Permalänk
Medlem

Intel 520

Nu verkar ju Intels 520 serie äntligen ha släppts (var väl i november den skulle ha kommit?) http://www.inet.se/produkt/4304353/ssd-120gb-intel-520-oem

Men inga artiklar på Sweclockers, Anandtech etc? Har de inte släppt på NDA än eller? Hela releasen verkar ju lite märkligt, för SSDn verkar ju ha varit tillgänglig hos återförsäljare ett bra tag nu (nån på Anandtech forum som fått tag på ett exemplar för nån vecka sen och kört egna testar bland annat).

Känns ju som att detta borde vara en rätt stor nyhet? Verkar också vara SandForce som står för "controllern" (precis som rykten indikerat) och den verkar ju prestera som motsvarande modeller med samma "controller" från Corsair och OZC.

Priser verkar väl vara som förväntat ungefär, stora frågan är väl om Intel + SandForce = stabil och snabb SSD?

Permalänk
Medlem

Finns ju tester, men anand å gänget brukar ju inte testa om dom inte får ett helt gäng diskar gratis.
http://www.storagereview.com/intel_ssd_520_review
Eftersom dom även släpper en enterprise version av 520 så tror jag nog att Intel gjort sin hemläxa vad gäller stabilitet.
Tror heller inte att dom skulle använt sandforce om det var nåt grundläggande fel på den.

Permalänk
Medlem

Positiv du verkar till Anandtech Är nästan helt övertygad om att de kommer recensera denna SSD. Vore ju mycket märkligt annars...?

Tycker det varit väldigt tyst överlag, men nu kom det upp en recension på NordicHardware http://www.nordichardware.se/lagring/45139-intel-ssd-520-inte...

Permalänk
Entusiast

Att Intels 520 serie drivs utan Sandforce 2281 kontrollern är jag inte glad över. Deras egna kontrollers är ju det som gör att dom har blivit kända för en utav dem stabilaste SSD tillverkaren på marknaden, tror dock att det kommer ändras nu med 520 serien.
Nu är det dock så att jag inte har hört om så mycket skit angående Sandforce (2281) på ett tag, men att allla problemen skulle försvunnit är jag mycket skeptisk mot.
!!OBS!! Personliga åsikter & Erfarenheter, inget är rätt eller fel !!OBS!!

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jonssown:

Att Intels 520 serie drivs utan Sandforce 2281 kontrollern är jag inte glad över. Deras egna kontrollers är ju det som gör att dom har blivit kända för en utav dem stabilaste SSD tillverkaren på marknaden, tror dock att det kommer ändras nu med 520 serien.
Nu är det dock så att jag inte har hört om så mycket skit angående Sandforce (2281) på ett tag, men att allla problemen skulle försvunnit är jag mycket skeptisk mot.
!!OBS!! Personliga åsikter & Erfarenheter, inget är rätt eller fel !!OBS!!

Mvh,
Patrik

Som jag skrev i nyhetstråden om disken här på Sweclockers, ja nyheten har kommit nu

Anledningen till förseningen från Intel var att de skrev om firmwaren och gjorde allt det jobb som Sandforce själva vägrar göra. Förhoppningsvis betyder det att Intel har fått Sandforce stabilt på riktigt men det återstår att se.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24