Vinn nätagg från Seasonic

Microsoft bekräftar ny logotyp till Windows

Permalänk

Helt enfärgad... Dåligt Windows, dåligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Fyrkantigt med vassa kanter är skitfult, har alltid varit och kommer så förbli. Det vänder sig i magen när jag ser nya 8an. Sådant "nytänkande" ger jag inte mycket för.

Jasså säger du det?

Det är onekligen åt det hållet vi går iaf.

Permalänk
Medlem

En sak är säker: Logotypen berör oavsett vad gemene man/kvinna tycker om designen!

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Okej men svagare varumärken som iphone, playstation behöver minsann påminna om vem som tillverkat dem?

Vad är det du argumetnerar för egentligen? Att microsoft inte är märkt som ett grått och tråkigt, gubbigt företag och som särna skulle vara beredd att göra vad som helst för att slippa den imagen?

Ja vad är det du argumenterar för egentligen? Vill du ha fler loggor som sticker ut överallt eller vad är problemet? Apple har ju sin logga överallt för att det ingår i konceptet. Många som köper Apple gör det för märket och då ska det synas att det är Apple. Ungefär som att många märkeskläder har stora märken så det verkligen syns att man har designergrejer. Det måste ju vara ett hål i skalet till Iphone så man ser loggan så ingen skulle blanda ihop det med en smartphone från Samsung.

Det är lite olika filosofi huruvida man vill att produktens varumärke ska vara i centrum eller företagets. Du får leta länge innan man hittar att det är Coca Cola Company som ligger bakom Bonaqua. Eller titta på en burk Fanta nästa gång och se hur tydligt det framgår att det också är Coca Cola som äger den. Tror du att de skäms för Bonaqua eftersom det inte är en stor logga på flaskorna? Tror du Proctor & Gamble skäms för sina produkter och att det är därför det inte står P&G stort på alla produkter av märket Hugo Boss, Gillette, Ariel, Max Factor, Old Spice, Wella och Duracell?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Fyrkantigt med vassa kanter är skitfult, har alltid varit och kommer så förbli. Det vänder sig i magen när jag ser nya 8an. Sådant "nytänkande" ger jag inte mycket för.

Ja det hade jag också hållit med om årtalet var 2005. Windows Phone användare verkar generellt väldigt nöjda med gränssnittet och där är det ju bara fyrkanter med spetsiga hörn på första sidan. Gillar verkligen tänket med att visa lagom mycket intressant information på liten yta

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja vad är det du argumenterar för egentligen? Vill du ha fler loggor som sticker ut överallt eller vad är problemet? Apple har ju sin logga överallt för att det ingår i konceptet. Många som köper Apple gör det för märket och då ska det synas att det är Apple. Ungefär som att många märkeskläder har stora märken så det verkligen syns att man har designergrejer. Det måste ju vara ett hål i skalet till Iphone så man ser loggan så ingen skulle blanda ihop det med en smartphone från Samsung.

Det är lite olika filosofi huruvida man vill att produktens varumärke ska vara i centrum eller företagets. Du får leta länge innan man hittar att det är Coca Cola Company som ligger bakom Bonaqua. Eller titta på en burk Fanta nästa gång och se hur tydligt det framgår att det också är Coca Cola som äger den. Tror du att de skäms för Bonaqua eftersom det inte är en stor logga på flaskorna? Tror du Proctor & Gamble skäms för sina produkter och att det är därför det inte står P&G stort på alla produkter av märket Hugo Boss, Gillette, Ariel, Max Factor, Old Spice, Wella och Duracell?

Nej Microsoft skäms över sitt rykte och försöker undvika att deras produkter förknippas med just microsoft, ser inte riktigt hur detta faktum går att bestrida? Vore inte helt oväntat om de någon dag skulle droppa windows helt för att kalla det något annat.

Permalänk
Medlem

Det är ju inga vassa kanter på dessa bilder? Han menade ju att vassa kanter är fult och runda är det han gillar fatta jag det som i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Det är ju inga vassa kanter på dessa bilder? Han menade ju att vassa kanter är fult och runda är det han gillar fatta jag det som i alla fall!

Vi går onekligen åt det kantiga hållet om vi ser vad som var modernt för 3-10 år sedan.

Så ja, det runda är omodernt idag och vänta er ännu mer kantigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Nej Microsoft skäms över sitt rykte och försöker undvika att deras produkter förknippas med just microsoft, ser inte riktigt hur detta faktum går att bestrida? Vore inte helt oväntat om de någon dag skulle droppa windows helt för att kalla det något annat.

Wait what? Så om en produkt säljs under sitt varumärke utan att ägarens logga syns tydligt så skäms ägaren över sin produkt? Hur tänker du nu? P&G vill alltså inte kännas vid batterier från Duracell? Leaf måste tycka det är hemskt pinsamt att sälja Gott och blandat eftersom det görs under varumärket Malaco. Man måste titta noga på påsen för att hitta en liten logga från Leaf nere i ena hörnet på baksidan. Måste vara ännu värre för Ahlgrens bilar eftersom de inte ens säljs under Cloettas namn utan har fått ett eget. Även måste man leta en stund på baksidan av påsen för att få reda på att det är Leaf som ligger bakom.
Ford måste tycka att Mazda är hemskt pinsamt eftersom det inte står Ford stort på motorhuven på deras bilar utan bara Mazda.

Microsoft är dessutom rätt dåliga på att ta avstånd från Windows eftersom det tydligt står Microsoft på både fodralet och skivan när man köper Windows.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Wait what? Så om en produkt säljs under sitt varumärke utan att ägarens logga syns tydligt så skäms ägaren över sin produkt? Hur tänker du nu? P&G vill alltså inte kännas vid batterier från Duracell? Leaf måste tycka det är hemskt pinsamt att sälja Gott och blandat eftersom det görs under varumärket Malaco. Man måste titta noga på påsen för att hitta en liten logga från Leaf nere i ena hörnet på baksidan. Måste vara ännu värre för Ahlgrens bilar eftersom de inte ens säljs under Cloettas namn utan har fått ett eget. Även måste man leta en stund på baksidan av påsen för att få reda på att det är Leaf som ligger bakom.
Ford måste tycka att Mazda är hemskt pinsamt eftersom det inte står Ford stort på motorhuven på deras bilar utan bara Mazda.

Microsoft är dessutom rätt dåliga på att ta avstånd från Windows eftersom det tydligt står Microsoft på både fodralet och skivan när man köper Windows.

Tror du misstolkar mig helt och hållet. Hur används microsoft varumärke förut? Vad står micorsofts varumärke för idag? Kan det senare påverkat att de inte syns lika mycket?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Tror du misstolkar mig helt och hållet. Hur används microsoft varumärke förut? Vad står micorsofts varumärke för idag? Kan det senare påverkat att de inte syns lika mycket?
http://4.bp.blogspot.com/-MvlKTQJoUvw/TaICmbz41WI/AAAAAAAAAYU...

http://toastytech.com/guis/win98logo.gif

http://techgenie.com/wp-content/uploads/boot_screen.png

http://www.windows7freedownload.org/images/Microsoft%20Window...

Och från det tolkar du att de skäms för Windows? Det är inte så varumärken fungerar. Microsoft vill bara ha Windows som löst varumärke vilket är väldigt vanligt. Som till exempel Coca Cola Company där varje dryck får vara ett eget varumärke. Fanta är Fanta istället för Coca Cola Orange. Det ligger inga värderingar i det som du verkar tro. Om man delar upp varumärken kan man lättare profilera sig på olika sätt. Jag har ingen aning om varför Microsoft vill peka på varumärket Windows mer som eget varumärke men jag är säker på att det inte har med skam att göra. Det faller på sin egen orimlighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och från det tolkar du att de skäms för Windows? Det är inte så varumärken fungerar. Microsoft vill bara ha Windows som löst varumärke vilket är väldigt vanligt. Som till exempel Coca Cola Company där varje dryck får vara ett eget varumärke. Fanta är Fanta istället för Coca Cola Orange. Det ligger inga värderingar i det som du verkar tro. Om man delar upp varumärken kan man lättare profilera sig på olika sätt. Jag har ingen aning om varför Microsoft vill peka på varumärket Windows mer som eget varumärke men jag är säker på att det inte har med skam att göra. Det faller på sin egen orimlighet.

