Permalänk

Fråga kring RAID0

Tjo, sitter här med 2 st Intel 320 SSD på 80 GB Var som sitter i vars en dator.
Funderar på om man skulle pilla ut den ena för att stoppa in i den andra.

Frågan gäller då RAID0, vet att det finns två sätt att göra det. I windows och i BIOS. Jag vill gärna göra det i BIOS men då jag ofta flashar om UEFI eller nollar CMOS då jag överklockar så är jag nyfiken på om inställningarna behålls eller om jag får dataförlust pga det.

Vill slippa göra det i Windows men får göra det om jag inte har ngt val.

Tack på förhand!

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk

Varför vill du köra raid med ssd diskar, vad jag vet så funkar inte trim då, och allt bli slöare efter ett tag i alla fall, jag kanske har fel...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ingen praktisk vinst med raid0 ade ssd er i en normal dator, låt bli.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipper9117:

Frågan gäller då RAID0, vet att det finns två sätt att göra det. I windows och i BIOS. Jag vill gärna göra det i BIOS men då jag ofta flashar om UEFI eller nollar CMOS då jag överklockar så är jag nyfiken på om inställningarna behålls eller om jag får dataförlust pga det.

Eftersom du redan fått svar som jag helt håller med om angående att köra raid eller ej så ska jag inte gå in på det.
Men kan svara på detta iaf
På mitt moderkort när jag körde en UEFI uppdatering så förstördes min 8TB Raid0 som inte gick att återskapa, så visst finns det en risk med det om man inte har en dedikerad raid kontroller.
Dock så måste du ju göra det i din Raid BIOS om du vill kunna köra Windows på din SSD raid då du inte kan bygga en Raid0 i efterhand när du redan installerat Windows.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd lite för att inte skapa en väldigt snarlik.

Farsans Intel 40Gb SSD börjar bli full och jag funderar då på att stoppa i en likadan som jag har liggande och köra RAID 0 för att "dubbla" storleken.

Är det dumt?
Det går alltså inte att göra utan att behöva installera om datorn?
Skulle visserligen kunna kopiera hans nuvarande disk och installera RAID0 och sedan kopiera tillbaks systemet. Men det skulle ju vara grymt smidigt om det gick att göra på annat sätt.

Mobot han har är ett Gigabyte GA-870A-UD3 om det nu spelar roll.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite