BSOD 0x00000124 med 2600K, hård eller mjukvarufel?

Permalänk
Medlem

http://www.aida64.com/downloads
Ang win så är även det en sak att ta i beräkning.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

http://www.aida64.com/downloads
Ang win så är även det en sak att ta i beräkning.

Tack, ska installera om OS snart och se om det hjälper.

En intressant sak som hände inatt var att min NAS stendog. La mig i sängen och tänkte att antingen har jag världens störst otur eller så går det något magnetiskt fält genom mitt rum som slår ut all elekronik :P. Och då slog det mig att jag har en ganska stor sub stående precis vid datorn, under NASen, ca 10". Vet inte om den kan har gjort någon skada men den skapar ju ett rejält magnetfält.

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Håller på att ladda upp en bild. Krashat två gånger på imageshack.com.. får en känsla av att det bara är vissa sidor som gör att jag får bsod. SweC, gmail, NASens UI går bra. Kan det ha med flash att göra?

Edit, såhär ser det ut i WhoCrashed:
http://img197.imageshack.us/img197/1416/whocrashed.jpg

Har du kör Analyze på det?

Annars testa windbg:
1) Installera http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?displaylang... (x64 version)
2) http://msdn.microsoft.com/en-us/windows/hardware/gg462988 (Skriv in SRV*c:\websymbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols i Symbol Path ifrån första menyn)
3) Öppna dump fil
4) !analyze -v tror jag och post allt här

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Har du kör Analyze på det?

Annars testa windbg:
1) Installera http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?displaylang... (x64 version)
2) http://msdn.microsoft.com/en-us/windows/hardware/gg462988 (Skriv in SRV*c:\websymbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols i Symbol Path ifrån första menyn)
3) Öppna dump fil
4) !analyze -v tror jag och post allt här

Om du menar "analyze" i programmet WhoCrashed, så ja. Det var ju så jag fick upp den listan. Annars vet jag inte hur du menar. Ska testa det andra du skrev så fort jag fått in ett nytt Windows7 i lådan.

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Om du menar "analyze" i programmet WhoCrashed, så ja. Det var ju så jag fick upp den listan. Annars vet jag inte hur du menar. Ska testa det andra du skrev så fort jag fått in ett nytt Windows7 i lådan.

Tryck på report knappen

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Tryck på report knappen

Är det den här infon du vill ha?

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Mon 2012-02-06 01:08:13 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020612-16192-01.dmp
This was probably caused by the following module: hal.dll (hal+0x12903)
Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFFFA80088C2028, 0xF2000000, 0x10005)
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\Windows\system32\hal.dll
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Hardware Abstraction Layer DLL
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
This is likely to be caused by a hardware problem problem. This problem might be caused by a thermal issue.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system which cannot be identified at this time.

On Mon 2012-02-06 01:08:13 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: hal.dll (hal!HalBugCheckSystem+0x1E3)
Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFFFA80088C2028, 0xF2000000, 0x10005)
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\Windows\system32\hal.dll
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Hardware Abstraction Layer DLL
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
This is likely to be caused by a hardware problem problem. This problem might be caused by a thermal issue.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system which cannot be identified at this time.

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem

Volter?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Håller på att bränna med prime. Ska köra 12timmar sen kan jag slänga upp screen på volt och temp! Kommer upp ikväll.

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Skrivet av Kofotsjanne:

Håller på att bränna med prime. Ska köra 12timmar sen kan jag slänga upp screen på volt och temp! Kommer upp ikväll.

Här är resultatet.

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Temp/volt ser mer än perfekt ut, det enda som skiljer sig från "mönstret" är 1.4% avvikelse på GPU2, men är helt inom range för godkänt.
Jag lekte runt med den tanken att det får den att kanske sätta sin kärnvolt kanske 1.4% för lågt. Men som sagt, långsökt.

Det enda du har som visat uppenbara problem är flash, så mer pekar mot deffekt mjukvara.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Temp/volt ser mer än perfekt ut, det enda som skiljer sig från "mönstret" är 1.4% avvikelse på GPU2, men är helt inom range för godkänt.
Jag lekte runt med den tanken att det får den att kanske sätta sin kärnvolt kanske 1.4% för lågt. Men som sagt, långsökt.

Det enda du har som visat uppenbara problem är flash, så mer pekar mot deffekt mjukvara.

hmm ja. Tur att volterna är bra då, har ju lagt en hel del pengar på moderkort och nätagg. Frågan är vad jag ska prova nu, andra versioner av operativsystemet kanske..

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem

Jag vet exakt hur uppgiven man känner sig när sådant här piss händer, så jag skulle rekommendera;

uppdatera bios på moderkortet, kanske även GPU;er om det finns
ominstallera windows på en omformaterad disk, smacka in senaste drivers

om det även händer efter detta så bör det vara hårdvarurelaterat - just nu känns det definitivt som mjukvara då jag hört liknande scenarion utav andra med det exakta problemet.

Permalänk
Medlem

0x00000124 << incorrect qpi/vtt voltage ( to much/not enough)

Kör du Corsair Dominator GT 4x2Gb ? prova att köra 2x2Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Hej.

Lägger mig snart naken, under iskallt vatten, på duschgolvet och gråter! Har bytt minnen, SSD, nätagg, moderkort och nu CPU?. Senaste bytet så var det pga massor BSOD direkt vid inloggning i windows, samt att moderkortet tappade hårddiskar. Bytte därför från Gigabyte ud7 till asus extreme-z som jag sitter med nu. En halvtimme efter installation så får jag samma BSOD med felkod 0x00000124. Har googlat i evigheter och testat olika saker men inget tycks hjälpa en lite. Folk pratar om vcore och vtt osv, men jag sitter ju med standardklock. VTT hittar jag inte ens vart jag ändrar på det här moderkortet. Har installerat senaste bios på moderkortet.

Skillnaden nu mot när jag hade gigabyte ud7 är att BSOD tycks bara komma ibland när jag surfar och direkt i samma ögonblick som jag loggar in på Spotify. Har kört datorn i prime95 över en timma samtidigt som jag spelade wow - inga problam alls. Med min förra rigg så överklockade jag ju processorn ganska hårt, närmare 5ghz med 1.4v, kanske lite väl hög volt, kan den tagit skada av det? Att någon kontakt eller komponent sitter dåligt känns väl som vi kan utesluta då jag alltid får bsod precis när jag loggar in på spotify?

Min stora fundering nu är om det kan vara fel på processorn eller om det är mjukvara. Tänkte isf maila dustin och börja diskutera ett byte. Men just att det bara händer med vissa program gör väl att det lutar mer mot mjukvarufel?

Försökte få kontakt i den här tråden, kan vara lite information där med om felet.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1074215...

Vad tror ni? Bör jag byta processorn?

Om jag inte minns helt fel så hade jag samma BSOD, 124 alltså.

Jag är inte så kunnig precis men något som hjälpte mig var att ta bort... jadu, det enda jag minns var att det stod på något forum som heter sevenforums.net (något liknande iallafall), och att det jag gjorde var att ladda ner någon grej en kunnig kille länkat där, som avinstallerade någon Windows anti-virus/spyware liknande grej. Något sånt var det iallafall.

Hoppas att du hittar det.

Tillägger även att detta kanske inte är ens relevant med din BSOD, men om inget annat funkar så skadar det ju inte att testa.

Permalänk
Skrivet av Slabb^:

Jag vet exakt hur uppgiven man känner sig när sådant här piss händer, så jag skulle rekommendera;

uppdatera bios på moderkortet, kanske även GPU;er om det finns
ominstallera windows på en omformaterad disk, smacka in senaste drivers

om det även händer efter detta så bör det vara hårdvarurelaterat - just nu känns det definitivt som mjukvara då jag hört liknande scenarion utav andra med det exakta problemet.

Jo, det är riktigt jobbigt! Kan iaf spela spel nu så det är ok.
Har testat allt du skrev utom bios på grafikkorten. Funderar på att byta min ssd mot någon mekanisk disk och testa installera, kanske är den som failar igen även att jag kört test på den.

Skrivet av bosteed:

0x00000124 << incorrect qpi/vtt voltage ( to much/not enough)

Har du läst tråden?

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Skrivet av lutt95:

Om jag inte minns helt fel så hade jag samma BSOD, 124 alltså.

Jag är inte så kunnig precis men något som hjälpte mig var att ta bort... jadu, det enda jag minns var att det stod på något forum som heter sevenforums.net (något liknande iallafall), och att det jag gjorde var att ladda ner någon grej en kunnig kille länkat där, som avinstallerade någon Windows anti-virus/spyware liknande grej. Något sånt var det iallafall.

Hoppas att du hittar det.

Tillägger även att detta kanske inte är ens relevant med din BSOD, men om inget annat funkar så skadar det ju inte att testa.

Ja, min känsla säger att det inte är hardvarurelaterat då jag kan bränna med alla möjliga tester i onändlighet utan fail. Känns verkligen som det är något mjukvaruskit i systemfilerna. Frågan är bara vad och hur jag löser det.

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem

[lutt95] har en poäng, sett några trådar där folk har haft mjukvarurelaterade problem som gett felkod 0x124. Vilket är helt upp mot väggarna då 0x124 är en hårdvarurelaterad konflikt som 99.9% beror på defekta drivrutiner/trasig hårdvara/temp/volt.

Även detta "I read a couple reports of people having this issue with some of the software Gigabyte includes with their motherboards."
Mycket förunderligt må jag säga :/

1: Kör ren installation av win. (inga gamla filer liggandes på C: )
2: Installera inga 3´e parts program som kan styra/länka nåt i systemet, ex antivirus, mountingsmjukvara m.m.

Du har perfekta volter, bra temp, och en å samma felkod.
Så se de positiva i det hela, du har bara en sak att leta rätt på

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

[lutt95] har en poäng, sett några trådar där folk har haft mjukvarurelaterade problem som gett felkod 0x124. Vilket är helt upp mot väggarna då 0x124 är en hårdvarurelaterad konflikt som 99.9% beror på defekta drivrutiner/trasig hårdvara/temp/volt.

1: Kör ren installation av win. (inga gamla filer liggandes på C: )
2: Installera inga 3´e parts program som kan styra/länka nåt i systemet, ex antivirus, mountingsmjukvara m.m.

Du har perfekta volter, bra temp, och en å samma felkod.
Så se de positiva i det hela, du har bara en sak att leta rätt på

Jo, det är väl något positivt iaf.
Formaterar alltid innan installation. Antivirus använder jag aldrig och liknande mountingsprogram har jag inte hunnit behöva använda innan strulet börjar. Men ska prova installera om igen senare inatt. Då blir det en mekanisk disk som aldrig använts. Jag skrev tidigare i tråden att jag haft en baslåda 10" ganska nära datorn, tror ni magnetfältet från den kan ha knullat SSD diskarna? iof borde det väl synas i crystal diskmark?

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem

Skulle vara mycket förunderligt att FLASH skulle skapa sådan felkod genom defekt SSD eller hur?

Mm btw, om du kör med flera partioner/flera diskar, inaktivera/koppla ur dessa så utesluter vi allt med virus å.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jo, förvisso skulle det vara väldigt underligt, men vad är det inte det när det kommer till datorer?

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Skulle vara mycket förunderligt att FLASH skulle skapa sådan felkod genom defekt SSD eller hur?

Jo, men det är mycke som är förunderligt. Försöker bara hålla alla vägar öppna.

Edit, ang. flera diskar så kopplar jag alltid ur mina mekaniska diskar när jag installerar OS på SSDn.

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem

Innan ominstallation, testa köra utan SLI, snabb liten sak man kan testa på nuvarande "defekta" config

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Innan ominstallation, testa köra utan SLI, snabb liten sak man kan testa på nuvarande "defekta" config

Det har provats, ett kort i taget - samma skit.

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem

Allt är nytt.. så pillande i detalj-nivå är dumt, då de kan skada garanti.

1: Kört memtest86+?
2: Hoppas på mjukvarufel
3: Hej återförsäljare *arg liten gubbe som ringer*

Ta gärna en bild på bluescreen ifall du tar kontakt med återförsäljare :/

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Har du pressat din CPU riktigt hårt förut?

Tänkte om den kan ta tagit smärre skada utav det eller så, men det borde ju visa sig framförallt under load, känns kanske inte så troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Ja, min känsla säger att det inte är hardvarurelaterat då jag kan bränna med alla möjliga tester i onändlighet utan fail. Känns verkligen som det är något mjukvaruskit i systemfilerna. Frågan är bara vad och hur jag löser det.

Jag hade en hel del blåskärmar ett tag som jag inte förstod varför de kom. Misstänkte GPU då det var klockat lite men sen hände det även när det inte var klockat. Jag körde som du stresstest på allt möjligt men efter lite rundfrågning så visade det sig vara minnena som orsakade kraschen. Detta då de vid stresstesten troligen fick lite extraboost och att de dog istället vid minneskrävande applikationer som PhotoShop som inte lät resten av datorn arbeta.
Hade för låg volt till minnena, 1,5V. Höjde sedan till 1,65 och inga krascher längre.
Nu antar jag att du redan kollat minnena då du kört memtest och så, men mitt problem kom just i relativ vila för datorn och aldrig under stress.

Fortsatt lycka i sökandet efter fel!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Är det vid något speciellt tillfälle då du får BSOD? Eller är det helt random?

Själv fick jag det nästan alltid när jag kollade på youtube eller något annat liknande som använder sig av shockwave.

Jag kan försöka att hitta det som fixade min BSOD.

Kom nu ihåg att jag uppdaterade en massa drivers, intel drivrutiner var det som jag kom ihåg. Jag använde uniblue driverscanner till o kolla upp om jag behövde uppdatera dom, sen uppdaterade jag dom manuellt.

Hitta fasen inte tråden... Ska fortsätta leta.

Hittade den! http://www.techsupportforum.com/forums/f299/solved-blue-scree...

"One Care needs to go - use the removal tool - http://www.techsupportforum.com/forums/external-link/?link=ht... (klicka bara på "Continue to external link")

"Download to desktop, right-click on icon, run as administrator. Re-boot upon completion."

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Allt är nytt.. så pillande i detalj-nivå är dumt, då de kan skada garanti.

1: Kört memtest86+?
2: Hoppas på mjukvarufel
3: Hej återförsäljare *arg liten gubbe som ringer*

Ta gärna en bild på bluescreen ifall du tar kontakt med återförsäljare :/

Hänger inte med alls nu. Ja jag har kört memtest i 3timmar, felfritt.

Skrivet av Slabb^:

Har du pressat din CPU riktigt hårt förut?

Tänkte om den kan ta tagit smärre skada utav det eller så, men det borde ju visa sig framförallt under load, känns kanske inte så troligt.

Jo, jag har klockat den och köttat ganska hårt med volten, runt 1,4v. Pratade med dustin support idag och dom säger att intels CPUer väldigt sällan går sönder, vilket jag också tror på. Men man vet aldrig..

Skrivet av lutt95:

Är det vid något speciellt tillfälle då du får BSOD? Eller är det helt random?

Själv fick jag det nästan alltid när jag kollade på youtube eller något annat liknande som använder sig av shockwave.

Jag kan försöka att hitta det som fixade min BSOD.

Ja, läs trådstarten. Firefox vid sidor med flash samt vid inloggning på spotify.
Gör gärna det.

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Jag hade en hel del blåskärmar ett tag som jag inte förstod varför de kom. Misstänkte GPU då det var klockat lite men sen hände det även när det inte var klockat. Jag körde som du stresstest på allt möjligt men efter lite rundfrågning så visade det sig vara minnena som orsakade kraschen. Detta då de vid stresstesten troligen fick lite extraboost och att de dog istället vid minneskrävande applikationer som PhotoShop som inte lät resten av datorn arbeta.
Hade för låg volt till minnena, 1,5V. Höjde sedan till 1,65 och inga krascher längre.
Nu antar jag att du redan kollat minnena då du kört memtest och så, men mitt problem kom just i relativ vila för datorn och aldrig under stress.

Fortsatt lycka i sökandet efter fel!

Tack, ska testa de med högre volt på minnen. Och även kanske köra en sticka i taget bara för att.

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem

har du kollat device manager? det kanske är nån driver som saknas...