Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";11717729]Och jag håller med dig precis i det där, alltså är jag på " din" sida

Folk borde helt enkelt har mer förståelse för poliser, att kliva in mitt i en händelse för att försöka förklara något är bara idiotiskt.

Har du vittnesuppgifter så ring in skiten istället för att kliva in i det hela.[/QUOTE]

I vart fall så kan man stå på behörigt avstånd och för att undvika missförstånd vara något defensiv mot polisen. Säger han backa så backar man osv. Då får man bättre gehör. Är det däremot en väktare eller ordningsvakt så är det tusen gånger bättre att ringa dit polisen istället. Det är en rätt seglivad myt att polisen alltid skulle stå bakom väktare och ordningsvakter. Det brukar tvärtom kritiskt granskas rätt ordentligt av polisen och de förväntar sig också mer av en väktare och ordningsvakt än "alla och envar" när det gäller laga stöd.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Finns en anledning till att man lyser mot ansiktet faktiskt. Det är en säkerhetsrutin helt enkelt. Annars låter det väl som ett trevligt möte :).

Säkerhetsrutin? Är väl snarare för att kolla om personen är full/drogpåverkad? Eller cyklar jag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Men vad tror du häktet är för liten plats då? Fråga din kompis istället om han blev eskorterad av poliserna i patrullbilen till det inre befälet så är det väl lite lättare än att sitta och gissa? Du vet det jobbar X antal personer på ett häkte och polisen som är ute och patrullerar har annat för sig än att stanna och kolla upp varje LOB.

Jag har inte sagt att din polare var redlös. Jag har sagt att det är två olika personer som bedömer hans berusningsgrad oberoende av varandra för att därmed slippa sånt här trams med att det skulle handla om någon slags elak polis. Din kompis har hemma hos sig en rapport där det står hans skick och attityd när han kom till polisstationen sedan finns det en till som är skriven innan det och det är hans skick och attityd när han blev LOB:ad. Den finns med i en större redogörelse över den patrullens nattliga aktiviteter men det ska nog inte vara alltför svårt att få tag i den heller ska du se. Men det är två olika tillfällen av två olika personer som din kompis blivit bedömd.

Om du nu verkligen är ute efter en objektiv bedömning av situationen så bör man väl höra båda sidor av händelsen eller hur? Polisens version kanske skiljer sig från din polares och då har de dessutom ett inre befäl som gör ytterligare en bedömning lite senare. Det kan ju också vara intressant att höra. Dessutom om du vill vara extra ambitiös kan du ju ta och leta upp motanmälan från personen som blev gripen för han måste ju upplevt den där tortyren riktigt ordentligt och polisen är ju skyldiga att ta upp en anmälan även om de inte skulle tro det leder någon vart i det här fallet. Den personen som upplevde det här våldet vill säkerligen ha din kompis som vittne.

Polisen kan säkerligen göra misstag men du tror alltså att han har gripit ca 10-12 pers till säkert för att han var grinig då eller tror du att det var just polispajas som överhuvudtaget var det värsta han råkade ut på en lördagkväll? Ja fredag och lördag brukar faktiskt vara relativt överbelastade i fyllecell-departementet. Ring ditt lokala häkte om du inte tror mig. De har inte ekonomi för att kunna ha många celler bara pga två dar i veckan som blir extra stökiga. Det blir alldeles särskilt tydligt om det är en byhåla.

Absolut jag ska verkligen försöka få tag i och läsa den rapporten som han bör ha fått med sig. Den killen med vakten på sig var med största sannolikhet rätt berusad och är han som mig när jag är bra på gasen så har han nog inte det minsta minne av händelsen. Det är ju dock otroligt individuellt. Vet inte hur mycket byhåla du räknar Göteborg som men de har mer än ett par fylleceller där skulle jag tro. Jag får helt enkelt se till att få tag i den där rapporten. Har annat som händer så den ligger dock inte högst på min lista men kanske om några dagar. Får återkomma då för detta oändliga babblande kommer vi ingen vart med. ^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

När blev sweclockers nya flashback?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser varken personangrepp eller hårda kränkningar av personer eller om polispajaskvinnan(vilket inte tidigare angivits i tråden tidigare i tråden, då det var orelevant att det var en poliskvinna) tog den i 2an. Diskussioner hör vad jag vet verkligen hemma på ett forum. Personer som anser olika saker om ett tillfälle hör då givetvis dit. Eller ska poliser inte debatteras på detta forumet på något vis?

