Permalänk
Medlem

SSD åt en idiot

Har en ganska ny Asus G74SX som jag på det stora hela är nöjd med (efter att ha slängt all förbannad bloatware). Jag har datorn främst för för redigera bilder, vilket har gjort att jag börjat snegla åt en SSD-disk. Tanken är att jag ska ha Windows och Lightroom på disken för att skynda på mitt arbetsflöde och i övrigt få en snabbare dator.

Jag har inte en aning om vad jag ska köpa. Att rent fysiskt byta disk tror jag inte blir några problem. Problemen lär uppkomma när jag ska försöka pilla över Windows till den nya disken. Jag är en idiot när det kommer till datorer och förväntar mig bara att allt ska funka, annars åker datorn ut genom fönstret.

Vilken SSD skall jag köpa? Hur stor bör den vara för att rymma Windows och Lightroom (och gärna vara framtidssäker, storleksmässigt). Hur ordnar jag så att Windows bootar från SSD:n? (Jag fick inte med nån dvd när jag köpte datorn).

För många här inne är dessa frågor säkert i stil med hur man dreglar på en haklapp. För mig är det dock på fullt allvar...

Permalänk

Om du på något sätt kan få ditt Windows till ett usb minne eller dvd skiva borde det inte vara något problem. Vet dock inte hur det funkar på en "köpedator"

Jag skulle själv kört på en 120 GB. Har du Sata 2 eller 3?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Hedersmedlem

"vissa" ssd:s man köper ingår en mjukvara för att klona nuvarande installationen dvs klona all information från din hdd till ssd dock så kräver det två sata portar och bäst om du kopplar ur din hdd och kopplar in både hdd samt ssd i en stationär och sedan klonar hela disken till ssd:n sedan är det bara att trycka in ssd:n i din laptop. skulle rekommendera Intel & Samsungs SSD diskar då dessa är mycket pålitliga samt en 120GB skulle nog passa dig bra och ger dig utrymme att ha lite andra pogram också

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Alla bärbara datorer som du köper med ett operativ system har en recovery fil av windows som du kan bränna ut om du skulle behöva formatera om datorn.
Dock så vet jag inte hur du får tag på den eller hur man gör, men ring din återförsäljare så hjälper dom dig gärna.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Bränn ut recoveryskivor, byt disk, installera om datorn mha recoveryskivorna. Absolut enklaste sättet, dessutom bra att bränna ut recoveryskivorna oavsett.

Permalänk
Hedersmedlem

Samsung SSD 830. Köp laptop kit (Samsungs artikelnummer slutar på 'N' för dessa). Då får du med en SATA<->USB omvandlare så som du kan sätta SSD:n i när du ska klona din nuvarande hårddisk innan bytet.
Det medföljer även det vidriga norton ghost. På något vis ska det väl gå att göra en klon med det (kom ihåg att skriva in serienyckeln som står på pappfodralet till skivan så den funktionen låses upp). Det kanske är högst personligt att jag inte gillar Norton Ghost. Själv körde jag Gparted för att minska ner partition sist och sen clonezilla för att klona men dessa verktyg kräver en del kunnande. Men huvudsaken hur du nu än gör är att du på enkelt vis kan koppla in SSD/HDD till USB eftersom adapter medföljer.

Se bara till att inte köpa desktop kit eller den utan kit. Samsung har inte haft några kritiska problem hittills med sina enheter i 830.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar! Ska ta en närmare titt på Samsungs och Intels diskar. Blir nog att jag köper en vid nästa löning, men nu vet jag lite vad jag ska titta efter. Återkommer med en rapport då!

Permalänk
Medlem

Hur smakade idioten?