Permalänk

Hej..

Nu har mitt comhem 24/1 krånglat hela helgen.

Det lägger ner ca varannan timme men tv och tele funkar samtidigt.
Alla lampor lyser på modemet.
Kör Cola soft ping tool samtidigt och den visar ca 16% packetloss (skickas 1/sekunden)
Även när allt funkar är det något knepigt.
Varje 10sekund får jag packetsloss
Har en Cisco 2425 och kör den även med wifi på.

Det dom försökte fixa förra vändan va.
stänga av ip flood
stänga av brandvägg
sätta på någon booster ??
resetta modemet så senaste firmware lades in.

Men tillslut efter 10 samtal åkte dom ut och löste det ca 2 månader sedan.
Va dom gjorde då säger dom inte men i lägenheten har dom inte varit.

Någon som vet va det kan vara som spökar??

Mvh Milkael

Permalänk
Medlem

hm trodde ja löst de. nu är de tillbax igen. jaja är väll bara o vänta dårå.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flash01:

Slog av naten i modemet idag och satte in en Asus RT-N56U Gigabit Dualband stället o vipps så hade ja full kapacitet på linan igen.

Riktigt bra router! Finns en ny firmware att ladda hem om du inte gjort det redan: Version 1.0.1.8d

http://www.asus.se/Networks/Wireless_Routers/RTN56U/#download

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

SweCarl: Japp uppgraderade till den tidigare ikväll. Ja routern verkar sköta sig riktigt bra faktiskt. Och priset på den är inte farligt heller. Mycket nöjd.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Säkert helt fel tråd, men är det någon fler än jag som inte får in SVT2 HD? Jag hittar inte en enda kanal på den transpondern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonsson83:

Hej..

Nu har mitt comhem 24/1 krånglat hela helgen.

Det lägger ner ca varannan timme men tv och tele funkar samtidigt.
Alla lampor lyser på modemet.
Kör Cola soft ping tool samtidigt och den visar ca 16% packetloss (skickas 1/sekunden)
Även när allt funkar är det något knepigt.
Varje 10sekund får jag packetsloss
Har en Cisco 2425 och kör den även med wifi på.

Det dom försökte fixa förra vändan va.
stänga av ip flood
stänga av brandvägg
sätta på någon booster ??
resetta modemet så senaste firmware lades in.

Men tillslut efter 10 samtal åkte dom ut och löste det ca 2 månader sedan.
Va dom gjorde då säger dom inte men i lägenheten har dom inte varit.

Någon som vet va det kan vara som spökar??

Mvh Milkael

Kolla ifall du har 11 eller 13 kanaler att välja mellan på trådlöst.

Är det 13 så gör du reset igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweden8:

Du kan mycket väl ha rätt - men att göra som jag gjort fungerar till skillnad och i jämförelse med att köra den inbyggda NAT´en som finns med i CG3100 - den sög rejält med bandbredd!

Så länge jag prövat bredbandskollen eller en testfil över http/ftp är det inga problem att nå 100mbit med CG3100. När är det du känner att den inbyggda routern "suger" bandbredd?

Det bryggade läget är nämligen nästan precis lika dåligt, så det hade varit intressant att veta vad det är du gör när du upplever hastighetsökningen.

Asus rt-n56u har QoS-funktionalitet, något som CG3100 saknar, kanske kan detta vara en anledning till att den upplevs som snabbare? Kör du trådlöst ligger svaret i att CG3100 har exceptionellt dålig mottagning.

Skrivet av Zormac:

Kolla ifall du har 11 eller 13 kanaler att välja mellan på trådlöst.

Är det 13 så gör du reset igen.

Vad baserar du detta på? Om man kan välja mellan 13 kanaler är modemet rätt inställt på europeisk region, 11 kanaler är amerikansk region.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Vad baserar du detta på? Om man kan välja mellan 13 kanaler är modemet rätt inställt på europeisk region, 11 kanaler är amerikansk region.

Efter uppdateringen av epc2425 så blev det 11 kanaler. Har man 13 så har inte uppdateringen gått igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Efter uppdateringen av epc2425 så blev det 11 kanaler. Har man 13 så har inte uppdateringen gått igenom.

Aha. Trist att modemet blir inställt på fel region efter uppdateringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Aha. Trist att modemet blir inställt på fel region efter uppdateringen.

Har det verkligen någon betydelse då?

Permalänk
Medlem

Jag har problem med mitt 100/10 hos ComHem. Jag använder mig utav nätverkskabel och jag får olika värden vid koll av bredbandshastighet, allt från 20 Mbit/s till 90 Mbit/s & upload brukar ligga runt 6-9 Mbit/s, men svarstiden är varje gång runt 511 ms. Någon som har en lösning på detta problemet? Jag har provat att stänga av NAT. Använder mig utav CG3100.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Haft problemet länge awzmshit?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av awzmshit:

Jag har problem med mitt 100/10 hos ComHem. Jag använder mig utav nätverkskabel och jag får olika värden vid koll av bredbandshastighet, allt från 20 Mbit/s till 90 Mbit/s & upload brukar ligga runt 6-9 Mbit/s, men svarstiden är varje gång runt 511 ms. Någon som har en lösning på detta problemet? Jag har provat att stänga av NAT. Använder mig utav CG3100.

Tack på förhand!

Lönsboda? Vart är det? Om du berättar lite närmare vart du använder uppkopplingen så kanske någon annan kan styrka eller dementera att det är problem där. Konstant svarstid på runt 500ms? Mot vad? Är det bbkollen som meddelar det så se till att ingen dator hemma sitter och nyttjar uppkopplingen paralellt och gör eventuellt en factoryresett av ditt modem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Lönsboda? Vart är det?

En bit ifrån Osby.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Lönsboda? Vart är det? Om du berättar lite närmare vart du använder uppkopplingen så kanske någon annan kan styrka eller dementera att det är problem där. Konstant svarstid på runt 500ms? Mot vad? Är det bbkollen som meddelar det så se till att ingen dator hemma sitter och nyttjar uppkopplingen paralellt och gör eventuellt en factoryresett av ditt modem.

Jag har precis flyttat till Osby och bor i ett ComHem hus. Jag har en polare som har samma uppkoppling och han har inga som helst problem. Har endast en dator uppkopplad också.

Permalänk
Medlem

pratade just med grannen här och han har inte samma problem heller som mej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aswmshit: bor han ens i närheten? Det är i princip bara närliggande adresser på samma gata man säkert kan veta ansluter mot samma centralutrustning hos comhem. Olika områden KAN vara ihopkopplad men då är det inte lika säkert. Dubbelkolla förövrigt hur många channels du har Locked i ditt modemgränssnitt. Är det färre än 6st är det inte bra. Kolla då hur många din kompis har, är det fler så kolla vad din kompis har för startfrekvens inställd och testa ändra manuellt i ditt modem till samma. Skriv dock ner din gamla frekvens om det går åt pipsvängen helt och du inte får tillbaka uppkopplingen. Dethär bör enbart fungera om ni bor under samma "stråk" men ditt modem av någon anledning inte hittar 6-8 kanaler. Det är olika antal kanaler utlagd på olika orter så både 6 och 8 kan vara korrekt där man bor men är det färre är nått fel.

Flash01: Nä behöver ju inte vara så MEN i mitt yrke tar jag allt med en nypa salt och dubbelkollar själv. Kan så vara att han/hon inte testat lika mycket som dig. Är det defakto en bugg som du nämnde tidigare i tråden att comhem sagt kanske dom inte lyckas trigga den heller?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Phunky: Helt sant, tror inte han har testat lika mycket som mej. Tänkte på det där med buggen i mina öron låter det väldigt märkligt att en bugg bara kan dyka upp så där så pass långt efter att mjukvaran kom till modmet. V28 kom väll i julas och jag får inte problem förns nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@adamq10

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10

Det bryggade läget är nämligen nästan precis lika dåligt, så det hade varit intressant att veta vad det är du gör när du upplever hastighetsökningen.

Asus rt-n56u har QoS-funktionalitet, något som CG3100 saknar, kanske kan detta vara en anledning till att den upplevs som snabbare? Kör du trådlöst ligger svaret i att CG3100 har exceptionellt dålig mottagning.

Tjenare, sorry att svar dröjde. Direkt när jag fick modemet CG3100 testkörde jag ett par dagar för att ser hur det uppförde sig. Resultatet var att jag fick ut 150/10, mot max möjliga 200/10. Kollade både på bredbandskollen och speedtest ett flertal ggr under några dagar.

Därefter testade jag samma sak med NAT urkopplad - vips 200/11. Kollade någon dag och det höll sig stabilt. Gjorde därefter ett "återtest" med NAT ikopplad - vips 150/10 ---> inte bra.

Bestämde mig för att kör med NAT av. Då jag kör trådat kan jag lika gärna stänga av WMM.

Men en router ville jag ha och köpte därför en Netgear WNR3500L vilken fungerar utmärkt.

Hälsningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweden8:

Direkt när jag fick modemet CG3100 testkörde jag ett par dagar för att ser hur det uppförde sig. Resultatet var att jag fick ut 150/10, mot max möjliga 200/10. Kollade både på bredbandskollen och speedtest ett flertal ggr under några dagar.

Därefter testade jag samma sak med NAT urkopplad - vips 200/11. Kollade någon dag och det höll sig stabilt. Gjorde därefter ett "återtest" med NAT ikopplad - vips 150/10 ---> inte bra.

Hej! Det var intressant att höra. När du körde dina test med / utan NAT prövade du att ha routern bakom hela tiden då?
Alternativt om du körde med / utan NAT rakt i datorn hela tiden. Jag tvivlar inte på vad du säger, men det låter underligt att det skulle vara svårt att routa 200mbit när modemet är avsett för 400mbit.

Om du gör några mer tester, pröva att köra dem härifrån istället:
http://warp9.tele2.net/

Skrivet av Zormac:

Har det verkligen någon betydelse då?

Det kan ha betydelse. Om modemet pushar ut sin region i luften och det finns datorer som försöker ansluta till en annan AP på Europa-region kan de bli nekade om de tar regionsinfon från detta modemet först. Att lyssna efter regionsinformation är förvisso inget standarden kräver, men om man implementerar stödet enligt standarden kommer man stöta på problem under dessa förutsättningar. Nyare versioner av OS X implementerar större delar av wlan-standarden än Windows gör och kan därför drabbas av felkonfigurerade APs.

Ett annat mer konkret problem är att man får färre kanaler att välja mellan, vilket i praktiken ofta betyder något lägre throughput.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Aswmshit: bor han ens i närheten? Det är i princip bara närliggande adresser på samma gata man säkert kan veta ansluter mot samma centralutrustning hos comhem. Olika områden KAN vara ihopkopplad men då är det inte lika säkert. Dubbelkolla förövrigt hur många channels du har Locked i ditt modemgränssnitt. Är det färre än 6st är det inte bra. Kolla då hur många din kompis har, är det fler så kolla vad din kompis har för startfrekvens inställd och testa ändra manuellt i ditt modem till samma. Skriv dock ner din gamla frekvens om det går åt pipsvängen helt och du inte får tillbaka uppkopplingen. Dethär bör enbart fungera om ni bor under samma "stråk" men ditt modem av någon anledning inte hittar 6-8 kanaler. Det är olika antal kanaler utlagd på olika orter så både 6 och 8 kan vara korrekt där man bor men är det färre är nått fel.

Nej, han bor i samma ort, men en bra bit från mig. Jag kollade upp channels och det fanns tre channels Locked (downstream) och en channel Locked (upstream), jag hittar dock ingen möjlighet att ändra detta på något sätt.