Som jag tidigare skrivit så är detta inte ett angrepp på hela poliskåren. Själv har jag bara träffat på poliser som agerat korrekt både när jag gjort fel och inte gjort fel i diverse olika situationer. Har ju hänt i sina dagar att man druckit öl på stan som polisen kommit och hällt ut. Några otrevliga dialoger har då aldrig kommit på tal utan bara varit lite snack och ett hej då ha de gött.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Direkt:

Säkerhetsrutin? Är väl snarare för att kolla om personen är full/drogpåverkad? Eller cyklar jag nu.

Svårare att gå till anfall om man inte ser personen man ska anfalla ordentligt utan bara en svart skugga bakom starkt ljus.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Jag ser varken personangrepp eller hårda kränkningar av personer eller om polispajaskvinnan(vilket inte tidigare angivits i tråden tidigare i tråden, då det var orelevant att det var en poliskvinna) tog den i 2an. Diskussioner hör vad jag vet verkligen hemma på ett forum. Personer som anser olika saker om ett tillfälle hör då givetvis dit. Eller ska poliser inte debatteras på detta forumet på något vis?

Som jag tidigare skrivit så är detta inte ett angrepp på hela poliskåren. Själv har jag bara träffat på poliser som agerat korrekt både när jag gjort fel och inte gjort fel i diverse olika situationer. Har ju hänt i sina dagar att man druckit öl på stan som polisen kommit och hällt ut. Några otrevliga dialoger har då aldrig kommit på tal utan bara varit lite snack och ett hej då ha de gött.

Personligen tycker jag detta forumet är till för att diskutera teknikrelaterade saker. Är det endast personangrepp, hårda kränkningar och liknande du kopplat till flashback? Syftade dessutom inte på något sätt om att tråden hörde hemma på flashback p.g.a att det skulle vara personangrepp och liknande i tråden, utan just för att sånt här diskuteras där.
I min erfarenhet så är majoriteten av flashbackanvändare duktiga på vad som gäller vid såna här grejjer.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Personligen tycker jag detta forumet är till för att diskutera teknikrelaterade saker. Är det endast personangrepp, hårda kränkningar och liknande du kopplat till flashback? Syftade dessutom inte på något sätt om att tråden hörde hemma på flashback p.g.a att det skulle vara personangrepp och liknande i tråden, utan just för att sånt här diskuteras där.
I min erfarenhet så är majoriteten av flashbackanvändare duktiga på vad som gäller vid såna här grejjer.

Vet inte om du själv sett det men det står trots allt övriga ämnen som forumsdel. Vad ska vi då diskutera som är övrigt som inte kan komma in på de andra forumsdelarna? Är du emot att det snackas om saker övrigt från teknik så behöver du ju inte läsa på den här delen av forumet.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkt:

Säkerhetsrutin? Är väl snarare för att kolla om personen är full/drogpåverkad? Eller cyklar jag nu.

Och att kolla om en person är full/drogpåverkad är väl en säkerhetsrutin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Han var iof utbildad genom lumpen eftersom de fick ett ryck och tyckte att alla värnpliktiga ska vara skyddsvakt med AK5. Möjligt att det är olika regler för militären och det civila eller att han helt enkelt blandat ihop något.

För att göra det ännu mer komplicerat finns det civila/militära skyddsvakter, men även militära/civila objekt.
Militära skyddsvakter får (i normala fall) endast bevaka militära objekt, så har man gjort lumpen och gått skyddsvaktskurs där så gäller den endast i försvaret och inte civilt. Och utrustningen bestäms av försvarsmakten, möjligt att din kompis lärt sig att man alltid har det i försvaret, låter rimligt.
Civila får bevaka båda typerna av objekt, där regleras utrustning av länsstyrelsen (Ska man dra det längre så är det objektet som bestämmer och ansöker hos länsstyrelsen om de anser att det behövs vapen) så där kan det både vara med och utan.
Dock så behöver man inte vara skyddsvakt för att bära vapen, finns ställen där väktare har vapen (inte så många dock).
Sen vet jag inte om det är ändrat men tidigare så kunde det se ut som att någon är ordningsvakt och bär vapen, men då är man både ordningsvakt och väktare/skyddsvakt samtidigt. Och bär vapen i egenskap av "den andra personen", för ordningsvakter får inte bära vapen.
Blev det rörigt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blk:

För att göra det ännu mer komplicerat finns det civila/militära skyddsvakter, men även militära/civila objekt.
Militära skyddsvakter får (i normala fall) endast bevaka militära objekt, så har man gjort lumpen och gått skyddsvaktskurs där så gäller den endast i försvaret och inte civilt. Och utrustningen bestäms av försvarsmakten, möjligt att din kompis lärt sig att man alltid har det i försvaret, låter rimligt.
Civila får bevaka båda typerna av objekt, där regleras utrustning av länsstyrelsen (Ska man dra det längre så är det objektet som bestämmer och ansöker hos länsstyrelsen om de anser att det behövs vapen) så där kan det både vara med och utan.
Dock så behöver man inte vara skyddsvakt för att bära vapen, finns ställen där väktare har vapen (inte så många dock).
Sen vet jag inte om det är ändrat men tidigare så kunde det se ut som att någon är ordningsvakt och bär vapen, men då är man både ordningsvakt och väktare/skyddsvakt samtidigt. Och bär vapen i egenskap av "den andra personen", för ordningsvakter får inte bära vapen.
Blev det rörigt?

Ja det blev väldigt rörigt men tack för att du tog dig tiden att förklara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det blev väldigt rörigt men tack för att du tog dig tiden att förklara.

Vill du ha det riktigt rörigt så ska du kolla upp beredskapspolis. Där har du något som är riktigt löjligt!

Att lysa någon i ansiktet är väldigt irriterande men om man är osäker på situationen och behöver tid för att reckognisera hotbilden så lyser man mot ansiktet. Det må vara irriterande men det är även så att personen hamnar i ett läge där han är passiv åtminstone ett tag och det kan räcka för att man ska veta vilken nivå på våldstrappan som man befinner sig på och åt vilket håll man är på väg. Ur arbetsmiljö synvinkel så är det ju även så att det skyddar från ett påbörjat angrepp åtminstone tillfälligt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Det är ju riktigt roligt!

Det är faktiskt konstigt hur alla alltid är oskyldiga, inklusive polisen.
Skit samma om man som civil precis spöat skiten ur någon och uppträder våldsamt, då är man ändå oskyldig. Och precis lika mycket skit samma om man som polis tycker att lagen bara är något som gäller andra, då är man också oskyldig. Det är underligt att vi har några brottslingar alls i detta land när jag tänker efter, eftersom alla alltid är oskyldiga.

Skrivet av Sentenced:

I ALLA ingripanden finns det två versioner. Den som blir gripen eller omhändertagen är alltid oskyldig och har inte gjort nåt. Polisen, ordningsvakten och väktaren har alltid använt övervåld. Det är inget konstigt med detta utan en högst naturlig reaktion på att man blir just gripen eller omhändertagen. Det betyder självklart inte att polisen, ordningsvakten eller väktaren på något sätt behöver vara oskyldig men de är självklart inte skyldiga varje gång heller.

Vad är det som är naturligt med det?
Har man gjort något för att förtjäna ett omhändertagande så får man väl stå för det. Och har man inte gjort det och ändå blir det kan väl polisen stå för att de tog i för mycket? Jag menar det är ju inte som att de själva lider av det och det skulle ju ge de som känner sig förättade en lättnad vilket kanske leder till mindre sånt här tjafs. Shit happens och ibland är det bättre att ta i lite för mycket än för lite, men då kan man väl ändå stå för när det blir just för mycket?

Sen måste jag fråga, varför skulle inte polisen alltid vara skyldiga?
Nu menar jag inte att de faktiskt skulle vara det. Men polisen är ändå de som skall upprätthålla lagen i vårt land. De skall vara den instans som befolkningen kan lita till skall både skydda dem och hjälpa dem när skyddet inte fungerat. Och de har själva valt att vara det. Visst att det medför vissa risker, men det är knappast någon överaskning för någon som blir polis. Så varför skulle inte en anmälan om att en polis misskött sig tas på änn större allvar än om en civilperson gjort det? Nu menar jag inte att varenda uppenbar okynneranmälan skall utredas och härjas med. Men OM det uppstår frågetecken gällande en polis, en insats eller liknande, även om det bara är små frågor, borde det då inte ligga i polisens eget intresse att säkerställa om detta helt, eller delvis, stämmer? Jag menar om det finns någon instans i samhället som har något att vinna på offentlighetens tillit och respekt så är det ju polisen. Och "Det är utrett och vi gjorde rätt" både inger mer av de varorna och låter mycket bättre än att defaulta till att han var säkert skyldig till nått och kläcka någonting i linje med "enligt paragraf fyrtioelva så utgår vi från att det var rätt och bryr oss inte mer än så".

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

a just de. Polaren fick aldrig något papper. De var också riktiga klåpare i fyllecellen också. Polaren fick aldrig någon läkarundersökning. Han berättade att han hade diabetes så ifall han blev låg så behövde han ha något att stoppa i sig snabbt. De sa att de skulle komma när han ringde på klockan. När han ringde på klockan tog det närmare 20 minuter innan det kom någon. Han frågade dem också om de kunde släcka den starka lampan som var i taket. det dröjde 2 timmar innan de gjorde det efter ett flertal förfrågningar. Det är ofta lite svårt att sova när man inte är överförfriskad i ett rum med en stark lampa som lyser.

Kan han kräva något papper någonstans ifrån? De som tog emot honom pratade inte mycket med honom alls.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

a just de. Polaren fick aldrig något papper. De var också riktiga klåpare i fyllecellen också. Polaren fick aldrig någon läkarundersökning. Han berättade att han hade diabetes så ifall han blev låg så behövde han ha något att stoppa i sig snabbt. De sa att de skulle komma när han ringde på klockan. När han ringde på klockan tog det närmare 20 minuter innan det kom någon. Han frågade dem också om de kunde släcka den starka lampan som var i taket. det dröjde 2 timmar innan de gjorde det efter ett flertal förfrågningar. Det är ofta lite svårt att sova när man inte är överförfriskad i ett rum med en stark lampa som lyser.

Kan han kräva något papper någonstans ifrån? De som tog emot honom pratade inte mycket med honom alls.

Har han gått och pratat med stationen och bett om att få se rapporten helt enkelt? Beskriv hela ärendet sakligt och säg att han är intresserad över vad polisens syn på det hela är.

Den starka lampan är där för att de ska enkelt kunna se in i rummet för att säkerställa att personen är oskadd och inte håller på och dör. Vilket de måste göra med jämna intervaller.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Har han gått och pratat med stationen och bett om att få se rapporten helt enkelt? Beskriv hela ärendet sakligt och säg att han är intresserad över vad polisens syn på det hela är.

Den starka lampan är där för att de ska enkelt kunna se in i rummet för att säkerställa att personen är oskadd och inte håller på och dör. Vilket de måste göra med jämna intervaller.

När han berättat att han har diabetes och snabbt behöver mat om han blir låg och det tar ca 20 minuter innan de kommer efter att han ringt på klockan så bryr de sig inte speciellt mycket. Hade de tyckt att han var så berusad så hade han väl fått en läkarundersökning? De sket i att släcka lampan av ren jävulskap som jag tidigare beskrivit så var inte polaren dyngrak efter 4 öl på en hel kväll. Han får helt enkelt kontakta polisen för att få rapporten?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

När han berättat att han har diabetes och snabbt behöver mat om han blir låg och det tar ca 20 minuter innan de kommer efter att han ringt på klockan så bryr de sig inte speciellt mycket. Hade de tyckt att han var så berusad så hade han väl fått en läkarundersökning? De sket i att släcka lampan av ren jävulskap som jag tidigare beskrivit så var inte polaren dyngrak efter 4 öl på en hel kväll. Han får helt enkelt kontakta polisen för att få rapporten?

Det är garanterat det enklaste. Jag vet inte om man har någon rättighet att få rapporten men det torde finnas någon sådan rättighet också. Men oftast brukar allt fungera mycket bättre än om man kör "rättshaverist-attityden" folk blir inte särskilt hjälpsamma då.

Nej man får ingen läkarundersökning om man är berusad. Uppfattas personen som såpass redlöst full att det finns fara för liv och hälsa så förs man inte till arresten utan till sjukhuset. Det är en tillnyktringsenhet för berusade personer och inte ett hotellrum, därav så hörsammas inte personliga önskemål om rummets beskaffenhet. Ingen får mig veterligen lampan släckt. De är ansvariga för personerna i rummet och måste snabbt kunna se hur denna person mår. Förmodligen är rond-intervallen på 20 minuter. Alla berusade personer ringer på klockan och härjar tills de somnar så att man inte kommer rusande direkt pga detta är inte ovanligt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Men oftast brukar allt fungera mycket bättre än om man kör "rättshaverist-attityden" folk blir inte särskilt hjälpsamma då.

Så att hålla på sin rätt oavsett hur rimligt det är som polis är helt okej. Men att göra det som civil är att vara "rättshaverist"?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Att LOB används som bestraffning är det väl ingen frisk människa som tvivlar på?
För några år sedan så debatterades detta ganska friskt vill jag minnas. Väldigt många poliser som gärna talar vitt och brett om hur roligt det är att slänga personer som upplevs som jobbiga i fyllecellen, berusade eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Så att hålla på sin rätt oavsett hur rimligt det är som polis är helt okej. Men att göra det som civil är att vara "rättshaverist"?

Vad tramsar du om? Om du går till polisstationen i akt och mening att låta som en rättshaverist så kommer det inte vara lika effektivt som om du är artig och saklig. Självklart gäller samma sak även poliser och i 9 fall av 10 så är poliser både artiga och sakliga i sitt handlande enligt mina erfarenheter. Om de inte är det så leder det till att motsvarande civila människor triggas så därför är det helt onödigt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Vad tramsar du om? Om du går till polisstationen i akt och mening att låta som en rättshaverist så kommer det inte vara lika effektivt som om du är artig och saklig. Självklart gäller samma sak även poliser och i 9 fall av 10 så är poliser både artiga och sakliga i sitt handlande enligt mina erfarenheter. Om de inte är det så leder det till att motsvarande civila människor triggas så därför är det helt onödigt.

Nej jag undrade bara varför attityden mot maktutövande individer, i detta fall polisen, alltid skall vara att vad de än gör så har personen i fråga säkert förtjänat det men när man ställer krav åt motsatt håll så dyker alltid "rättshaverist" upp. Om han nu har rätt att få ut rapporten, vilket han borde ha enligt både offentlighetsprincipen och PuL, varför förutsätter du att rätthaverist-attityden skulle vara utgångsläget? En normal människa går ju dit och ber om den på vanligt sätt i förväntan att den man tilltalar skall göra sitt jobb korrekt. Det är ungefär som att förutsätta att alla gånger polisen gör någonting så är det på bästa facist-manér med glädjen av att sabotera och orsaka skada som motivering. Ett sådant utgångsläge är självklart fullständigt störtlöjligt, så varför är det inte lika löjligt när man vänder på myntet?

Jag menar om attityden man har till att göra sitt jobb verkligen skall vara att alla som vill att man gör det rätt är krångliga bråkstakar så kanske man bör se över om man verkligen är lämpad för det jobbet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kul, nu har man fått se ordningsvakter misshandla någon utan anledning. Kommer av tunnelbanan och det går en tonåring lite lugnt iväg från en ordningsvakt som verkar upprörd över något. Helt utan förvarning så fäller ordningsvakten pojken och drar hans huvud i golvet allt vad han orkar, kom lite fint blod där. Hans 3 vaktkompisar ställer sig då och håller pojkens kompisar på avstånd när de vill fram och se hur det gick för honom. Ordningsvakten kollar inte ens hur det är med honom och börjar istället bända hans arm bakom ryggen. Vad bra att dessa vakter finns så man kan känna sig otrygg i tunnelbanan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Kul, nu har man fått se ordningsvakter misshandla någon utan anledning. Kommer av tunnelbanan och det går en tonåring lite lugnt iväg från en ordningsvakt som verkar upprörd över något. Helt utan förvarning så fäller ordningsvakten pojken och drar hans huvud i golvet allt vad han orkar, kom lite fint blod där. Hans 3 vaktkompisar ställer sig då och håller pojkens kompisar på avstånd när de vill fram och se hur det gick för honom. Ordningsvakten kollar inte ens hur det är med honom och börjar istället bända hans arm bakom ryggen. Vad bra att dessa vakter finns så man kan känna sig otrygg i tunnelbanan.

Tycker att vi redan har kommit fram till sådant i den här tråden att den där killen förtjänade det och det var helt rätt det som den vakten gjorde också! Eller?

Jaja det behöver bli lite mer kontroller och uppföljningar på pajaser som dessa.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Tycker att vi redan har kommit fram till sådant i den här tråden att den där killen förtjänade det och det var helt rätt det som den vakten gjorde också! Eller?

Jaja det behöver bli lite mer kontroller och uppföljningar på pajaser som dessa.

Bara litelitelitelite skillnad på ordnignsvakter och poliser kanske?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av jonazz:

När han berättat att han har diabetes och snabbt behöver mat om han blir låg och det tar ca 20 minuter innan de kommer efter att han ringt på klockan så bryr de sig inte speciellt mycket. Hade de tyckt att han var så berusad så hade han väl fått en läkarundersökning? De sket i att släcka lampan av ren jävulskap som jag tidigare beskrivit så var inte polaren dyngrak efter 4 öl på en hel kväll. Han får helt enkelt kontakta polisen för att få rapporten?

Vad envis du är, du försöker hitta fel och vrida och vända, så att polisen är dom onda. Han var självklart en ängel själv och käftade inte emot och var otrevlig.
Sen är det inte en så stor grejj att sitta i fyllecell, Tycker inte att han behöver känna sig kränkt för att han blev intagen för tillnyktring. Han måste ha sett, eller bettet sig på ett vis som gjorde att han såg jäkligt packad ut, Tror du verkligen att polisen tar sig besväret att skjutsa han hela vägen till stationen och sen vara barnvakt hela natten för skojs skull tror du det?

Sen förövrigt så tror jag inte att det är maktgalna själviska personer som söker sig till polisyrket. Sådana personer brukar bli politiker. (haha)

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwelegacy:

Vad envis du är, du försöker hitta fel och vrida och vända, så att polisen är dom onda. Han var självklart en ängel själv och käftade inte emot och var otrevlig.
Sen är det inte en så stor grejj att sitta i fyllecell, Tycker inte att han behöver känna sig kränkt för att han blev intagen för tillnyktring. Han måste ha sett, eller bettet sig på ett vis som gjorde att han såg jäkligt packad ut, Tror du verkligen att polisen tar sig besväret att skjutsa han hela vägen till stationen och sen vara barnvakt hela natten för skojs skull tror du det?

Sen förövrigt så tror jag inte att det är maktgalna själviska personer som söker sig till polisyrket. Sådana personer brukar bli politiker. (haha)

Citat:

Rolf Granér är psykolog och lärare på polisutbildningen vid Växjö universitet och forskar i polisens yrkeskultur. Med hänvisning till sina empiriska studier av polisens praktiska arbete bekräftar han de allvarliga problem som finns med tillämpningen av LOB. Granér menar att det förekommer att LOB används i andra syften än lagens och skiljer på några olika former av misstolkningar som han uppfattar som vanligt förekommande:

– Förutom de omhändertaganden som verkligen sker i skyddssyfte har vi vad som kan kallas bestraffningslobar där man plockar in någon som till exempel visar fingret eller på annat sätt uppträder provocerande mot polisen. Är någon provocerande och det minsta berusad kan de plockas in. Hit hör också de lobar som används vid småbus som inte kan straffas på annat sätt, till exempel ungdomar som leker med vägkoner. Sedan finns förebyggande lobar där man helt enkelt plockar in folk som brukar stöka. Att människor körs till fyllecell i stället för att transporteras hem hör till de oreflekterade lobarna, man tar sig helt enkelt inte tid att fundera på om det finns bättre lösningar.

http://arbetaren.se/artiklar/de-godtyckligt-insparrade/

Permalänk
Medlem

Polisen finns för att upprätthålla samhället, de använder sin makt för att göra det och det måste de kunna göra.
Att dramat händer utanför en krog säger mig en del, sen att kompisen är en god människa tror jag inte på, han blir arg och börjar kalla polisen polispajas när hon inte agerar på det sätt som han anser rätt.
Att detta kallas stå upp för rättvisan är bara babbel. Jag har verkligen inte hela berättelsen över vad som hände, men du har inte någonstans övertygat mig om att "orättvisa skedde den kvällen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

I ALLA ingripanden finns det två versioner. Den som blir gripen eller omhändertagen är alltid oskyldig och har inte gjort nåt. Polisen, ordningsvakten och väktaren har alltid använt övervåld. Det är inget konstigt med detta utan en högst naturlig reaktion på att man blir just gripen eller omhändertagen. Det betyder självklart inte att polisen, ordningsvakten eller väktaren på något sätt behöver vara oskyldig men de är självklart inte skyldiga varje gång heller.

I det här fallet så handlar det ju om att personen uppenbarligen försöker provocera polisen genom att kalla denna för polispajas. Han kommer undan med en muntlig erinran om sin provokation men fortsätter sedan.

Han kommer inte hamna i diverse register och att bli LOB:ad innebär inte heller att man behöver vara drängfull. Det innebär att man har varit berusad. Det kan man bli av en öl om man nu så vill. Polisen har uppenbarligen i det här fallet LOB:at personen för att han fortsätter trots tillsägelse att provocera och komma med tillmälen.

*** EDIT ***

Jag är dessutom imponerad över hur många svensson-party-nissar som plötsligt blivit experter på gripande våld samt vilka rättigheter de har. Ofta glömmer de dock skyldigheterna. Fast det är ju faktiskt så att det inte är dessa pripps-besserwissers som dyker upp halvfulla med åsikter som är värst egentligen utan när helt nyktra fädrer och mödrar fått för sig att deras son eller dotter minsann aldrig snattat och ska skrika i evighets evighet hur snälla och oskyldiga deras barn är. De har inte ursäkten att de fått några för många under västen i vart fall.

Så du tror att LOB ska användas av poliser när de blir provocerade för att de gjort fel? Poliser är svin, sen är det klart att det finns schyssta poliser, men det känns ju ganska uppenbart vad det här var för polis.

Poliser våldtar, stjäl, misshandlar, ljuger etc precis som "vanliga" människor gör, det är bara att de jävligt mycket mer sällan blir dömda, för att de håller varandra om ryggen. Finns gott om exempel på detta, bara att se t.ex. fallet när en man filmade polisen förra året, och de tvingade honom att ta bort filmen, för att sedan hota honom med att omhänderta honom utan att han gjort något. Eller när polismannen bröt en flickas arm för att hennes pojkvän skulle planka. Polisen borde ägna sig åt riktiga brott istället.

Samma gäller ordningsvakter, känner flera som jobbat i tunnelbana i närhet till ordningsvakter och misshandel och skydda varandra är vardag, att polisen inte bryr sig om att fråga någon annan än ordningsvakterna är också standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Så du tror att LOB ska användas av poliser när de blir provocerade för att de gjort fel? Poliser är svin, sen är det klart att det finns schyssta poliser, men det känns ju ganska uppenbart vad det här var för polis.

Poliser våldtar, stjäl, misshandlar, ljuger etc precis som "vanliga" människor gör, det är bara att de jävligt mycket mer sällan blir dömda, för att de håller varandra om ryggen. Finns gott om exempel på detta, bara att se t.ex. fallet när en man filmade polisen förra året, och de tvingade honom att ta bort filmen, för att sedan hota honom med att omhänderta honom utan att han gjort något. Eller när polismannen bröt en flickas arm för att hennes pojkvän skulle planka. Polisen borde ägna sig åt riktiga brott istället.

Samma gäller ordningsvakter, känner flera som jobbat i tunnelbana i närhet till ordningsvakter och misshandel och skydda varandra är vardag, att polisen inte bryr sig om att fråga någon annan än ordningsvakterna är också standard.

Du säger att poliser är svin, sen säger du att det finns schyssta poliser. Hur ska du ha det?
Det ser ut som du har allvarliga anklagelser angående polisens arbetssätt, de våldtar, stjäl och misshandlar. Skulle vara fantastiskt om du hade något som liknar bevis på det. Planka är ett brott, men inget jag skulle kalla allvarligt, sen ska såklart inte en oskyldig få sin arm knäckt. Jag trodde detta med att avsky polisen var en klassfråga, alltså trodde jag att det var "trash" som ogillar polisen, men du verkar vara utvecklingsingenjör vilket låter högutbildat så jag ska ändra börja ändra min syn på det och kalla det en samhällsepidemi på alla nivåer, fast detta gäller kanske bara dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Så du tror att LOB ska användas av poliser när de blir provocerade för att de gjort fel? Poliser är svin, sen är det klart att det finns schyssta poliser, men det känns ju ganska uppenbart vad det här var för polis.

Poliser våldtar, stjäl, misshandlar, ljuger etc precis som "vanliga" människor gör, det är bara att de jävligt mycket mer sällan blir dömda, för att de håller varandra om ryggen. Finns gott om exempel på detta, bara att se t.ex. fallet när en man filmade polisen förra året, och de tvingade honom att ta bort filmen, för att sedan hota honom med att omhänderta honom utan att han gjort något. Eller när polismannen bröt en flickas arm för att hennes pojkvän skulle planka. Polisen borde ägna sig åt riktiga brott istället.

Samma gäller ordningsvakter, känner flera som jobbat i tunnelbana i närhet till ordningsvakter och misshandel och skydda varandra är vardag, att polisen inte bryr sig om att fråga någon annan än ordningsvakterna är också standard.

Oh herregud, överdriver much?

Nej poliser brukar knappast hålla på ordningsvakterna. Det sker säkert men det är knappast vanligt. Poliser ifrågasätter väldigt ofta ordningsvakters agerande och det med rätta. Ordningsvakter har väldigt basic utbildning och de är satta att utföra polisiära sysslor som polisen inte har möjlighet att genomföra. Att ordningsvakter felar är tusen gånger vanligare än poliser.

Du kan slänga tusen anekdoter om när polisen gjort fel och ändå kan du få 10 000 där de gör rätt. Det är bara löjligt att försöka få det till att poliser är onda. Varken du eller jag har någon aning om vad det var för polis i det här fallet. Du och jag har fått en version av händelseförloppet. Ingen är någonsin skyldig till något så det är ju att förvänta att den ena versionen ser ut som den gör. Sanningen ligger garanterat någonstans mittemellan.

