MacBook Pro 2011 eller vänta?

Permalänk

MacBook Pro 2011 eller vänta?

Har en liten fråga som troligtvis ingen kan svara på, men kanske kan ge lite välbehövliga råd.

Jag vill just nu köpa en MacBook Pro 15", med lite ändrad spec. Högupplöst skärm, 8GB minne och 7200rpm disk.

Problemet är dock att det ryktas om en ny "modell" under 2012, inget vet dock när och vilka förändringar Apple kommer att göra.
Det tisslas och tasslas om en helt ny design, andra hävdar att designen kommer att bli den samma fast med Ivy Bridge och en ny högupplöst skärm.

Jag är absolut inte tvungen att ha en ny laptop just nu, men köptarmen har fått ett sug utan dess like!

Jag kommer att byta ut en iMac 27" (senaste modellen, 3.1Ghz) mot den här laptopen, och jag har en en köpare till den här burken här och nu.

Vad ska jag göra?
Jag är helt och håller nöjd med prestanda och liknande på den nuvarande MBP modellen, men tänk om den nya modellen som eventuellt kommer ganska snart är såpass mycket bättre att man sliter håret av sig för att man inte väntade?

Någon som har hört nått som ingen annan vet kanske om när den nya modellen kan tänkas dyka upp och hur den blir ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J_Alxanderson:

Har en liten fråga som troligtvis ingen kan svara på, men kanske kan ge lite välbehövliga råd.

Jag vill just nu köpa en MacBook Pro 15", med lite ändrad spec. Högupplöst skärm, 8GB minne och 7200rpm disk.

Problemet är dock att det ryktas om en ny "modell" under 2012, inget vet dock när och vilka förändringar Apple kommer att göra.
Det tisslas och tasslas om en helt ny design, andra hävdar att designen kommer att bli den samma fast med Ivy Bridge och en ny högupplöst skärm.

Jag är absolut inte tvungen att ha en ny laptop just nu, men köptarmen har fått ett sug utan dess like!

Jag kommer att byta ut en iMac 27" (senaste modellen, 3.1Ghz) mot den här laptopen, och jag har en en köpare till den här burken här och nu.

Vad ska jag göra?
Jag är helt och håller nöjd med prestanda och liknande på den nuvarande MBP modellen, men tänk om den nya modellen som eventuellt kommer ganska snart är såpass mycket bättre att man sliter håret av sig för att man inte väntade?

Någon som har hört nått som ingen annan vet kanske om när den nya modellen kan tänkas dyka upp och hur den blir ?

Jag är sådan att jag inte köper Apple produkter förrän de är helt nya så jag hade väntat. Dock får du säkerligen vänta tills sommaren på en sådan uppdatering.

Permalänk
Medlem

Det är alltid något nytt som ryktas osv, man köper när man behöver annars blir man bara galen. Fast om man har bestämt sig för att taktikköpa precis när nya modeller kommer så är det här en bra sida http://buyersguide.macrumors.com/

Permalänk
Medlem

Ska du byta från iMacen till en MBP skulle jag nog rekommendera dig att vänta till den nästa generations MBP som förmodligen kommer nu i vår eller framåt sommaren. Det som det har ryktas om mest är väl att 15 tummaren ska utrustas med retina-skärm, dvs samma princip som på iphone etc med väldig hög upplösning. Annars överlag så är det nog inte så mycket som skiljer sig från nuvarande modellen, eftersom den redan har quad-core och annat skoj.

Om du nu inte känner dig supersugen på att byta ner dig från iMacen till MBP skulle jag personligen nog ha väntat tills att den nya modellen hade kommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taailyn.:

Ska du byta från iMacen till en MBP skulle jag nog rekommendera dig att vänta till den nästa generations MBP som förmodligen kommer nu i vår eller framåt sommaren. Det som det har ryktas om mest är väl att 15 tummaren ska utrustas med retina-skärm, dvs samma princip som på iphone etc med väldig hög upplösning. Annars överlag så är det nog inte så mycket som skiljer sig från nuvarande modellen, eftersom den redan har quad-core och annat skoj.

Om du nu inte känner dig supersugen på att byta ner dig från iMacen till MBP skulle jag personligen nog ha väntat tills att den nya modellen hade kommit.

Angående retina-skärm så är det knappt någon apple produkt idag som det inte går rykten om att de kommer få. Hittills har det inte stämt...

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Angående retina-skärm så är det knappt någon apple produkt idag som det inte går rykten om att de kommer få. Hittills har det inte stämt...

Och eftersom att ingen vet säkert är det också dumt att ta förgivet att det bara är någon som sitter och hittar på rykterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taailyn.:

Och eftersom att ingen vet säkert är det också dumt att ta förgivet att det bara är någon som sitter och hittar på rykterna.

Fast det finns ju rykten som är mer troliga än andra.
Just skärmen tycker jag verkar troligt, samtliga macbooks utom möjligen air har för låg upplösning.

Annars säger ju ryktena ivy bridge (väldigt troligt), tillbaks till nvidia gpu (hyffsat troligt), ny design (tveksamt), ny design så 15" blir mer lik air (tveksamt).
Min personliga bedömning av de vanligaste ryktena.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Frågan är om de verkligen höjer upplösningen till 1920x1080 på 15" ?
Den upplösningen har 17" varianten i dagsläget, och det är ganska smått på den skärmen till och med.

1680x1050 på 15" är lite gränsen kan jag tycka.

Om enda skillnaden kommer att vara Ivy Bridge så ser jag ingen riktig mening med att vänta.

Men som sagt, allt är bara rykten... svårt att basera sina inköp (dyra inköp dessutom) på rykten

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Vad jag personligen tror, är att det kommer dröja rätt länge innan någon macbook får en retina-skärm eller liknande.

Enligt vad jag kan läsa mig till så kommer namnet från vad Apple anser är den upplösning som ögat inte kan se några individuella pixlar från 12" avstånd. Det hävdar de är 326 ppi.

Jag kollade måtten på en 16:9 15" skärm för att få reda på hur stor en sådan är, omvandlade måttet till tum och multiplicerade med ppi. Vad jag fick fram var att en 15" skärm skulle ha en upplösning runt 8000x4500.

Enligt min uppfattning så vore det omöjligt att köra något som vore det minsta grafikkrävande i en sådan upplösning med de grafikkretsar som finns för bärbara datorer för tillfället.

PS, att de höjer till en mer "normal" hög upplösning, till exempel 1920x1080, är förmodligen mer troligt åtminstone. Dock anser jag att det vore väldigt fult att fortfarande kalla det en "retina-skärm". Om ppi bara är runt en tredjedel av vad de själva ansåg var kravet för att vara en "retina-skärm" så bör de inte använda den benämningen.

15,4" skärm med 8000*4500 är då ca 596ppi

15,4" skärm med 326ppi blir då på en 16:10 upplösning ca 4320*2700 (330ppi)

Som vissa rykten sagt 2880x1800 = 220,5ppi

Men jag tror/hoppas snarare på en panel med 1920*1200 (som verkar mer realistiskt) kommer finnas som till val runt Q2/3 då Ivy bridge MBP bör komma.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av J_Alxanderson:

Frågan är om de verkligen höjer upplösningen till 1920x1080 på 15" ?
Den upplösningen har 17" varianten i dagsläget, och det är ganska smått på den skärmen till och med.

1680x1050 på 15" är lite gränsen kan jag tycka.

Om enda skillnaden kommer att vara Ivy Bridge så ser jag ingen riktig mening med att vänta.

Men som sagt, allt är bara rykten... svårt att basera sina inköp (dyra inköp dessutom) på rykten

Men hela grejen med retina-display är ju att text, bilder m.m. inte kommer att bli mindre utan skärmen får bara en högre upplösning vilket gör att ögat inte upplever skärmen "pixlig".

Permalänk
Skrivet av nmc:

Men hela grejen med retina-display är ju att text, bilder m.m. inte kommer att bli mindre utan skärmen får bara en högre upplösning vilket gör att ögat inte upplever skärmen "pixlig".

Det stämmer, jag läste lite om Retina display efter att jag postat... skulle läst innan.

Men oavsett så är det inget jag måste ha, kanske dock hade varit trevligt att ha någon gång i framtiden.

Frågan jag har fokuserat lite på nu är Ivy Bridge och ett eventuellt byte till Nvidia.
Man undrar hur mycket prestanda som Ivy Bridge kan ge över den i7 Sandy Bridge som sitter i idag ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J_Alxanderson:

Det stämmer, jag läste lite om Retina display efter att jag postat... skulle läst innan.

Men oavsett så är det inget jag måste ha, kanske dock hade varit trevligt att ha någon gång i framtiden.

Frågan jag har fokuserat lite på nu är Ivy Bridge och ett eventuellt byte till Nvidia.
Man undrar hur mycket prestanda som Ivy Bridge kan ge över den i7 Sandy Bridge som sitter i idag ?

Det bästa med ivy-bridge för laptops är väl att energin ska vara så mycke lägre vilket förlänger batteritiden.

Jag skulle iaf vänta, är själv sugen på en mbpro för att se va äpplet har att erbjuda

Permalänk
Medlem

För guds skull köp inte RAM och HDD direkt från Apple. Köp istället minnen på webhallen 8gb ~400kr sen kan du ta resten av pengarna du sparar och köp en feting SSD. Jag har bytt både HDD och Minnen i min MBP unibody utan problem, vet iofs inte vad som gäller för garantier och dyl. men det borde inte vara något avgörande då både minnen och hdd sitter på ett sådant sätt att de lätt ska kunna bytas ut.

Sedan vill jag också säga att du bör vänta. Det finns inget skönare än att med ett smil på läpparna glida in och köpa en helt ny macbook, ibland billigare, med bättre specs än de som köpte dagen innan. Extra skönt är det om man köper det i en flott Apple store i New York som jag gjorde 2010 när de släppte första versionen med i7.

PS du tjänar nästan in flygbiljetten på att handla i New York

Peace out

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

För guds skull köp inte RAM och HDD direkt från Apple. Köp istället minnen på webhallen 8gb ~400kr sen kan du ta resten av pengarna du sparar och köp en feting SSD. Jag har bytt både HDD och Minnen i min MBP unibody utan problem, vet iofs inte vad som gäller för garantier och dyl. men det borde inte vara något avgörande då både minnen och hdd sitter på ett sådant sätt att de lätt ska kunna bytas ut.

Sedan vill jag också säga att du bör vänta. Det finns inget skönare än att med ett smil på läpparna glida in och köpa en helt ny macbook, ibland billigare, med bättre specs än de som köpte dagen innan. Extra skönt är det om man köper det i en flott Apple store i New York som jag gjorde 2010 när de släppte första versionen med i7.

PS du tjänar nästan in flygbiljetten på att handla i New York

Peace out

Garantin påverkas inte av bytet på ram och hårddisk då apple hävdar att det ska vara "user upgradeable" så att säga.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini