Apples börsvärde högre än Sveriges BNP

Permalänk
Melding Plague

Apples börsvärde högre än Sveriges BNP

Det går bra för Apple och börshandlarna tycks hålla med. Under torsdagen värderades bolaget till smått ofattbara 460 miljarder dollar – mer än Sveriges bruttonationalprodukt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men då är det bara att sälja

Permalänk
Medlem

bara galet ju... ett företag borde inte få ha så mkt pengar!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Ironiskt att man precis såg färdigt "Pirates of silicon valley"?

Permalänk
Medlem

Helt sinnessjukt mycket pengar! Blir intressant att se vad de kommer handla för företag med sin enorma kontantkassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

bara galet ju... ett företag borde inte få ha så mkt pengar!

De har inte så mycket pengar, det är bara att företaget är så högt värderat.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Avstängd

:P, Lånade inte Bill gates ut 200 miljarder USD till APPLE så dom kunde börja utvecklingen till Iphone? MS äger en del Aktier från APPLE har jag för mig...om jag inte minns helt fel

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Tur då att man gynat dom med att köpa en Iphone 4S precis som var och varannan person också har gjort..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Heeeeelt sjukt ju...
(Nej, jag är ingen hater om nån tror det!)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

:P, Lånade inte Bill gates ut 200 miljarder USD till APPLE så dom kunde börja utvecklingen till Iphone? MS äger en del Aktier från APPLE har jag för mig...om jag inte minns helt fel

Du minns fel. 1997 investerade Microsoft 150 miljoner dollar i Apple för att rädda dem från konkurs. Mig veterligen äger inte Microsoft aktier i Apple längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SideWinder86:

Han räddade de från konkurs i början på 2000-talet, hade absolut ingenting med iPhone att göra.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Kul för Apple!
Bullar varje Fredag!

Visa signatur

Eh!

Permalänk

Jag är den förste att medge att jag inte är en anhängare av Apple; har haft två Macbook Pro båda har strulat och gått sönder samt att jag tycker att deras produkter är svindyra för det lilla man får, men trots att jag är en inbiten användare av i princip "alla tekniska produkter" som inte kommer från Apple så är jag tillräckligt ödmjuk för att bli imponerad av den enorma framgång som är Apple även om en hel del är "hype" så får man inte nedslå det fantastiska jobb som "The Woz" och Jobs åstadkom med detta företag definitivt en framtidssaga. Kusligt att ett företag kan vara värderat så högt.

Permalänk
Medlem

Jobs må ha varit något av ett r*vhål emellanåt, men bygga företag det kunde han

Permalänk
Medlem

Jag tackar Iphone för att ha påverkat mobilmarknaden så att Samsung tillverkade min Samsung Galaxy Note till mig. Utan Apple hade troligtvis inte vi haft några touchscreens på mobilerna i samma utsträkning vi har nu. Apple var inte först med touchscreen, men dom gjorde det till mode.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Jobs må ha varit något av ett r*vhål emellanåt, men bygga företag det kunde han

Och revolutionera världen inom teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFreak:

Wat.

Permalänk
Medlem

väderat ``` sen om det skulle gå till sala su lär det ju ej gå för dom pengarna blir snabt priiiis raaaas

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFreak:

De var väl lite i överkant...

Permalänk
Medlem

Såna här jämförelser blir ofta lite haltande, att jämföra börsvärdet på ett företag med BNP för ett land är inte en helt lyckad jämförelse.

Man kan ju antingen få intrycket av att Apple är mer "värt" än vad Sverige är eller att Apple producerar mer än vad Sverige gör på ett år. Båda dessa är fel. (En tredje variant verkar vara att tro att Apple har de här summorna i sin kassa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag tackar Iphone för att ha påverkat mobilmarknaden så att Samsung tillverkade min Samsung Galaxy Note till mig. Utan Apple hade troligtvis inte vi haft några touchscreens på mobilerna i samma utsträkning vi har nu. Apple var inte först med touchscreen, men dom gjorde det till mode.

Utan Apple hade troligtvis inte vi haft några touchscreens på mobilerna.. touchscreens fans tidigare till och med än appels så ligger det till

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av X3n0M0rph:

…har haft två Macbook Pro båda har strulat och gått sönder…

Jäkla otur. För mig pajade moderkortet rätt snart efter att jag byggde ihop min första PC. Apples grejor har jag haft mer flyt med.
Men vi kan väl komma överens om att det kallas slump och inte tvunget behöver vara representativt för alla produkter som ett företag kommer ut med?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Näjmen så trevligt, kan dom inte ta och utveckla ett batteri som håller längre än 45 min när man använder telefonen?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Betyder bara att Svenska folket kan köpa ett Apple varje år om vi skulle vilja

Permalänk
Skrivet av TheFreak:

Transistorn revolutionerade teknik, apple har tagit produkter och gjort dem bra. En väldigt stor skillnad tycker jag, men det finns ju fanboys till allt..

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk

roligt hur amerikanarna får ihop dessa fantasisiffror.... så värdet på bolaget har stigit med över 100 miljarder dollar på mindre än två år...

om bara deras omsättning eller ännu bättre nettoresultat visade sådana saker...då kan man snacka...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Skrivet av TheFreak:

Japp, speciellt den där delen om att sätta ordet "revolutionerande" framför. Då blir det extra framgångsrikt!

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFreak:

Sätta trender snarare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Kan inte vara särskilt svårt när kunderna är får som betalar vad som helst för det står Apple på det. Det är självklart en otrolig bedrift att lyckas få en sådan kundkrets till att börja med men att göra en sjuk vinst är inte direkt svårt när de tar EXTREMA överpriser för allt, speciellt datorer. iPhone/iPad är nog deras mest prisvärda produkter, de ligger bara lite över övriga konkurrenters pris medan det kostar hur mycket som helst att uppdatera en MBP från grundutförandet. Ett exempel: att gå från 4 Gb ram till 8 Gb ram kostar 1820 kronor. VAD ÄR DET FÖR RAM?? En 512GB SSD kostar 10.920 kronor. Apple använder Samsung SSDer om jag inte minns fel. Deras senaste 830 512GB kostar runt 6000 om man kollar på prisjakt. Så det är en vinst på 5000 direkt in på Apples konto.

Jag gillar Apples produkter men jag skulle aldrig köpa de pga en löjlig prissättning. Jag vet inte om alla som köper Apple datorer vet om detta, antar inte men de som gör det och köper ändå. Hur motiverar man det? Är OSX så mycket bättre än Windows att man kan betala dubbla priset för komponenter.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk

Det lönar sig att vara bäst på vad man än tar sig an, helt enkelt!