Här kommer mitt resultat från Speedtest.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av awzmshit:

Nej, han bor i samma ort, men en bra bit från mig. Jag kollade upp channels och det fanns tre channels Locked (downstream) och en channel Locked (upstream), jag hittar dock ingen möjlighet att ändra detta på något sätt.

http://www.speedtest.net/result/1772773208.png

Kör du trådad eller trådlös till din CG? (oh såg att du svarade det tidigare)
Har du kabel TV via comhem också, kolla vad du har för signal styrka och kvalite det kan ge insyn om du har ett problem med signalen generellt via comhem. (och så fall krävs service besök)

Permalänk
Medlem
Skrivet av awzmshit:

http://www.speedtest.net/result/1772773208.png

Under Status i modemets gränssnitt ska man kunna ställa in startfrekvens har jag för mig. 3 downstreams är inte korrekt så det förklarar ditt problem. Antingen ligger modemet på fel startfrekvens eller så är det så dålig signal att ditt modem bara hittar 3 kanaler. Du kan dock försöka med samma frekvens som din kompis har.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

@adamq10

Citat:

Hej! Det var intressant att höra. När du körde dina test med / utan NAT prövade du att ha routern bakom hela tiden då?
Alternativt om du körde med / utan NAT rakt i datorn hela tiden. Jag tvivlar inte på vad du säger, men det låter underligt att det skulle vara svårt att routa 200mbit när modemet är avsett för 400mbit.

Tjenare, relevant frågeställning - här är mitt svar.

Testade följande:

• Endast CG3100 med aktiv NAT --> 150/10.

• Endast CG3100 utan aktiv NAT --> 200/11.

• CG3100 utan aktiv NAT + Netgear WNR3500L med aktiv NAT --> 200/11.

Givetvis var ordningen denna:

• kabeluttag ---> CG3100 ---> pc.

• kabeluttag ---> CG3100 ---> WNR3500L ---> pc.

Allt trådat = inget trådlöst.

Har tyvärr inte orkat pröva http://warp9.tele2.net/ ännu...

Permalänk
Medlem

Tänkte höra ifall andra har fått problem med sitt modem på senaste.

Verkar som om Wifi stänger av sig själv hela tiden, så man måste slå på det på modemet jämt och ständigt. Kanske ett I-landsproblem, men ganska jobbigt att behöva kliva upp på morgonen och knäppa på det när man vill ligga och surfa i sängen. . .

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweden8:

[Testresultat]
Har tyvärr inte orkat pröva http://warp9.tele2.net/ ännu...

Du borde pröva cg3100 nat -> asus -> dator, det är för det natade-läget du upplever hastighetsproblem.
Måste ändå säga att det är underligt om routerdelen är så långt under specifikation. Därmot är det inte förvånande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snackar ni kabel-TV i denna tråd också?

Tycker ljudet ligger lite efter när jag tittar på TV4 HD men vanliga TV4 fungerar bra. Känns faktiskt som att ljudet laggar en smula på alla HD kanaler när jag tänker efter. Har en Humax HD-box som jag fick för snart 3 år sedan när jag beställde ComHem där jag bor nu.
Någon som känner igen problemet?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Snackar ni kabel-TV i denna tråd också?

Tycker ljudet ligger lite efter när jag tittar på TV4 HD men vanliga TV4 fungerar bra. Känns faktiskt som att ljudet laggar en smula på alla HD kanaler när jag tänker efter. Har en Humax HD-box som jag fick för snart 3 år sedan när jag beställde ComHem där jag bor nu.
Någon som känner igen problemet?

Att ljud och bild inte är synkat brukar oftast bero på "bildförbättringsfunktioner" i TV'n och har har inte med leverantören att göra.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Att ljud och bild inte är synkat brukar oftast bero på "bildförbättringsfunktioner" i TV'n och har har inte med leverantören att göra.

Sådana har jag nog ställt in ja :/ Men varför påverkar det bara HD kanaler och inte SD?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Du borde pröva cg3100 nat -> asus -> dator, det är för det natade-läget du upplever hastighetsproblem.
Måste ändå säga att det är underligt om routerdelen är så långt under specifikation. Därmot är det inte förvånande.

OP hade en netgear inte asus router.

CG3100 är känt att har (bland annat) problem med NAT, bäst är att stänga av NAT på CG3100 och om man vill ha det, slå på det på annat (fungerande) router. Det är bara att inse att CG3100 kommer aldrig kunna fungera bra oavset hur många mjukvara hack dom prova. Modem delen av CG3100 däremot fungera hyfsat bra.