Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruto:

Även jag funderar på att skaffa 100mbit från comhem för 100kr/mån. Men är lite osäker när man läst att så många haft problem. Även jag bor i dalarna, vore trevligt och höra om någon i dalarna haft lika mycket problem.

NVM
Fick bli fiber från bredband2 istället.

Har även jag fått detta erbjudande från comhem 100 kr/månad för 100/100 som en del av en studentkampanj låter jävligt billigt, hur är det med comhem, har de lika bra pingtider i spel som ex. bahnhof? Hur fungerar deras linor generellt? Bor i Örebro. Just nu betalar jag 220 spänn i månaden för 30/30 från bahnhof, och är jävligt nöjd men funderar på att byta pga priset.

Comhem 100/100("Bredband XXL") via borde väl slå bahnhof 30/30 ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bsk!:

Har även jag fått detta erbjudande från comhem 100 kr/månad för 100/100 som en del av en studentkampanj låter jävligt billigt, hur är det med comhem, har de lika bra pingtider i spel som ex. bahnhof? Hur fungerar deras linor generellt? Bor i Örebro. Just nu betalar jag 220 spänn i månaden för 30/30 från bahnhof, och är jävligt nöjd men funderar på att byta pga priset.

Bredband XXL ifrån comhem är 100/10 inte 100/100, och jag skulle aldrig någonsin valt Comhem över Bahnhof.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Skrivet av bsk!:

100/10 är det som gäller som sagt. Jag tror att det kan vara värt att betala lite extra för bahnhof och fiber.

Skrivet av SweCarl:

Bredband XXL ifrån comhem är 100/10 inte 100/100, och jag skulle aldrig någonsin valt Comhem över Bahnhof.

Nej där skulle jag nog, utan större erfarenhet, också valt bahnhof. Har haft dessa som leverantör på fiber i 1,5 år nu och har gått riktigt bra. En felanmälan och det felet ordnades mycket mycket snabbt.

Skrivet av Phunky:

Ja. "öppet nät" där man kan välja operatör.

FaniSkogen: Borlänge är så liten ort så några kapacitetsproblem finns det nog inte. Får du problem kan man alltid fimpa NAT på modemet vilket brukar lösa endel strul.

Tack för det! Hoppas på att det inte strular.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelahn:

Svar från 192.36.171.155: byte=32 tid=43ms TTL=59
Svar från 192.36.171.155: byte=32 tid=45ms TTL=59
Svar från 192.36.171.155: byte=32 tid=128ms TTL=59
Svar från 192.36.171.155: byte=32 tid=66ms TTL=59
Svar från 192.36.171.155: byte=32 tid=156ms TTL=59
Svar från 192.36.171.155: byte=32 tid=159ms TTL=59
Svar från 192.36.171.155: byte=32 tid=41ms TTL=59
Svar från 192.36.171.155: byte=32 tid=124ms TTL=59
Svar från 192.36.171.155: byte=32 tid=143ms TTL=59
Svar från 192.36.171.155: byte=32 tid=77ms TTL=59
Svar från 192.36.171.155: byte=32 tid=98ms TTL=59
helt okej pingtider för tillfället

Stockholm?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 4,2GHz | Moderkort: ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI | Ram: 2x16 GB DDR5 Corsair 6000MHz | GPU: GIGABYTE GeForce RTX 4070 SUPER EAGLE OC | Chassi: NZXT H5 Flow | PSU: Corsair RM750e | CPU Kylning: NZXT Kraken X63

Permalänk
Medlem

Är det fler som upplever packet loss i Göteborg för närvarande?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Ser ut som det Spuzz jag får lika pingtider nämligen.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Nä, vi har inga kapacitetsproblem får man som svar när jag ringde igår, skrattretande förfan!

Skrivet av Flash01:

Ser ut som det Spuzz jag får lika pingtider nämligen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 4,2GHz | Moderkort: ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI | Ram: 2x16 GB DDR5 Corsair 6000MHz | GPU: GIGABYTE GeForce RTX 4070 SUPER EAGLE OC | Chassi: NZXT H5 Flow | PSU: Corsair RM750e | CPU Kylning: NZXT Kraken X63

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Varför marknadsför dom det som 100/100 då? Är ni säkra?

Permalänk
Skrivet av bsk!:

Vi är säkra:
http://www.comhem.se/comhem/bredband/bredband-xxl/-/736054/736054/-/index.html

Bredband XXL 100. Du får:
Nedströmshastighet 50-100 Mbit/s.
Uppströmshastighet 7-10 Mbit/s.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Är det via fiber i Göteborg så är det 100/100 de marknadsför, annars är det 100/10 som gäller!

Skrivet av bsk!:

Visa signatur

Permalänk

100/10 beställt för 100kr/månad. Riktigt billigt!

Hoppas bara att jag slipper problem nu!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flash01:

darel: Det hjälpte, Linan har hållt sig stabil nu i 2 dagar.

Toppen.. hoppas att det är fortsatt stabil, har själv samma kombination som dig och har inte behövt starta om i över två månader (med CG3100 med NAT avstängt, och Trådlöss avstängt)

firmware 1.0.1.7c verkar vara det mest stabil RT-56U firmware just nu, så uppgraderar inte det om du inte vill råka ut för DNS problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khris:

Jag har också problem med det..

Samma här. Comhem ringde glada i hågen och sa att det var en bugg i modemet och att allt skulle lösa sig om jag stängde av NAT:en på modemet. Han lite ledsen när jag sa att jag inte hade den på och hade inget direkt svar. Jag hörde med dom idag och fick på andra försöket svaret att om det inte funkar när NAT är avstängt är man körd. Det är bara att vänta på en uppdatering av mjukvaran som visst skulle dröja.

Jag kikar runt lite på modem-sidan för att se om det är något där som skvallrar om att det är på sitt dåliga humör. Isf skulle man kunna göra ett cron-jobb som startar om det.

*edit*
Att bara trycka apply på config-sidan (http://192.168.100.1/ComhemRg802dot11BasicCfg.asp) hjälper inte, men när jag bytte kanal så kom det igång. Tror ni man tappar aktiva anslutningar när man gör den manövern?

Permalänk

Suck, det är alltså ett dåligt modem de skickar med för ett dyrt pris? Nu tecknade jag abonnemanget med en bindningstid på 12 månader och får detta gratis.
Men vad jag förstått här så bör jag inaktivera något som heter NAT samt trådlöst och sedan koppla modemet till min dlink 855 och köra wifi därifrån?

Annars, finns det något annat modem man kan köpa som fungerar bättre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Suck, det är alltså ett dåligt modem de skickar med för ett dyrt pris? Nu tecknade jag abonnemanget med en bindningstid på 12 månader och får detta gratis.
Men vad jag förstått här så bör jag inaktivera något som heter NAT samt trådlöst och sedan koppla modemet till min dlink 855 och köra wifi därifrån?

Yes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khris:

Jag har också problem med det..

Skrivet av grovlimpa:

Samma här. Comhem ringde glada i hågen och sa att det var en bugg i modemet och att allt skulle lösa sig om jag stängde av NAT:en på modemet. Han lite ledsen när jag sa att jag inte hade den på och hade inget direkt svar. Jag hörde med dom idag och fick på andra försöket svaret att om det inte funkar när NAT är avstängt är man körd. Det är bara att vänta på en uppdatering av mjukvaran som visst skulle dröja.

Jag kikar runt lite på modem-sidan för att se om det är något där som skvallrar om att det är på sitt dåliga humör. Isf skulle man kunna göra ett cron-jobb som startar om det.

*edit*
Att bara trycka apply på config-sidan (http://192.168.100.1/ComhemRg802dot11BasicCfg.asp) hjälper inte, men när jag bytte kanal så kom det igång. Tror ni man tappar aktiva anslutningar när man gör den manövern?

Jag gjorde ett php-skript som postar ett kanalbyte på det trådlösa. Eftersom bara surfar med mobilen så kan jag accessa den över 3g:n för att sparka igång det. Inte så jättekul, men bättre än att trycka på knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Annars, finns det något annat modem man kan köpa som fungerar bättre?

