Permalänk
Avstängd

Android 4.1 Jelly bean

Nya android är nu på gång och kan komma så tidigt som andra kvartalet i år. Lite märkligt när fyran släpptes för typ en halvtimme sedan och knappt har börjat användas. Vad tror ni om det här?

Permalänk
Medlem

Källa?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Saxat från IDG:
Trots att Android 4.0 släpptes så sent som i slutet av förra året uppges Google nu planera att släppa uppföljaren som går under namnet Android 5.0 Jelly Bean. Uppgifterna kommer från en taiwanesiska finanstidningen Digitimes som citerar uppgifter från flera underleverantörer i landet.

Enligt Digitimes källor är Android 5.0 bättre anpassat för surfplattor och kommer att släppas någon gång under det andra kvartalet. Android 4.0 som släpptes i november har i dagsläget installerats på drygt en procent av alla Androidenheter i världen.

Digitimes uppger att den snabba utvecklingstakten beror på att mobiltelefontillverkarna har visat ett relativt svalt intresse för att satsa på Android 4.0 och dessutom känner Google av den kommande konkurrensen från Windows 8.

Bland nyheterna i Android 5.0 uppger Digitimes att operativsystemet kommer att släppas i två versioner, Google och Microsoft. Versionen för Microsoft ska göra det möjligt för användare av Windows 8 att växla mellan Android 5.0 och Windows utan att behöva stänga av datorn.

Google har ännu inte kommenterat uppgifterna.

Permalänk

Jag tycker det är bara bra. Det att man kan byta mellan Android och Windows bara så där låter också bra. Dock vet vi inte hur prestandan kommer vara om man kör 2 OS samtidigt.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Har inte MS sagt att de inte kommer tillåta andra OS på ARM-platformen om man kör Windows 8. På intel-platformen kommer de tillåta andra OS.

Permalänk
Medlem

Dom kommer ju säkert att släppa Android 5.0 samtidigt med sin nya Nexus som kommer ut varje år någon gång runt oktober-december

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imdak:

Har inte MS sagt att de inte kommer tillåta andra OS på ARM-platformen om man kör Windows 8. På intel-platformen kommer de tillåta andra OS.

Det kanske inte är upp till MS att bestämma. Jailbreak. Men jag fattar att de försöker. Android är på väg att börja konkurrera på allvar. Det drar upp till krig på OS fronten. Och det är vi konsumenter som tjänar på konkurensen.

Permalänk
Medlem

Det var en lustig plats för tråd.
Visst andra Os men passar nog bättre i mobiltelefoner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Det var en lustig plats för tråd.
Visst andra Os men passar nog bättre i mobiltelefoner.

Android är baserat på en linuxkärna och finns på datorer och plattor förutom mobiler. Tråden är på alldeles rätt ställe. Dessutom större chans att det blir en givande diskussion här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Android är baserat på en linuxkärna och finns på datorer och plattor förutom mobiler. Tråden är på alldeles rätt ställe. Dessutom större chans att det blir en givande diskussion här.

Absolut. Men största marknaden är utan tvekan mobiler, därför känns det som den passar bättre där.
Blir nog minst lika givande i mobil tråden och dessutom ser nog bra många fler den.

Men men, alla tycker olika.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Absolut. Men största marknaden är utan tvekan mobiler, därför känns det som den passar bättre där.
Blir nog minst lika givande i mobil tråden och dessutom ser nog bra många fler den.

Men men, alla tycker olika.

Det är helt ok för mig om du copy pastear infon och startar en tråd i mobiltelefoner.

Permalänk

Det här med Windows 8 och Android i dual boot låter intressant. Frågan är om Google kan kringgå Microsofts uteslutande av andra operativsystem på ARM plattformen. Jag hoppas att det beslutet inte går igenom så man kan lägga in vilket operativsystem som helst.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Det är ju helt logiskt att de försöker stoppa det, Det är ju vad microsoft alltid har gjort (netscape t.ex ) Tegra 4 kommer snart, och då börjar ARMbaserade stationära datorer bli en faktor. Dessa datorer kommer vara mycket billigare än x86 datorer och kommer ta en enorm tugga av det stationära segmentet. Det kommer för de flesta, snart inte finnas någon mening att ha en dyr dator. Casualgamers spelar på konsoll, intelligent tv eller på molntjänster. De här datorerna kan lika gärna köra android eller linux eftersom det inte redan finns en miljard windowsprogram till dom. Det har microsoft fattat och jobbar på sitt ARM stöd samtidigt som de med sin närmast monopolliknade ställning försöker låsa in konsumenterna.

Permalänk
Skrivet av CENSTRM:

Det är ju helt logiskt att de försöker stoppa det, Det är ju vad microsoft alltid har gjort (netscape t.ex ) Tegra 4 kommer snart, och då börjar ARMbaserade stationära datorer bli en faktor. Dessa datorer kommer vara mycket billigare än x86 datorer och kommer ta en enorm tugga av det stationära segmentet. Det kommer för de flesta, snart inte finnas någon mening att ha en dyr dator. Casualgamers spelar på konsoll, intelligent tv eller på molntjänster. De här datorerna kan lika gärna köra android eller linux eftersom det inte redan finns en miljard windowsprogram till dom. Det har microsoft fattat och jobbar på sitt ARM stöd samtidigt som de med sin närmast monopolliknade ställning försöker låsa in konsumenterna.

Ja visst kan det bli så. Detta med att låsa in konsumenter gillar jag inte och förhoppningsvis kan EU eller något liknande stoppa Windows på ARM inlåsningen så man kan få installera Linux på denna kommande ARM baserade hårdvara.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

De kommer aldrig klara det. Det här är inte 1980. Vi har internet och vi köper grejer från Kina. Det kan jailbrejkas. Sedan slås de inte mot netscape nu utan google. Google behöver inte gå med vinst på sitt OS på lååång tid. Ska microsoft försörja sig på bing eller? Det är mycket möjligt att android i slutändan vinner.
Om båda drakarna slåss med varann och hindrar varandra från att låsa hårdvaran till ett specifikt OS så är det inte så illa för linuxscenen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det här med Windows 8 och Android i dual boot låter intressant. Frågan är om Google kan kringgå Microsofts uteslutande av andra operativsystem på ARM plattformen. Jag hoppas att det beslutet inte går igenom så man kan lägga in vilket operativsystem som helst.

Man måste se upp med att jämföra ARM platformen med x86. Även om MS tillåter dualboot så fungerar det inte bara och slänga in linux alt. android. De allra flesta ARM tablets kräver proprietära drivrutiner för att fungera, så såvida inte tablet tillverkaren stödjer android officiellt är det oviktigt huruvida MS tillåter dualboot eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Man måste se upp med att jämföra ARM platformen med x86. Även om MS tillåter dualboot så fungerar det inte bara och slänga in linux alt. android. De allra flesta ARM tablets kräver proprietära drivrutiner för att fungera, så såvida inte tablet tillverkaren stödjer android officiellt är det oviktigt huruvida MS tillåter dualboot eller inte.

Visst är det så. Men det kommer säkert komma officiella eller inoficiella lösningar på de flesta större märken. Det är ju samma hårdvara i typ varenda platta. Just nu kommer det ju ju nya plattor hela tiden. Om säg två tre år kommer nog hårdvaran vara mer homogen och då tror jag att det finns fria lösningar för alla plattor till försäljning att installera precis vad du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Visst är det så. Men det kommer säkert komma officiella eller inoficiella lösningar på de flesta större märken. Det är ju samma hårdvara i typ varenda platta. Just nu kommer det ju ju nya plattor hela tiden. Om säg två tre år kommer nog hårdvaran vara mer homogen och då tror jag att det finns fria lösningar för alla plattor till försäljning att installera precis vad du vill.

Inofficiella lösningar kommer säkert, men jag skulle nog klassa dem mer som "hacks". Hur framtiden kommer se ut kan vi bara spekulera kring, men personligen håller jag inte med din sista mening. Ser man hur ARM platformen utvecklats med åren så tror jag inte på en homogen platform, även om det finns dem som tagit initiativet till ett sådant, t.ex. Linaro. Jag tror att i framtiden kommer mjukvara och hårdvara vara betydligt mer sammanflätna, somliga kallar det inlåsning. Men men, jag har haft fel förr ^^

