Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ssd bluescreen

Hej. Jag har som sagt en OCZ Agility 3 60 Gb, men då jag inte visste att de var kända för bluescreen då jag fick en bluescreen idag..
Visst är det ssdn som är boven? Tror ni kanske jag kan höra med Inet om jag kanske kan få byta till en Intel ssd istället?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Hej. Jag har som sagt en OCZ Agility 3 60 Gb, men då jag inte visste att de var kända för bluescreen då jag fick en bluescreen idag..
Visst är det ssdn som är boven? Tror ni kanske jag kan höra med Inet om jag kanske kan få byta till en Intel ssd istället?

FILM

Blåskärmar säger inte så mycket.

Har du senaste firmware?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Avstängd
Skrivet av juniorjesper:

Hej. Jag har som sagt en OCZ Agility 3 60 Gb, men då jag inte visste att de var kända för bluescreen då jag fick en bluescreen idag..
Visst är det ssdn som är boven? Tror ni kanske jag kan höra med Inet om jag kanske kan få byta till en Intel ssd istället?

u1Dpda66OWY

jag har åxå en ocz agility, men när felet upstår helt random så vågar jag inte lämna in diskarna det kommer att ta dagar innan felet avspeglar sig när nu detta endast händer lite då o då för mig. oftast då datorn varit på och eventuella strömspar grejor går igång. trots jag plockat bort det så är det när datorn står orörd

Permalänk
Avstängd

Kan ju alltid testa med memtest 86+ för att utesluta ramminnen

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Hej. Jag har som sagt en OCZ Agility 3 60 Gb, men då jag inte visste att de var kända för bluescreen då jag fick en bluescreen idag..
Visst är det ssdn som är boven? Tror ni kanske jag kan höra med Inet om jag kanske kan få byta till en Intel ssd istället?

u1Dpda66OWY

Googla fel koden...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Okej, tack för snabba svar! Firmware är 2.15.
Inet har monterat datorn. Datorn har funkat bra (förutom att jag trodde att ssd var snabbare osv, på youtube har folk snabarre än vad jag har fast vi har samma OCZ Agility 3.. Fick en bluescreen förut men då trodde jag att det var den extra hårddisken jag kopplade in, då även något Intel hårddisks program varnade att den var i säkerhets zoonen.. men idag började jag få de och förra gången jag satt vid datorn.. men idag har den börjat lagga osv. Även sett en massa andra som skrivit på kommentarer på Inet att just den ssd jag har inte funkar nå bra...
~skrivet ifrån telefon... kan få exakta specs imorgon. Och första bluescreenen idag var när jag kollade på youtube och då blinkade skärmen och de stog nere vid klockan i en varningspratbubbla att grafikkortsdrivrutinerna hade slutat fungera men det hade fixats nånting, hann inte läsa förens datorn fick bluescreen som på filmen....
Tänkte de är väl garanti på grejerna när de monterat??

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Okej, tack för snabba svar! Firmware är 2.15.
Inet har monterat datorn. Datorn har funkat bra (förutom att jag trodde att ssd var snabbare osv, på youtube har folk snabarre än vad jag har fast vi har samma OCZ Agility 3.. Fick en bluescreen förut men då trodde jag att det var den extra hårddisken jag kopplade in, då även något Intel hårddisks program varnade att den var i säkerhets zoonen.. men idag började jag få de och förra gången jag satt vid datorn.. men idag har den börjat lagga osv. Även sett en massa andra som skrivit på kommentarer på Inet att just den ssd jag har inte funkar nå bra...
~skrivet ifrån telefon... kan få exakta specs imorgon. Och första bluescreenen idag var när jag kollade på youtube och då blinkade skärmen och de stog nere vid klockan i en varningspratbubbla att grafikkortsdrivrutinerna hade slutat fungera men det hade fixats nånting, hann inte läsa förens datorn fick bluescreen som på filmen....
Tänkte de är väl garanti på grejerna när de monterat??

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ditt ATI kort som BSOD'ar

http://www.techsupportforum.com/forums/f299/solved-bsod-with-...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Okej, tack för svaret! Tycker du jag ska pröva Installer om alla drivisar som här? https://www.flashback.org/p35229302
Inte speciellt nöjd hittils med en dator för 8.5k...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Okej, tack för svaret! Tycker du jag ska pröva Installer om alla drivisar som här? https://www.flashback.org/p35229302
Inte speciellt nöjd hittils med en dator för 8.5k...

