Permalänk
Medlem

Händer inte mycket ... suck!

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Trodde aldrig jag skulle klara mig med sämre än 100/10 när jag flyttade men det tog 1mån och nu är jag van telias 24/1 adsl. Fungerar hyffsat faktiskt sedan de bytte ut mitt modem. Betänk att även om man har 100/10, hur ofta nyttjar man ens i närheten av den bandbredden mer än några timmar i månaden?
.

Ja, när använder man bandbredden? För mig är det just bara med Bredbandskollen jag får bandbredden, ibland. Det högsta jag fått i praktiken är ca 48 MBit, men egentligen behövs det inte. Redan 2-3 Mbit ner ger tillräckligt för att kunna surfa någorlunda. Stora fördelen med fast bredband kontra mobilt är just att datamängden upp- o nedladdat är obegränsad. Precis i början på det 21:a århundradet hade jag s k ISDN uppkoppling, det gav ca 56KBit ner. Lyckades ändå ladda ner större filer, många Gigabyte, bara genom tålamod och systemet igång 24/7. Ja, det tog månader. Man kan ju räkna på extra elkostnaden o förslitning på hårddiskar...

Nu kostar mitt abbo 299kr/mån, när bindningstiden är slut kanske Comhem vill ha ordinarie pris 399kr/mån. Det har jag inte lust att betala när man kan använda det så lite i praktiken. Om jag inte kan förhandla mig till samma pris efter bindningstiden, så kommer jag att nergradera till lägsta hastigheten.
Där jag bor står valet mellan Comhem eller ganska långsam ADSL från flera operatörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasW:

Ja, när använder man bandbredden? För mig är det just bara med Bredbandskollen jag får bandbredden, ibland. Det högsta jag fått i praktiken är ca 48 MBit, men egentligen behövs det inte. Redan 2-3 Mbit ner ger tillräckligt för att kunna surfa någorlunda. Stora fördelen med fast bredband kontra mobilt är just att datamängden upp- o nedladdat är obegränsad. Precis i början på det 21:a århundradet hade jag s k ISDN uppkoppling, det gav ca 56KBit ner. Lyckades ändå ladda ner större filer, många Gigabyte, bara genom tålamod och systemet igång 24/7. Ja, det tog månader. Man kan ju räkna på extra elkostnaden o förslitning på hårddiskar...

Nu kostar mitt abbo 299kr/mån, när bindningstiden är slut kanske Comhem vill ha ordinarie pris 399kr/mån. Det har jag inte lust att betala när man kan använda det så lite i praktiken. Om jag inte kan förhandla mig till samma pris efter bindningstiden, så kommer jag att nergradera till lägsta hastigheten.
Där jag bor står valet mellan Comhem eller ganska långsam ADSL från flera operatörer.

Jag tycker det är märkligt att man inte kan beställa 10/10 och 25/10 som förr i tiden eller har jag missat något? Kikade lite på hemsidan men hittade inget sådant alternativ. Tycker inte man ska behöva välja 100 ner för att få 10 upp. Tidigare kunde man välja tex 10/1 med extra upload och då få 10/10.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Det går att beställa men det finns nästan ingen anledning 25/10 för 379:- eller 100/10 för 399. Är ju ingen idé att marknadsföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Det går att beställa men det finns nästan ingen anledning 25/10 för 379:- eller 100/10 för 399. Är ju ingen idé att marknadsföra.

Nä men då får dom väl sänka priset på 25/10 istället

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Är det någon som upplever problem med framför allt Twitch.tv och deras streams? Olika dagar får jag olika framgång men som regel får jag såpass mycket lagg på 720p+ att jag måste sänka till 720p för att kunna titta. Detta var inte fallet med Bahnhof (duh) och jag tycks inte lida särskilt av hastighetsproblem annars. Har 100/10 och får ut mer än så på bredbandskollen. Ingen packet loss eller liknande när jag spelar CS, hyfsat stabil ping på mellan 16-25ms på Playnations servrar.

Är det helt enkelt så att Comhem har lite halvkass transit mot de servrar Twitch.tv använder? Own3d.tv verkar inte vara några problem med. Jag kör utan NAT direkt till egen router (WNR3500L med DD-WRT) för att eliminera risken att routern i Comhems modem skall vara lite för klen. Överväger faktiskt att skaffa Anonine bara för att kunna kolla på 720p+ på Twitch.tv utan problem.

Edit: Jag tror tamigsjutton att jag löste det genom att byta från DD-WRT till Tomato som fw på min router, tänka sig.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Ja du klarar dig men spelar du en hel del fps-spel som är pingkrävande så ska man helst undvika Comhem i dagsläget, framförallt i delar av Stockholm eller Göteborg

Skrivet av razerrazer:

Spelar man onlinespel så klarar du dig med 10/1 mbit utan tvekan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 4,2GHz | Moderkort: ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI | Ram: 2x16 GB DDR5 Corsair 6000MHz | GPU: GIGABYTE GeForce RTX 4070 SUPER EAGLE OC | Chassi: NZXT H5 Flow | PSU: Corsair RM750e | CPU Kylning: NZXT Kraken X63

Permalänk
Medlem
Skrivet av spuzz:

Ja du klarar dig men spelar du en hel del fps-spel som är pingkrävande så ska man helst undvika Comhem i dagsläget, framförallt i delar av Stockholm eller Göteborg

0.25/0.25 klarar av mer eller mindre alla onlinespel, något drygt när man ska ladda hem nya patchar dock.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Grejen är väl inte så mycket om man behöver 100mbit jämt varje sekund, vissa gör andra gör det inte. Men om comhem erbjuder 100 eller 200mbit och man ALDRIG får det, så är det ju något som är fel. Om jag sitter och pratar på skype behöver jag knappast 100mbit men om jag betalar för 100 eller 200mbit så ska man ju ha det JÄMT.

Om jag använder mina 100mbit till att köra bredbandskollen 50ggr om dagen eller om jag laddar ner lagliga torrents eller chattar på msn, så är det struntsamma tycker jag. Erbjuder Comslem 100 el 200mbit så ska dem leverera det, vad jag sedan gör med dem mbiten spelar ingen roll.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Grejen är väl inte så mycket om man behöver 100mbit jämt varje sekund, vissa gör andra gör det inte. Men om comhem erbjuder 100 eller 200mbit och man ALDRIG får det, så är det ju något som är fel. Om jag sitter och pratar på skype behöver jag knappast 100mbit men om jag betalar för 100 eller 200mbit så ska man ju ha det JÄMT.

Om jag använder mina 100mbit till att köra bredbandskollen 50ggr om dagen eller om jag laddar ner lagliga torrents eller chattar på msn, så är det struntsamma tycker jag. Erbjuder Comslem 100 el 200mbit så ska dem leverera det, vad jag sedan gör med dem mbiten spelar ingen roll.

Absolut. Mina kommentarer gällde bara vad för bandbredd som egentligen behövs för onlinespel, det är väldigt lite. Det är latency och peering som är det viktiga för onlinespel och där har bandbredden inget med saken att göra.

Jag verkar ha riktig tur som får ut över 100/10 i Göteborg när jag betalar för 100/10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En tanke som slog mej idag. Kikade igenom tråden och såg att ett flertal gånger kom det upp förslag på att man skulle slå av Nat funktionen och sätta en egen router imellan istället. Är verkligen routern som är i modemet så kass?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flash01:

En tanke som slog mej idag. Kikade igenom tråden och såg att ett flertal gånger kom det upp förslag på att man skulle slå av Nat funktionen och sätta en egen router imellan istället. Är verkligen routern som är i modemet så kass?

Den är sämre än bara kass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

mezzo_: Förstår vad du menar även fast 0.25 med mumble, cs och eac inte riktigt räcker till. Däremot har ju comhem i dagsläget problem med peering och svarstider rent generellt i Stockholmsområdet. Har läst många som har liknande scenario som jag upplever.

Att stänga av nat gäller främst vid torrents vad jag förstått för det påverkade aldrig hastigheten här hemma, jag bytte enbart för att jag redan ägde en dir-655.

Statistics for ping.sunet.se:
Packets: sent=31281, rcvd=31141, error=0, lost=140 (0.4% loss) in 7820.002347
sec
RTTs of replies in ms: min/avg/max/dev: 4.349 / 49.315 / 978.118 / 63.115
Bandwidth in kb/sec: sent=0.240, rcvd=0.238

Speglar min upplevelse rent generellt sett..

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 4,2GHz | Moderkort: ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI | Ram: 2x16 GB DDR5 Corsair 6000MHz | GPU: GIGABYTE GeForce RTX 4070 SUPER EAGLE OC | Chassi: NZXT H5 Flow | PSU: Corsair RM750e | CPU Kylning: NZXT Kraken X63

Permalänk
Medlem

iller: hehe då kanske det är läge o skaffa en egen router då. kör du egen och vilken isåfall? Får även ta en titt i routertråden som finns.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Kör Netgear WNR3500L (wifi avslaget) bakom Netgear CG 3100 (NAT och WMM/wifi avslaget). Bör tilläggas att jag kör trådat.

Funkar utmärkt, routern tar i princip ingen bandbredd!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flash01:

iller: hehe då kanske det är läge o skaffa en egen router då. kör du egen och vilken isåfall? Får även ta en titt i routertråden som finns.

Asus RT-N56U Gigabit Dualband är riktigt bra.

http://www.inet.se/produkt/5401691/asus-rt-n56u-gigabit-dualb...

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flash01:

Jag använder mig av Apple extreme base station.
Men vad som helst i rätt prisklass är bättre.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag använder mig av Apple extreme base station.
Men vad som helst i rätt prisklass är bättre.

Gillade min DIR655 från d-link men med telias apmodem (thompson) där man inte kan slå av NAT och öppna portar ordentligt förhindrar mig från att använda den vettigt. Ger inte mig så mycket att ha en router på router. Visst kan jag ha dlinken som en switch bakom mitt modem om jag behöver fler än 4 tp-uttag men det behövs inte i dagsläget. DIR655 klarade utan problem comhem's 100/10 och BBB 100/10. Borde vara bra mycket billigare idag än när jag köpte den också. Dessvärre tror jag inte det klarar wdrt/tomato men fungerar det out of the box så spelar det ju ingen roll för mig. Orkar inte mickla med skaker som fungerar, värre då man var yngre och skulle överklocka, cracka, leka med allt man införskaffade.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av adamq10:

När jag hade problem med instabil lina och packet loss visade det sig bero på att mitt uttag var av den äldre sorten. Efter en tekniker kom och monterade ett nytt uttag med galvanisk avskiljare försvann de problemen för mig.

Däremot krävdes det många supportsamtal innan de ville gå med på att skicka en tekniker till att utföra jobbet. Kan tillägga att en vän till mig drabbades av precis samma sak, packet loss, instabil uppkoppling och blandade problem. Efter mycket om och men fick han galvanisk avskiljare och blev av med problemen.

Har samma här..
Haft mitt 10/0,1 i 3 år och ALDRIG märkt något bortfall.
Uppdgraderade till 24mbit och sen dess har det kommit o gått.
10 samtal senare och en tekniker skulle ringa för att komma hem o titta.
Inget samtal på 1 vecka ringer o kollar läget.
Vi har åtgärdat felet...
100kr fick jag i kompensation för alla samtal av meck.

Nu 1 månad senare börjar det igen..
Orkar inte jaga dom så mycket igen..

Får byta uttaget själv

Hur många samtal ringde du? Fick du någon kompensation?

/Mikael

Permalänk
Medlem

Comhem har funnit ett möjligt fel hos mej nu *igen* Det är möjligtvis mjukvaran i modemet. Inget dom kan göra något åt förns ny mjukvara släpps vilket dom trodde skulle göras i början på maj. Fram tills dess var det bara att slå av natfunktionen vilket ja redan testat som inte hjälper. Eller så fick man boota om modemet när det började gå segt. Hmm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Router: CG3100

Hur gör jag för att
1) Redigera de portar som är aktiva? Dvs t.ex. bara ändra sista siffran under "Local IP Address" till låt oss säga.. 192.168.0.10?

2) Lägga till en "Predefined Service"? Custom rulesen läggs inte in där tyvärr. Lite smått drygt att göra om rubbet så fort LAN ipt ändras....

Om detta inte går så är CG3100 ett skämt. Comhem likaså som inte kan fixa det med en update..

Tack på förhand.
/F/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av frallzon:

http://i.imgur.com/OCHAV.jpg

Hur gör jag för att
1) Redigera de portar som är aktiva? Dvs t.ex. bara ändra sista siffran under "Local IP Address" till låt oss säga.. 192.168.0.10?

2) Lägga till en "Predefined Service"? Custom rulesen läggs inte in där tyvärr. Lite smått drygt att göra om rubbet så fort LAN ipt ändras....

Om detta inte går så är CG3100 ett skämt. Comhem likaså som inte kan fixa det med en update..

Tack på förhand.
/F/A

Köp en egen router och sätt fast IP på klienten det gäller???

CG3100 är en typisk snålrouter utan större möjligheter att påverka, finns ett skäl till varför många kör CG3100 enbart som modem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frallzon:

http://i.imgur.com/OCHAV.jpg

Hur gör jag för att

Tack på förhand.
/F/A

Du får nog vara glad att du ens kan öppna portar och slå av NAT. Inte alla som får tillåtelse till det ens. Byt till telias adsl/lan "smart" thompson modem/router ska du få se på elände. cg3100 klarar vad en budgetrouter brukar klara. Vill man ha nått fancy och koppla in buntvis med enheter bakom är det dags att titta på sepparata router. Iom att modemet har endel trubbel med att hantera många connections (åtminstonde med nuvarande mjukvara) så är det redan vid fler än 4 enheter kopplad till modemet dags att fundera på alternativ. Det du beskriver saknas förövrigt på netgears adslmodem också som man kan köpa ute i handeln. Nästan identiskt gränssnitt dessutom.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Iom att modemet har endel trubbel med att hantera många connections (åtminstonde med nuvarande mjukvara) så är det redan vid fler än 4 enheter kopplad till modemet dags att fundera på alternativ.

Låt mig förtydliga detta ännu en gång. Bara för att man kör bryggat läge kommer det inte fungera mycket bättre. I mina mätningar får man ut 150 anslutningar istället för 120. Vill man köra många anslutningar med comhem är din bästa investering en VPN-tjänst. Då kan du köra tusentals anslutningar och modemet ser endast en.a

För övrigt är 10 enheter som slösurfar ett mindre problem än en enhet som tankar torrents.

Om du är nyfiken har jag skrivit om hur jag mätte här:
http://sniglom.blogspot.com/2011/11/prestanda-med-netgear-cg3...
http://sniglom.blogspot.com/2011/11/cg3100-i-bridge-mode.html

Skrivet av Antonsson83:

Hur många samtal ringde du? Fick du någon kompensation?

/Mikael

Hade problem under ett halvårs tid ungefär. Vet inte, hur många samtal, men det blev en hel del.
Kompensation fick jag, eftersom jag rapporterat problemet tidigt och det tog lång tid att lösa.

Något annat som troligtvis påverkade mina möjligheter till kompensation var att jag förutom packet loss hade haft problem med att modemet hängde sig och gjorde annat fuffens, vilket alltid krävde en hård omstart genom att dra ur strömmen.

Min motivering till kompensation var att min 100mbit-tjänst var bra mycket långsammare än en 2mbit-tjänst om man vill göra saker som att surfa på internet eller kolla sin e-post. Då spelar det ingen roll vad siffrorna i bredbandskollen visar.

Skrivet av Sweden8:

En router tar aldrig någon bandbredd, det finns ingen overhead att prata om. Däremot om du har en för långsam router kommer den begränsa bandbredden till sin egen maximala throughput.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Nåväl men det orginalpostaren vill göra finns åtminstonde inte på något av Netgears sneak-routermodem oavsett nättyp. Vet inte hur det ser ut på deras billigare routrar.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweden8
Kör Netgear WNR3500L (wifi avslaget) bakom Netgear CG 3100 (NAT och WMM/wifi avslaget). Bör tilläggas att jag kör trådat.

Svar från adamq10:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
En router tar aldrig någon bandbredd, det finns ingen overhead att prata om. Däremot om du har en för långsam router kommer den begränsa bandbredden till sin egen maximala throughput.

Mitt svar:

Tjenare adamq10,

Du kan mycket väl ha rätt - men att göra som jag gjort fungerar till skillnad och i jämförelse med att köra den inbyggda NAT´en som finns med i CG3100 - den sög rejält med bandbredd!

Permalänk
Medlem

Slog av naten i modemet idag och satte in en Asus RT-N56U Gigabit Dualband stället o vipps så hade ja full kapacitet på linan igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flash01

Slog av naten i modemet idag och satte in en Asus RT-N56U Gigabit Dualband stället o vipps så hade ja full kapacitet på linan igen.

Grattis till en go router - antar att du stängde av WMM i cg3100 och har en kabel mellan modem och router.

Permalänk
Medlem

Tack. Japp WMM är avslaget i cg3100 och de är kablat mellan modem och router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skönt att höra Flash01!

Visa signatur