Apples börsvärde högre än Sveriges BNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:
Skrivet av Blk:

http://finance.yahoo.com/q?s=ko&ql=1

Så har du siffran Market Cap: 153.49B, vilket betyder att de är ganska precis en tredje del så stora som Apple.

Måste säga en hel del om Apple. Coca Cola som är ett av världens mest kända ord och som köps så enormt mkt av. Apple är minst sagt duktiga på att sälja!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boonttif.:

Apple är världens 46:e största företag enligt http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_companies_by_revenue - ska du vara upprörd över något så är det väl snarare att Wal-mart på riktigt börjar närma sig Sveriges BNP. Förresten: Samsung är världens 22:a största företag sett till omsättning, men så är det också en enorm chaebol som har en massiv produktflora. Slutsats? Inget av det här är särskilt intressant...

edit: Förresten2, om man räknar i termer av tillgångar är Nordea typ sju gånger större än Apple. Yup. Så relaterad slutsats: Världens högst värderade börsbolag har världens 46:e högsta omsättning, tillgångar som är för små för att finnas på en lista och har inte delat ut någonting sen 1995. Låt oss åtminstone enas om att det går att argumentera för att företaget är övervärderat.

Den där listan är gammal, Ex. Saudi Aramco ligger på 14:e men är nog ganska säkert 1:a idag.

Edit: och för den som gillar siffror, om man går på den uppskattade värderingen ca 17 ggr mer värt än Apple.

Permalänk
Medlem

Hehe, du vet den där bilen, den röda, som kostar 2,5 miljoner kronor? Den måste väl vara bättre än den där för 128000kr? Snabbare, lyxigare, större plats, bättre rostskydd.. Eller kanske det där vita vinet för 25000kr flaskan, det måste ju vara godare än det billiga för 120kr flaskan? Eller hur var det nu med den där handväskan för 80000kr, vist var den väl finare, rymligare och mer slitstark än den andra handväskan för 199,50kr? Också har vi ju den där datorn för 17000kr, den är väl ändå snabbare och finare och framförallt BÄTTRE än den där andra datorn för 6000kr? Eller hur var det nu?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Den där listan är gammal, Ex. Saudi Aramco ligger på 14:e men är nog ganska säkert 1:a idag.
De hade vinst på 790 miljarder usd 2011, och skulle således nästan kunna köpa Apple 2ggr varje år.

Edit: och för den som gillar siffror, om man går på den uppskattade värderingen ca 17 ggr mer värt än Apple.

Hoppas att du förstår att revenue betyder intäkt och inte vinst. De hade intäkter på 790 miljarder USD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFreak:

Och revolutionera världen inom teknik.

Förklara dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haribolåda:

Som gjorde sin "PC" först långt efter att Apple släppte sin första dator som de bara RÅKADE kalla Personal Computer, en dator som de nobbade för att "vanligt folk behöver väl ändå inte datorer?"

Hade inte Apple I släppts hade vi inte haft någon PC idag.

Jag snackar inte om begreppet "PC" utan teknologin bakom det hela, tex: Floppy disk, hårddiskar (skivminnet), relationsdatabasen, DRAM-minnet, RISC-processorer, PS/2-standarden ... osv.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det folk inte verkar förstå är att apple tjänar sina pengar på idioter som inte kan datorer/annan elekronik, de gör sina saker anpassade efter hårdvaran och gör det så enkelt som möjligt för användaren.

Och då 90% av världsbefolkningen inte kan med datorer så tjänar de extema pengar på detta.

Det är bara att kolla på MS, hur de anpassar sina system, kolla på WP 7.5, hur enkelt är inte det nu? Samma sak med Windows 8, de gör allt för att göra det så enkelt som möjligt, så att farmor klarar av att sitta vid datorn. Detta för att alla ska kunna använda deras produkter och de ska tjäna mer pengar på det.

Jag tycker själv att det är skönt att de anpassar alla system för att "vanligt" folk ska kunna använda det, för då slipper jag hålla på o hjälpa alla nära och kära med sina problem... Men snart kommer det bli så att du inte kan ändra ett skit själv i datorn och då sitter man där...

Fast, det är ju inte helt sant. Själv är jag en person som sitter här hemma med min dator, jag gillar att spela mixa och kör till och med Linux på den ibland.
Jag älskar Windows i sig och det är ett ganska självklart val om du ska sitta framför datorn och spela på den, eller göra andra krävande saker som typ benchmarking och överklockning. Båda av de ovanstående gör jag.

Men sen har vi den andra marknaden också och det är studenter, arbetare och personer som inte behöver prestanda.

Som student vill jag ha något som startar fort, fungerar, är enkelt att använda, Syncar lätt med iPhone/iPad eller andra iTillbehör som du kan tänkas ha, den ska vara lätt och stilren.

Macbook Air, Pro samt iPad lyckas på alla de punkterna.

Macbook Air är det bästa som har hänt mig inom skolan. Jag vet att det finns andra Ultrabooks nu för den har en riktigt bra Touchpad samt bra batteritid och den har en riktigt bra byggkvalité.

Samma sak gäller egentligen macbook Pro också men det är inte riktigt lika lätt att släpa omkring på då den bli mycket större, men den fungerar fortfarande riktigt bra till att göra allt det en student vill göra på datorn.

Sammanfattningsvis så är det alltid upp till DIG, som konsument att bestämma vilket OS man köper. Ingen annan kan få mig att tycka att min iPhone är sämre bara för att DU tycker att det är ett inlåst system. Ingen kan få mig att tycka att mitt köp är sämre när du sitter där med ditt GTX 560M och skriver i Word.

Sen säger jag inte heller att ''Omg maxboocz so guuuuuuuuuud Windows SUXX'' Utan jag säger att du kan inte sitta och säga att folk köper deras produkter bara för att man inte kan något om elektronik. (Ja det hjälper dem med försäljningen men det är inte hela sanningen bakom det).

Köp det du vill ha och skit i att andra tycker att det är owerpriced, eller något annat.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meisam:

Ja, Apple äger Foxconn men vad gör Apple för Foxconn's anställda? Apple tjänar grova pengar på sina anställdas slaveri (i värsta fall dödsfall).
.

Äger Foxconn? Apple äger inte Foxconn... Var har du fått detta ifrån?

Edit:
Terry Tai-Ming Gou, skaparen av företaget Hon Hai Precision Industry Co., Ltd (mer känt som Foxconn) äger 30%. Mig veterligen äger Apple inte aktier i företag och det finns inga såna uppgifter i deras årsredovisning heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Hoppas att du förstår att revenue betyder intäkt och inte vinst. De hade intäkter på 790 miljarder USD...

Oj, tack för det. Måste gått lite snabbt.

Å andra sidan så är det nog inte så långt i från svaret, de har ju inte så stora produktionskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Oj, tack för det. Måste gått lite snabbt.

Å andra sidan så är det nog inte så långt i från svaret, de har ju inte så stora produktionskostnader.

Letade runt på deras hemsida och hittade faktiskt inga uppgifter på hur mycket företaget har i vinst. Delar verkar ju helt klart gå ner i fickorna på saudiska kungafamiljen och resten går direkt till statsbudgeten.

Permalänk

gäsp... Oj, somnade visst till. Nämen - blev det en apple vs. android/windows/linux/hembygge/whatever-tråd av det här? Oväntat. Somnar om.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Edit:
Terry Tai-Ming Gou, skaparen av företaget Hon Hai Precision Industry Co., Ltd (mer känt som Foxconn) äger 30%. Mig veterligen äger Apple inte aktier i företag och det finns inga såna uppgifter i deras årsredovisning heller.

Sorry, försökte skriva sarkastiskt/ironi för ett tidigare citat som blev fel xD

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

bara galet ju... ett företag borde inte få ha så mkt pengar!

Kan du förklara varför är du bussig?

Permalänk
Skrivet av rektor:

Det är skrämmande.
Ska ett företag få bli hur stort som helst?
Är det lämpligt att ett företag får växa obegränsat?
Finns det nackdelar med att ett företag kan växa så stort?

Vadå "ska få"? Tror du "Institutionen för reglerandet av företags nominella värde" sitter och reglerar sådant? Självklart kan företag bli enormt stora, vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Det finns inte mycket positivt med för stora företag. Om något positivt ö.h.t.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Edit:

Fast givet deras ~60bn i marketable securities och cash-equivalent investments lär de ju ha lite äganden här och där. Reglerna i Sverige är att du inte behöver uppge innehav <20%.

Visa signatur

"Mhmmm."

Permalänk
Hedersmedlem

Fullständigt galna siffror... Men hur mycket av värdet är bara luft och ingenting?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boonttif.:

Fast givet deras ~60bn i marketable securities och cash-equivalent investments lär de ju ha lite äganden här och där. Reglerna i Sverige är att du inte behöver uppge innehav <20%.

Det är ju inget annat än spekulation...... och dålig sådan. Apple vill inte äga tillverkning.

Permalänk
Medlem

Sen ska man väll ha i åtanke att börsvärdet värderas väll inte helt på tillgångar, utan vad folk tror/tycker att det är värt. Så som Spray en gång i tiden runt IT kraschen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Sen ska man väll ha i åtanke att börsvärdet värderas väll inte helt på tillgångar, utan vad folk tror/tycker att det är värt. Så som Spray en gång i tiden runt IT kraschen.

Jämförelsen är inte riktigt rättvis... Till skillnad från företagen från dot.com eran så levererar Apple stabila och höga vinster.

Permalänk
Medlem

Det är helt vansinnigt. Tänk er själva det här scenariot: Du är 22 bast året 1988. Du hade lite pengar över efter att ha jobbat i två år utan att spendera väldigt mycket pengar då du är intresserad av datorer, teknik och nintendo. Du råkar ha en kompis vars sidointresse är börsen och aktier som tipsar dig om lite tekniska företag som du kan satsa några kronor på. Du köper Appleaktier för 20.000kr istället för något safe såsom rysk skogsavverikning eller tysk kolkraft - tar en gamble och känner dig vuxen och världsvan.

Idag är du fucking miljonär.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Fullständigt galna siffror... Men hur mycket av värdet är bara luft och ingenting?

I princip är ju aktievärdet en nuvärdesberäkning av (förväntade) framtida vinster, så det beror ju på hur pass träffsäkra prognoserna är... Värderingen av enskilda aktier varierar ju rätt kraftigt från år till år vilket indikerar att prognoserna inte är så träffsäkra. I just teknikbranschen har det ju gått väldigt fort de senaste åren. Var ju inte så länge sen Nokia var världsdominanter på mobilsidan och man knappt hade hört talas om typ Samsung. Så det är omöjligt att svara på.

Men just nu går det ju onekligen väldigt bra för Apple. Lär ju fortsätta ett tag till åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Såna här jämförelser blir ofta lite haltande, att jämföra börsvärdet på ett företag med BNP för ett land är inte en helt lyckad jämförelse.

Man kan ju antingen få intrycket av att Apple är mer "värt" än vad Sverige är eller att Apple producerar mer än vad Sverige gör på ett år. Båda dessa är fel. (En tredje variant verkar vara att tro att Apple har de här summorna i sin kassa).

För att klargöra lite ordning i oredan då.

Apple har $77 Miljarder på bankkontot. (motsvarar 17% av Sveriges BNP/ omsättning per år)
Apple har tillgångar på $116 Miljarder, kontot + fastigheter/fabriker osv (motsvarar 26% av Sveriges BNP)

Apple omsätter $108 Miljarder per år, vilket motsvarar 24% av Sveriges omsättning (BNP).

Däremot gör Apple brutala $26 Miljarder vinst per år. Och där slår de Sverige på fingrarna rejält!

Borg lyckades nämligen bara få Sverige att gå med 30.8 Miljarder SEK vinst under 2011 (minskning av statsskulden) vilket är = $4.6 Miljarder.

Kortfattat gör Apple alltså nästan 6gånger så mycket vinst som Sverige!

Totalt aktievärde är OTROLIGT missvisande då det endast representerar en gissning av hur mycket marknaden tror att företagets framtida vinster kommer vara värda.

Permalänk
Inaktiv

Om Apple nu skulle tappa sin inovation i och med att Steve Jobs har gått bort, och säg börja gå med samma förlust som de gjorde 1997 när företaget var på väg in i konkurs, hur många år skulle de då kunna hålla igång på enbart de besparingar de har nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av subwoofermania:

haha så där kan man jämföra allt! Är så trött på jämförelsen mellan Dennis Ritche och Stev jobs/Apple.
Då kan jag säga utan Alan turing så skulle inte C existera. Och utan transistorn skulle inte C eller Apple prylar ens kunna realiseras bla bla
Det Apple gjort är större Dennis Ritche gjort om man mäter i pengar Nu kommer folk slakta mig

Jag menade inte på något sätt att Apple inte skulle vara värt dessa summor. Och det var väl inte heller en helt rättvis jämförelse eftersom det är ganska olika personer som står bakom detta. Dennis Ritchie var aldrig en person som ville ha all uppmärksamhet utan såg väl helt enkelt ett behov som han ville lösa. Sen vill jag tillägga att jag har insett hur stor Steve Jobs var. Efter att ha sett både dokumentären och även sett filmen Pirates of Silicon Valley så har jag helt ändrat synsett angånde Steve. Han var ett sant geni och jag ångrar att jag inte insåg det tidigare.
Jag har beslutat mig för att inte längre bry mig om folk vill ha Apple eller PC. De är båda lika fantastiska skapelser.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Hur fungerar det där med Open Source nu? hmm....

C skulle förmodligen vara ganska högt värderat ifall ett företag skulle ha möjligheten att köpa hela språket och rättigheterna till det, men nu så kan man som tur är inte göra så.

Så sant så. Det hade varit mot Ritchies filosofi att tjäna pengar på C.
C skulle vara plattformsoberoende och fritt för alla att använda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SalamandernJoe:

Vadå "ska få"? Tror du "Institutionen för reglerandet av företags nominella värde" sitter och reglerar sådant? Självklart kan företag bli enormt stora, vad är problemet?

Tänk om ett företag köper upp nästan alla patent.
Lobbar politiker för lagar och har politiker anställda på företaget som skriver lagar för dem-
Att ett företag skapar en privat armé som.
Att ett företag köper upp eller har hand om nästan alla naturresurser.
Köper upp hela städer eller stater.
Har egna poliser och militärer. Företag äger telekom och internetföretag och har monopol och använder censur och övervakning.

Permalänk
Skrivet av Skillz:

Du läser inte hela hans inlägg va? Han skriver precis som du, att dom INTE var först, men tack vare dom så blev det populärt. Så..

Nej, nej, NEJ! Touchscreens hade blivit precis lika populärt även om Apple hade gått i KK när det begav sig. Enda skillnaden är att vi fick mer skärmar nåt år tidigare. Men utveckling mot mobiler med fläskiga skärmar hade hänt oavsett.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

För att klargöra lite ordning i oredan då.

Apple har $77 Miljarder på bankkontot. (motsvarar 17% av Sveriges BNP/ omsättning per år)
Apple har tillgångar på $116 Miljarder, kontot + fastigheter/fabriker osv (motsvarar 26% av Sveriges BNP)

Apple omsätter $108 Miljarder per år, vilket motsvarar 24% av Sveriges omsättning (BNP).

Däremot gör Apple brutala $26 Miljarder vinst per år. Och där slår de Sverige på fingrarna rejält!

Borg lyckades nämligen bara få Sverige att gå med 30.8 Miljarder SEK vinst under 2011 (minskning av statsskulden) vilket är = $4.6 Miljarder.

Kortfattat gör Apple alltså nästan 6gånger så mycket vinst som Sverige!

Totalt aktievärde är OTROLIGT missvisande då det endast representerar en gissning av hur mycket marknaden tror att företagets framtida vinster kommer vara värda.

Euh. Ja, men Sverige är inte vinstdrivande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Mhmmm."

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Det är ju inget annat än spekulation...... och dålig sådan. Apple vill inte äga tillverkning.

...vad är marketable securities och long-term investments om inte ägande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Mhmmm."

Permalänk
Medlem

Annan intressant nyhet.
Steve Jobs var knarkare under 70-talet
Vägrade hjälpa sin då nuvarande å före detta flickvän ekonomiskt.

Men tur att allt går å förlåta

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.