Skickades från m.sweclockers.com

Prova det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

1 min in i filmen fick man det man behövde se

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk

Kan jag fixa på moderkortet så det inte tar sån j*vla tid att starta? Och sen är alla ssd hårddiskar så här sega eller är det något fel på min?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Det är något allvarligt fel, jag har en Intel 320 disk som enligt spec skall vara långsammare. Tar mig betydligt kortare tid kallstart än det tar för dig att ens komma till windows laddningen. Tror jag ligger på 24s in på skrivbordet kallt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Det är något allvarligt fel, jag har en Intel 320 disk som enligt spec skall vara långsammare. Tar mig betydligt kortare tid kallstart än det tar för dig att ens komma till windows laddningen. Tror jag ligger på 24s in på skrivbordet kallt.

Tips på vad jag kan göra? Köpt datorn i från Inet med montering.
Använd några gånger...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Tja, testa snacka med Inet och hör med dem. Om du nu har nysate Fw på din SSD. AHCI är ju aktivt annars hade du inte fått den där Skärmen mitt i som visade din SSD och DVD. Du kan ju även testa att byta Sata port kanske. Vet inte hur det är kopplat i din burk eller ens vilket moderkort du har.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Testa SSD tweaker launcher den ställer den in olika inställningar samt sätter på trim funktionen!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Min burk kallboot och med Intel 320 - 120gb ssd.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Kan jag fixa på moderkortet så det inte tar sån j*vla tid att starta? Och sen är alla ssd hårddiskar så här sega eller är det något fel på min?
lA5HD0x-1Rc

Bror på om du har BIOS eller UEFI, det senare går betyligt snabbare att starta.. det är inget fel..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Bror på om du har BIOS eller UEFI, det senare går betyligt snabbare att starta.. det är inget fel..

Kollade du ens på filmen?
Det är uppstarten av Windows som tar en jävla tid, inte BIOS/UEFI posten.
Posten är klar ca 10 sekunder in i videon och sen tar det ytterligare 1m2s innan han är vid skrivbordet vilket inte är helt ok med en SSD, det är närmare vad man kan förvänta sig från en HDD.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Fast bios påverkar ju bara i början. Jämnför när windows skall börja ladda. Det är då han kör fast.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Kollade du ens på filmen?
Det är uppstarten av Windows som tar en jävla tid, inte BIOS/UEFI posten.
Posten är klar ca 10 sekunder in i videon och sen tar det ytterligare 1m2s innan han är vid skrivbordet vilket inte är helt ok med en SSD, det är närmare vad man kan förvänta sig från en HDD.

aah, slutade när jag såg "Loading operating system" för jag höll nyss på med ett mobo som stog och tugagde där lika länge som denna, så jag antog att det var det han syftade på << fel av mig..

När du installerade windows, hade du din HDD inkopplad?
Är AHCI aktiverat?
Kör du sata 3 (6Gbit/s) ?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Jag har kollat förut och den är inkopplad i 6Gbit/s. Har även en Usb 2.0 extern hårddisk, kan det vara något med de att göra??

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Lånar din tråd lite då jag inte verkar få några svar i min... Har ett liknande problem, när datorn bootar upp och windowsloggan visas så fryser animationen i kanske 15-20 sek innan man kommer in i windows. Detta är grymt störande och tar ju bort lite med idén med att ha en ssd. Enda förändringen jag gjort med datorn är att köra windowsupdate nu för ett par dagar sen. SSDn är en Crucial M4 och jag kör windows 7 med datorn i sign. Detta problem för runt någon vecka sedan, innan det gick det snabbt. Har testat att avinstallera de senaste windows updates samt gjort en systemåterställning men problemet kvarstår.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Om det är just starten av windows som tar tid så är det antagligen någon drivrutin som inte laddas som den ska. Vill man veta vad det är som tar tid så gör man en boot trace:

http://forum.thewindowsclub.com/windows-tips-tutorials-articl...

eller:

http://www.msfn.org/board/topic/140247-trace-windows-7-bootsh...

Har inget med ssd:n i sig att göra, det är bara det att folk lägger märke till det med en ssd som man förväntar sig ska gå snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om det är just starten av windows som tar tid så är det antagligen någon drivrutin som inte laddas som den ska. Vill man veta vad det är som tar tid så gör man en boot trace:

http://forum.thewindowsclub.com/windows-tips-tutorials-articl...

eller:

http://www.msfn.org/board/topic/140247-trace-windows-7-bootsh...

Har inget med ssd:n i sig att göra, det är bara det att folk lägger märke till det med en ssd som man förväntar sig ska gå snabbt

Någonting som kallas "SMSSInit" Error-markeras när jag kollar under Event viewer som tar runt 20 sekunder extra på sig under booten från och med den 27 januari. Det bör alltså vara denne som är mitt problem. Har googlat som en dåre men kan inte hitta en lösning till detta. Har som sagt gjort systemåterställning och avinstallerat det som windows update har installerat.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Någonting som kallas "SMSSInit" Error-markeras när jag kollar under Event viewer som tar runt 20 sekunder extra på sig under booten från och med den 27 januari. Det bör alltså vara denne som är mitt problem. Har googlat som en dåre men kan inte hitta en lösning till detta. Har som sagt gjort systemåterställning och avinstallerat det som windows update har installerat.

Saxat från någon sida med lite info:

Citat:

What Happens in This Subphase
The SMSSInit subphase begins when the kernel passes control to the session manager process (Smss.exe). During this subphase, the system initializes the registry, loads and starts the devices and drivers that are not marked BOOT_START, and starts the subsystem processes. SMSSInit ends when control is passed to Winlogon.exe.

Visual Cues
There are no explicit visual cues for the start of SMSSInit, but the blank screen that appears between the splash screen and the logon screen is part of SMSSInit. It ends before the logon screen appears.

SMSSInit Performance Vulnerabilities
Video drivers are a common source of performance problems in the SMSSInit subphase. The video driver must be initialized first in the system session and then in the user session. Reduction of video driver initialization time leads to a direct wall-clock reduction in boot time.
Initialization in the user session is typically much faster than in the system session because Windows performs common initialization tasks during the system session

Andra förslag som gavs var att koppla ut andra enheter (hd, dvd mm) och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Saxat från någon sida med lite info:

Andra förslag som gavs var att koppla ut andra enheter (hd, dvd mm) och se om det hjälper.

Det verkar vara 3 stycken filer som segare ner uppstarten; sc.sys, mup.sys, och fltmgr.sys. Entlig denna tråden:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:eb6VAtHE...

verkar det vara nåt med drive mappings, vilket jag inte riktigt förstår vad som menas med. Den cached sidan verkar inte visas korrekt, detta är iaf vad som sägs i första inlägget där trådskaparen lyckats lösa problemet:

"SOLVED:
Ok, here's a head scratcher for you, cause I stil don't understand how this works and I've been working on computers for a long time.
Using the details posted here:
http://www.msfn.org/board/topic/140247-trace-windows-7-bootsh...
I was able to determine that AMD / ATI was NOT causing any offending logon delays. The culprit's? csc.sys, mup.sys, and fltmgr.sys. These files have to do with network storage, and I did have two broken drive mappings (they only work when VPN is logged in). Removed the two broken drives, and viola!"

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

När jag surfar speciellt händer det när jag kollar på Youtube.. Så fryser chrome och jag måste starta om det..
Sen nu efter jag installerade om grafikkortsdrivrutinerna så har det fungerat bra, jag har spelat en del Cod4 och Mw3 utan någora problem!
Men nu spelade jag lite Bad Company 2, och självklart så fryser hela spelet! Bara att stänga av datorn på knappen. Alltså börjar bli sur nu! Ska jag lämna tillbaka skiten eller??

Spelade på min externa Usb hårddisk. Har spelat Väldigt mycket spel osv med mina andra datorer utan några problem!

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Först bluescreen, sen funkar inte jävla tangentbordet (G15)
Sämsta datorn jag haft !

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Antingen är din SSD mupp mupp eller så har du mer problem. Har du kollat memtest86, så din dator inte lider av felaktiga minnesmoduler ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com