Tråkigt att du inte svarade på min frågeställning, då blir diskussion svårt.
Hittade denna som tar upp min poäng http://youtu.be/zBqGJmihd0U?t=7m28s

Permalänk

Loggan är inte inspirerad av Metros gränssnitt. Det är som så att när Microsoft fick inblick i Nordisk operativsystemsutveckling så blev de så imponerade att de skapade en helt ny logga inspirerad av finska flaggan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Tråkigt att du inte svarade på min frågeställning, då blir diskussion svårt.
Hittade denna som tar upp min poäng http://www.youtube.com/watch?v=zBqGJmihd0U

Så du har en video som visar att folk som är trogna ett märke reagerar positivt när de ser produkter från den tillverkaren? Din poäng är alltså att folk reagerar positivt på vissa varumärken? Så det är alltså därför som Microsoft vill stärka Windows för att folk förknippar Microsoft med dåliga saker och Windows med bra saker? Så därför behåller de varumärket Microsoft Office med storsäljare som Microsoft Word bara för att folk förknippar det med dåliga saker? Du ser inte skillnaden mellan hur de marknadsför Xbox med hur de marknadsför Windows?

Med din logik måste ju Google skämmas för Android eftersom det inte står Google någonstans där, till skillnad från de flesta av deras andra produkter som har en tydlig koppling till Google, som Google+, gmail, google docs, google callendar. Varför inte Google Android eller Google OS då? Vad finns det för andra anledningar till varför man inte vill att ett stort företag ska vara direkt förknippat till varenda liten produkt man gör?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MooD:

Okej men svagare varumärken som iphone, playstation behöver minsann påminna om vem som tillverkat dem?

Vad är det du argumetnerar för egentligen? Att microsoft inte är märkt som ett grått och tråkigt, gubbigt företag och som särna skulle vara beredd att göra vad som helst för att slippa den imagen?

Det är ju såklart upp till företaget hur de vill marknadsföra deras produkter? Jag tror du missar att Microsoft och deras Windows och Xbox är globalt igenkännbara produkter, likt exempelvis Coca Cola.

Microsoft har ju både en något smutsig bakgrund (ful hantering av konkurrenter) och flertalet misslyckanden bakom sig (Windows ME, Vista och Zune exempelvis) men att påstå att de skulle skämmas eller på något annat vis se ned på deras egna produkter är rent utsagt löjligt. Om något försöker Microsoft liksom de andra större företagen (Apple, Google exempelvis) föra ut budskapet om att deras produkter är det bästa som erbjuds och att det du saknar är just deras produkter/tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Det är ganska fascinerande hur konservativt det är på ett teknikforum. För övrigt gör väl microsoft vad som helst för att sina produkter inte ska förknippas med microsoft. På xboxen är det rätt svårt att se att produkten faktiskt kommer från microsoft.

Haha du e mig en underlig typ, Microsoft är så pass stora att de behöver inte lusa ner sina produkter med logos alla vet ändå var produkten kommer ifrån. Handlar det dock om mindre produkter som lätt kan förväxlas så finns så klart loggan med, ex Windows Phone telefoner.

Microsoft skäms knappast för sina produkter, varför skulle de? Windows har över 90% av marknaden vilket säger en hel del. När det gäller konsol marknaden så har de väll ganska bra andelar där med. Telefon sidan är väll en annan historia men det ser ut som att de reser sig bra nu

Jag vet inte hur jag ska förklara detta på bättre vis för en som dig.

Det rör sig en hel del troll i denna tråden

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Entusiast

En produkt skall hållas ren från logotyper.
Man skall inte överösa produkter med logotyper i varenda liten vrå. Det skrämmer bara bort användarna/kunderna.
Att logotypen återfinns på något enstak ställe/ställen är okej, såsom en knapp och/eller på locket. Det räcker gott.

Att den nya logotypen får ett enklare utseende tycker jag kan vara välkommet, och som jag nämnt tidigare, ser det ut som om Microsoft sneglat lite på sin egen ursprungliga logotyp från Windows 1.0. Likheten finns där.
Den nya logotypen är enklare, stilrenare och renare. Jag tror det är det Microsoft vill lyfta fram:
Ett fräshare och mer uppstädat operativsystem, utan onödigt "lullull".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

När man läser trådar som denna börjar man verkligen känna att man har kapaciteten att skämmas för andra människor. Det blandas dock med skratt då man inte kan göra annat än skratta åt de otroliga bakåtsträvare som vistas på ett forum för datorentusiaster, vilket såklart är entusiaster för en av de minst konservativa marknadena som existerar.

Permalänk

Stilrent

Tänkte på Windows phone när jag såg loggan. Saken är den att Microsoft vill få ihop ett flöde mellan pc, tablets, phones etc etc. Mycket står på spel mellan 3 aktörer i dagsläget. Google med android, Apple med deras iMac iOS samman kopplade cirkus enheter. Smart val av Microsoft att gå ihop med Nokia. Lumian 800 var rätt nice när jag klämde på den. Skönt os. Kommer finnas fler smart enheter än människor i framtiden. Var å varannan har ju redan idag surfplatta, smartphone och en dator. Så tror inte ms kommer ge sig i första taget. Det här är bara början.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Intressant att det blir så livat över en logotyp. Påminner lite om när Intel började döpa sina processorer med namn istället för siffror (386, 486 osv.) eller när AMD gick över till "ratings" istället för megahertz. Ingen kommer att minnas detta om några månader.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Tycker Windows phone lyckats väldigt bra att metrofiera logon utan att göra den skitful!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

Om den nya figuren representerar ett fönster, vad representerade då de olika färgerna (röd, grön, blå och gul) på den vajande flaggan?...

Jag är generellt en ganska konservativ person och jag är helt delad mellan den nya och den gamla logotypen. Jag tycker i grunden om typsnittet men jag tycker att hela designen är alldeles för enkel. Ska det vara stilrent och minimalistiskt så får det gärna vara lite mer nyanserat och lite mer symmetri i det hela, typ Mac OS X loggan - det går ju knappast att få det att se mer symmetriskt ut än så.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Är lite fyrkantig av mig och och gillar enfärgat, jag gillar't.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ascoolt att den nya loggan hämtar inspiration från den första! Den första måste ändå (trots brist på RGB) ses som den mest smakfulla enl mig iaf (om någon nu skulle bry sig... ). Loggan är ren och avskalad (distinkt känsla), för tankarna till ett exklusivt OS med färre barnsjukdomar....

Permalänk
Medlem

Vad är det för flagga en del av er pratar om? Loggan har väl alltid varit ett fönster, eller menar ni att bilden här under föreställer ett fönster och en flagga?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Vad är det för flagga en del av er pratar om? Loggan har väl alltid varit ett fönster, eller menar ni att bilden här under föreställer ett fönster och en flagga?

http://i.imgur.com/G2wj0.png

Ser i ärlighetens namn ut som en flagga med en bild av ett fönster på

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Ja... snygg var den då inte. Kommer att se ännu gräsligare ut i svartvitt. Ger den 2 legobilar av 10 möjliga.

Permalänk
Medlem

Han som gjort denna ikon är inte måhända grek...?

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Ni som ogillar "Metro"... har ni provat det? På en touch-screen?

Nej, och jag tänkte inte skaffa en touchscreen till min dator heller. Surfplattor och datorer är två helt olika saker, och borde inte ha samma OS

Permalänk

Jag kan inte se några vassa kanter där. Varken på bilen eller telefonen