med 10 datorer, 10 inkomstkällor med andra ord.
Om du fattar snabbt så ser du att om du vill du dubblera dina inkomstkällor till 20 datorer behöver du inte punga ut ytterligare 700 000, utan bara 100 000kr tilll räcker, då till 800 000kr för 20 inkomstkällor/datorer.
Givetvis förenklat och grovt räknat för till syfte av illustrering, de e vad detta är vilket du skall ha i åtanke.

För mig i Göteborg räknade jag med 30 datorer, dvs varje dator skall håva in 16 500 kr per år (Motsvarar 16 å ett halvt lax i Stockholm). Räknar vi enbart "nightgib-besök" på 100kr, skall varje dator ha minst ca 170 personbesök per år för att gå runt. Yes you heard me, varje dator 170 besök. För att få perspektiv på 170 besök kan man friska till minnet om att vi enbart har 365 dagar tillhanda för oss under året.

Visst kan det finnas möjlighet till två eller flera besök per dag per dator. Visst kan man tjäna på annat som sälja godis, dricka, snacks och Billys mikro-mat. Har man nära till skola kan kidsen spela till reducerat pris på vardagar/lågsäsong med CSN kort efter skolan eller vid andra ledigheter, för att fylla ut annars oanvända timmar på året. Visst kan andra företag ha sina afterwork och liknande hos er men då krävs det mer än Billys pizza och Gorbys piroger skall jag säga dig! Tänk öl och vin till restaurangmat som minimum... tja kanske inte just "minimum" men positivt om tillgång finns av detta för afterwork folk. Visst kan man vara kreativ och komma på andra inkomstmöjligheter och kostnadsbesparingar och riskhantering så som, men ej begränsat till, ex. reklam för gamingprodukter, sponsring av hårdvara, bidrag från staten och EU, leasing framför kontantinvestering. Visst kan kommunen bidra då ungdomar har ett ställe att vara på än att hänga i stan och orsaka en massa bus och elände....
You name it! The list is long. Det finns en uppsjö av idéer som ni kan fiska upp tillsammans med era befrämjare, nära och kära

Kort och gott, jag önskar er lycka till med entreprenörskapet! Hoppas mitt inlägg klargör lite för er trots inslinkande humor, om att hur tufft det kan bli och om hur (hatar att säga det) "verkligheten" ser ut... MEN framför allt att ni kan forma den till er fördel OM ni lägger mycket tid & energi så att företaget kan stå stadigt på er omtanke och driv.

En varning, siffror ljuger inte men om ni ljuger om siffror kommer det att bita er hårt i röven! Med andra ord överskatta & försköna ej siffrorna helt enkelt.
Till sist som mitt första och enda tips bland detta hav av text (hittils har jag inte tipsat er om något, bara klargjort saker från mitt perspektiv ) ....skaffa er en mentor. Skaffa er en mentor som vet hur man lyckas och som har lyckats med eget i liknande bransch som ex. handel.

Oh! Såg att någon nämnde Steam cafe, vilket är populärt och jag tror priset ligger på runt 100kr per dator per månad för grymt många spel om jag inte har fel? (Dock ingår ej de coola nya spelen) Bra va?

Hej tack för ditt långa svar uppskattar det faktiskt Jo jag satt o räkna på 10datorer igårkväll och fick det ej att gå runt då jag räknade in att internet cafét med alla omkostnader skulle kosta 66.000kr i månaden att driva så ska detta överhuvudtaget ens bli något lär vi gå på med minst 15-20 datorer för att gå +

EDIT: Då räknade jag att vi skulle ha folk där halva tiden vi har öppet optimistiskt eller ej vet ja inte men sitter inte o räknar att vi ska ha fullt varje timme på varje dator iaf för det kmr inte hända lever inte i en fantasivärld.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

[..]
Nu vet jag inte vad din stad tar för hyra i ett centralt läge men räkna med att du bör få in 500 000kr-800 000kr per år, absoluta minimum för att täcka kostnader av två löner, lokal, el, vatten och internet. Notera att denna beräkning är exklusiv datorkostnader![..]

Tänk även på att det krävs mer än datorer i lokalen. Stolar, bord etc. Skulle även tro att välbesökta stolar är en förbrukningsvara som byts minst lika ofta som datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

De kan you skaffa steam café, lösser spelproblem ju https://cafe.steampowered.com/

Va konstigt, jag hittar faktiskt inte Battlefield 3 på listan
Eller Fifa12... ^^

Långt ifrån alla spel finns på steam.

Det lär ju knappast vara gratis att köpa 2500spel i klumpsumma från Steam heller (10 konton * 250 spel) Även om priserna är rabbaterade får du ju betala rejält. Dessutom är säkerligen minst hälften är ju spel som ingen kommer röra eller vilja spela.

Permalänk

Med tanke på att ni var tvungna att fråga om detta och sedan gå med på förslag om att ändra från 25 till 10 datorer, låter det som ni inte alls tänkt igenom detta. Har ni pluggat ekonomi? Känner ni någon som driver eget? Vad händer om ingen kommer till caféet på en vecka? Har ni försökt få sponsorer?

Steam är också en dålig idé. Någon idiot kommer att få konton bannade och dessutom är spelen dyrare än om ni köper skivor.

Permalänk

Det låter modigt. Och dumt.

En stad med knappt 22.000 invånare och ni vill starta ett internet-café. De överlever ju knappt i Lund (100.000~), två har redan gått i konkurs under åren och den enda som står kvar (Game Café? Kommer inte ihåg vad de heter) har det tydligen svårt. Svårt. I Malmö går det inte heller särskillt bra kan jag påpeka vid sidan om.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Va konstigt, jag hittar faktiskt inte Battlefield 3 på listan

För att det publiceras av EA, och således finns det bara på Origin. Precis som Crysis och Mass Effect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThirdSketch:

För att det publiceras av EA, och således finns det bara på Origin. Precis som Crysis och Mass Effect.

Tack för att du hjälpte till att argumentera för min poäng

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Tack för att du hjälpte till att argumentera för min poäng

Missade att du var ironisk, är sjukt seg på morgonen xD

Permalänk

Som många andra har sagt, gör en marknadsundersökning! Bege er ut till skolorna och fråga eleverna om det skulle finnas intresse! Be att få komma in under lektionstid om det går och presentera er och eran idé! Gör detta i alla skolor!

Nu kanske kanske detta låter lite stereotypiskt men jag tror ni kommer ha betydligt fler killar än tjejer som kommer att spela hos er. Visst dem kanske kommer in och fikar men det känns som att ni vill köra ett mer spelodlat café. Räknar vi hälften av dina 2250 ungdomar så är 1125 av dem killar. Endast en uppskattning! Jag tror knappast att 1/3 av dem kommer bege sig till cafét pga olika förutsättningar, fritidsintressen, pendlar osv osv.

Vi snackar alltså om 375 möjliga personer, det är ungefär lika många dagar som på ett år. Nu vet jag att din uppskattning var låg så låt och leka med tanken att det är 3 gånger så många dvs 1125st. Nu kommer långt ifrån alla att komma dit och jag har helt glömt bort min poäng...

Men som sagt bege er ut till skolorna! Ring runt till olika internetcafén i Sverige och förklara er idé! Fråga hur många kunder dem har, vad det kostar! Att fråga är trots allt gratis!

Lägg gärna upp en detaljerad kalkyl på hur ni har räknat!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Halloj!

Bra fråga va?

+1

Där har du det riktigt välformulerat.

Jag vill hur som helst önska dig & din polare all lycka till om ni väljer att satsa på detta. Att starta en verksamhet kräver otroligt mycket. Det jag dock vill säga att glöm inte att om ni startar företaget så fokusera er på att ha PERSONLIG SERVICE. Bygg en relation med era gäster och fokusera er på det som är viktigast.

Alltså inte på att spela spel och ha kul utan på att bygga upp en stabil och proffsig verksamhet.

Jag jobbar i hotell /restaurangbranchen och kan inte påpeka hur viktigt det är att ha en bra service samt jobba för bra resultat.

Mitt råd är att satsa på UIV. upplevelse i världsklass. Om du har en verksamhet som ligger mindre attraktivt än dina konkurrenter eller vill slå igenom så kan du bara göra det på ett sätt.

Att se till att dom gäster/kunder som besöker din verksamhet får det dom förväntar sig och att du överträffar deras förväntningar. Det handlar inte alltid om att ge dom något. Bemötande. kunskapen på personalen, lokalen. utbudet. räcker långt.

En annat råd jag vill ge är att knyt kontakt med andra företag.

Ex. kan vara att ha ett samarbete med en pizzeria för night gibb. med leverans till lokalen.

--

Hur som helst. Jag kan ärligt säga att jag kan inte mycket om internet cafe branchen och vad det finns för pengar i den.

Jag var med och startade ett hotell & resturang för ett år sedan i december.. och genom dom enkla medlen jag har tipsat om + pengar + oändligt mycket jobb + en ärlig kalkyl så har jag tillsammans med mina sammarbetpartners fått en sunke t -6miljoner per år hotell bli årest hotell i vårt kära land i värdens största hotell kedja. Företaget går desutom i skaplig vinst för att vara ett år gammalt. Vilket man inte ska ta för givet dom första året.

Jag ser positivt på folk som vill framåt, men som personen jag har quotat: siffror ljuger inte men om ni ljuger om siffror kommer det att bita er hårt i röven

glöm aldrig det.

Går inte budgeten ihop så ta nästa tåg.. det kommer fler.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Varit på arbetsförmedlingen på starta eget info , tagit med mig affärsplan papper m.m hem som jag ska fylla i och undersöka detta ordentligt nu

Visa signatur

Permalänk

På dom här priserna avgår ju 25% i moms eftersom det enbart är privatpersoner som är kunder. 72000kr kvar. Driver ni som enskild firma får man räkna med att betala 50-60% i skatt/egenavgifter på vinsten. Nu är ju inte 72000kr vinst men ni får en hint om att det måste ramla in mycket stålar för att driva ett företag framgångsrikt.

Skrivet av mOOpiTh:

Jag satt o räkna på det lite igårkväll och jag räkna lågt jag räknade med att vi skulle ha folk där halva tiden vi har öppet det är väll ungefär vad man kan räkna med om de inte blir väldigt populärt ska visa lite hur ja räknade igår lite snabbt..

25 datorer.
20kr á timme
90kr för att "gibba" en hel natt.

Vi räknar med att ha öppet cirka 12timmar varje dag vi säger att halva tiden så är datorerna upptagna alltså 6 timmar.
20kr x 6 = vad 1 dator drar in på en dag = 120kr
Då räknar vi 120kr på 25datorer = 120kr x 25 = 3000kr varje dag då har vi räkna att halva tiden vi har öppet så har vi folk som spelar där.
3000 per dag och en månad är i snitt 30dagar så 3000 x 30 = 90.000kr

Då har vi inte räknat helger då det förmodligen kommer vara som flest o spela vi säger att hälften av alla helger har vi folk som nattgibbar där så 90kr x 25(4 är antalet helgdagar då fredag - söndag 2 helger.) det blir 9000kr i månaden då har vi tjänat totalt 99.000kr på att folk varit där halva tiden vi har öppet. Sen får man ju räkna in att man kommer sälja saker där t.ex godis , läsk o sånt , headsets? amen ni förstår jag vet inte vad man kan tjäna på det men vi säger 6000kr då så har vi tjäna 105.000kr totalt på en månad och vi säger t.ex att lokal , bredband , el etc etc alla kostnader för att driva cafét kostar 50.000kr för att överdriva lite då har vi 65.000kr kvar då kan vi ju ta ut en skälig lön och fortfarande ha pengar över.

Sen finns ju alltid chansen att cafét går sämre eller bättre men detta är väll ungefär vad man kan räkna med. Rätta mig gärna om jag har fel

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

Karlskronas ända(tror jag) datorcafé konkade i somras. Och de hade ändå inbyggt pizzeria och en stor biljardhall.

Permalänk

Om ni fortfarande går i tankarna på starta nått eget vilket jag hoppas ni gör så kan jag rekkomendera hemsidan www.verksamt.se
"På den här företagarsajten samlar myndigheterna Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket information, verktyg och e-tjänster som du har nytta av."