Permalänk
Medlem

Var är flaskhalsen?

Hej!

Har en riktig väldigt gammal dator som jag plockat fram. Tänkte att jag skulle försöka få den att klara av HoN på smidigast möjliga sätt.

Följande krav gäller för HoN : http://www.heroesofnewerth.com/specs_pop.html

Följande specifikation gäller för datorn: https://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c0281531...

Jag upptäckte direkt att jag har 0.5 GB för lite RAM. Processorn är en AMD 4000+ så den borde väl räcka? (så länge de inte kräver dual-core). Grafikkortet är ett GeForce 6800 så även det är över minimum.

Jag har testat HoN med datorn som den är nu....Det går inget vidare!

Kan det hjälpa att bara köpa 1 GB extra RAM? Eller är det lite väl på gränsen att misslyckas? Jag ligger bara precis över minumum med 1 GB extra.

Tack!

Permalänk
Medlem

processorn klarar ju till och med rekommenderade kraven (nej det behövs inte två kärnor) så det är ju något annat...

vad har du för inställningar? minimumkraven är ju för att klara minimala inställningar, och ditt grafikkort klarar ju inte de rekommenderade kraven. så kanske hjälper mer ram, kanske är det grafikkortet som redan nu inte orkar mer. ett nytt grafikkort som är mycket bättre än ditt kostar begagnat bara några hundralappar, typ http://www.sweclockers.com/annons/63631-gigabyte-gtx460-oc-sa... (väldigt bra pris för övrigt), egentligen räcker något av dessa http://www.sweclockers.com/annons/63385-8800gts-320mb-8800gts... men prisskillnaden gör att det första alternativet känns mer attraktivt. och minne går ju att köpa nytt, även om det är gamla ddr-minnen, du kan ju ha upp till 4gb på ditt moderkort

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Håller med ovan tryck i en 4gb ram och köp ett hyfsat grafikkort billigt stoppa i så kommer den mest troligen klara hon.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Håller med ovan tryck i en 4gb ram och köp ett hyfsat grafikkort billigt stoppa i så kommer den mest troligen klara hon.

den kommer troligtvis kunna spela det väldigt bra dessutom och andra spel så länge de inte kräver dual core. grafikkortet kan ju leva vidare vid en eventuell uppgradering av moderkort och processor, men inte minnena, så jag skulle nog inte spendera för mycket på dem. 2gb räcker nog, då räcker det ju dessutom att bara köpa två stickor extra och stoppa i dem bredvid dem som redan sitter i (tar för givet att det är 2 nu?). för 4gb måste ju de bytas ut

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Skönt att höra!

Så RAM- minne är förmodligen flaskhalsen?

Känns dock konstigt att det skulle kunna hjälpa så mycket att sätta in 2 gb extra!. Just nu är det precis så den klarar att joina ett spel, när jag väl spelar ( på lägsta möjliga inställningar) är det otroligt segt. Ibland tappar den kontakten med servern, just för att den i princip hänger sig. Skulle jag försöka tabba ur är det högst otroligt att jag kan tabba in igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adddeeee:

Skönt att höra!

Så RAM- minne är förmodligen flaskhalsen?

Känns dock konstigt att det skulle kunna hjälpa så mycket att sätta in 2 gb extra!. Just nu är det precis så den klarar att joina ett spel, när jag väl spelar ( på lägsta möjliga inställningar) är det otroligt segt. Ibland tappar den kontakten med servern, just för att den i princip hänger sig. Skulle jag försöka tabba ur är det högst otroligt att jag kan tabba in igen.

Vill man köra spel på högra grafik käkar det en hel del ram tror nog ditt grafikkort faktiskt är lika stor om inte större begränsning än ramen det är nog de du behöver skaffa nytt frågan e om din cpu kanske kommer flaska om du skaffar ett bättre grafikkort.
Är nog egentligen bara bättre spara pengarna satsa på ny dator än att försöka göra något med den tror jag.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Problemet är att det är en dator jag använder typ en gång i månaden, så är inte sugen att köpa nytt. Går det att fixa det är det det bästa! Men mer RAM löser förmodligen inte mitt problem?

Permalänk
Medlem

Vill du leta rätt på flaskhalsen så är det bara att kolla vad som ligger på 100% användning medan du spelar..
I Windows taskmanager kan du se både minne och CPU och i t.ex MSI Afterburner eller liknande program kan du kolla GPU load.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

ja lättaste sättet att hitta flaskhalsen är att se vad som ligger på max i aktivitetshanteraren och afterburner. ligger minnet nära max är det där problemet ligger, ligger grafikkortet på 100% (i afterburner) så är det ett nytt sådant du behöver, förslagsvis så begagnat för 300-500kr. om processorn ligger på 100% (vilket låter osannolikt med tanke på systemkraven) så är det inte värt att uppgradera utan bättre att lägga pengarna på något nyare...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII