HTPC problem med det trådlösa!

Permalänk
Medlem

HTPC problem med det trådlösa!

Har byggt ihop en HTPC med Asus E35M1-I Deluxe som moderkort

Har nu testat den en del och jag är nöjd med allt förutom en sak!

Jag får extremt dålig hastighet när jag tankar. SItter med 100/100 lina
och kör nu trådlöst. Använder jag min laptop kommer jag upp i 4-6mbit/s
men med HTPCn kommer jag endast upp i 1.6-1.7 mbit/s. Oftast ännu lägre.

Vad kan detta bero på? Har inte hunnit testa trådat än.

Permalänk
Medlem

ASUS kör med atheros kort.
D.v.s inte direkt några superkort.
Du kan ju laborera lite med kanaler m.m i din router, men jag tvivlar på att det kommer göra nån större skillnad.
Kolla vad grannarna använder för kanaler och välj nån som är ledig.
Kollas enkelt med http://www.metageek.net/products/inssider/
Vilket även kan användas för att justera antennerna för bästa signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

ASUS kör med atheros kort.
D.v.s inte direkt några superkort.
Du kan ju laborera lite med kanaler m.m i din router, men jag tvivlar på att det kommer göra nån större skillnad.
Kolla vad grannarna använder för kanaler och välj nån som är ledig.
Kollas enkelt med http://www.metageek.net/products/inssider/
Vilket även kan användas för att justera antennerna för bästa signal.

Tack! Ska testa detta!

Tror inte heller det kommer bli någon jättestor skillnad men jag tycker det är
märkligt att det är så stor skillnad mellan två nätverkskort på samma ställe.
Kollade nyss bredbandskollen (vet att det inte är det bästa för kolla) men där får jag resultatet 14mbit ner och 13 upp.

Jävligt uselt! Tyvärr kan jag inte alltid köra med trådat då jag inte vill hålla på med dra nätverkskablar hit och dit eller ha en sladd liggande mitt
på golvet.

Hur gör man för att justera antennerna för bästa signal? (I inssider?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Tack! Ska testa detta!

Tror inte heller det kommer bli någon jättestor skillnad men jag tycker det är
märkligt att det är så stor skillnad mellan två nätverkskort på samma ställe.
Kollade nyss bredbandskollen (vet att det inte är det bästa för kolla) men där får jag resultatet 14mbit ner och 13 upp.

Jävligt uselt! Tyvärr kan jag inte alltid köra med trådat då jag inte vill hålla på med dra nätverkskablar hit och dit eller ha en sladd liggande mitt
på golvet.

Hur gör man för att justera antennerna för bästa signal? (I inssider?)

Har samma kort i kommer upp i 60-70mbit trådlöst med bredbandskollen, dock har jag min Reuter (Netgear wndr3700) i samma rum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Har samma kort i kommer upp i 60-70mbit trådlöst med bredbandskollen, dock har jag min Reuter (Netgear wndr3700) i samma rum.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget fel på kortet då alltså. Nu har jag routern ca 15m bort inga direkta väggar i vägen men kommer ändå bara upp i ~15mbit trådlöst.
Skumt!?

Permalänk
Medlem

hm kan det ha något med inställningarna i din router gällande 2.4ghz och 5ghz frekvens? testa dom olika om du ser någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itzu:

hm kan det ha något med inställningarna i din router gällande 2.4ghz och 5ghz frekvens? testa dom olika om du ser någon skillnad.

Ska testa detta!

Har testat lite nu ikväll. Med laptopen fick jag cirka dubbelt så hög nedladdning av filer i bredbandskollen, 31mbit mot 15. Ungefär samma i skicka filer.

Testade HTPCn med trådbundet för att kolla så inget var galet, men nä funkade galant. 95mbit ner och 85 upp på en 100/100 lina vilket får säga
är godkänt. Så det är den trådlösa biten som är kass, kan bero på att routern är en bit ifrån HTPCn. Men det konstiga är att laptopen och HTPCn
inte har samma värden trots att dem står på samma ställe. Kan det vara så stor skillnad på olika nätverkskort?

Har en dlink 655 för övrigt