Permalänk
Medlem

Har jag artefakter?

Tråden gäller ett GTX570

Har länge stört mig på ett problem jag har när jag spelar lite olika spel.

Detta problemet är att en horisontell linje på skärm och tv har vad som känns som en högre respons tid, och därför ser ut att släpa efter.

I WoW kan man se det tydligt, med berg mot himmel om man drar kameran mot sidan, och i skyrim ser man det om man springer med näsan i marken.
Men i och med att de uppför sig som eftersläpningar så ser man inget på om man tar screenshots t.ex.

Låter detta som artefakter? Alltid fått för mig att de visas vertikalt och inte horisontellt.
Tyvärr har ju de senaste drivrutinerna från nvidia varit riktigt kassa för min dator, så många fungerar inte över huvud taget. Men 290.53 som jag kör nu känns bäst.

Så vad tror folk?

MvH
Chobi

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Det är tearing du upplever och det löser du genom att sätta på vertical sync.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det är tearing du upplever och det löser du genom att sätta på vertical sync.

Och om vertical sync redan är på då?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Och om vertical sync redan är på då?

Har du en VGA skärm? Känt problem att få samma effekt som utan vsync om man kör VGA, DVI och HDMI löser det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Och om vertical sync redan är på då?

Då vet jag faktiskt inte. Saker du skulle kunna göra är; Annan skärm + annan sladd, helst i annat uttag på grafikkortet. Klocka ner grafikkortet.

Hur har du satt på Vsync? In-game eller är det tvingat i nvidias kontrollpanel? (Om det går att göra på nvidia, men det antar jag)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Fast som jag skrev så händer det både på min stationära 24" med DVI, samt till min 40" med HDMI.

Kör med Vsync ingame. Men testade att stänga av det på WoW, det slutar vara i en rak linje men händer lite var stans på skärmen ibland då. Ska pröva att dra ner grafikkortet senare.

Tack iaf!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04