Dyster framtid för NAND-baserad SSD-lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

För 12 år sedan hade man cirka 100GB i en vanlig hårddisk. Tänk på hur mycket lagringsytrymme man kommer att använda år 2024. Det verkar ungefär dubblas ungefär vartannat år, så 2024 kommer de största hårddiskarna kanske vara 20 000GB, 20TB.

Körde du med 100GB diskar år 2000 var du nog ganska unik
Var väl först runt 2002 det blev "vanligt" med den storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Sen är det inte direkt något nytt att NAND får problem med lägre tillverkningsteknik. Därför det finns ingenjörer som arbetar på att lösa problemen istället för att bara sänka tillverkningstekniken. Redan diskarna vi har idag hade varit helt oanvändbara om det ända som hänt de senaste 5-10 åren bara hade varit storleks sänkningar.

Vafalls? Hur skriver han egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnypp45:

Vafalls? Hur skriver han egentligen?

ahahhahahaa, han svamlar i nattmössan.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnypp45:

Vafalls? Hur skriver han egentligen?

Hihi! Ja om man byter ut "med lägre tillverkningstekning" mot "en krympning i tillverkningen/tillverkningstekniken" så blir det kanske lite mer förståeligt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Hybrid SSD kanske? 6nm kretsar för lagring, och 25nm kretsar för mest frekventa filer.
Typ som Seagate Momentus, fast istället för NAND+skiva så har man NAND+långsam NAND.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

För 12 år sedan hade man cirka 100GB i en vanlig hårddisk. Tänk på hur mycket lagringsytrymme man kommer att använda år 2024. Det verkar ungefär dubblas ungefär vartannat år, så 2024 kommer de största hårddiskarna kanske vara 20 000GB, 20TB.

Nej, nej, nej... jag vill mej minnas att en speldator runt år 2000 hade en hårddisk på 40GB... 100GB eller snarare 120GB började användas i folks datorer ett par år senare.

Och jag känner fortfarande inget behov av att ha en hårddisk på 2TB i min dator som är från 2008.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

tycker ärligt talat att det är skit samma... om man väl tänker lite.. vem fasen behöver ha snabbare ssd än vad vi har idag? om man håller på med redigering osv så kör raid0/5 tills man får önskad hastighet..

liksom som det ser ut idag så tar man en OCZ Vertex 3 Max IOPS och jämför den med en vertex 2 som är helften så snabb så kommer man ändå inte märka någon skillnad som vanlig konsument..

tycker det är bättre om dom skulle fokusera på styrkretsarna och kvalité istället för att bara pressa hastigheten så mycket som möjligt...

Det du säger nu är typ som att sluta förbereda sveriges data nät för större påfrestningar, det jag menar med det är att vi inte har en aning om hur data filerna och utvecklingen kmr att fortgå fil typerna som är idag kmr med all säkerhet inte vara det som används inom en framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

640kb

nuff said

(artikel antar att inga framsteg inom ssd förrutom krympning kommer ske på 12 år)

smart. not

Aha! Men då kontrar jag med att du ska inte tro det blir sommar, ifall inte nån sätter fart.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Så det har lagts tid och pengar på en studie, som gissar sig till hur utvecklingen till 6,5nm ter sig, utan att ens tänka på att en ny teknologi tagit dess plats? Känns ju otroligt oseriöst. Tror utan tvekan att under 12 år så ska nog denna studien brädas av en uppsjö lustigheter kring ämnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MX510.:

640kb

nuff said

(artikel antar att inga framsteg inom ssd förrutom krympning kommer ske på 12 år)

smart. not

För oss som är bekanta med trafikplanering så finns i alla studier något som kallas "nollalternativet". Dvs att man inte gör något annat än att dimensionera för ökad trafikvolym. Det här är nollalternativet inom SSD-lagring, att man fortsätter att utveckla som man nu gör. Det är inte så att man "gissar" hur det ska bli, man räknar sig till det mest sannolika resultatet. Nu har de kommit fram till att krympningar av NAND-kretsar inte verkar vara någon bra idé och då får man anpassa sig till det. Genom att, som ni båda har sagt, komma på ett alternativ till NAND. Bättre det än att forskare fortsätter krympa kretsarna och upptäcker först om tolv år och många miljoner i utvecklingskostnader att de skulle ha gjort något annat.

Det här är inte en undersökning som siar om vad som ska hända inom de närmaste tolv åren. Det är en ren undersökning i vad som kommer att hända med dagens NAND-kretsar under de kommande tolv åren om utvecklingen fortsätter som den gör. Ta det för vad är.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer ReRAM tekniken vara mogen långt innan dess och där kommer vi se betydligt bättre hastigheter. Det verkar också som att det är den tekniken som de stora minnestillverkarna kommer att satsa på i framtiden.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Men om man samtidigt lägger på extra utrymme med checksummor för felkorrigering så åtgärdar man problemet med tillförlitligheten och med fler parallella datakanaler åtgärdar man snabbheten (det blir som intern raid0). Så även om varje individuellt minneschip inte blir snabbare så går det ju att koppla dem så att det totalt sett blir snabbare. När man krymper tillverkningstekniken så blir det billigare per GB så de framtida diskarna blir väl både snabbare och större i förhållande till vad de kostar.

Men man kanske menar att man snart når gränsen för när det inte lönar sig att krympa tekniken mera? Att man får ta till så pass mycket felkorrigering att det inte blir mer utrymme kvar och att det segar ner så mycket att det inte lönar sig att köra raid0 längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag hade gärna sett en Intel SSD 3,5" med färdig raid0. Bara att smälla ihop skiten väl?

Är i princip redan vad som sker. Minneskretsarna läses parallellt. Därför har större enheter bättre prestanda än små enheter, upp till en viss nivå där alla kanaler är fyllda och man istället använder rymligare minneskretsar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tråkigt tråkigt. Jag stannar nog med traditionella hårddiskar ett tag till.

Så bara för att det dyker upp en nyhet som kanske är verkligt 2024 så skiter du i SSD.

Själv är jag jättenöjd med min X-25 som är 3 år gammal! Det är lätt den bästa uppgradering jag köpt (och då kostade den 2500kr för 80 GB) helt ärligt!!

Själv väntar jag på att PCI-E x16 SSD ska få få priser till oss vanliga knegare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 92_slayer:

Det du säger nu är typ som att sluta förbereda sveriges data nät för större påfrestningar, det jag menar med det är att vi inte har en aning om hur data filerna och utvecklingen kmr att fortgå fil typerna som är idag kmr med all säkerhet inte vara det som används inom en framtid.

nej det förstår jag också.. liksom om 6-8 år kanske allt på datorn är inmatad i en ända fet fil vilket sen kanske skulle kräva extrema läs och skrivhastigheter eller något sånt.. men varför bry sig om det nu? liksom istället för att hela tiden minska storleken på kretsarna och försöka öka hastigheten (vilket är det ända dom gör varje generation så gott som) så borde dom försöka komma på ngt sätt att göra det hela mer pålitligt.. liksom hur mycket strul har det inte vart med dagens generation av ssd's?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vi får förhoppningsvis se memristorer om ett par år.
T.ex: http://www.sweclockers.com/nyhet/12850-reram-10-000-ganger-sn...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Inaktiv

HDD och SSDns ersättare finns nog innan 2024...

Permalänk
Medlem

Hur har ni tänk er att artikeln ska kunna ta hänsyn till alla andra potentiella ersättare. Dom gjorde en studie om NAND och visar sitt resultat. Klart det kommer ersättare men det var heller inte poängen med studien.........

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av white_rabbit_:

Hur har ni tänk er att artikeln ska kunna ta hänsyn till alla andra potentiella ersättare. Dom gjorde en studie om NAND och visar sitt resultat. Klart det kommer ersättare men det var heller inte poängen med studien.........

En artikel som denna känns ganska meningslös om jag ska vara ärlig..

Permalänk
Medlem

SSD's är tillräckligt snabba som de är nu, nu behöver vi bara större och billigare.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Personligen är jag fullständigt ointresserad av just ökade hastigheter (härifrån. Eller t o m från min intel 320-serie).
Datakorruption och div av de andra nackdelarna är dock av större vikt, men jag tror att jag hade nöjt mig med RAID-lösningar (när väl TRIM stöds) och istället jobba ned pris/GB snarare än att öka upp lagringskapaciteten.
MAO, låta priserna dala en aning.

Och att sluta hålla på att tvångsmässigt krympa dem för krympandets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Personligen är jag fullständigt ointresserad av just ökade hastigheter (härifrån. Eller t o m från min intel 320-serie).
Datakorruption och div av de andra nackdelarna är dock av större vikt, men jag tror att jag hade nöjt mig med RAID-lösningar (när väl TRIM stöds) och istället jobba ned pris/GB snarare än att öka upp lagringskapaciteten.
MAO, låta priserna dala en aning.

Och att sluta hålla på att tvångsmässigt krympa dem för krympandets skull.

Du vill ha lägre pris samtidigt som du ser krympning av tillverknignstekniken som onödig?!?
Det är just krympningen av tillverkningstekniken som får ner priserna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

En artikel som denna känns ganska meningslös om jag ska vara ärlig..

Varför? Det dom kom fram till känns väll som en bra sak att känna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Vad jag förstod det som så innebär det här helt enkelt att tillverkningsprocessen av SSD:er inte bör krympas någonting mer, för då kommer en massa bieffekter att slå in, och tack vare att man inte "kan" krympa tillverkningsprocessen något mer så kommer SSD:er på 1 TB~, med rimliga priser för gemene konsument alltså, aldrig att dyka upp. Men är det här verkligen ett problem?

Som jag ser det är det alldeles perfekt som det är i nuläget, alltså att har en SSD på 120 GB eller 240 GB där man har operativsystem, program, spel och sådant som man helt enkelt använder sig av frekvent och så har man en eller flera mekaniska hårddiskar där man förvarar filmer, tv-serier, dokumentärfilmer, backup av sina fotografier och så vidare. Det är ju det bästa av två världar.

Du missar laptopsegmentet helt, de allra flesta använder bara 1 hårddisk och då är det inte lika enkelt att lösa det här problemet.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Om de inte kan fortsätta öka lagringskapaciteten och prestandan på nyare SSD-diskar kommer de bli utkonkurrerade av t.ex. ramdiskar. 120-250 GB ssd år 2024? Vi datorentusiaster kommer säkert ha mer än 120 GB Ram långt innan dess. Därtill kommer att om vanliga hårddiskar fortsätter öka i storlek så kommer de på så lång tid att gå om SSD när det gäller att läsa/skriva stora filer. De yttersta varven på hårddiskskivorna håller redan idag ganska hög läs/skrivhastighet så länge det kan göras i ett svep.

Ersättare för NAND forskas det ganska mycket på, men det lär säkert dröja åratal innan de dyker upp i handeln och några år till innan priserna blir humana.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

låter ju inte så bra

Låter som myyyycket trista moln...:( >.< Men som någon sa: mörka moln kan föra utvecklingen framåt inom området så att molnen blir vita!:D:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av illusi0n:

Du missar laptopsegmentet helt, de allra flesta använder bara 1 hårddisk och då är det inte lika enkelt att lösa det här problemet.

Det har du förvisso rätt i! Personligen resonerar jag dock som så att en stabil 240~ GB Intel-SSD borde räcka mer än väl i en laptop. Ska man sedan titta på film får det vara en extern hårddisk som gäller för de ändamålen.

Fast det är väl antagligen många konsumenter som är riktigt giriga av sig och som blir besvikna om datorns mått inte mäter sig med en ultrabook, om snabbheten hos datorn inte mäter sig med en SSD och om lagringsutrymmet understiger 2 TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du vill ha lägre pris samtidigt som du ser krympning av tillverknignstekniken som onödig?!?
Det är just krympningen av tillverkningstekniken som får ner priserna.

Ja. Jag vet. Och jag hade även velat ha några miljoner på kontot, men det är också ganska orimligt i dagsläget.

Men det jag menade var att med större skalor på tillverkningen, och ju längre den har hållit på på en viss plattform, desto lägre går priserna. Det är ofrånkomligt. Prisdumpningen genererad av att man behöver färre kretsar då du får plats med mer på varje skulle jag kunna vara utan.

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut inte att det här kommer vara ett problem i framtiden.
För den som är intresserad rekommenderar jag att googla och youtuba "Memristor" vilket jag tror kommer att byta ut hela vår nandvärld så snart ekonomin är mogen för att lämna den. En memristor är en ny typ av fundamental el-komponent som kan användas båda för att bygga logic till en krets och minne! Dessutom ska man kunna få in sjuka mängder data på väldigt liten yta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

För 12 år sedan hade man cirka 40GB i en vanlig hårddisk. Tänk på hur mycket lagringsytrymme man kommer att använda år 2024. Det verkar ungefär dubblas ungefär vartannat år, så 2024 kommer de största hårddiskarna kanske vara 20 000GB, 20TB.

Nja, merparten av världens befolkning (i.e nedre 50%-kvantilen) börjar bli rätt så mättade vad gäller lagringsbehov.
Förvisso kommer snart ,4K i all dess ära, men 50%-kvantilen kommer knappt få tillgång till att filma\bruka FullHD-material, vilket gör att dom klarar sig mycket länge på 100-500GB...

Sen om 25 år, när vi själva börjar lagra våra arvsmassor på hemdatorer för eget bruk, och genetics-improvement, då kanske några hundra EB (exabyte) kommer till användning för oss 10%´are

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

jag tror inte det blir några problem i framtiden, antingen löser forskare detta, eller så kommer något annat ersätta SSD:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP