Halloj!
Visst kan ni testa med 10 datorer, om ni vill testa marknaden alltså. Observera 10 datorer kommer INTE att få er att gå runt ekonomiskt tyvärr.
Däremot vad 10 datorer kan ge er är garanterat förlust, men inte enbart förlust. Finns Två saker finns utöver förlusten vilket är 1, att just denna förlust är något mindre än den förlust med typ 30-50 datorer vid ev. konkurs. Sak 2 är att ni får en möjlighet helt enkelt för att testa vattnet om de är behagligt eller ej, innan man ger sig fullt ut till havs m.a.o.. Alltså lägre risk i startskedet och därefter se efter och besluta om ni vill skala upp och utöka verksamheten mot vinst.
Men skulle rekommendera noggrann marknadsundersökning istället och om det resulterar bra så är det bara att hoppa i med huvudet före
Räkna minst på 250 000 kr per år i lönekostnad för en heltidsanställd, eller 500 000 för två personer om du skall gå in med partner. Tänk inkl. arbetsgivaravgifter, försäkringar, semesterlön och sånt. Räknat med lön på vardera ca 15 000 brutto, grovt beräknat, alltså minsta tänkbara för ett stadigt liv om ens det! :). Visst om man är ung kan det finnas möjlighet till lägre skatter och lite startbidrag..... samt veckopeng och gratis boende hos föräldrarna :). Varning för de stora kruxet men startbidrag som kan lura dina beräkningar, vilket är just att du inte kan räkna med det i längden, därav "start"bidrag... tyvärr
Nu vet jag inte vad din stad tar för hyra i ett centralt läge men räkna med att du bör få in 500 000kr-800 000kr per år, absoluta minimum för att täcka kostnader av två löner, lokal, el, vatten och internet. Notera att denna beräkning är exklusiv datorkostnader!
Vad var de ni sa tidigare i tråden? 10 Datorer? Hmmm... Hur mycket skall era 10 datorer debitera kunderna för att just ni skall gå runt, alltså få in en halv mille?
Bra fråga va?
Tänk såhär istället, du har en minimum intäkt på säg något mellan 500 000 och 800 000, två pers + lokal & interweb men exkl. dator.... mmmm säg 600 000kr! På dessa 600 000kr lägger vi till datorkostnaderna för 10 datorer (10st "inkomstkällor" är nyckeltermen) för 100 000kr grovt räknat. Alltså 100 000kr för 10 datorer som agerar för er som en huvudsaklig inkomst. Detta resulterar kostnad år 1 till 700 000kr med 10 datorer, 10 inkomstkällor med andra ord.
Om du fattar snabbt så ser du att om du vill du dubblera dina inkomstkällor till 20 datorer behöver du inte punga ut ytterligare 700 000, utan bara 100 000kr tilll räcker, då till 800 000kr för 20 inkomstkällor/datorer.
Givetvis förenklat och grovt räknat för till syfte av illustrering, de e vad detta är vilket du skall ha i åtanke.
För mig i Göteborg räknade jag med 30 datorer, dvs varje dator skall håva in 16 500 kr per år (Motsvarar 16 å ett halvt lax i Stockholm). Räknar vi enbart "nightgib-besök" på 100kr, skall varje dator ha minst ca 170 personbesök per år för att gå runt. Yes you heard me, varje dator 170 besök. För att få perspektiv på 170 besök kan man friska till minnet om att vi enbart har 365 dagar tillhanda för oss under året.
Visst kan det finnas möjlighet till två eller flera besök per dag per dator. Visst kan man tjäna på annat som sälja godis, dricka, snacks och Billys mikro-mat. Har man nära till skola kan kidsen spela till reducerat pris på vardagar/lågsäsong med CSN kort efter skolan eller vid andra ledigheter, för att fylla ut annars oanvända timmar på året. Visst kan andra företag ha sina afterwork och liknande hos er men då krävs det mer än Billys pizza och Gorbys piroger skall jag säga dig! Tänk öl och vin till restaurangmat som minimum... tja kanske inte just "minimum" men positivt om tillgång finns av detta för afterwork folk. Visst kan man vara kreativ och komma på andra inkomstmöjligheter och kostnadsbesparingar och riskhantering så som, men ej begränsat till, ex. reklam för gamingprodukter, sponsring av hårdvara, bidrag från staten och EU, leasing framför kontantinvestering. Visst kan kommunen bidra då ungdomar har ett ställe att vara på än att hänga i stan och orsaka en massa bus och elände....
You name it! The list is long. Det finns en uppsjö av idéer som ni kan fiska upp tillsammans med era befrämjare, nära och kära
Kort och gott, jag önskar er lycka till med entreprenörskapet! Hoppas mitt inlägg klargör lite för er trots inslinkande humor, om att hur tufft det kan bli och om hur (hatar att säga det) "verkligheten" ser ut... MEN framför allt att ni kan forma den till er fördel OM ni lägger mycket tid & energi så att företaget kan stå stadigt på er omtanke och driv.
En varning, siffror ljuger inte men om ni ljuger om siffror kommer det att bita er hårt i röven! Med andra ord överskatta & försköna ej siffrorna helt enkelt.
Till sist som mitt första och enda tips bland detta hav av text (hittils har jag inte tipsat er om något, bara klargjort saker från mitt perspektiv ) ....skaffa er en mentor. Skaffa er en mentor som vet hur man lyckas och som har lyckats med eget i liknande bransch som ex. handel.
Oh! Såg att någon nämnde Steam cafe, vilket är populärt och jag tror priset ligger på runt 100kr per dator per månad för grymt många spel om jag inte har fel? (Dock ingår ej de coola nya spelen) Bra va?