Budget GFX-kort med HDMI- och VGAutgång som klarar 1080p med XBMC?

Permalänk
Medlem

Budget GFX-kort med HDMI- och VGAutgång som klarar 1080p med XBMC?

Halloj.

Jag ärvde brorsans äldre burk (Q6600 @ 2.40GHz Quadcore, 4 gig RAM, GeForce 9800 GTX+) när han tjackade en ny för några veckor sedan. Datorn fungerar riktigt bra om man jämför med min förra burk men eftersom jag gärna vill använda den här datorn som HTPC till vardagsrummet såväl som musikdator i kontoret så "uppstår" mitt problem.

Grafikkortet (9800 GTX+) har inte HDMI-utgång utan besitter två st. DVI-utgångar. Jag vill gärna ha HDMI-utgång till TV:n i vardagsrummet. DVI/VGA-utgång till skärmen i kontoret så jag vänder mig till er på Sweclockers.

Finns det ett budget grafikkort som klarar 1080p (XBMC), lättare spel som finns på typ Bolibompa (flashbaserade barnspel alltså) för prisklassen runt 300-500:-?

Eller skall man bita "sura" äpplet och bygga ihop en liten mini ITX-burk och låta den agera standalone HTPC?

Permalänk
Medlem

Du behöver inget grafikkort. 9800GTX+ klarar även ljud och bild om du köper en SPDIF-kabel som du kopplar till grafikkortet och moderkortet. Du behöver även DVI-HDMI adapter.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

jag kör med detta kort www.inet.se/produkt/5409331/gigabyte-geforce-g210-512mb-oc funkar hur bra som helst till 1080p videos från youtube och onlinespelen som jag har prövat. har dock inte prövat större videofiler men tror det inte är till något problem. kan tillägga att jag kör med 4gb ram & dual-core

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Angående om att du behöver VGA så finns det även DVI-VGA adapter om jag har förstått frågan rätt.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD