Permalänk

minnena som spärar bf3 prestandan?

Hej visste inte om jag skulle lägga frågan här eller i bf3 delen så blev här. anser någon moderator att det är fel får ni gärna flytta den.

För att komma till frågan. försökte hjälpa en polare till bästa speluplevelsen som möjligt i bf3 men märkte att hans dator laggar enormt vid till och med minst krävande inställningarna. enligt mina tester som jag gjorde på hans dator så är det hans minne som är flaskhalsen i de hela.

hans setup

Processor: x4 3,0 am2+

Ramminnen: 4 gb 6400 800 mhz

Grafikkort: hd 4890 powercolor

Skulle man lösa problemet genom köpa 4 gb ram till? han är studerande så köpa ny dator/ göra några stora grejor är utanför hans ekonomi

mvh martin

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Hedersmedlem

Be honom kolla i kontrollpanelen, används allt RAM han har nu? Såvitt jag vet ska 4GB räcka för de lägre inställningarna.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

den låg på ca 3 gb när han spela. grafikkortet var uppe som högst när ja satt och spela på 87% processorn låg på 60 70% har jag för mig. därför ja inte förstod problemet. enda jag kunde direkt komma på är ju att hans minnen är ddr2 och bara 800 mhz så kan bli förmycket information för minnena att behandla.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Hedersmedlem

Minnen i 800MHz är kanske 1-3% långsammare än DDR3 1600MHz diton så nej det är inte minnet som är den enskilt största flaskhalsen. Vad han behöver är lite mer fart på sin prolle och det kan han väl fixa då han väl har en BE-prolle (Black Edition), och dessa är ju lätta att klocka med multipeln. Sedan är hans rigg kanske inte den bästa för just BF3, men lite bättre kan den nog verka med denna hottning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Minnen i 800MHz är kanske 1-3% långsammare än DDR3 1600MHz diton så nej det är inte minnet som är den enskilt största flaskhalsen. Vad han behöver är lite mer fart på sin prolle och det kan han väl fixa då han väl har en BE-prolle (Black Edition), och dessa är ju lätta att klocka med multipeln. Sedan är hans rigg kanske inte den bästa för just BF3, men lite bättre kan den nog verka med denna hottning.

han har enbart stockkylare så klockning är inte möjlig. jag kör ultra med min prolle med en klock på 3,9 ghz. borde väl inte en x4 3,0 ghz flaska oklockat på low?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martincool:

han har enbart stockkylare så klockning är inte möjlig. jag kör ultra med min prolle med en klock på 3,9 ghz. borde väl inte en x4 3,0 ghz flaska oklockat på low?

Har han testat höja den? Som jag skrev den flaskar en del i denna hastighet ja.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Har han testat höja den? Som jag skrev den flaskar en del i denna hastighet ja.

ansåg inte processorn vara problemet så tog inga temperaturer men för mig org kylare ligger på 45 50 grader utan klock.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i