Keytronic Ergoforce

Permalänk
Medlem

Keytronic Ergoforce

Som rubriken lyder! Någon som vet var det finns och köpa? Har rotat igenom google.. Men hittar inget.
Eller om det finns något annat retro tangentbord och köpa?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Du får nog svårt att hitta nåt nytt ergoforce till salu någonstans, men begagnat går det ju få tag på. Men retro? Det vet jag inte om jag vill kalla det... Hsh så tillverkas det ju fortfarande Model M-tangentbord från Unicomp (även med USB-sladd), vilket kanske kan vara intressant om du tvunget vill ha nytt?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jaha.. Det där unicomp model m såg jävligt nice ut, ska kolla vidare, tack

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

De går att beställa från USA, men man får inte ta in dem i EU pga att de inte uppfyller nån lag om miljögrejer.
Däremot behöver du beställa typ 100 stycken för att få svenskt tangentbord, jag och en polare försökte ett tag men kom fram till att de va för mkt problem runt de :/

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Jag hade värsta turen i och med en utrensning av gamla dator prylar på jobbet, lo and behold! KeyTronic Ergoforce med USB sladd!!! Tyvärr hittade jag endast ett. Denna tillsammans med mitt gamla Lappower tangent bord är dhelt outstanding.

Joakim//

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

De går att beställa från USA, men man får inte ta in dem i EU pga att de inte uppfyller nån lag om miljögrejer.
Däremot behöver du beställa typ 100 stycken för att få svenskt tangentbord, jag och en polare försökte ett tag men kom fram till att de va för mkt problem runt de :/

Keytronic Ergoforce, antar jag du menar då? Unicomp har det åtminstone tidigare gått helt utan problem att beställa av, styckvis, med svensk layout och allt.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jasså, letade som fan... men hittade inte... nu har jag dock ett tangentbord jag är nöjd med

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Inte retro. Relativt vanligt på loppmarknader. Jag köpte ett för 10 kr som var riktigt smutsigt, men jag tog isär det, tvättade upp det och satte ihop det igen och det ser ut och funkar som nytt.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Inte retro. Relativt vanligt på loppmarknader. Jag köpte ett för 10 kr som var riktigt smutsigt, men jag tog isär det, tvättade upp det och satte ihop det igen och det ser ut och funkar som nytt.

Skulle nog säga de är retro, då de inte gjorts på en ca 10år. Du har dock rätt i att de är ganska vanliga på loppmarknader.

Till TS; Är det viktigt att det just är ergo force och inte bara den klassiska modellen som den bygger på?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag är en gammal KeyTronic Ergoforce-fan och skönare tangentbord går fan inte att få tag på.

Finns det öht något modernt tangentbord som har lika skön anslagskänsla (kanske nåt mekaniskt)?

En rolig sak med KeyTronic Ergoforce var att det var tvärenkelt att pilla isär och sen sätta ihop igen. Man kunde skölja alla delar under rinnande vatten och sen lät man dom ligga på tork i några timmar för att sen sätta ihop det igen och köra vidare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thiesen:

Jag är en gammal KeyTronic Ergoforce-fan och skönare tangentbord går fan inte att få tag på.

Finns det öht något modernt tangentbord som har lika skön anslagskänsla (kanske nåt mekaniskt)?

En rolig sak med KeyTronic Ergoforce var att det var tvärenkelt att pilla isär och sen sätta ihop igen. Man kunde skölja alla delar under rinnande vatten och sen lät man dom ligga på tork i några timmar för att sen sätta ihop det igen och köra vidare.

Det är inte mekaniskt, men det har rätt avancerade knappar. Mig veterligen är det ett av få tangentbord som "ställer in" hårdheten efter hur hårt man normalt trycker på knappen. MPR II-tekniken (ta bort statisk elektricitet) på space-tangenten är jäkligt trevlig också.

Har tyvärr dödat tre stycken ErgoForce, främst med multivitamin som jag spilt ner i tangentbordet, spelar ingen roll om jag försöker göra rent.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk

Apropå Key Tronic - en gammal tangentbordstillverkare som jag tyckte var bra. Just Ergoforce (KT2001) var visserligen inte min favorit, men de hade andra udda modeller som var lysande.

VET NÅGON var Key Tronic tog vägen? Deras hemsida känns inte direkt uppdaterad. Har de gått över till att bli någon sorts OEM-tillverkare åt företag som sen brandar tangentborden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Skulle nog säga de är retro, då de inte gjorts på en ca 10år.

Jag köpte mitt senaste Key Tronic-tangentbord 2003. De har nog funnits på marknaden något år efter det.

Jag tycker att för PC så ska man låta gränsen för "retro" ligga vid ca. Windows 95, och därför för tangentbord om det har Windows-tangenter eller inte. Det första tangentbordet med Windows-tangenter var det första Microsoft Natural Keyboard, som kom strax före lanseringen av Windows 95.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_lindahl:

Apropå Key Tronic - en gammal tangentbordstillverkare som jag tyckte var bra. Just Ergoforce (KT2001) var visserligen inte min favorit, men de hade andra udda modeller som var lysande.

VET NÅGON var Key Tronic tog vägen? Deras hemsida känns inte direkt uppdaterad. Har de gått över till att bli någon sorts OEM-tillverkare åt företag som sen brandar tangentborden?

Dom konkade väl? Jag hade standardiserat mina datoruppsättningar med just Ergoforce och hade ett helvete att hitta något jag gillade. Det ska vara bekvämt samt relativt billigt eftersom jag sliter ut två tangentbord om året och då köper jag välan fem i taget.
Nu kör jag på Microsoft Comfort Curve 2000. Såg fram emot 3000 men det visade sig att tangenterna var helt åt HELVETE alignade fel vilket gjorde att jag varken kunde skriva eller spela.
Det är många som saknar Keytronic har jag förstått.

Permalänk
Medlem

Härligt och se flera som var tokiga i Keytronics tangentbord, använde mig bara utav deras mästerverk från 97-03,04? som någon skrev ovan, att dem la ner runt 04, jag saknar innerligen deras tangentbord!

Permalänk

Jag har haft Keytronic Ergoforce sen jag började med datorer, dvs. när min familj skaffade dator 96-97.
Det tangentbordet jag använder nu har jag haft sen vi skaffade vår andra dator 01

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Hittade själv ett exemplar någon dag sedan, på en fyndhörna, betalade 25 SEK för det. Så kolla på loppmarknader eller någon fyndhörna (brukar finnas bra med retro tangentbord).

Inte direkt smutsigt måste jag säga, inga direkta skador heller. Själva tangenterna är i väldigt bra skick med. Ska se till att göra rent det och lägga upp lite bilder här i tråden (före och efter) om folk skulle vara intresserade.

Detta är en modell från 2001, dvs. KT2001PS2SV.

Permalänk
Medlem

Min sambo har också ett KT2001 som vi (jag iaf) letar efter ny ersättare till, det fungerar fortfarande, men är ju kasst på t.ex. multikeypress som i testet med dubbla shift nertryckta och så skriver man THE QUICK BROWN FOX JUMPS OVER THE LAZY DOG.

Det fattas en del bokstäver där, medan mitt Sidewinder X4 fixar dem utan problem. Hon gillar dock inte låga tangenter som det är på X4 och vill ha lite mer motstånd och tillbakastuds som det är på KT2001, så att man snabbare kan "spamma" en knapp.

Såg att Keytronics som sagt har kvar TGbord i USA bara, så det är ju rätt kört att få svensk uppsättning, så vilka tgbord är liknande egentligen? Men gärna med multi-keypress så att man kan köra alla special-kombos man gör i WoW bland annat som t.ex. "shift+alt+e samtididgt som man springer framåt med w".

Här är ju länken för de som undrade om KT hade konkat förresten: http://keyboards.keytronic.com/home/Shop/shop.asp?h_ck=TY1K92

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Min sambo har också ett KT2001 som vi (jag iaf) letar efter ny ersättare till, det fungerar fortfarande, men är ju kasst på t.ex. multikeypress som i testet med dubbla shift nertryckta och så skriver man THE QUICK BROWN FOX JUMPS OVER THE LAZY DOG.

Om du skaffar ett nytt Key Tronic-tangentbord så kommer det inte att vara bättre än så det heller. De är konstruerade med den begränsningen helt enkelt.

De enda tangentbord som känns ungefär som Key Tronic och man kan trycka ner vilka sex tangenter som helst samtidigt ("6KRO" över USB) är Topre Realforce, men de är väldigt dyra med priser över 2000 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag korde mycket pa keytronic forr i tiden, men har gatt over till topre nu Gar inte riktigt jamfora rattvist, men keytronic hade iaf en skon design som kandes naturlig att skriva med. Jag har nagra exemplar av ergoforce hemma som jag nog ska salja snart (ps2-varianten). Om nagon ar intresserad sa.... (sitter pa jobbet nu med usa-tangentbord, darav inga prickar om ni undrar, hehe).

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet var man kan få tag på en mellanslagstangent/tryckutjämningsbygel?

Jag fann detta idag, på fyndrundan!

Lyckades givetvis inte fixa tangenten med min hemgjorda variant med superlim och buntband, men jag har ju försökt i allafall!

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...

Permalänk
Medlem

Hehe! Jag lyckades fixa detta!

Med hjälp av buntband och en vass kniv.

Behöver alltså ingen ny mellanslagstangent...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falkis:

Hehe! Jag lyckades fixa detta!

Med hjälp av buntband och en vass kniv.

Behöver alltså ingen ny mellanslagstangent...

Slutresultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Slutresultat?

yes, här ska du få se:

Med lite micklande och macklande så fungerar det bra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett sådant liggande i butiken på mitt ex jobb, om det inte är sålt! Tror jag tog 20-40kr.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Har 7st liggande atm, hoppas klara mig livet ut.
Fast 7st räcker nog bara 10-20 år :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Detta är ett mycket bra tangentbord, Efter lite mankemang så fungerar det också, förmodligen som nytt...

Mellanslag har samma motstånd som resterande knappar, kanske en promille mer segt, och jag rekommenderar er med samma problem med mellanslaget på Ergoforce att göra likadant! Det blir dessutom hållbarare än original, om man nu gillar att slå hårt och ofta på mellanslag!

Inte menat som bump, måste bara få uttrycka min glädje över att jag lyckades fixa detta t-bord!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det någon efterfrågan på dessa tangentbord har nämnligen 3 olika keytronic hemma som jag hitta på jobbet.

Ett svart keytronic, ett vitt och ett keytronic ergoforce KT2001PS2SV.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Skrivet av BJORLING:

Finns det någon efterfrågan på dessa tangentbord har nämnligen 3 olika keytronic hemma som jag hitta på jobbet.

Ett svart keytronic, ett vitt och ett keytronic ergoforce KT2001PS2SV.

Så länge de är mekaniska så kan du räkna med att det finns efterfrågan, japp.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Så länge de är mekaniska så kan du räkna med att det finns efterfrågan, japp.

keytronic ergoforce är inte mekaniska, är vanlig rubber dome.

Har ett hemma, men användes inte, är helt enkelt inget vidare att skriva på, men gediget i övrigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300