Permalänk
Medlem

Dator för hela familjen

Jag tänkte be er proffs om hjälp att välja en dator som passar hela familjen.
Själv sysslade jag en del med datorer i mitten på 90-talet men har sen dess inte riktigt hängt med i utvecklingen.
Det är främst sonen, 15 år, som kommer att använda datorn, då främst till spel förmodar jag.

Det enda jag vet är att han vill ha en processor tillverkad av Intel kallad i7 2600K, och vad jag vet så är Intel ett bra märke.
De datorer jag köper brukar jag behålla i minst 6 år, så det får gärna vara av bra kvalité. Vad det gäller budget så kan den få kosta upp till 15000kr. Det viktigaste är att sonen blir nöjd och kan spela.
Skärm, högtalare och tangentbord har vi så det är själva datorn som jag behöver hjälp med.

Var det gäller återförsäljare ser jag helst att det är någon ni av erfarenhet vet är pålitlig. Om det är bättre att köpa delarna var för sig och sedan betala för att få dem på plats så gör jag gärna det.

Tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem

kolla runt på köpråd delen av forumet, finns massvis med liknande trådar. kan dock tipsa om ett Asus direct cu II 7970

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Ska du ha operativsystem (ca 1k) och montering (ca 1k)?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk

Lite mer ingående, vilka typer av program skall datorn i fråga köra? För just angående 15'åringens spelande så kan man lätt spara in ca 5000kr på lite lättare komponenter, men som ändå inte kommer sinka ner för resten av användandet (grafikkort, nätaggregat osv).

Sedan så tycker jag själv inte att ni behöver lägga 15000kr på en ny dator. En dator för 10000kr räcker nog mer än väl för era behov.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Lite mer ingående, vilka typer av program skall datorn i fråga köra? För just angående 15'åringens spelande så kan man lätt spara in ca 5000kr på lite lättare komponenter, men som ändå inte kommer sinka ner för resten av användandet (grafikkort, nätaggregat osv).

Sedan så tycker jag själv inte att ni behöver lägga 15000kr på en ny dator. En dator för 10000kr räcker nog mer än väl för era behov.

Precis, bättre att köpa en dator för ca: 10 000 nu och uppgradera/köpa ny när det behövs, du kommer att tjäna på det.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Det dyrare "gaming" alternativet
Som ni ser så är det dyrare alternativet utrustat med ungefär den dubbla grafik prestandan, den bättre processorn hjälper inte märkbart i spel, lade den där just för att den gick in i budgeten. Chassie, moderkort, nätaggregat osv är också uppiffat.
Det billigare paketet

EDIT: Glömde ram hos båda datorerna, men Dessa gör sig bra i båda datorerna.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Bra paket, det är dock värt att köpa en 120gb SSD, 80gB lär ta slut på en halv vecka.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av LTsm:

Bra paket, det är dock värt att köpa en 120gb SSD, 80gB lär ta slut på en halv vecka.

Sant, men en 120gb från intel är också en lax extra, som kanske inte behöver kastas på just det.

(Kör ju själv med 80gb!)

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Ska du ha operativsystem (ca 1k) och montering (ca 1k)?

Skrivet av Itchy Trojan:

Det dyrare "gaming" alternativet
Som ni ser så är det dyrare alternativet utrustat med ungefär den dubbla grafik prestandan, den bättre processorn hjälper inte märkbart i spel, lade den där just för att den gick in i budgeten. Chassie, moderkort, nätaggregat osv är också uppiffat.
Det billigare paketet

EDIT: Glömde ram hos båda datorerna, men Dessa gör sig bra i båda datorerna.

Tack för era synpunkter och tips.
Vissa av komponenterna tycks dock inte finnas i lager, hos webbutiken.

Jag använder idag Windows 7 och är nöjd med det, och detta bör ingå när jag köper.
Vad jag menar med budget är att pengar inte har så stor betydelse för mig, det kan få kosta en slant.
Men chassi (datorlåda) med Windows 7 bör ingå.

Hårddiskar och minnen är ganska enkla att expandera och byta själv, så dessa går ju att köpa nya när det behövs. Det viktigaste är grundkomponenterna, som moderkort, strömförsörjning och grafikkort mm, håller måttet.

Är det någonting mer jag bör veta/ tänka på vid köp?

Tacksam för fler tips där allt finns i lager.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1450777/familj

Dator som bör klara sig ett bra tag på alla fronter. Sen när spelen börjar bli tunga, om några år kanske, så är det bara att slänga in ytterligare ett HD7970 och en Ivy Bridge processor.

Jag är avundsjuk på din son :P.

Värt att tänka på:
Priset på 7970 är inte "stabiliserat" så det är nog ~1k överpris.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1450777/familj

Dator som bör klara sig ett bra tag på alla fronter. Sen när spelen börjar bli tunga, om några år kanske, så är det bara att slänga in ytterligare ett HD7970 och en Ivy Bridge processor.

Jag är avundsjuk på din son :P.

Värt att tänka på:
Priset på 7970 är inte "stabiliserat" så det är nog ~1k överpris.

Tyvärr finns inte det grafikkortet i lager.
Vilket bör jag då ta?

Permalänk
Medlem

Cpu är väldigt bra men redigerar han mycket eller enbart spel? Spelar han bara ni så är en 2500k lika bra då har du mer pengar till tex ssd vattenkylning

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av jonas70:

Tyvärr finns inte det grafikkortet i lager.
Vilket bör jag då ta?

Ta ett annat HD6970 som finns i lager, de flesta följer referensdesign och det enda som skiljer är klisterlappen på kylaren och vilka spel de skickar med.
Kortet är nysläppt och tillverkarna har inte haft tid att fixa egna kylare och PCB:er. Det finns ett fåtal som har lagt på sina egna kylare (XFX t.ex.), men de flesta kort är referensdesign och därmed mycket lika.

Pompa_kumla har en viss poäng i att i5 2500K i dagsläget ger i stort sett samma spelprestanda som i7 2600K (båda är mycket kraftfulla processorer och i de flesta fall är det grafikkortet som begränsar spelprestandan), men om man inte skall byta plattform på runt 6år, så är det lika bra att ta så kraftfull processor som möjligt (till rimligt pris), då den kommer kännas tillräcklig längre (i takt med att man byter upp sig till nyare kraftfullare grafikkort och spel, får processorn jobba allt hårdare).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1450777/familj

Dator som bör klara sig ett bra tag på alla fronter. Sen när spelen börjar bli tunga, om några år kanske, så är det bara att slänga in ytterligare ett HD7970 och en Ivy Bridge processor.

Jag är avundsjuk på din son :P.

Värt att tänka på:
Priset på 7970 är inte "stabiliserat" så det är nog ~1k överpris.

Skrivet av pompa_kumla:

Cpu är väldigt bra men redigerar han mycket eller enbart spel? Spelar han bara ni så är en 2500k lika bra då har du mer pengar till tex ssd vattenkylning

Okej, då få det bli den.
Jag ser att det medföljer en processorkylare. Är den tillräckligt bra?
Just nu har jag inget Wifi om jag ser rätt. Ska jag köpa en USBvariant eller inbyggd?

Permalänk
Medlem

Processorkylaren duger. Vet tyvärr inte hur det är med Wifi, du kan säkert rådfråga dem på Inet ;).

Ifall du vill ha en annan kylare så kan du kolla igenom detta - http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi...

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Nu är det klart.

Det blev denna http://www.inet.se/kundvagn/visa/1450777/familj
med ett HD 7950 sitället.

Jag hoppas att den ska vara bra och hålla ett par år framöver.

Tack för hjälpen