Att "maxxa" ett spel - Låt oss bestämma en SweC standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Skitsnack och åter skitsnack.

Vad du pratar om är nackdelarna med VSync och har ingenting att göra med 60@60. Sätt spelet på en max_fps på 60 så slipper du allt vad muslagg heter. Däremot kan du fortfarande drabbas av tearing och stuttering, vilka VSync eliminerar helt.

Du kan också minska muslagget kraftigt genom att stänga av triple buffering och sätta ner "maximum pre-rendered frames" till 0.

Det get fortfarande en eftersläpande känsla efter allt det, jag har testat en hel del med ATi tray tools etc, vissa kanske är mindre känsliga för det. Input i spel ska vara instant.

Som du säger själv, man kan enbart minska det vilket betyder att man aldrig någonsin kommer maxxa ett spel med v-sync på.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte vad du skriver men att maxa ett spel är för det första bara att ha Högsta inställningarna i allt. och en mini fps på 60 då spelet inte anstränger allt för mycket. tex i C and C 3 är det ett faktum att det laggar när du har allt för många trupper som ska för flytta sej till en ny plats.
därför måste det vara 60 FPS vid normal användning utav spelet (och i "idle"minst 80 fps)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Själv tolkar jag maxa som att alla grafikinställningar utom upplösningen är på max. Upplösning och fps kvittar, eftersom man skriver enligt denna mall:
"[Grafikkort] maxar [spel] i [upplösning] med [fps]."
Typ: Mitt GTX560Ti maxar BF3 i 1280x1024 med 45+fps.

Detta borde vara standard eftersom alla har olika krav på lägsta framerate och det faktiskt finns folk som inte kör med 1920x1080. Vissa har kvar sina gamla lågupplösta skärmar, andra högupplösta medan vissa kör eyefinity/surround.

Om man ska ha en bestämd upplösning måste det ju vara den högsta möjliga, alternativt högsta möjliga om man bara har en skärm.

Skrivet av ekbloms:

Vem i h*vete kör med 16x AF? isf kan man inte "maxxa" ett ända spel från 2011 med AMD's kort...

Vem har sagt att man måste kunna maxa ett spel med dagens tillgängliga hårdvara? Antingen maxar man ett spel fullt ut, eller så maxar man inte det. Det är liksom definitionen på maxa.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Med en 60hz skärm så är minimum fps 60fps det som är önskvärt.

Vsync ok då det håller gpu svalare

Permalänk
Antielefant
Skrivet av str8forthakill:

Det get fortfarande en eftersläpande känsla efter allt det, jag har testat en hel del med ATi tray tools etc, vissa kanske är mindre känsliga för det. Input i spel ska vara instant.

Som du säger själv, man kan enbart minska det vilket betyder att man aldrig någonsin kommer maxxa ett spel med v-sync på.

Sant, men som sagt slipper du helt ifrån det om du kör spelet med ett max_fps-kommando - eller lägger in en framerate limiter i grafikdrivrutinen (exempelvis via NVidia inspector).

Dock föredrar jag att spela med vsync i annat än multiplayer shooters eftersom tearing och stuttering blir mer problematiskt i spel typ MMO'er och äventyrsspel. Marginellt mussläp spelar heller ingen direkt roll när man kör sånt eller RTS-er.

Skrivet av MX510.:

DU.

DU ser inte skillnad på 60 och 100 FPS på en 60Hz skärm.
Den upplevda skillnaden mellan 60 och 100 FPS är enorm. Vid mer frames så är framsen staplade bättre efter varandra så mer flyt upplevs.
Du kan inte förenkla att 60hz är lika med 60fps. Det är så långt från sanningen du kan komma.

Och alla som kan och vet något vet också att det är skitsnack. Du ser skillnad mellan vsync eller ej om du är känslig nog eftersom vsync ger en fördröjning (på minimum 16,7 ms på en 60 Hz-skärm), men du ser inte skillnaden mellan limited 60@60 och unlimited 200@60.

Skilj på framerate limiting och vsync, det är INTE samma sak. Det som ger vsync sin latens är double buffering. Det används inte i framerate limiting, därför ger det heller ingen ökad latens.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Bra idé, men behövs en standard? MAXXA, MAXA, eller vad man nu vill kalla det är en förkortning. Pratar man om att maxa grafikinställnigar; drar man alla mätare som påverkar grafiken positivt i topp, sättare alla värden på högsta möjliga och spelar utan att spelet hackar (tydligen 60 fps). Att maxa är att maxa. Inga undantag. There can be only one!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MX510.:

Zcenicx

Alt1:
"DU ser inte skillnad på 60 och 100 FPS på en 60Hz skärm."

När jag skrev så, så menade jag att den killen inte såg skillnad.
Jag menar att det är individuellt.
JAG ser definitivt skillnad och jag trivs inte med under 100FPS i något spel.

Alternativ 2:
Du menade något annat. och då har jag detta:

Starta COD4
Öppna konsollen
/cg_fov 80

Titta runt i din omgivning hastigt

Jämför din upplevelse i flyt mellan
/com_maxfps 125
/com_maxfps 250
/com_maxfps 60

Ser du ingen skillnad i flyt så trollar du eller har problem med din syn.

Det är omöjligt att se 100 FPS på en 60 Hz-skärm, eftersom återigen, skärmen enbart kan visa 60 bilder i sekunden. Resten är en direkt felaktig jämförelse och har inget med frågan i sig att göra - och sluta jämföra spel från stenåldern, där finns det just såna här knepigheter att ta hänsyn till.

COD4 (precis som CS 1.6 och flera gamla spel) är ett spel där spelmotorn går i samma hastighet som grafikmotorn (eller är exakt samma motor). Att spela med högre FPS ger därför andra effekter (spelmotorn uppdaterar sig oftare) än visuella. Du SER fortfarande bara 60 FPS, men eftersom spelet bara uppdaterar sig var 1/60 sekund får du en hackig spelupplevelse.

Anledningen att man gjorde på det sättet var att man gjorde spelen för en enkelkärnig (eg enkeltrådad) processor, så att denna skulle kunna beräkna uppdateringen, sedan skicka det som en frame till GPU och sedan börja med nästa uppdatering. Med övergången till flertrådade processorer blev det snabbt en föråldrad teknik eftersom spelmotorn kunde köras helt separerad från grafikmotorn.

INGET modernt spel fungerar så här, de har just spelmotor och grafikmotor separerade, så antalet FPS gör ingen skillnad för hur ofta spelet uppdaterar sig. Det är därför du inte ser skillnad på 60 eller 6000 FPS i exempelvis Modern Warfare 2 eller Battlefield 3 (eller nästan vilket FPS som helst sedan ~2007). Spelmotorn uppdaterar sig så ofta som datorn (CPU-kärna 1, nätverk, RAM, I/O) klarar medan grafikmotorn uppdaterar sig så ofta som den "andra sidan" av datorn klarar (CPU-kärna 2, RAM, grafikkort, skärm) klarar.

Med dagens grafikmotorer kan man till och med utnyttja fler än en tråd till just grafikmotorn då den är enkel att parallellisera, men spelmotorerna är fortfarande huvudsakligen linjära och enkeltrådade även om det ofta även går att separera ut AI (huvudsakligen för RTS och single player FPS/RPG) till andra kärnor.

Rent praktiskt kan man säga att det var just den här "uppdateringen" av hur man gjorde spel som lade grunden till hur spel fungerar idag. Det är också varför så få FPS-spel kan dra nytta av mer än två kärnor - det finns bara två motorer i ett multiplayer FPS-spel och den viktigaste är linjär. Av samma anledning ser man varför strategispel lätt blir flertrådade - de har även en (eller flera) trådar för AI, vilka också (om än i otroligt ointelligenta versioner) finns i shooters men sällan (eller aldrig) i multiplayer.

CoD4 blev också kraftigt kritiserat just för att de använde denna gamla teknik då det släpptes, eftersom det redan då (2007) ansågs föråldrat att göra AAA-titlar på det sättet och "eldar grafikkort" i onödan. Det var däremot ett av de absolut sista spelen som använde denna teknik eftersom dubbeltrådade processorer var mer eller mindre standard vid det laget (Hyperthreading hade funnits sedan 2002, Athlon64 X2 som var den första dubbelkärniga konsumentprocessorn kom 2005 och Core2Duo kom 2006).

Det kunde också skapa vissa olustiga effekter, exempelvis CoD4 hade iaf tidigare tendensen att man hoppade högre och längre i vissa FPS, att skott gick fortare, i vissa spel blev till och med väggar genomskinliga vid en viss FPS.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av MooD:

Därför att de som köper en ny dator och vill "maxa alla spel" köper troligen en ny skärm i samband med detta eller redan har en "bra" skärm.

Efter lite funderingar så håller jag fullständigt med. Kan man maxxa i 1920x1080 så vet man precis vad man får :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MX510.:

Zcenicx du missförstår skillnaden mellan flyt och fps.

Resten av detta är meningslöst.

Köp MW2 istället och jämför i det, skillnaden mellan det och CoD4 MW är enorm - inte minst på grund av vad jag just beskrev. Flytet påverkas inte av frameraten i det... men så kräver det en dubbelkärnig processor också.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MX510.:

Om du trollar så är du inte ens rolig.

Du har inte den koll som du tror att du har.

Du ägt dig själv, gjort bort dig själv.

Jag tror att själva grejen med att skriva ett faktabaserat och förklarande inlägg går emot hela grejen med att "trolla". Att däremot skriva en radda med förolämpningar utan att basera dem i något (fakta, citat eller något annat) är ett skolexempel på just att trolla.

Istället för att bara säga att jag har fel utan belägg kan du väl själv leta på fakta som påvisar det, eller i alla fall medge att det faktiskt hänt saker på spelmotorplanen sedan 2007?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Är väl självklart att "maxa" innebär att alla Grafikinställningar är på max, med upplösning på 1920x1080, med en iaf nästan konstant FPS på 60.

Angående att man inte ser skillnad på 60 och högre FPS på en 60Hz skärm så gör man faktiskt det om man har mycket MS.

Med mina båda 7970 får jag ibland frustkansvärt mycket MS, men om jag stänger av Vsync så blir skillnaden enorm

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Lasergurka:

Är väl självklart att "maxa" innebär att alla Grafikinställningar är på max, med upplösning på 1920x1080, med en iaf nästan konstant FPS på 60.

Angående att man inte ser skillnad på 60 och högre FPS på en 60Hz skärm så gör man faktiskt det om man har mycket MS.

Med mina båda 7970 får jag ibland frustkansvärt mycket MS, men om jag stänger av Vsync så blir skillnaden enorm

Det är inte microstuttering i så fall, eftersom VSync normalt helt eliminerar det problemet.

Vad du ser är antagligen att du droppar ner under 60 FPS och därför får 30 FPS under en kort stund (eftersom VSync jobbar i 60/30/20/15/12/10 FPS på en 60-skärm, och 120/60/40/30/24/20/15/10 på en 120)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen AA på max i 1080p? 4x räcker gott och väl och 8x är inte värt prestandaförlusten tbh, är en knapp skillnad i den upplösningen, men det är vad jag tycker

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ronz:

Behövs verkligen AA på max i 1080p? 4x räcker gott och väl och 8x är inte värt prestandaförlusten tbh, är en knapp skillnad i den upplösningen, men det är vad jag tycker

Jag tycker det inte, och 8x käkar så mycket minne att ens den kraftigaste rigg börjar gå på knäna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Att MAXXA är när allt är i topp på grafiken, minst 1920x1080 och Vsync är av
Minsta lilla justering som försämrar grafiken är inte max.

EDIT och minst och helst inte drop under 60FPS!

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Att MAXXA är när allt är i topp på grafiken, minst 1920x1080 och Vsync är av
Minsta lilla justering som försämrar grafiken är inte max.

Kan inte annat än hålla med mer där.

1920x1080 allting så högt det går och 60fps kan man väll kalla "maxxa" ett spel enligt min mening.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

mjo, det bör ju vara vid högsta möjliga inställningar/upplösning.

samt minst så många bilder per sekund som skärmen klarar av att visa.
allt över det har potential att bli överflöd, medans allt under innebär > 100% kvalitet , eller vad man ska kalla det.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |