Hjälp! Nya minnen (DDR2) i gammal dator.

Permalänk
Medlem

Hjälp! Nya minnen (DDR2) i gammal dator.

Köpte precis Corsair 4GB (2x2048MB) XMS2 minnen till gamle datorskrället. Har tidigare haft 2x OCZ Gold 2 GB PC2-6400 DDR2 RAM (OCZ2G8004GK).

Moderkortet är ett Gigabyte GA-EP35-DS3

Nu till problemet; när jag startar datorn med alla minnen insatta, hänger sig datorn runt tiden då du ser skrivbordet. Nu har jag tagit ut de nya minnena och datorn fungerar åter igen. Längre än såhär har jag inte kommit och vet inte riktigt vilka uppgifter jag ska ange mer. Men om du tror du kan hjälpa mig så fråga så ska jag försöka svara. Jag är nästan 100% på att moderkortet ska klara 8 gb och att alla minnen ligger på 800mhz.

Jag är total nybörjare på det här så såga inte sönder mig totalt nu.

Tack på förhand

Edit: Operativsystemet är Windows 7 64-bit

Edit: Provat minnena separat och alla funkar som dem ska.

Edit: Ser nu att dem nya minnena står det 5-5-5-18 1.80v och mina gamla står det CL 5-5-5-15 1.8v. Är det här felet ligger och isf kan jag klocka ner/upp något av minnena?

Tack på förhand till alla svar!

Permalänk
Medlem

Har du provat starta om datorn en gång till?

Visa signatur

"Jag kan inte stänga fönstret, det är ett fönster i vägen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ndeN:

Har du provat starta om datorn en gång till?

Jag har startat om ett antal gånger utan bättre resultat. Har nu också konstaterat att alla minnen fungerar korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarn2:

Köpte precis Corsair 4GB (2x2048MB) XMS2 minnen till gamle datorskrället. Har tidigare haft 2x OCZ Gold 2 GB PC2-6400 DDR2 RAM (OCZ2G8004GK).

Moderkortet är ett Gigabyte GA-EP35-DS3

Nu till problemet; när jag startar datorn med alla minnen insatta, hänger sig datorn runt tiden då du ser skrivbordet. Nu har jag tagit ut de nya minnena och datorn fungerar åter igen. Längre än såhär har jag inte kommit och vet inte riktigt vilka uppgifter jag ska ange mer. Men om du tror du kan hjälpa mig så fråga så ska jag försöka svara. Jag är nästan 100% på att moderkortet ska klara 8 gb och att alla minnen ligger på 800mhz.

Jag är total nybörjare på det här så såga inte sönder mig totalt nu.

Tack på förhand

Edit: Operativsystemet är Windows 7 64-bit

Kan du höja spänningen på minnena i bios? De kan få spänningsfall när de blir fler (pga moderkortet), framförallt på äldre moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarn2:

Jag har startat om ett antal gånger utan bättre resultat. Har nu också konstaterat att alla minnen fungerar korrekt.

hur vet du att minnerna fungerar?

Permalänk
Medlem

sitter på samma vent som han o han testade att ta ur dom gammal o bara köra med dom nya o dom funka ju utan att hans dator skulle gå banans

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Kan du höja spänningen på minnena i bios? De kan få spänningsfall när de blir fler (pga moderkortet), framförallt på äldre moderkort.

Kikade lite i bios. Hittade något som heter DDR2 Power Voltage eller dylikt. Där kan jag höja +0.1v +0.2v etc. Äre det du menar? Isf, vad ska man prova med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poss3:

hur vet du att minnerna fungerar?

Har provat varje minne enskilt och alla funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarn2:

Kikade lite i bios. Hittade något som heter DDR2 Power Voltage eller dylikt. Där kan jag höja +0.1v +0.2v etc. Äre det du menar? Isf, vad ska man prova med?

lägg till 0.1V och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

lägg till 0.1V och testa.

Jag provade +0.2v och +0.4v tidigare. Inget nytt resultat. Kan +0.1v ge annat resultat?

Permalänk
Medlem

kolla om du kan uppdatera bios.. min dator krashade och hängde sig i starten hela tiden, när jag uppgradera från 4 till 12gb kan vara något liknande problem du har

Visa signatur

Dell Vostro 1700

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjompex:

kolla om du kan uppdatera bios.. min dator krashade och hängde sig i starten hela tiden, när jag uppgradera från 4 till 12gb kan vara något liknande problem du har

Provade men utan reslutat. Tack för svar! Ser nu att dem nya minnena står det 5-5-5-18 1.80v och mina gamla står det CL 5-5-5-15 1.8v. Är det här felet ligger och isf kan jag klocka ner/upp något av minnena? Tack

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör höja nordbryggans spänning en aning för att få ett stabilt system, för det är så att när du fyller upp alla minnesplatser räcker det helt enkelt inte till. Detta kan ligga i närheten av där du ändrar minnesspänningen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av hammarn2:

Provade men utan reslutat. Tack för svar! Ser nu att dem nya minnena står det 5-5-5-18 1.80v och mina gamla står det CL 5-5-5-15 1.8v. Är det här felet ligger och isf kan jag klocka ner/upp något av minnena? Tack

De bör automatiskt ställa in sig på de högsta latensvärdena. Du kan ju kontrollera vad minnet är ställt på för latenser i BIOS.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du bör höja nordbryggans spänning en aning för att få ett stabilt system, för det är så att när du fyller upp alla minnesplatser räcker det helt enkelt inte till. Detta kan ligga i närheten av där du ändrar minnesspänningen.

Tjenare Jalle, tack för svaret! Jag provade höja MCH'n men utan bättre resultat. Provade allt från +0.1v till +0.3v, datorn fryser fortfarande precis när skrivbordet ska laddas upp. Kan det vara så enkelt att dem olika minnena inte vill arbeta med varann och inget går att göra åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

De bör automatiskt ställa in sig på de högsta latensvärdena. Du kan ju kontrollera vad minnet är ställt på för latenser i BIOS.

Tjenare WrongTarget! Jo jag kikade lite på det här. Provade båda minnena med respektive manuella inställningar men varken eller ville funka. Jag såg också att de iställningar som körs på auto inställning är annorlunda än vad som står i "manualen". Något i stil med 4-5-3-13 eller dylikt vilket är skumt antar jag eftersom det står på minnena 5-5-5-15.

Tack för svaret!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att köra enbart det nya minnet? Kanske med en sticka i taget? Innan du/man sätter i nytt minne bör du/man alltid reseta/nollställa bios.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kontrollera som sagt önskad spänning etc. Kör med endast de nya minnena och kolla dem med memtest. Om de är ok så kontrollera sedan om ditt moderkort vill minnemoduler installerade på något speciellt sätt.

En del moderkort vill tex ha slot A och C i samma typ samt B och D i samma. Men detta skiljer ofta mellan oilka moderkort. Så kontrollera valida minneskonfigurationer för ditt moderkort.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du testat att köra enbart det nya minnet? Kanske med en sticka i taget? Innan du/man sätter i nytt minne bör du/man alltid reseta/nollställa bios.

Jag provade båda nya samtidigt vill jag minnas. Kan prova med en sticka i taget och se vad som händer! Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Kontrollera som sagt önskad spänning etc. Kör med endast de nya minnena och kolla dem med memtest. Om de är ok så kontrollera sedan om ditt moderkort vill minnemoduler installerade på något speciellt sätt.

En del moderkort vill tex ha slot A och C i samma typ samt B och D i samma. Men detta skiljer ofta mellan oilka moderkort. Så kontrollera valida minneskonfigurationer för ditt moderkort.

Tjenare Inquam! Du kan nog vara inne på något! Innan jag satte i de nya minnena så ändra jag om och satte de två gamla bredvid varann (vet inte varför). Vill minnas och minnena satt i just A och C innan jag var där och blanda om. Hade inte en aning om att det spelar någon större roll. Jag provar på direkten! Duger CPU-Z att kolla igenom minnena? Tack för svar!!

edit: Hur kan jag se om moderkortet vill ha minnesmodulerna installerade på något speciellt sätt?

Permalänk
Medlem

Såg att frekvensen på minnena låg på 533mhz. Ökade till 800 och nu funkar allt klockrent. Har stresstestat minnen och processor. Bara bra resultat. Vill tacka Sweclockers och alla finurliga svar från goa männsikor. Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hammarn2:

Har provat varje minne enskilt och alla funkar.

jo men har du provat endast dom nya minnerna i 1,3 kan vara så illa att dessa minnen tillsammans med dina gammla inte tycker om varann

Memtest för dos och botup skulle vara passande i ditt fall

Permalänk
Medlem

Testa att manuellt höja timings, så att du kör 5-5-5-20 (eller ännu högre till att börja med för att se ifall det funkar bra)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av temporyman:

jo men har du provat endast dom nya minnerna i 1,3 kan vara så illa att dessa minnen tillsammans med dina gammla inte tycker om varann

Memtest för dos och botup skulle vara passande i ditt fall

Skrivet av Megamannens:

Testa att manuellt höja timings, så att du kör 5-5-5-20 (eller ännu högre till att börja med för att se ifall det funkar bra)

Läst TS sista inlägg?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Läst TS sista inlägg?

spelar det roll eller skit samma om han löste problemet men det är det jag skrev som man ska kolla först o främst hade jag varit tidigare o svara så hade TS kanske löst det tidigare.

TS bra att det löste sig