Helt rätt. Visst är det rolig att ha en massor utrustning med blinkande lampor

Modem delen är faktist helt okay DOCSIS3.0 fungerar, men Router delen är extremt trasig (den delen som egentligen skulle vara "enkelt" att implementera. Hade jag köpt enheten från Netgear så skulle jag har reklamerat många år sedan, när den fungerade som bäst så fick man endast 20mbit/10mbit över trådlös 100/10, min Asus ger 111/12. Man gjorde en fw uppdatering några månader sedan som total förstörde modemet och dess prestande för en stor mängd folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spuzz:

Stockholm?

jajamen sthlm

Permalänk
Medlem

Har ComHem 100/10 genom bredbandsuttaget och bor i Stockholm.

Härliga pingtider atm.

Pinging ftp.sunet.se [194.71.11.69] with 32 bytes of data:
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=55ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=35ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=31ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=79ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=21ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=99ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=146ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=20ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=89ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=196ms TTL=57

Ping statistics for 194.71.11.69:
Packets: Sent = 10, Received = 10, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 20ms, Maximum = 196ms, Average = 77ms

Permalänk
Skrivet av darel:

Helt rätt. Visst är det rolig att ha en massor utrustning med blinkande lampor

Modem delen är faktist helt okay DOCSIS3.0 fungerar, men Router delen är extremt trasig (den delen som egentligen skulle vara "enkelt" att implementera. Hade jag köpt enheten från Netgear så skulle jag har reklamerat många år sedan, när den fungerade som bäst så fick man endast 20mbit/10mbit över trådlös 100/10, min Asus ger 111/12. Man gjorde en fw uppdatering några månader sedan som total förstörde modemet och dess prestande för en stor mängd folk.

Ok, tack för den upplysningen!

Men om jag kopplar in en egen router så bör det allså inte uppstå Några problem?
Vill hur som göra detta då jag tycker dlinken är trevlig.

Visa signatur

Permalänk

ComHem:s usla telemarketing!

Sådär; ikväll ringde ComHem:s telemarketing igen.... blev så j-la förbannad att jag skrev ihop nedanstående email till deras support och dessutom reggade en användare här för att få kopiera in mailet här.
Aaaaarghhh... förstår inte hur dessa telemarketing folk kan göra mig såhär förbannad...

MAILET KOMMER NEDAN:

Jag har sedan länge bett om att spärra mig från att bli uppringd av comhem med erbjudanden.
I höstas blev jag uppringd och då sa de att det inte gällde erbjudande utan kompensation för dålig analog tvbild (som de frågade om jag haft). De frågade vad jag hade för TV och erbjöd mig ett digitalkort med några månader fritt abbonemang som kompensation. Jag tackade ja till detta.

Det visade sig snart att denna "kompensation" var ett generellt erbjudande som Ni erbjöd alla Era kunder. Då kände man sig lite lurad. Ännu mera lurad blev jag när kortet kom som inte fungerade i min TV. Alltså fick man ingen kompensation alls.

Ringde Er kundsupport om ovan, men sa bara att jag fick maila ev. klagomål. Gjorde dock inte det då.

Förra veckan blev jag åter uppringd ("One Contact", trots att jag skulle vara med i ert spärregister. Jag sa att jag inte ville ha något erbjudande och undrade varför de ringde trots att jag skulle ligga med i Ert spärregister. Det visste inte han som ringde, men han skulle åter lägga in mig i registret.

Idag ringer de IGEN och jag frågar igen varför Ni ringer trots att jag skall ligga med i spärregister. Återigen svarar de bara glatt att vi lägger in dig i vårt register. Jag ber att få tala med någon ansvarig på bolaget för att få en förklaring varför spärregistret inte fungerar. Då lägger hon om ringt upp mig på luren, utan att ens säga hejdå!! Extremt otrevligt och oproffsigt.

Jag är nu minst sagt skitsur på hur OTROLIGT USELT era TM bolag beter sig. Tyvärr har jag inte haft mycket alternativ till internetabbonemang, men jag skall göra ALLT VAD JAG KAN för att hitta ett alternativ nu.

Jag önskar också få kompensastion för comhem för den dåliga analoga bilden som utlovades samt kompensation för att Ni trots upprepade
påminnnelser fortsatt ringa och störa med erbjudanden.

Permalänk
Medlem

Jag har 100/10 med Comhem och har ett konstigt problem.

I Utorrent så laddar jag ner i 11 mb/s och laddar upp i 1 mb/s (på en torrent med extremt många seeders), men när jag kollar på bredbandskollen.se så är min hastighet alltid runt 15 mbit/s ner och 7 mbit/s upp. Jag har gjort massvis med tester och jag uppnår alltid runt denna hastighet på bredbandskollen och speedtest.net. Samma resultat med nätverkskabel som trådlöst.

Är det någon som vet vad det här kan bero på?

Jag kör med en ny iMac och jag får samma resultat när jag mäter hastigheten i min iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mool182:

Jag har 100/10 med Comhem och har ett konstigt problem.

I Utorrent så laddar jag ner i 11 mb/s och laddar upp i 1 mb/s (på en torrent med extremt många seeders), men när jag kollar på bredbandskollen.se så är min hastighet alltid runt 15 mbit/s ner och 7 mbit/s upp. Jag har gjort massvis med tester och jag uppnår alltid runt denna hastighet på bredbandskollen och speedtest.net. Samma resultat med nätverkskabel som trådlöst.

Är det någon som vet vad det här kan bero på?

Jag kör med en ny iMac och jag får samma resultat när jag mäter hastigheten i min iPhone.

Vart bor du? Alltså i vilket område? Förstår jag dig rätt om du får bra hastighet via torrents/ftp men inte bbkollen? Låter väldigt väldigt märkligt. Samma med NAT avslaget?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Vart bor du? Alltså i vilket område? Förstår jag dig rätt om du får bra hastighet via torrents/ftp men inte bbkollen? Låter väldigt väldigt märkligt. Samma med NAT avslaget?

Jag bor i Borås. Du förstår mig helt rätt. Jag får exakt samma resultat med NAT avslaget. Superkonstigt är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mool182:

Jag bor i Borås. Du förstår mig helt rätt. Jag får exakt samma resultat med NAT avslaget. Superkonstigt är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag inte om servrarna ens finns kvar eller ens klarar 100mbit men det är värt att prova de äldre mätprogrammen från Bredbandskollen: http://www.bredbandskollen.se/tptest.php?sektion=1 Testat olika webläsare förövrigt? Vet att på windows kan man få psyko värden med vissa obskyra browsers med dåligt flash/java-stöd eller vad nu bbkollen kör för någe. Vissa antivirusprogram kan orsaka samma men aldrig hört talas om det på Mac. Man kan ju också testa mäta med tex http://tptest.bahnhof.se/ men där kan ju inte comhem lova att du får bra speed direkt. Oavsett får du ju bra speed, svårigheten är att räkna ut varför bbkollen visar något annat... men bbkollen är ju inte god al mighty heller, inte jätteovanligt beroende på datorkonfiguration att den kan visa fel.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Nu vet jag inte om servrarna ens finns kvar eller ens klarar 100mbit men det är värt att prova de äldre mätprogrammen från Bredbandskollen: http://www.bredbandskollen.se/tptest.php?sektion=1 Testat olika webläsare förövrigt? Vet att på windows kan man få psyko värden med vissa obskyra browsers med dåligt flash/java-stöd eller vad nu bbkollen kör för någe. Vissa antivirusprogram kan orsaka samma men aldrig hört talas om det på Mac. Man kan ju också testa mäta med tex http://tptest.bahnhof.se/ men där kan ju inte comhem lova att du får bra speed direkt. Oavsett får du ju bra speed, svårigheten är att räkna ut varför bbkollen visar något annat... men bbkollen är ju inte god al mighty heller, inte jätteovanligt beroende på datorkonfiguration att den kan visa fel.

Tack för tipsen.

Jag har nu testat det du tipsade om och jag får ungefär samma resultat på mätningarna. Vissa webbläsare fungerade lite bättre men jag uppnår aldrig en nedladdningshastighet över 21 mbit/s.

Det verkar som att jag enbart uppnår en bra hastighet när jag tankar via just torrents. Jag prövade att ladda ner den 100MB filen på bahnhofs hemsida och den kunde jag inte tanka snabbare en 2mb/s.

Det ska tilläggas att jag har varit i kontakt med comhem väldigt många gånger om det här problemet (det var innan jag visste att jag kunde tanka ner snabbt via torrents) men dom har ingen aning om vad som är felet.
När dom mäter hastigheten mot mitt modem så får dom alltid ut runt 100 mbit/s. Trots det så har dom nu skickat ut det ANDRA nya modemet inom 6 månader till mig för att se om det hjälper. Jag är 99% säker på att det inte kommer att hjälpa så det var därför jag skrev här.

Ingen mer idé på vad jag kan pröva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mool182:

Tack för tipsen.

Det ska tilläggas att jag har varit i kontakt med comhem väldigt många gånger om det här problemet (det var innan jag visste att jag kunde tanka ner snabbt via torrents) men dom har ingen aning om vad som är felet.
När dom mäter hastigheten mot mitt modem så får dom alltid ut runt 100 mbit/s. Trots det så har dom nu skickat ut det ANDRA nya modemet inom 6 månader till mig för att se om det hjälper. Jag är 99% säker på att det inte kommer att hjälpa så det var därför jag skrev här.

Ingen mer idé på vad jag kan pröva?

Märkligt!
Vilket modem model har du?

Man ska komma ihåg att http traffiken är cachade hos comhem på ett tranparent sätt så det är därför http kan det upplevas som trög (dom har dog underpresterande severar), och att andra protokol går snabbare.

Permalänk
Medlem

Vet du om någon annan i området har samma symptom? Skulle överaska mig om så var fallet men inget är ju omöjligt. Du har alltså testat med en mac och en iphone? Iphonen är ju bara wifi så inte optimal att felsöka med. Testat mickla med duplexen? Går i macosx men minns ej vart. Bytt tp och strömadapter? Låna en win7burk med gigkort av någon och testa eller kör in linuxmint på en usbsticka och boota från den och testa (obs, vet ej om det går på macosx).

Sedan är ju tjänsten bunden till modemet och inte uttaget så det går alltid att ta med det till annan comhemadress oavsett om de använder comhem eller ej där det finns annan dator att testa. Låter inte som ett lokalt signalrellaterat fel för då skulle du inte få ut 100med torrents heller.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av darel:

Märkligt!
Vilket modem model har du?

Man ska komma ihåg att http traffiken är cachade hos comhem på ett tranparent sätt så det är därför http kan det upplevas som trög (dom har dog underpresterande severar), och att andra protokol går snabbare.

Jag kör på en Netgear CG3100 som de flesta andra här.

Ja, något lurigt är det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Vet du om någon annan i området har samma symptom? Skulle överaska mig om så var fallet men inget är ju omöjligt. Du har alltså testat med en mac och en iphone? Iphonen är ju bara wifi så inte optimal att felsöka med. Testat mickla med duplexen? Går i macosx men minns ej vart. Bytt tp och strömadapter? Låna en win7burk med gigkort av någon och testa eller kör in linuxmint på en usbsticka och boota från den och testa (obs, vet ej om det går på macosx).

Sedan är ju tjänsten bunden till modemet och inte uttaget så det går alltid att ta med det till annan comhemadress oavsett om de använder comhem eller ej där det finns annan dator att testa. Låter inte som ett lokalt signalrellaterat fel för då skulle du inte få ut 100med torrents heller.

Jag vet faktist inte om någon annan i området har samma symptom.

Jag prövade att ändra lite på duplexen men det blev ingen skillnad där heller.

Comhem har skickat ut både ny koaxialkabel och tp-kabel men problemet kvarstår ändå.

Jag antar att jag får ta hit en windows-laptop och se om jag får samma mätningar då som du säger. Det känns som om jag har försökt med allt nu.