Permalänk
Medlem

Hoppas bara fler tillverkare fixar så gamla telefoner får 5.0 då. Har ingen android själv men tycker det har gått alldeles för segt med 4.0. Men som sagt ska bli kul och se hur det går, vill kunna köpa en android nästa gång men stödjer inte tillverkarna nya versioner så finns det ingen chans att jag hoppar på androidtåget.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Jag tror att i framtiden kommer mjukvara och hårdvara vara betydligt mer sammanflätna, somliga kallar det inlåsning. Men men, jag har haft fel förr ^^

Verkar troligt, samtidigt som applikationer verkar gå mot att vara mer plattformsoberonde och flyttar in i det omtalade molnet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Inofficiella lösningar kommer säkert, men jag skulle nog klassa dem mer som "hacks". Hur framtiden kommer se ut kan vi bara spekulera kring, men personligen håller jag inte med din sista mening. Ser man hur ARM platformen utvecklats med åren så tror jag inte på en homogen platform, även om det finns dem som tagit initiativet till ett sådant, t.ex. Linaro. Jag tror att i framtiden kommer mjukvara och hårdvara vara betydligt mer sammanflätna, somliga kallar det inlåsning. Men men, jag har haft fel förr ^^

Hacks eller mods visst. Prs-t1 modden är ett bra exempel på det jag menar. Sonys E-ink läsare med eget låst operativ som nu kan köra android.
Det jag menar med en homogenisering av hårdvaran är att de viktigaste komponenterna som processorer och skärmar kommer komma från några få tillverkare. Sedan packas det in i produkter som kommer bli mer diversifierade än tidigare. Men de viktigaste grejerna kommer från samma tillverkare och därför lättare att hacka. Jag tror alltså att vi bara kommer se mer och mer datorer överallt i samhället.

Det här händer ju hela tiden med allt annat också. Storföretagen försöker bestämma och kontrollera vad vi ska göra och folk klurar ut hur det ska fixas. Orsaken till att folk laddar ned är ju inte att folk är snåla utan att företagen försöker bestämma för mycket och inte ge vad konsumenterna vill ha.
-Jag vill betala för den här kanalen. Javisst!
-Då måste du hyra en box av oss i tre år till överpris. Du får inte använda någon annan box.
-Du kan inte ha den kanalen ensam utan den ingår i ett pluspaket.
-För att få pluspaketet så måste du först teckna ett grundpaket.
-Jamen jag vill ju bara ha en kanal.
- Det går inte. Du måste ha och betala för minst 36.
-Ok. Jag löser det på något annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Hacks eller mods visst. Prs-t1 modden är ett bra exempel på det jag menar. Sonys E-ink läsare med eget låst operativ som nu kan köra android.
Det jag menar med en homogenisering av hårdvaran är att de viktigaste komponenterna som processorer och skärmar kommer komma från några få tillverkare. Sedan packas det in i produkter som kommer bli mer diversifierade än tidigare. Men de viktigaste grejerna kommer från samma tillverkare och därför lättare att hacka. Jag tror alltså att vi bara kommer se mer och mer datorer överallt i samhället.

Det här händer ju hela tiden med allt annat också. Storföretagen försöker bestämma och kontrollera vad vi ska göra och folk klurar ut hur det ska fixas. Orsaken till att folk laddar ned är ju inte att folk är snåla utan att företagen försöker bestämma för mycket och inte ge vad konsumenterna vill ha.
-Jag vill betala för den här kanalen. Javisst!
-Då måste du hyra en box av oss i tre år till överpris. Du får inte använda någon annan box.
-Du kan inte ha den kanalen ensam utan den ingår i ett pluspaket.
-För att få pluspaketet så måste du först teckna ett grundpaket.
-Jamen jag vill ju bara ha en kanal.
- Det går inte. Du måste ha och betala för minst 36.
-Ok. Jag löser det på något annat sätt.

Det förutsätter att det blir mindre aktörer inom ARM platformen, vilket jag inte riktigt kan hålla med om.

Ditt andra stycke handlar mer om ideologi, vilket jag tror att jag håller mig utanför.

Permalänk
Avstängd

Ideologi har inget med saken att göra. Det handlar om hur konsumenter agerar i grupp.

Folk i allmänhet har inga problem med att vara inlåsta i ett system som är bra. Men om det finns en bättre produkt och de inte har lov att byta så blir det jailbrakes och piratnedladdning.
Om det senare finns ett lagligt eller rimligt sätt att betala/få sin produkt så går folk tillbaks till det. Exempelvis: Mobilens os uppdateras eller man skaffar spotify. Folk vill helt enkelt bara ha det som är bäst. Om inte ett företag kan leverera så går folk till någon som kan.
Att man har tryckt "Jag godkänner" på ett 35 sidor långt kryptogram spelar ingen roll.

Permalänk
Avstängd

Om folk har köpt en hårdvara låst till en mjukvara och en konkurerande mjukvara plötsligt blir bättre, så kommer folk byta till den låst eller inte.

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Man måste se upp med att jämföra ARM platformen med x86. Även om MS tillåter dualboot så fungerar det inte bara och slänga in linux alt. android. De allra flesta ARM tablets kräver proprietära drivrutiner för att fungera, så såvida inte tablet tillverkaren stödjer android officiellt är det oviktigt huruvida MS tillåter dualboot eller inte.

Jag jämför inte. Och det hör inte hit om Microsoft tycker det är mer "säkert" att bara kunna köra Windows 8. Och Linux såvitt jag vet arbetar för fullt för att få ARM att fungera på diverse distributioner.

Sen handlar det om ett fritt val och alla ska kunna installera och köra vad de vill. Och det är uppenbarligen en filosofi Microsoft motarbetar till varje pris för att behålla sitt monopol.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Android 5.0 Jelly Bean släpps innan oktober!

Android 5.0 Jelly Bean släpps innan oktober!

Wall Street Journal rapporterade i veckan att Google återigen planerar att införa direktförsäljning av företagets egna Androidtelefoner i Nexus-serien.

Enligt Wall Street Journal gör Google nu en nysatsning och kommer att bjuda in upp till fem olika mobiltelefontillverkare som kommer att få sälja sina Androidtelefoner via Googles nya webbutik under varumärket Nexus.

Samtliga av dessa nya modeller kommer att levereras med Android 5.0 Jelly Bean och kan även innefatta surfplattor, skriver Wall Street Journal. Googles webbutik kommer enligt uppgift att finnas tillgänglig för kunder i USA, Europa och Asien.

Målet är att försäljningen på den kommande webbutiken ska börja innan oktober.

Källa: IDG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja visst kan det bli så. Detta med att låsa in konsumenter gillar jag inte och förhoppningsvis kan EU eller något liknande stoppa Windows på ARM inlåsningen så man kan få installera Linux på denna kommande ARM baserade hårdvara.

Skrivet av Feeku:

Man måste se upp med att jämföra ARM platformen med x86. Även om MS tillåter dualboot så fungerar det inte bara och slänga in linux alt. android. De allra flesta ARM tablets kräver proprietära drivrutiner för att fungera, så såvida inte tablet tillverkaren stödjer android officiellt är det oviktigt huruvida MS tillåter dualboot eller inte.

Det där är någonting som är väldigt sant, men sen så finns det ju alltid vissa som måste ta den informationen de blivit matad av någon oinformerad artikel någonstans och vinkla den för att sprida hat mot Microsoft ಠ_ಠ

1a. Secure Boot är en feature Microsoft har implementerat, men det är inte deras val att aktivera.
1b ARM plattformar har en helt annan boot process så Secure Boot gör inte någon reell skillnad. Du får gärna visa en Android som nativt kan starta ifrån USB. Det skulle vara intressant.
2. Nämn en Android ARM tablet idag som officiellt stöder att man installerar ett annat operativsystem. Faktiskt skulle t.o.m. utvidga det till att nämna en Android tablet/telefon som har egna officiella verktyg för custom ROMs.
3. Det kommer med största sannolikhet komma Android/Windows 8 plattor som är så lika att det inte är några problem att komma runt behovet av drivrutiner. Grejen är att problematiken för att installera Android på en Windows 8 platta är exakt samma problem som att installera en Custom ROM på en Android platta/telefon. Det kommer att knäckas.

Permalänk
Avstängd

Det är bara rykten, jag tvivlar på att det kommer innan årets slut

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

Ni verkar inte ha så stor koll på hur ofta Android uppdateras...

http://en.wikipedia.org/wiki/Android_version_history

Ungefär 3 gånger per år hittils, så det börjar bli glesare nu