Att som ordningsvakt försöka få till att polisen kommer och slutför en LOB-åtgärd är i princip omöjligt. Polisen är inte ett dugg intresserade av sådant då det är extremt mycket extra arbete. Det om något är ett problem. De kommer skratta åt dig om du som ordningsvakt ringer och vill att de ska hämta någon LOB:ad person en fredag eller lördag. Men återigen att överhuvudtaget dra ordningsvakter och poliser över samma kam blir så löjligt. Ordningsvakters utbildning är så ytterst begränsad och det är överhuvudtaget inte ens samma område som de jobbar inom eller ens samma slags personer som blir ordningsvakter som blir poliser för det mesta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldreven:

Du säger att poliser är svin, sen säger du att det finns schyssta poliser. Hur ska du ha det?
Det ser ut som du har allvarliga anklagelser angående polisens arbetssätt, de våldtar, stjäl och misshandlar. Skulle vara fantastiskt om du hade något som liknar bevis på det.

Det jag menar är att det finns flera typer av poliser. Läs nyheterna så kan de se gott om bevis för det.

http://www.dn.se/sthlm/polis-friad-efter-atal-om-misshandel
http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisers-kvinnovald-oroar-ka...
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/500519-polis-brot-ung-kvi...

Poliser borde behålla sitt lugn i även situationer de finner provocerande, att misshandla någon på grund av ord är inte rättfärdigat.

Skrivet av Eldreven:

Planka är ett brott, men inget jag skulle kalla allvarligt, sen ska såklart inte en oskyldig få sin arm knäckt. Jag trodde detta med att avsky polisen var en klassfråga, alltså trodde jag att det var "trash" som ogillar polisen, men du verkar vara utvecklingsingenjör vilket låter högutbildat så jag ska ändra börja ändra min syn på det och kalla det en samhällsepidemi på alla nivåer, fast detta gäller kanske bara dig.

Istället för att ta folk som plankar borde de spendera tiden på att försöka förebygga andra brott. Att inte tycka om poliser eller ordningsvakter behöver inte vara relaterat till samhällsklass, vet människor som blir rädda för poliser och ordningsvakter när de ser dom på stan för att de satt vad de gör mot andra människor.

Skrivet av Sentenced:

Oh herregud, överdriver much?

Nej poliser brukar knappast hålla på ordningsvakterna. Det sker säkert men det är knappast vanligt. Poliser ifrågasätter väldigt ofta ordningsvakters agerande och det med rätta. Ordningsvakter har väldigt basic utbildning och de är satta att utföra polisiära sysslor som polisen inte har möjlighet att genomföra. Att ordningsvakter felar är tusen gånger vanligare än poliser.

Självklart är det så att ordningsvakter felar oftare än poliser. Har inte heller sagt att den ena felar mer än den andra.

Skrivet av Sentenced:

Oh herregud, överdriver much?
Du kan slänga tusen anekdoter om när polisen gjort fel och ändå kan du få 10 000 där de gör rätt. Det är bara löjligt att försöka få det till att poliser är onda. Varken du eller jag har någon aning om vad det var för polis i det här fallet. Du och jag har fått en version av händelseförloppet. Ingen är någonsin skyldig till något så det är ju att förvänta att den ena versionen ser ut som den gör. Sanningen ligger garanterat någonstans mittemellan.

Självklart gör poliser rätt också, men jag tycker att det är rimligt att vi ska kunna ställa höga krav på våra poliser, och att det gör fel är ju oundvikligt. Det är däremot inte okej att de inte blir straffade när de gör fel. Inte heller att de hotar människor som ifrågasätter deras arbete.

Skrivet av Sentenced:

Att som ordningsvakt försöka få till att polisen kommer och slutför en LOB-åtgärd är i princip omöjligt. Polisen är inte ett dugg intresserade av sådant då det är extremt mycket extra arbete. Det om något är ett problem. De kommer skratta åt dig om du som ordningsvakt ringer och vill att de ska hämta någon LOB:ad person en fredag eller lördag. Men återigen att överhuvudtaget dra ordningsvakter och poliser över samma kam blir så löjligt. Ordningsvakters utbildning är så ytterst begränsad och det är överhuvudtaget inte ens samma område som de jobbar inom eller ens samma slags personer som blir ordningsvakter som blir poliser för det mesta.

Jag vet inte hur statistiken ser ut på det, men det är om möjligt ännu allvarligare att polisen hotar oskyldiga med LOB som ett straff för att de blivit provocerade.