Spelstudio samlar ihop en miljon dollar från äventyrsfantaster – på ett dygn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Musikhjälpen är väl i en vecka? 18 miljoner delat i 7 dagar = 2.5 miljoner per dag.
Live-Aid vet jag inte så mycket om i alla fall.

Men okey, 500 000 kr var väldigt fel av mig. Är bara så fascinerad att man för ett spel kan få fram 7 miljoner kr på en dag. Bara så där.

Skillnaden är att i sverige bor det ca 9 miljoner människor. De flesta länder i världen har städer som är större i befolkningsmängd. Här är det en världsomfattande insamling, dessutom inriktade till de som var unga datanördar på 90 talet, dvs de som idag sitter på ganska mycket pengar.

Sen bidrar jag till bistånd i världen varje dag genom att jag betalar skatt, sverige ger bort ca 100 miljoner i bidrag... varje dag. 36 miljarder per år, eller ca 4000 tusen kronor per svensk. Bara genom sida. Sida står för hälften av svenska statens bidrag. Så jag ger bort 8000 kr! Eller? Det är bara de som betalar skatt som finansierar statskassan. Ca hälften av Sveriges invånare betalar inkomstskatt. Jag betalar då ca 16 000 kr i bistånd varje år. Eller ca 13% av min skatt (4% av min årsinkomst).

44 kr per dag, 308 kr i veckan, 1300 kr i månaden. Vet du vad, jag ger hellre bort mina pengar till en speltillverkare än till ett korrupt bistånds där det inte finns någon koll vart pengarna går.

Och utan bidragen så skulle Sverige nästan stå utan statsskuld om ca 10 år. Man skulle kunna dubblera pengarna som skolan får i årskurs 1-9 i hela sverige. etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

$ 100 000 för en dokumentärfilm?

Vad är det bra för, lägg pengarna på spelet istället, och köp en billig digitalkamera och dokumentera "gorillastyle"

Och nej, folk kan lägga hur mkt pengar som helst på spel, nöjen, film och musik, men fan inte att hjälpa bättre behövande

Det är demokrati och kapitalism i ett nötskal!

Hjälpa?, vaffö då, skänk pengar till mig så skall vi fixa ett spel = jajjemän hur mkt vill ni ha, ja ge m,ig 6 millar så "kanske" det kommer ett spel om 5 år, hahahah

Jag tycker det är sjukt intressant med filmen, för det första så får man insikt till spelutvecklingen och det finns många som är väldigt intresserade av det och vad jag vet så har det inte skapats nån lite mer in-depth dokumentär angående vad som pågår bakom scenen hittills. Dessutom är de $100k inte så mycket längre med tanke på hur mycket de dragit in till spelet nu.

Är inte direkt doneringar (om man inte ger under $15 då, då får man inget) då man får en kopia av spelet och tillgång till dokumentären som skapas så det är egentligen 2 produkter du skapar, skillnaden är att du måste lita på företaget så det är mer risk än att köpa en färdig produkt såklart men det är ju ditt val om du vill stödja industrin eller inte, utan folket som gjorde detta så skulle spelet inte skapats.

Det är ju inte som att de här grabbarna är nån helt okänd person/företag som kliver in och frågar om pengar, det här är välkända namn involverade och som har väldigt mycket tillit inom industrin och det är ju därför de dragit in så mycket pengar, om det var nån helt random person skulle de inte komma nära de här summorna (troligen iaf)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Är inte direkt doneringar (om man inte ger under $15 då, då får man inget) då man får en kopia av spelet och tillgång till dokumentären som skapas så det är egentligen 2 produkter du skapar, skillnaden är att du måste lita på företaget så det är mer risk än att köpa en färdig produkt såklart men det är ju ditt val om du vill stödja industrin eller inte, utan folket som gjorde detta så skulle spelet inte skapats.

Detta är vad man kan välja mellan:
[ ] No Reward No thanks, I just want to help the project.
[ ] $15 + The finished game in all of its awesome glory on Steam, exclusive access to the PC Beta on Steam, access to the video series, and access the private discussion community.
[ ] $30 + HD download of the documentary series with extras, Digital game soundtrack, and all previous reward tiers.
[ ] $100 + Original "Double Fine Adventure" poster (suitable for framing) exclusive to the campaign, special thanks in the game’s credits, and all previous reward tiers. (Posters will be shipped for free in the US. Please add an additional $10 to your pledge for international shipping)

Det går att välja No Reward även om man ger mer än $15.

Hursomhelst, i de flesta fall är det inte direkt välgörenhet. Eftersom det inte finns några garantier för att projektet blir lyckat så kan man inte kräva något i gengäld. Men de flesta förväntar sig ändå en motprestation. Vilket man normalt inte gör vid välgörenhet.

Sen tycker jag att denna jämförelsen att man ska ge till välgörenhet istället är lite tråkig. Är absolut inget fel att vilja hjälpa andra. Har själv skänkt en del till olika välgörenhets projekt/organisationer vid tillfällen jag känt att jag kunnat och velat göra det. Vissa tillfällen har det varit fyrsiffriga belopp, även om tresiffrigt varit vanligare.

Sen ska vissa hålla på och klaga på att man skulle ge till välgörenhet istället för sånt här. Dels förutsättande att man aldrig ger något. Dels så tror jag nog de flesta som klagar ändå lägger en del pengar på lyxkonsumtion. Tror inte det är många som lever på existensminimum för att ge allt överskott till välgörenhet (hatten av för de eldsjälar som väljer att viga sina liv åt att hjälpa andra).
Jag tycker faktiskt att man själv får välja vad man ska göra med sina pengar. Hatar när folk ska pracka på en att man måste göra si eller så, likt någon enerverande telefonförsäljare.
Jag tycker definitivt att det är bra att hjälpa andra, men tycker ändå man får välja själv när och hur man ska göra det!

Permalänk
Medlem

Detta blir framtiden, också distribuera fritt över torrents.

Donerade $15.

Lätt värt det, fast oktober låter lite kort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Campaigner:

Jag är otroligt förvånad över att folk är beredda att betala så mycket när de inte vet vad de får!

Man får ett äventyrsspel av Tim Schafer.. lite som att Rembrandt skulle kliva upp ur graven och be om $15 för att måla en till tavla. "nee jag vill nog se den först"

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Fan va bra, då slipper man att utgivaren sätter press och/eller förstör utvecklingen.
Hoppas verkligen fler utvecklare gör på detta sätt så EA, Ubisoft och Activision får sig en funderare.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Man får ett äventyrsspel av Tim Schafer.. lite som att Rembrandt skulle kliva upp ur graven och be om $15 för att måla en till tavla. "nee jag vill nog se den först"

Precis!

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag är otroligt förvånad över att folk är beredda att betala så mycket när de inte vet vad de får!

Nja säkert bara en engångsgrej. Om ett liknande projekt skulle starta om 1 månad skulle de inte ens i närheten få in samma mängd stålar. Jättemånga spelsidor skriver ju om detta = massor med reklam.
Dom första böckerna och filmer som släpptes direkt till piratebay fick väl också enheldel mer pengar än senare släpp. Pga många sidor skrev om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Nja säkert bara en engångsgrej. Om ett liknande projekt skulle starta om 1 månad skulle de inte ens i närheten få in samma mängd stålar. Jättemånga spelsidor skriver ju om detta = massor med reklam.
Dom första böckerna och filmer som släpptes direkt till piratebay fick väl också enheldel mer pengar än senare släpp. Pga många sidor skrev om det.

Jo, folk måste ju få reda på det på något sätt. Samtidigt är det ju så att det är fler än bara 15 åringar som är gamers, de flesta som har stött detta är lite äldre skulle jag tro. Så jag tror att det mer beror på nostalgi.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Snacka om att dom skrattar sig lyckliga på spelföretaget nu. Dom får pengar helt gratis från ingen stanns hur enkelt som helst till utvecklingen av ett spel som säkert kommer dra in det mångdubbla beloppet

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Om man på ett dygn kan få fram 1.000.000 $ för ett spel, då kan man fråga hur svårt det kan vara att få fram samma summa pengar för att hjälpa behövande runt om i världen.

Jag tycker det är roligt och bra att dom kunde få fram så mycket pengar på den lilla stunden. Men är även deprimerad att det oftast inte alls hamnar i ens närheten av dessa summor när olika grupper, galor, organisationer försöker få pengar för att hjälpa människor i nöd. Detta visar lite hur sjukt folk ändå prioriterar i sitt liv.

Jag tror att många har varit ganska så generösa och givit just här för att det är en hobby vi pratar om, väljörenheten är något man själv aldrig får uppleva direkt och man märker ingen skillnad, vilket gör det mycket svårare att skänka sina pengar.
Självklart bara en teori och jag tror jag förstår hur du menar men ja, världen är en sjuk plats och makten pengar har skapat i våran värld är också något sjukt.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Nja säkert bara en engångsgrej. Om ett liknande projekt skulle starta om 1 månad skulle de inte ens i närheten få in samma mängd stålar. Jättemånga spelsidor skriver ju om detta = massor med reklam.
Dom första böckerna och filmer som släpptes direkt till piratebay fick väl också enheldel mer pengar än senare släpp. Pga många sidor skrev om det.

Att de lyckas så bra med detta är för vad det är. Om något slumpat företag försöker göra något liknande kommer de säkert inte lyckas så bra. Många som betalar här är ju antagligen lite äldre, vilket också betyder att många har jobb och att lägga 15$ blir lättare än för en 15-åring. Man vet inte vad man får, men många som betalat förväntar sig något bra, vilket jag absolut inte skulle göra om tex EA skulle göra något liknande. Jag har själv inte betalat något till projektet då jag inte är något stort fan men tycker det är roligt att det lyckas så bra.

Permalänk
Medlem

Det var ganska mycket pengar.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thes:

Att de lyckas så bra med detta är för vad det är. Om något slumpat företag försöker göra något liknande kommer de säkert inte lyckas så bra. Många som betalar här är ju antagligen lite äldre, vilket också betyder att många har jobb och att lägga 15$ blir lättare än för en 15-åring. Man vet inte vad man får, men många som betalat förväntar sig något bra, vilket jag absolut inte skulle göra om tex EA skulle göra något liknande. Jag har själv inte betalat något till projektet då jag inte är något stort fan men tycker det är roligt att det lyckas så bra.

Jag kanske har missuppfattat det hela men jag trodde det handlade om att poängen är att en enskild studio lanserar ett spel utan att gå vägen genom att bli hållen av handen av ett stort bolag som ex EA?!
Exempelvis om DICE helt plötsligt hade sagt fuck you åt EA och gjort detta projekt innan detta så hade det nog blivit minst lika framgångsrikt. Min poäng är att pengarna rullar in är nog till stor del pga all publicitet pga att de var först (eller?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

kommer starta krig nu men men....
Spel var inte bättre för du känner bara inte till dom dåliga...
sen så kommer det så enormt många spel atm att om bara 1/1000 var bra så skulle det vara lika många bra spel som för

skrivit på mobilen

Jag håller med. Även om Curse of Monkey Island är ett av mina favoritspel så kommer det inte i närheten av Heavy rain, Mass Effect och Alan wake när det till inlevelse och berättartekniker.

Men On topic. Det här är en större nyhet för mig än när dom annonserade Diablo 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

kommer starta krig nu men men....
Spel var inte bättre för du känner bara inte till dom dåliga...
sen så kommer det så enormt många spel atm att om bara 1/1000 var bra så skulle det vara lika många bra spel som för

skrivit på mobilen

Dessutom är inte dom bra spelen heller så bra idag. Jag har nyligen spelat igenom lite spel som jag spelade när jag var liten och javisst dom duger väl, men kör egentligen hellre ett modernt spel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MooD:

Dessutom är inte dom bra spelen heller så bra idag. Jag har nyligen spelat igenom lite spel som jag spelade när jag var liten och javisst dom duger väl, men kör egentligen hellre ett modernt spel

Som jag skrev i mitt förra, utförliga inlägg, är det stor skillnad på speltyp. Point'n'click som tråden handlar om är absolut inte bättre idag. Menar du p'n'c vore det bra med med lite exempel isf. Actionspel/fps däremot har däremot åldrats mycket mer, med vissa undantag såsom Half Life 1 där den fantastiska historien och utförandet överbryggar även den sämsta 3d-grafiken. Det var mindre än 1 år sedan jag spelade igenom HL1 (source-variant) igen och det spelet är fortfarande ett av de bästa som gjorts.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MooD:

Dessutom är inte dom bra spelen heller så bra idag. Jag har nyligen spelat igenom lite spel som jag spelade när jag var liten och javisst dom duger väl, men kör egentligen hellre ett modernt spel

När Quake III släpptes 1999 tyckte många att det var fantastiskt bra. Nu 2012 är det fortfarande bland de bästa FPS som går att spela (QuakeLive). Nostalgi eller helt enkelt ett riktigt bra spelupplägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

När Quake III släpptes 1999 tyckte många att det var fantastiskt bra. Nu 2012 är det fortfarande bland de bästa FPS som går att spela (QuakeLive). Nostalgi eller helt enkelt ett riktigt bra spelupplägg?

Det finns alltid undantag som bekräftar regeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Jag kanske har missuppfattat det hela men jag trodde det handlade om att poängen är att en enskild studio lanserar ett spel utan att gå vägen genom att bli hållen av handen av ett stort bolag som ex EA?!
Exempelvis om DICE helt plötsligt hade sagt fuck you åt EA och gjort detta projekt innan detta så hade det nog blivit minst lika framgångsrikt. Min poäng är att pengarna rullar in är nog till stor del pga all publicitet pga att de var först (eller?).

Först var de ju inte, det finns redan flera lyckade avslutade projekt och några pågående, tex:
http://www.kickstarter.com/projects/sixits/robota-vengeance
http://www.kickstarter.com/projects/musegames/guns-of-icarus-...

De är väl däremot de kändaste speldesignerna som gjort ett projekt på kickstarter och därför får så stor uppmärksamhet, det är nästan som någon skrev, som om Rembrant klev upp ur graven och erbjöd sig att måla en extra tavla

Permalänk

GRIM FANDANGO ! Manny Calavera kan vara den coolaste karaktären

Once dosen´t just stop playing grim fandango

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk
Medlem

Den här genren är perfekt för pekplattor, kommer sälja bra på ajpäds osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Folk har ingen som helst skyldighet att hjälpa folk som har det svårt. Folken i tredje världen ska F*N lära sig att överleva själva och inte snylta på västvärlden!

Det är nog snarare västvärlden som borde lära sig att leva själva utan att snylta på tredje världen. Mycket av vår rikedom grundar sig i de senaste seklernas import av slavar, import av sjukt billiga råvaror (som vi sedan förädlar och tjänar pengar på) och sjukt billig arbetskraft. Kolla upp vad kolonialism och imperialism är, och hur det har påverkat fördelningen av tillgångarna i världen.

Jag tycker kanske inte att den här diskussionen hör hemma i den här nyheten alls, men detta inlägget var så oerhört puckat och historielöst så jag kunde inte låta bli.

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem

Haha helt underbart , dom är ju mina hjältar med spel som Day of the tentacle och Zak Mc Kracken

100$ donerat till projektet utan att tveka.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Musikhjälpen är väl i en vecka? 18 miljoner delat i 7 dagar = 2.5 miljoner per dag.
Live-Aid vet jag inte så mycket om i alla fall.

Men okey, 500 000 kr var väldigt fel av mig. Är bara så fascinerad att man för ett spel kan få fram 7 miljoner kr på en dag. Bara så där.

Men vad drog Skyrim, Battlefield, COD osv in på en dag? Detta är exakt samma sak, fast baklänges. Vi har makten att styra vart pengarna ska hamna, får spelet, och vi får se det under tiden det görs.

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proboarder:

Men vad drog Skyrim, Battlefield, COD osv in på en dag? Detta är exakt samma sak, fast baklänges. Vi har makten att styra vart pengarna ska hamna, får spelet, och vi får se det under tiden det görs.

Don't feed the trolls

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Först var de ju inte, det finns redan flera lyckade avslutade projekt och några pågående, tex:
http://www.kickstarter.com/projects/sixits/robota-vengeance
http://www.kickstarter.com/projects/musegames/guns-of-icarus-...

Tyckte detta var en härlig bild

Intrycket man får av Guns of Icarus Online kickstart sida är att de har kommit ganska långt med projektet, trots att de är några dagar kvar av deras pledge. Såg nu att ROBOTA: Vengeance hade ett Robots Fighting klipp som tyder på att de kommit en bit på vägen.

Kanske är det så att de som är mindre kända måste lägga ner en hel del arbete på att ha något att visa upp redan innan de lägger upp sin pledge. Men för Double Fine Adventure räcker det med mer kända namn och iden om ett point and click spel.

Permalänk
Skrivet av JMicke:

Don't feed the trolls

True sorry.

Annars, ascool ide. Gillar konsumentmakt!
Hoppas det blir mer sånt här i framtiden.

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Avstängd

Coolt!
Hoppas att det blir något utav det. Kommer ihåg när man som barn spelade Monkey's Island!

Permalänk
Medlem

Brilliant idea!

30$ well spent!

Visa signatur

Undvik människor.