Permalänk

Hur flashar jag biosen?

Hej har precis startat min ny byggda dator. Med en fx 6100 men får ingen signal när jag startar datorn. Och antar att det biosen det hänger på? Men hur gör jag för att fixa fet då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Amd Fx 6100 BE 3.6ghz |Radeon hd 6770| 4gb crosair ram| msi 990fxa GD65|

Permalänk
Medlem

Kolla om cpun finns med i moderkortets kompatibilitetslista, från och med vilken biosversion. Så du är säker på om det är det som är problemet.
Kollade andra trådar du skapat/skrivit i och ser att du verkar vara nybörjare. Du har inte glömt moderkortsdistaner? 4-/8-pins strömkontakten vid cpun? Det är två nybörjarmisstag.

Permalänk
Visa signatur

|Amd Fx 6100 BE 3.6ghz |Radeon hd 6770| 4gb crosair ram| msi 990fxa GD65|

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Edit: Såg moderkortet nu. Tror inte det hänger på BIOS. Sitter RAM-minnena i ordentligt och allt?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

kan det ha med grafikkortet o göra?

Visa signatur

|Amd Fx 6100 BE 3.6ghz |Radeon hd 6770| 4gb crosair ram| msi 990fxa GD65|

Permalänk
Medlem

Det finns tyvärr en del AM3+ moderkort som inte har Bios för FX processorerna, det är om det är tidiga revisioner, Man måste då flasha bioset med en AM3 processor.
Det har jag fått göra iallafall på mina AM3 moderkort som oxå stödjer FX, med en enkel uppdatering.
Om man inte har en AM3 processor så får man lämna in moderkortet på RMA, så fixar säljaren det.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Hur vet jag vilken BIOS-version jag har?
På manualen till mitt moderkort ( 990FXA-GD65) står det model no. MS-7640.
Säger det något om vilken BIOS jag har?

Visa signatur

|Amd Fx 6100 BE 3.6ghz |Radeon hd 6770| 4gb crosair ram| msi 990fxa GD65|

Permalänk

I manualen till moderkortet står det så här om strömkontakten nära CPU:n "ATX-8-pin Power Connector: JPWR2, This connector is used to provide +12V power". Är det meningen att jag ska sätta i en kontakt från nätagget i den eller är det en kontakt man kan plocka ut ström från moderkortet till något annat i datorn? Var osäker, vågade inte sätta i kontakten från nätagget.

Visa signatur

|Amd Fx 6100 BE 3.6ghz |Radeon hd 6770| 4gb crosair ram| msi 990fxa GD65|

Permalänk
Medlem
Skrivet av crossarn99:

I manualen till moderkortet står det så här om strömkontakten nära CPU:n "ATX-8-pin Power Connector: JPWR2, This connector is used to provide +12V power". Är det meningen att jag ska sätta i en kontakt från nätagget i den eller är det en kontakt man kan plocka ut ström från moderkortet till något annat i datorn? Var osäker, vågade inte sätta i kontakten från nätagget.

Den kontakten måste sitta i annars fungerar inte datorn nej.