Microsoft bekräftar ny logotyp till Windows

Permalänk
Medlem

Första loggan dom gjorde var ju klart snyggast!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jckssn:

Första loggan som gjordes omarbetades redan samma år.
Visst kan man säga att Apple´s logga ändrats genom åren - faktum kvarstår dock att det är grundtanken bakom den första (förutom newton-loggan) som följt med hela vägen.
Logotypens form oavsett färger kommer alltid förknippas med Apple - där har det heller inte ändrats något genom åren.

Angående Windows nya logga kan jag inte säga att det är dålig eller ful - Men personligen känns det som ett alldeles för långt steg av vad logotypen varit under så många år.
Kan ärligt säga att jag gillar den omgjorda nya loggan med färgerna bättre än den isigt kalla logotyp som nu släppts.
Vill inte ens tänka på vad logotypen kostat...

Enligt samma resonemang har Windowsloggan alltid varit fyra små rektanglar som bygger upp en större rektangel. Sedan har man bara vridit lite på den och ändrat färgerna ett par gånger.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bra att de anpassar loggan till systemet. Loggan passar verkligen bra ihop med Metro och Windows Phone.

Att den är enkelt är bara positivt.

Visst kan jag hålla med om att den inte är den snyggaste loggan men den symboliserar iallafall rötterna för systemet. Ex Apples logga har jag aldrig riktigt förstått, de är väll allt annat än för miljön som ändå ett äpple symboliserar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruuge:

älskar personer som väljer bort windows 8 på grund av loggan ^^

Det är ganska fascinerande hur konservativt det är på ett teknikforum. För övrigt gör väl microsoft vad som helst för att sina produkter inte ska förknippas med microsoft. På xboxen är det rätt svårt att se att produkten faktiskt kommer från microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Bra att de anpassar loggan till systemet. Loggan passar verkligen bra ihop med Metro och Windows Phone.

Att den är enkelt är bara positivt.

Visst kan jag hålla med om att den inte är den snyggaste loggan men den symboliserar iallafall rötterna för systemet. Ex Apples logga har jag aldrig riktigt förstått, de är väll allt annat än för miljön som ändå ett äpple symboliserar.

Kunskap, äpplet symboliserar kunskap. Alternativt vetenskap.

Permalänk
Medlem

windows 1.0 loggan är min favorit både fräscht och klassiskt

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Gissar att det kostade ungefär 500.000 SEK att få fram denna logga, som min 10åriga bror kunde gjort för en skål med godis.

Näe, den gamla var mycket snyggare.

Jag skulle nog tippa på att någon i deras företag designade den själv och inte behövde betala nåt för det.. Tror det kom till deras medvetande att deras logga börjat se ut som en flagga vilket är oväsentligt då det heter windows.
Personligen tycker jag det är bra att dom gör en enklare logga, dock är den lite tråkig Skulle nog inte va svårt att trycka i lite mer mening i loggan utan att övereffektera den. Skulle jag designat en logga skulle jag hur som helst inte behöva ta betalt för det, bara ett kontrakt/bevis på att jag är designern, det liksom räcker...

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

well...

Kul att de förnyar sig men det är ju epic fail på att de måste förklara vad en produktlogotyp ska föreställa! Det är lite MS över det

Personligen tycker jag den är asful vilket är synd för de kommer ju att använda den på en himla massa ställen. Kul att springa omkring med en t-shirt med något som ser som Finlands flagga (no offence Finland ).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ahh!! Jag klarar inte av förändring!! Windows 1.0 FTW!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Kunskap, äpplet symboliserar kunskap. Alternativt vetenskap.

Aha då förstår jag, då är loggan mer relevant såklart.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MooD:

Det är ganska fascinerande hur konservativt det är på ett teknikforum. För övrigt gör väl microsoft vad som helst för att sina produkter inte ska förknippas med microsoft. På xboxen är det rätt svårt att se att produkten faktiskt kommer från microsoft.

Efter senaste dashboard-uppdateringen 2011 så är det tydligare än någonsin att produkten kommer från Microsoft. Designen är usel och innehållet fel placerat. Spel är lagt långt åt sidan, efter video vilket ger för mycket bläddrande för att komma till det maskinen faktiskt är avsedd att användas för. Har inte petat så mycket på min maskin, trots att jag har spel kvar att spela igenom till den, då jag finner Metro-dashboarden extremt otrevlig att använda. Den innan gillade jag dock skarpt, synd att man inte kunde välja dashboard i inställningarna.

Metro fungerar nog bättre på datorer. Mobila enheter vet vi redan att det fungerar. För mig har Win8 aldrig varit något jag ens övervägt då jag ännu inte sett någon som helst anledning till att uppgradera till det. Logon är totalt irrrelevant då den ändå går att plocka bort med teman och liknande.

Permalänk
Medlem

Ugh, extremt ful!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Beredd att inte ens prova Win8 pga detta, amatörmässigt...

Vad är konservativ!?? *spelar jeopardy*

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Kul att de förnyar sig men det är ju epic fail på att de måste förklara vad en produktlogotyp ska föreställa! Det är lite MS över det

Personligen tycker jag den är asful vilket är synd för de kommer ju att använda den på en himla massa ställen. Kul att springa omkring med en t-shirt med något som ser som Finlands flagga (no offence Finland ).

Du är medveten om att finlands flagga har blått kors va?

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Efter senaste dashboard-uppdateringen 2011 så är det tydligare än någonsin att produkten kommer från Microsoft. Designen är usel och innehållet fel placerat. Spel är lagt långt åt sidan, efter video vilket ger för mycket bläddrande för att komma till det maskinen faktiskt är avsedd att användas för. Har inte petat så mycket på min maskin, trots att jag har spel kvar att spela igenom till den, då jag finner Metro-dashboarden extremt otrevlig att använda. Den innan gillade jag dock skarpt, synd att man inte kunde välja dashboard i inställningarna.

Metro fungerar nog bättre på datorer. Mobila enheter vet vi redan att det fungerar. För mig har Win8 aldrig varit något jag ens övervägt då jag ännu inte sett någon som helst anledning till att uppgradera till det. Logon är totalt irrrelevant då den ändå går att plocka bort med teman och liknande.

Ja nu använder jag knappt xboxen men vad jag vet döljer de väldigt väl att det är microsoft som tillverkat den. Eller vaåd är det blaffiga microsoft loggor i den senaste?!

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Gissar att det kostade ungefär 500.000 SEK att få fram denna logga, som min 10åriga bror kunde gjort för en skål med godis.

Näe, den gamla var mycket snyggare.

Hahahaha! Ja typ. xD

Jag är väl lite konservativ av mig, jag gillar inte den nya loggan men samtidigt så passar den ihop med namnet Windows. Istället för Windows så kunde de ju lika gärna hetat flags när de har haft sin flagga fladdrandes över allt hela tiden i många års tid. ^^ Det är ju som alla Macbooks skulle vara av märket Apple men istället ha ett päron som logotyp på locket.

Eller som om jag skulle presentera mig som Pär och sen skriva upp Håkan på tavlan och hävda att Pär stavades så.

Jag tycker den loggan som är till w7 är fin men den för w8 känns väldigt speciell. Det påminner mig typ om Linux Ubuntu, men jag är inte riktigt säker på det. Logotypen överensstämmer ju nu med operativsystemet men samtidigt så hade de nog kunnat fixa lite mer fantasi i sin logga. Apples är ju exempelvis väldigt simpel och passar, men windows flagga har inte varit helt fel innan.

Nu är de ju både ett fönster och en flagga typ. Vilken svår fråga detta är men som van användare av windows i många många år så vill jag nog mer bevara flaggan.

Och btw, är det någon som vet varför det heter just Microsoft Windows? Windows xp, 7, vista. Windows? Va fan fick dom det ifrån? Fönster?

Apple är la lite mer bättre på sätt och vis tycker jag, eftersom äpplet är snyggt och äpplet symboliserar även kunskap. Så på så vis är det ju budskap i logotypen.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Trihxeem:

Kul att de förnyar sig men det är ju epic fail på att de måste förklara vad en produktlogotyp ska föreställa! Det är lite MS över det

Personligen tycker jag den är asful vilket är synd för de kommer ju att använda den på en himla massa ställen. Kul att springa omkring med en t-shirt med något som ser som Finlands flagga (no offence Finland ).

Hur tänker du nu? Hur många företag har egentligen en logga som förställer något tydligt som inte kräver förklaring? Vad förställer AMD-logga? Eller Nvidia? Ericsson? Mercedes? BMW? Hur många vet vad BMWs logga ska föreställa utan att få det förklarat för sig? Eller ska företag från och med nu bara ha tydliga stiliserade symboler som visar vad de sysslar med?

Skrivet av MooD:

Ja nu använder jag knappt xboxen men vad jag vet döljer de väldigt väl att det är microsoft som tillverkat den. Eller vaåd är det blaffiga microsoft loggor i den senaste?!

Finns det några produkter där de har stora blaffiga Microsoft-loggor? Du kan ju börja leta i Windows 7 efter loggor. Windowsloggan finns lite överallt och det står Windows på en del ställen men var står det Mocrosoft och framförallt, var finns deras logga?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Stort +1 på detta.
Så roligt att folk totalsågar Win8 bara för att dom testat en DEVELOPER preview (som många inte ens testat) samt en ny logo.

Jo jag har testat det och enligt min åsikt var det det sämsta os jag testat hittils (i tidigt stadie, jämför med tex win7 som var mycket bra redan i tidigt stadie), får hoppas de ändrat mycket tills consumer preview och fixat massa buggar. Kommer givetvis testa consumer preview ordentligt.

Metro som var den sämsta layout jag stött på till en persondator, "måste" ju vara off på stationära / vanliga bärbara. Efter registerändring så det blev som win7 så försvann de flesta nyheterna och det var massa buggar. Nu hoppas jag Developer preview verkligen var tänkt till surfplattor o liknande och att kommande versioner är bättre anpassade till stationära.

Skrivet av GaMeR2K5:

Ni som ogillar "Metro"... har ni provat det? På en touch-screen?

Nej jag har ingen dator med touch-screen och många av oss vill fortfarande ha ett os som fungerar bra på stationära. Jag kommer knappast sitta med pekskärm inom en snar framtid framför datorn. På surfplatta kan jag tänka mig det går någorlunda.

Ballmer har ju många gånger sagt att Windows 8 är den största chansningen i Microsofts historia. Jag är fullt beredd att hålla med honom. Det blir mycket spännande att se hur det här slutar

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MooD:

Ja nu använder jag knappt xboxen men vad jag vet döljer de väldigt väl att det är microsoft som tillverkat den. Eller vaåd är det blaffiga microsoft loggor i den senaste?!

Xbox är ett tillräckligt inarbetat och välkänt varumärke att Microsoft förmodligen inte behöver styrka varumärket med företagsnamnet. Det handlar inte om att dölja (informationen finns redan där) utan att det förmodligen blir överflödigt.

Microsoft-logon verkar även den vara rätt undangömd i Windows 7.

Permalänk
Medlem

Mycket snyggare med färre färger, har alltid tyckt att W-loggan ser rätt amatörmässig ut. Alltid för många färger och på sistone är det nåt ljushuvud som upptäckt Filter-menyn i Photoshop :/

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem

Gillar Windows 1 loggan bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlzooon:

Hahahaha! Ja typ. xD

Jag är väl lite konservativ av mig, jag gillar inte den nya loggan men samtidigt så passar den ihop med namnet Windows. Istället för Windows så kunde de ju lika gärna hetat flags när de har haft sin flagga fladdrandes över allt hela tiden i många års tid. ^^ Det är ju som alla Macbooks skulle vara av märket Apple men istället ha ett päron som logotyp på locket.

Eller som om jag skulle presentera mig som Pär och sen skriva upp Håkan på tavlan och hävda att Pär stavades så.

Jag tycker den loggan som är till w7 är fin men den för w8 känns väldigt speciell. Det påminner mig typ om Linux Ubuntu, men jag är inte riktigt säker på det. Logotypen överensstämmer ju nu med operativsystemet men samtidigt så hade de nog kunnat fixa lite mer fantasi i sin logga. Apples är ju exempelvis väldigt simpel och passar, men windows flagga har inte varit helt fel innan.

Nu är de ju både ett fönster och en flagga typ. Vilken svår fråga detta är men som van användare av windows i många många år så vill jag nog mer bevara flaggan.

Och btw, är det någon som vet varför det heter just Microsoft Windows? Windows xp, 7, vista. Windows? Va fan fick dom det ifrån? Fönster?

Apple är la lite mer bättre på sätt och vis tycker jag, eftersom äpplet är snyggt och äpplet symboliserar även kunskap. Så på så vis är det ju budskap i logotypen.

Därför att i Windows 3.1 och äldre så var det just olika fönster som man navigerade sig genom. Det var först med Windows 95 som Windows fick ett riktigt skrivbord. Dessutom var dessa bara ett grafiskt gränsnitt till MS-DOS och PC-DOS.

Windows 1

Windows 2

Windows 3.1

Windows 95

Permalänk
Medlem

Apples äpple har ju varit konstant i alla fall, Windows kommer nu med ett jävla skitit fönster......de skulle behållit den färgglada flaggan tycker jag. Fönstret är ju en symbol att se ut i världen genom ett fönster/bildskärm!?
Sen kan jag inte uttala mig om OS'et i sig för har inte testat, men det ser ju inte lovande ut enligt andra. Kommer att bli en massa buggar och uppdateringar med denna "chansning" ...suck!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Tycker den är hemsk, gjorde tre egna loggor baserad på den nya i Gimp. Tog ungefär 5 minuter.

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e

Permalänk
Medlem
Skrivet av impacter:

Tycker den är hemsk, gjorde tre egna loggor baserad på den nya i Gimp. Tog ungefär 5 minuter.

http://oi43.tinypic.com/2ise7pj.jpg

http://oi43.tinypic.com/330gua9.jpg

http://oi39.tinypic.com/21ophj9.jpg

Schysst men går tyvärr inte alls ihop med deras nytänkande tema i Metro och Windows Phone där det ska vara fyrkantigt. Fyrkantigt är det nya runda, visste du inte det?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnowJim:

Schysst men går tyvärr inte alls ihop med deras nytänkande tema i Metro och Windows Phone där det ska vara fyrkantigt. Fyrkantigt är det nya runda, visste du inte det?

Fyrkantigt med vassa kanter är skitfult, har alltid varit och kommer så förbli. Det vänder sig i magen när jag ser nya 8an. Sådant "nytänkande" ger jag inte mycket för.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

lol @ folk

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Xbox är ett tillräckligt inarbetat och välkänt varumärke att Microsoft förmodligen inte behöver styrka varumärket med företagsnamnet. Det handlar inte om att dölja (informationen finns redan där) utan att det förmodligen blir överflödigt.

Microsoft-logon verkar även den vara rätt undangömd i Windows 7.

Okej men svagare varumärken som iphone, playstation behöver minsann påminna om vem som tillverkat dem?

Vad är det du argumetnerar för egentligen? Att microsoft inte är märkt som ett grått och tråkigt, gubbigt företag och som särna skulle vara beredd att göra vad som helst för att slippa den imagen?

Permalänk
Medlem

FUgly!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av krutovs:

Vad är konservativ!?? *spelar jeopardy*

Hehe överdrev kanske lite men blir förvånad att ett stort företag som MS tar fram en sådan logga

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?