Hur prata till sig bättre ränta?

Permalänk
Medlem

Hur prata till sig bättre ränta?

Satt och klurade lite ang detta, då en kollega känner en personligen på sin bank och han får ner räntan oavsett.
Men vi "dödliga" då?

Skulle vilja få ner ränta på topplånet, hur lägger man fram det så man får igenom det?
Kvittar om det är lite, men det är alltid något.

Just nu fick vi räntesats på 6,05% på topplånet.

Obs! Vi har ej tecknat något avtal eller dyligt en, utan det är uppgifter jag fått av min bankperson när vi frågade.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Vill börja med att säga att jag är allt annat än en expert i ämnet.

Det enklaste är väl att helt enkelt jämföra med andra banker, och se vilken ränta du skulle få där. Gärna även mindre banker, inte bara Nordea, SEB och Swedbank. Fråga sedan din bankman vad det är du får hos dom som motiverar den högre räntan jämfört med den lägre du får hos en annan bank (du jämför självklart med den bank som erbjudit dig bäst ränta).

Har du fler lån/andra affärer med banken så försöker du förstås bolla in dessa och förklara att banken skulle tjäna pengar på att ha kvar dig som kund, för om du inte får ner räntan och tar lånet i en annan bank flyttar du självklart de andra lånen till den banken också (i den mån det är möjligt).

Om du känner till vad andra personer har för ränta i samma bank kan du ju fråga vad det är som motiverar att du skulle betala mer i ränta än dem.

... etc.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat på det där.
Ska eventuellt så småningom köpa bostadsrätt när den nuvarande finanskrisen slagit igenom på alla fronter och också fått bostadspriserna att sjunka markant.

Jag tycker att systemet för lån till privatpersoner borde se liknande ut som systemet för att låna ut till länder.
När det gäller länder får ju länderna olika ratings från kreditvärderingsbolagen och räntan länderna sedan kan låna till är starkt beroende av detta.
Någon som lånar det mesta av beloppet till lägenheten och samtidigt har låg lön och knappt några eller inga besparingar borde få maximal ränta. Banken borde ta betalt för risken.
En som däremot betalar i stort sett allt av lägenheten själv, har bra lön, stora besparingar och tryggt jobb borde få avsevärt lägre ränta.
Systemet här att inte ta betalt för risk från bankens sida premierar givetvis ett mer riskfyllt system och en mer känslig samhällsekonomi.
Det är lite som om Grekland skulle kunna fortsätta att låna mer och mer pengar till de räntor svenska statspapper har. Det skulle vara trevligt för dem för stunden, men skapa ett ännu värre problem i framtiden. Fler länder och banker skulle drabbas av deras oundvikliga statsbankrutt.

Hursomhelst så borde bolåneräntan vara väldigt mycket mer beroende av vem som lånar, inte bara någon mindre del av en procent hit och dit baserat på prutande, mygel och vänskapskorruption...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det finns väl en hel del förberedelser man själv kan göra innan man går till banken:

*Kolla STIBOR 3M på riksbankens hemsida. Det är den ränta bankerna har ner de lånar mellan varandra.
*Kolla Bostadsobligation för 2Y (2 år) och 5Y. Dessa ger banker ut för att finansiera sina egna lån till fastigheter.

Sedan gäller det att begripa hur bankerna måste finansiera sina lån. Bankerna behöver idag ha 4% kapitalteckning (8% BR), denna siffra kommer höjas till 10% från nästa år. Av de procenten behöver 70% vara pengar, och resten kan vara tex fonder, aktier och allt underligt som idag finns. En miljon kräver med lite räkning alltså 2800 kr cash i:> (Om ni nu undrar varför banker vill att vi ska spara pengar på kontot så slipper ni fundera vidare).

För att göra några ungefärliga beräkningar på vad banken själv verkligen betalar så hittar man att STIBOR idag ligger runt 2.6% och 2-åriga bostadsobligationer runt 2%. Bankens verkliga kostnader ligger därför strax över 2% (ut utannonserade räntorna ligger väl idag runt 4.5%). Tyvärr har vi i Sverige inte obligationer som följer din egen bostad utan du hamnar i någon jättehög så verkliga kostnaden för banken är samtidigt högre än "dagsnoteringen".

Som tidigare sagts, så kolla sedan runt på så många ställen som möjligt. Bankerna vill att du ska använda alla deras skitfonder, börja fondspara inför pensionen (50-70% av allt insatt kapital kommer gå till banken i avgifter under alla de åren om man är "ung"). Har du fondförsäkring eller liknande genom jobbet är de intresserade av det också. En del som Swedbank vill sälja på dig en massa dyra hem- och bilförsäkringar. Säg att du gärna börjar spara i dessa former, och spara en hundralapp här och där i en månad, och sedan avsluta om du inte vill spara i den formen.

Sedan spelar ju givetvis inkomst, hur mycket "tillgångar" man har samt pris på lägenhet kontra "marknadpris" in på vad banken verkligen ger dig. De flesta mäklarfirmor samarbetar med någon av storbankerna och du kan då få en extra förmånligt lån.

Tillsist så skulle jag rekommendera rörligt lån om man klarar av de högra svängningarna, då du enkelt kan byta bank ifall du blir missnöjd med din nuvarande, Många banker vill idag att man tecknar en blandning av långa och korta för att bli mer "försäkrad" mot sväningar, men då låser du dig samtidigt till en och samma bank och får leva efter deras villkor oavsett förändringar i ekonomin. Samtidigt är det värt att tänka på att just nu är de bunda lånen billigare än 3-månaders, men de flesta banker räknar med att riksbanks-räntan kommer sjunka åtminstone 0.75% under året, och då borde 3-månaders bli billigast igen. Jag säger borde, då bankerna efter senaste sänkningen (0.25%) höjde sina räntor med runt 0.5%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Satt och klurade lite ang detta, då en kollega känner en personligen på sin bank och han får ner räntan oavsett.
Men vi "dödliga" då?

Skulle vilja få ner ränta på topplånet, hur lägger man fram det så man får igenom det?
Kvittar om det är lite, men det är alltid något.

Just nu fick vi räntesats på 6,05% på topplånet.

Obs! Vi har ej tecknat något avtal eller dyligt en, utan det är uppgifter jag fått av min bankperson när vi frågade.

Ja, låter inte det bra? Jag hade fan 15% på mitt topplån.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

T.ex både jag och frugan har haft swedbank sen man föddes då det hete föreningssparbanken.
Och det enda lånen vi har är bilen och lägenheten, dock löses lägenheten bort när vi säljer den.

Vi behöver t.ex inte låna till handpenning för nya bostaden då vi går in med egna pengar på 57,000.
Och tillgångar så har vi runt 130k ihop så att man är högrisk skulle jag inte anse att vi är.

Drog ett mail till min bankkontakt och förklarade lite, då vi aldrig haft problem med att betala lånen osv.
Samt vi skulle kunna ta mindre lån, men vi tänker mer om något skulle ske så har man backup att betala lånen ett tag framöver.
Och att vi extra sparar pengar för att kunna extra amortera varje kvartal.

Visserligen handlar inte toplånet högt trots höga räntan, men känns trist att dom verkar tycka vi är högrisk tanke på %.
Toplånet blev bara 38k så det kommer att betalas av snabbt ändå.

men man vill ju ändå kunna utnyttja banken lite trots man varit kund hos dom i 28år

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Ja, låter inte det bra? Jag hade fan 15% på mitt topplån.

Mjo, men när man hör kollegan går in och bubblar lite så får han lägre trots betydlig högre lån och en familj på 4 och en fruga som knappt tjänar något.
Medans både jag och frugan har inkomst på normala summor.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Mjo, men när man hör kollegan går in och bubblar lite så får han lägre trots betydlig högre lån

Höga lån = stor inkomst till banken. Har du små summor du lånar så får du sämre villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Höga lån = stor inkomst till banken. Har du små summor du lånar så får du sämre villkor.

Då borde dom ju fläska på hos dom med högre lån då dom sällan amorterar bottenlån + högre risk att inte kunna betala tillbaka stora lån.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Varför vill ni låna hos Swedbank där ni får betala 6.05% ränta på en "topplån" när ni kan låna från SBAB och får en ränta så lågt som 3,89% på hela beloppet utan någon "topplån"?

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0rditz:

Varför vill ni låna hos Swedbank där ni får betala 6.05% ränta på en "topplån" när ni kan låna från SBAB och får en ränta så lågt som 3,89% på hela beloppet utan någon "topplån"?

Tyvärr tillför inte detta Något till min fundering

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Tyvärr tillför inte detta Något till min fundering

Om din fundering var hur du kunde prata dig till en bättre ränta tillför den rätt mycket. Genom att kolla på andra banker visar du att du är inte rädd att göra dina affärer hos någon annan. De vinner mer på att behålla dig som kund i längden än att förlora dig till en annan bank.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0rditz:

Om din fundering var hur du kunde prata dig till en bättre ränta tillför den rätt mycket. Genom att kolla på andra banker visar du att du är inte rädd att göra dina affärer hos någon annan. De vinner mer på att behålla dig som kund i längden än att förlora dig till en annan bank.

Tolkar mer ditt inlägg om "varför vi måste låna hos swedbank"

Och inte att nämna konkuranternas banker,vilket i sin jag redan har på agenden.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om mitt första inlägg var inte så tydligt. Jag tycker bara att det är oskäligt att betala en hel procents högre ränta på topplånet när det finns många andra banker som inte kräver det. (Nordea, Skandiabanken, SBAB, Ikanobanken, och ICA Banken till exempel)

Ibymafayhas och Gorian har redan sagt det mesta. Kan de inte motivera de högre räntorna (tvivlar starkt att de kan göra det) så är det bara att ta bolånet från en annan bank.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

Fick faktiskt svar från min bankperson igår.
Hon blev öppen för en diskuttion nu då jag drog fram att vi varken är högrisk,eller dyligt.
Sen att vinalltidnhaft samma bank,samma person blablabla.

Tummen upp.
Dock gör inte 1% så jäkla mycket när det är så små summor
Men det alltid kul att lyckas själv med något.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |